Metroul de la Cluj, boală lungă

Metroul ușor din Cluj, suspendat. În 22 august ar fi trebuit să aflăm ofertanții după două amânări succesive în 2022. În schimb, primăria a suspendat licitația motivând că a primit scrisori de la constructori care se plâng că valoarea estimată totală de 1,35 miliarde euro nu ajunge. Doar faza 1 (din 3) are finanțarea asigurată, prin PNRR, spune Asociația Pro Infrastructură..
„Metroul e cu două ordine de magnitudine peste orice alt proiect local de genul asfaltări de bulevarde. Într-adevăr, prețurile materialelor de construcții au crescut masiv în ultimii câțiva ani și dacă mai mulți antreprenori serioși dau semnale clare că nu se pot încadra, atunci suspendarea procedurii de achiziție este măsura corectă.
Dar nicidecum nu este suficientă. Responsabilii din guvern trebuie să actualizeze de urgență indicatorii tehnico-economici – dacă vor o pot face în 2-3 săptămâni. Mai mult, ofertele trebuie depuse în octombrie cel mai târziu, constructorii transmițând indirect că ar vrea să participe și au oferte (aproape) pregătite, atât timp cât spun că prețul estimat este prea mic.
În cel mai fericit caz, am putea avea un câștigător declarat în ianuarie-februarie 2023 și un contract semnat până în iunie 2023 dacă nu se depun contestații ori acestea sunt repede respinse.
Jalonul PNRR aferent infrastructurii de metrou spune să ai contract parafat în 2022 pentru a primi banii în semestrul I din 2023, iar dacă îl ratezi ai doar 6 luni „de grație”, după care ai pierdut finanțarea.
Suntem în momentul în care pălăvrăgeala politică despre metrou care durează de peste 10 ani se lovește de realitate: costă un purcoi de bani. Primăria are de ales: fie caută soluții, fie dă vina pe oricine altcineva. Îi dorim metroului (ușor) baftă, că are nevoie”, mai spune ONG-ul.

Metrou la cartierul Elenei Udrea

Faza 1 din proiectul metroului clujean pornește practic din apropierea viitorului cartier pe care Elena Udrea îl ridică la marginea orașului, în zona dealului Borzaș. Stația Europa Unită și mai ales depoul Sopor vor fi vecine cu Transilvania Smart City, dezvoltarea imobiliară de mare anvergură ce are proiectate 10.000 de apartamente, un mall, hoteluri, restaurante, un parc de 2 ha, creșă, grădiniță, școală, dar și un heliport.

Proprietarii Transilvania Smart City sunt 90% SC Realtopfarma SA, SC Chester SRL, SC Merlin Constructii SRL si SDC Imobiliare, fiind constructorul proiectului care deține și 1% din acesta. Finanțarea megaproiectului se face din surse proprii ale proprietarilor si din finanțări externe, mai multe fonduri mari de investiții de afară fiind implicate. Parternerul de viață al Elenei Udrea, Adrian Alexandrov, deține jumătate de Realtopfarma SA iar cealaltă jumătate se află la soții Petrovan Mariana și Petrovan Gheorghe din Sighetul Marmației.

Nu departe se află colonia Pata Rât precum și groapa de gunoi. Primarul Emil Boc, foarte apropiat de Elena Udrea, dorește să desființeze această zonă considerată rău famată prin investiții de 9 milioane de euro. Adversarii politici ai lui Boc susțin că acesta îi face stație de metrou și evacuează Pata Rât pentru a nu se murdări cipicii investitorului Elena Udrea.

Partenerul Elenei Udrea a dezvăluit ce înseamnă Transilvania Smart City, cel mai mare şi singurul proiect #smartcity din Europa de sud-est: 800 de apartamente, 20.000 de mp comerciali, cel mai mare parc privat din ţară ( 2 ha), restaurant, centru Spa, sală Fitness, grădiniţă şi creșă ( donate primariei), 1.200 locuri de parcare inteligente subterane! Toate acestea fac parte din prima etapă a proiectului! conform lui Alexandrov.

Foto Arhivă

Recomanda 1
Cosmin Pam Matei 5182 Articole
Author

7 Comentarii

  1. Asta cu metrou la Cluj e deja un moft de infumurati. O FANDOSEALA !
    Moldova de la Galați la Botoșani e partea de țara unde nu se Intampla NIMIC. E uitată, părăsită de puternicii zilei!
    NO MAN’S LAND !
    E pământ românesc,CIUCĂ, Ciolacu,PSD, PNL si toată gașca voastră de incompetenți ,delăsători, oameni de doi bani ruginiti!

  2. @ PRIORITATE 13,15..! ” Florestiul cel aglomerat ”!! florestiul este un sat unde s-au construit niste blocuri , unde sau mutat taranii de pe o raza de 100 km , cei care si-au vandut pamanturile mostenite de la parinti ..! un sat fara insemnatate economica , financiara ..! doar un conglomerat de ” locuri de dormit ”..!!faptul ca le curge apa din perete , si se caca in casa , nu schimba cu nimic statutul social al locuitorilor care mai nou se declara oraseni , dar refuza sa plateasca impozite ca si orice alt oras ..!! asa ca ” metroul ” nu-si are nici o justificare , Clujul neavand ” economie ” sa zici ca se foloseste de locuitorii Florestiului ca mana de lucru ..!

