Maşina americană de propagandă pierde războiul informaţional cu Rusia

Statele Unite pierd războiul informaţional cu Rusia şi cu organizaţia Statul Islamic, dar si cu alti rivali statali şi nonstatali, se arată într-un raport care cere întărirea eforturilor propagandistice americane, precum şi o reformare a instituţiilor de presă ale guvernului american.

Studiul acesta subliniază problemele cu care se confruntă Broadcasting Board of Governosrs, agenţia federală americană creată în 1994 şi care are rolul de a crea interfaţa între Departamentul de Stat şi activităţile de presă finanţate de guvern.

Bugetul anual al BBG este de 730 de milioane de dolari. În cadrul BBG intră Vocea Americii, Europa Liberă (cu servicii şi pentru Afganistan, Iran sau Pakistan), Radio Marti (pentru Cuba), posturile folosite în războiul informaţional cu fosta URSS.

Raportul amintit a intrat în posesia agenţiei Reuters, care notează că documentul nu cere transformarea oficială a acestor instituţii de presă în instrumente ale propagandei americane, însă semnalează că ele nu mai sunt în acord cu obiectivele politicii externe americane. “Rivalii care transmit mesaje antiamericane au pregătit un război informational şi îl câştigă, iar instituţiile americane de presă sunt provocate să păstreze ritmul impus de alţii şi de schimbarile în peisajul presei”, arată raportul.

În ce priveşte anexarea Crimeii de către Federaţia Rusă şi criza din Ucraina, Washingtonul este clar depăşit de Kremlin, consideră mai mulţi congresmani şi analişti americani. Criza din Ucraina este “cea mai gravă provocare pe care serviciile internaţionale de presă americane au înfruntat-o după căderea URSS”, arată S. Enders Wimbush, fost membru al BBG şi fost director al Europei Libere. “Naţiunea noastra este întrecută de propaganda lui Vladimir Putin şi presa noastră se mişcă foarte greu. Este ianacceptabil”, spune congremanul republican Ed Royce.

Fostul sef al BBG a bagat de seama că lucrurile nu merg şi a demisionat în această lună, după doar şase săptămâni. S-a întors la NBC, acolo unde a lucrat vreme de opt ani, între 1993 şi 2001.

Jeff Trimble, directorul adjunct al BBG a declarat că au apărut 25 de noi programe a acestui braţ al guvernului SUA şi că audienţa din Ucraina s-a dublat faţă de 2012, ajungând la 7,5 milioane de oameni. El a cerut o suplimentare a bugetului BBG cu 15 milioane de dolari pentru următorul an fiscal.

Trimble consideră că lupta pentru a informa şi influenţa populaţia din Rusia şi de la periferia Rusiei se duce pe un teren foarte instabil. Rusia a interzis instituţiile de presă americane şi a început să cheltuiască circa jumătate de miliard de dolari anual în lupta informaţională. SUA cheltuiesc doar 20 de milioane de euro pentru serviciile de presă în limba rusă.

“Nu sunt bani. Suntem un Liechetenstein în comparaţie cu cât cheltuiesc ruşii”, a declarat un diplomat occidental care cunoaşte bine acest dosar, scrie Reuters. Până şi cei care susţin activitatea BBG spun că această structură este un amalgam căruia îi lipseşte viteza de reactie. Unele unităţi, precum Vocea Americii, sunt entităţi federale, iar altele sunt organizaţii nonprofit care primesc fonduri guvernamentale (Radio Europa Liberă, Radio Asia Liberă). “Este o structură ca un Frankenstein”, spune un oficial din Congresul SUA.

Abonează-te acum la canalul nostru de Telegram cotidianul.RO, pentru a fi mereu la curent cu cele mai recente știri și informații de actualitate. Fii cu un pas înaintea tuturor, află primul despre evenimentele importante, analize și povești captivante.
Recomanda

Precizare:
Ziarul Cotidianul își propune să găzduiască informații și puncte de vedere diverse și contradictorii. Publicația roagă cititorii să evite atacurile la persoană, vulgaritățile, atitudinile extremiste, antisemite, rasiste sau discriminatorii. De asemenea, invită cititorii să comenteze subiectele articolelor sau să se exprime doar pe seama aspectelor importante din viața lor si a societății, folosind un limbaj îngrijit, într-un spațiu de o dimensiune rezonabilă. Am fi de-a dreptul bucuroși ca unii comentatori să semneze cu numele lor sau cu pseudonime decente. Pentru acuratețea spațiului afectat, redacția va modera comentariile, renunțînd la cele pe care le consideră nepotrivite.