Marina Constantinescu a anunțat selecția națională a spectacolelor din FNT 2019

Selecția națională a spectacolelor care vor fi prezente în cea de-a 29-a ediție a Festivalului Național de Teatru a fost anunțată, în cadrul unei transmisii livestreaming de la sediul UNITER din București.

Lista celor 41 de spectacole participante în FNT 2019, provenind de la 32 de teatre și companii teatrale din România, a fost detaliată de directorul și selecționerul Festivalului, Marina Constantinescu, în fața unei audiențe care a reunit jurnaliști, critici de teatru sau simpli iubitori ai artelor scenei interesați să participe la prima manifestare publică a ediției FNT cu numărul 29. Spectacolele vizionate sunt produse în stagiunea 2018-2019.

Selecția a fost făcută pornind de la o stagiune complicată pentru teatrul românesc: unele premiere nu au mai avut loc, alte premiere au avut o întârziere mare față de programările inițiale – dar bine că au putut apărea, într-un final, pe scenă. Însă toate aceste probleme au făcut ca oamenii de teatru să se concentreze foarte atent pe munca lor. Sunt spectacole foarte variate, sunt trupe și artiști selecționați pentru prima oară care vor veni în FNT la București, sunt universuri umane și dramaturgice foarte diferite. Iar numărul spectacolelor cred că arată că această breaslă este foarte coerentă, foarte atentă la munca pe care o face, foarte concentrată, aș spune. Regizorii sunt într-o continuă căutare de texte noi, sau de accente noi pe texte foarte cunoscute. Am întâlnit foarte multă minuție, multă fantezie, creativitate și mai ales – bucuria de a ne face această meserie. Am vrut să pun în valoare tot ce înseamnă tendințe noi, evoluțiile unor regizori, contactul unor creatori cu anumite colectivități teatrale cu care fie au mai lucrat, fie se întorc și își dezvoltă colaborarea pe alte coordonate.

Am descoperit locuri minunate în țară și am fost foarte emoționată să văd că o Românie fără cultură nu este posibilă.” – a declarat la încheierea evenimentului directorul Festivalului Național de Teatru, Marina Constantinescu

Cu această ocazie Marina Constantinescu a făcut referiri și la noua identitate vizuală a Festivalului, precizând că aceasta a fost inspirată de o fotografie, parte a unei expoziții de la Theàtre de la Ville din Paris. Fotografia este semnată de artistul Jean Louis Fernandez, care a încercat să surprindă momentele de transformare a chipului actorului în Mască. Noi amănunte despre această imagine vor fi relevate în momentul anunțării spectacolelor internaționale invitate în cea de-a 29-a ediție a FNT, care va avea loc între 18–27 octombrie 2019.

Selecţia Naţională a Spectacolelor în ordine alfabetică

  1. ACEASTĂ SONIA

textul și regia Lia Bugnar, Teatrul LUNI de la Green Hours, București

  1. ARLECCHINO ȘI PIERDUTELE IUBIRI

commedia dell’arte de Enrico Bonavera, inspirată dintr-o canava de Flaminio Scala, traducerea Ioana Rufu, regia Enrico Bonavera, măștile Sarah Sartori, scenografia Corina Grămoșteanu, Teatrul Excelsior București

  1. AVALANȘA

de Tuncer Cücenoğlu, traducerea Nermin Hogea Susam, dramaturgia Claudiu Groza, regia Petru Vutcărău, decorul Ianis Vasilatos, costumele Amalia Buie, Teatrul „Regina Maria” Oradea

  1. BALADELE MEMORIEI

un spectacol colectiv de Ionela Pop, Raul Coldea, Nicoleta Esinencu, Oana Hodade, Doru Taloș, coordonat de Nicoleta Esinencu, Reactor de creație și experiment, Cluj

  1. BEFORE BREAKFAST

de Eugene O’Neill, versiunea scenică și regia Andrei și Andreea Grosu, scenografia Vladimir Turturică, Teatrul „Maria Filotti” Brăila

  1. CHIRITZA ÎN CONCERT

după Vasile Alecsandri și Matei Millo, spectacol concert de Ada Milea, cântece de Ada Milea și Anca Hanu, scenografia Alexandra Constantin, Teatrul Național Cluj-Napoca

  1. CLASS

de Iseult Golden și David Horan, traducerea Andrei Marinescu, regia și ilustrația muzicală Felix Alexa, scenografia Andrada Chiriac, Teatrul Național „I. L. Caragiale” din București

  1. COLIVIA CU NEBUNE

de Jean Poiret, în românește de Adrian Solomon, dramaturgia Adrian Nicolae, direcția de scenă Victor Ioan Frunză, decorul și costumele Adriana Grand, Teatrul Metropolis București

  1. CUI I-E FRICĂ DE VIRGINIA WOOLF?

de Edward Albee, regia Andrei și Andreea Grosu, scenografia Vladimir Turturică, Teatrul Național „Radu Stanca” Sibiu

  1. DANSUL DELHI

de Ivan Vîrîpaev, traducerea Elvira Rîmbu, regia și universul sonor Radu Afrim, scenografia Cosmin Florea, Teatrul Național „Vasile Alecsandri” Iași