  3. Efectiv țara este rupta in doua. Bucureștiul capitala țării este in planul doi fata de Cluj , un oraș de provincie in care nu stim cine ,,baga in cărți “ sa fie ,,fruncea ” pe banii tuturor romanilor. Capitala țării , din cauza comunistilor care si acum sunt la conducerea României prin FSN = PCR mascat , se zbate sa își ocupe locul lui normal prin construcția liniei de metrou care sa faca legătura cu aeroportul Otopeni ,,H. Coanda “ Nu exista scuze pentru aceasta situație anacronica pentru o capitala din UE. Cauza acestui aspect rușinos este atitudinea de haiducie a FSN – platforma ,,populară “ rusesca in anii ‘ 90 când s- au făcut ,,acumulările “ financiare care finanțează regimul actual . Efectiv s- a trecut averea poporului in buzunare private. Așa ca la auzul sturilor laudative la adresa boss- ului șoselelor comunistul Umbrarescu si a altor mafioți care sunt abonați direct de banii statului ne întristăm . Acești bossi au primit banii nostrii păcălind in cadrul unei politici criminale – vezi păcăleala cu actiunile date romanilor care sunt moarte in afara celor ale boss- iilor comunisti. Iar USA si UE închid ochii.

  4. E bine. Să-l facă . Dacă s-ar putea și fără șpăgi. Dar de ce e prioritate cartierul lui Udrea ? Care inca nu există ? Floreșțiul cel aglomerat și Spitalul de Urgență din Florești nu sunt prioritare ? Aeroportul nu e prioritar ?

  5. sa va bagati smartu’ parandarat pe unde va jucati de-a shpaga! de 32 de ani furati Tara si distrugeti planificat NEAMUL ROMANESC! TOTI SCLAVETZII SECURISTILOR! INLUSIV CALNUL LUI PITZIGOI-PETROV CU BLONDA-I CARE-I CARA VALIZELE CU SHPAGI DE LA CORPORATIILE CU CARE FACEA AFACERI IN TIMPUL „DOMNIEI” SALE. SECURITATEA STIE TOT. TOT CIRCUL PETROV ESTE SPOIALA. II HARTUIOESTE SI PANA LA URMA VOR FI LIBERI SI CU CONTURILE LA LOCUL LOR! CA SI NASTASE! TOTI SCLAVII SECURISTILOR TRADATORI SUNT OIN LIBERTATE CU CONTURILE PLINE! NIMENI NU O IA PE FIRUL BANILOR! DE CE? PENTRU CA TOTI AU ACELASI SCOP: DEVALIZAREA ROMANIEI! hai siktir!

  6. O buna parte din tradarea si jaful strainilor din ultimii 32 de ani s-a facut si cu participarea infumuratilor de la Cluj! Si acum ei vor si autostrazi si metrou si toate investitiile posibile din bugetul tarii…totul la ei…dar in sudul tarii, unde exita doar un drum national cu o singura banda, foarte aglomerat si cu accidente grave, frecvente, tradatorii si cozile de topor de ce nu se gandesc sa faca autostrada(Bucuresti-Rosiori-Craiova de exemplu)…totul la infumuratii tradatori din Cluj din Ardeal…
    A avut indrazneala Dragnea sa ridice tara, sa mai pice ceva din bogatia furata de straini si pentru poporul asuprit dar alogenii si cozile lor de topor, in special tradatorii alogeni din Ardeal l-au bagat la inchisoare….

  7. Citez si expic „Doar faza 1 (din 3) are finanțarea asigurată, prin PNRR, spune Asociația Pro Infrastructură..”. Asadar, e asigurata faza 1 financiara la vedere-faza sigura, celelalte 2-3 in care e prevazut parandaratul gras, nu au finantare sigura! Doar parteneriatul privat poate asigura certitudinea parandaratului! Apropo, cate cazemate uriase pentru caposii care evita ancheta calitatii proaste a lucrarilor, sunt in plan pentru construire din parandarat in acea zona?

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată.


*


Precizare:
Ziarul Cotidianul își propune să găzduiască informații și puncte de vedere diverse și contradictorii. Publicația roagă cititorii să evite atacurile la persoană, vulgaritățile, atitudinile extremiste, antisemite, rasiste sau discriminatorii. De asemenea, invită cititorii să comenteze subiectele articolelor sau să se exprime doar pe seama aspectelor importante din viața lor si a societății, folosind un limbaj îngrijit, într-un spațiu de o dimensiune rezonabilă. Am fi de-a dreptul bucuroși ca unii comentatori să semneze cu numele lor sau cu pseudonime decente. Pentru acuratețea spațiului afectat, redacția va modera comentariile, renunțînd la cele pe care le consideră nepotrivite.