  1. DELIRIUM

de Enda Walsh, după „Frații Karamazov” de F. M. Dostoievski, traducerea şi regia Vlad Massaci, decorul Adrian Damian, costumele Luiza Enescu, Teatrul Odeon București

  1. DESPRE TANDREȚE

de Matei Vișniec, versiunea scenică, regia, ilustraţia muzicală, light-design-ul Felix Alexa, scenografia Andrada Chiriac, Teatrul Dramaturgilor Români, București

  1. FAMILIA IBSEN

scenariu colectiv inspirat din piesele lui Henrik Ibsen, regia şi scenografia Cristian Ban, mişcarea scenică Maura Cosma, costumele Arina Varga, Teatrul Clasic „Ioan Slavici” Arad

  1. HENRIC AL IV-LEA

de Luigi Pirandello, traducerea József Füsi, dramaturgia Eszter Gyulay, direcţia de scenă Victor Ioan Frunză, scenografia Adriana Grand, Teatrul Maghiar de Stat „Csiky Gergely” Timișoara

  1. IDIȘ?

textul și versurile Peca Ștefan, ideea, dramaturgia şi regia Andreea Vălean, scenografia Mălina Ionescu, Teatrul Evreiesc de Stat, Bucureşti

  1. IL NULLAFACENTE. ALEG SĂ NU FAC NIMIC

de Michele Santeramo, traducerea Maria Rotar, regia Roberto Bacci, scenografia Cristian Rusu, Teatrul Național Cluj-Napoca

  1. IN A FOREST DARK AND DEEP

de Neil laBute, traducerea Luiza Vasiliu, regia Iarina Demian, scenografia Irina Moscu, coproducţie ArtEst Foundation şi unteatru

  1. IONA

de Marin Sorescu, regia Gábor Tompa, muzica Ada Milea, scenografia Carmencita Brojboiu, coproducție Teatrul „Nottara”, București și Teatrul Maghiar de Stat Cluj

  1. ISTORIE LA PERSOANA I

echipa de proiect Oltița Cîntec, Ioana Natalia Corban, George Cocoș, Alex Iurașcu, filmările Alex Condurache, video Andrei Botnaru, muzica Diana Roman, Teatrul pentru Copii şi Tineret „Luceafărul” Iași

  1. ITINERARII. ÎNTR-O ZI, LUMEA SE VA SCHIMBA

textul și adaptarea Yann Verburgh, regia Eugen Jebeleanu, scenografia Velica Panduru, construcția decorului Tukuma Works, coproducţie teatrală internațională ARCUB – Centrul Cultural al Municipiului Bucureşti şi Compagnie des Ogres, Franța

  1. JANNA

de Iaroslava Pulinovici, traducerea Raluca Rădulescu, regia Dumitru Acriș, scenografia Cristian Gătina, Teatrul de Nord Satu Mare, secția română

  1. JURNAL DE ROMÂNIA. TIMIȘOARA

textul și regia Carmen Lidia Vidu, dramaturgia Andrea Wolfer, Teatrul German de Stat Timișoara

  1. LAS MENINAS

de Ernesto Anaya, traducerea Mariana Radu, regia Andrei Măjeri, decorul Irina Chirilă, costumele Lucian Broscățean, Teatrul Maghiar de Stat Cluj

  1. LEGĂTURI PRIMEJDIOASE

de Christopher Hampton, traducerea Irina Velcescu, regia Cristi Juncu, decorul și costumele Cristina Milea, Teatrul Mic București

  1. LIMITE

de Mihaela Michailov și Radu Apostol, regia Radu Apostol, scenografia arh. Gabi Albu, costumul Irina Gâdiuță, Centrul de Teatru Educațional Replika Bucureşti

  1. MOȘ NICHIFOR

după „Moș Nichifor Coțcariul” de Ion Creangă, regia Alexandru Dabija, costumele Manuela Pungan, Teatrul ACT București

  1. NAVIGATORUL

de Conor McPherson, traducerea Bogdan Budeș, regia Cristi Juncu, scenografia și video Cosmin Ardeleanu, Teatrul Național Târgu-Mureș Compania Liviu Rebreanu”

  1. NEGUȚĂTORUL DIN VENEȚIA

de William Shakespeare, traducerea în limba maghiară Ádám Nádasdy, dramaturgia András Visky, regia Gábor Tompa, scenografia Dragoș Buhagiar, Teatrul Maghiar de Stat Cluj

  1. NEVERMORE

după „Crimele din Rue Morgue” și după alte povestiri din seria „Short stories” de E. A. Poe, scenariul, dramatizarea, regia, decorul și coloana sonoră Dragoș Galgoțiu, costumele Lia Manțoc, Teatrul Mic București

  1. NU REGRET NIMIC

de Székely Csaba, regia Zoltán Lendvai, decorul György Bátonyi, costumele Anna Szabó, Teatrul de Nord Satu Mare, trupa „Harag György”

  1. ORAȘUL NOSTRU

de Thornton Wilder, versiunea scenică Vladimir Anton și Réka Dálnoky, pe baza traducerilor de Radu Lupan (versiunea în limba română) și Marcell Benedek (versiunea în limba maghiară), regia Vladimir Anton, video Petruşka Eranio, decorul Gellért Szucs-Olcsváry, costumele Boglárka Biró, Teatrul „Tomcsa Sándor” Odorheiu Secuiesc

  1. PĂDUREA SPÂNZURAȚILOR

după Liviu Rebreanu, regia, scenariul și universul sonor Radu Afrim, scenografia Cosmin Florea, coregrafia Andrea Gavriliu, Teatrul Național „I. L. Caragiale” din București

  1. REPUBLICA MELANIA

de Irina Nechit, regia Gelu Colceag, scenografia Adrian Damian, Teatrul Odeon București

  1. SALBA DRACULUI

de Vasile Alecsandri, regia și scenografia Alexandru Dabija, Teatrul Dramatic „Fani Tardini” Galați

  1. SAM SAU INTRODUCERE ÎN VIAȚA DE FAMILIE

de Maria Wojtyszko, traducerea Patrícia Pászt, regia László Bocsárdi, decorul József Bartha, costumele Zsuzsanna Kiss, coproducţie Teatrul „Tamási Áron” Sfântu Gheorghe şi Universitatea de Arte din Târgu-Mureş

  1. SUB FIECARE PAS E O MINĂ NEEXPLODATĂ DINTR-UN RĂZBOI NETERMINAT CU TINE

scenariul și regia Radu Afrim, scenografia Alexandra Constantin, Teatrul Tineretului Piatra Neamț

  1. ȘI CAII SE ÎMPUȘCĂ, NU-I AȘA?

de Horace McCoy, dramaturgia Réka Szabó, regia Mădălin Hîncu, scenografia Răzvan Bordoș, Teatrul Național Târgu-Mureș – Compania „Tompa Miklós”

  1. TREI SURORI

de A. P. Cehov, regia István Albu, scenografia Erika Márton, Teatrul Figura Stúdió Gheorgheni

  1. TRUE WEST

de Sam Shepard, traducerea Vlad Cristache și Silviu Debu, regia şi ilustraţia muzicală Vlad Cristache, scenografia Andreea Tecla și Mădălina Niculae, Teatrul „Maria Filotti” Brăila

  1. UN TRAMVAI NUMIT DORINȚĂ

de Tennessee Williams, traducerea Antoaneta Ralian, regia Claudiu Goga, decorul Ștefan Caragiu, costumele Lia Dogaru, Teatrul Metropolis București

  1. ZBOR DEASUPRA UNUI CUIB DE CUCI

de Dale Wasserman, după un roman de Ken Kesey, în românește de Adrian Nicolae, direcția de scenă Victor Ioan Frunză, decorul și costumele Adriana Grand, Teatrul Metropolis București

Despre tandreţe”, de Matei Vişniec, în FNT

Teatrul Dramaturgilor Români, la doi ani de existență, va fi prezent în cadrul Festivalului Naţional de Teatru 2019 cu spectacolul Despre tandreţe de Matei Vişniec, în regia lui Felix Alexa, spectacol supratitrat în limba engleză, ce a avut premiera oficială pe 8 septembrie 2018.

Despre spectacolul Teatrului Dramaturgilor Români directorul FNT a spus că are „un text atipic, de o mare sensibilitate (…) Felix Alexa își alege o distribuție extrem de inspirat, cu partituri fragile, interpretate minuțios”.

Şerban Pavlu, Catrinel Dumitrescu, Ada Galeş, Ştefan Iancu şi Sandra Ducuţă joacă indivizi care trăiesc ca în transă, într-un soi de „comă”- ca să folosim cuvântul scris de Matei Vişniec – care îi înstrăinează deopotrivă de ceilalţi, cât şi de ei înşişi.Versiunea scenică a textului, regia, ilustraţia muzicală și light-design-ul îi aparțin lui Felix Alexa, scenografia este semnată Andrada Chiriac iar de video-design s-au ocupat cei de la Auraleye.

 

Felicitări întregii echipe artistice și tehnice!

Abonează-te acum la canalul nostru de Telegram cotidianul.RO, pentru a fi mereu la curent cu cele mai recente știri și informații de actualitate. Fii cu un pas înaintea tuturor, află primul despre evenimentele importante, analize și povești captivante.
Recomanda
Magdalena Popa Buluc 7431 Articole
Author

Precizare:
Ziarul Cotidianul își propune să găzduiască informații și puncte de vedere diverse și contradictorii. Publicația roagă cititorii să evite atacurile la persoană, vulgaritățile, atitudinile extremiste, antisemite, rasiste sau discriminatorii. De asemenea, invită cititorii să comenteze subiectele articolelor sau să se exprime doar pe seama aspectelor importante din viața lor si a societății, folosind un limbaj îngrijit, într-un spațiu de o dimensiune rezonabilă. Am fi de-a dreptul bucuroși ca unii comentatori să semneze cu numele lor sau cu pseudonime decente. Pentru acuratețea spațiului afectat, redacția va modera comentariile, renunțînd la cele pe care le consideră nepotrivite.