O autostradă se închide pentru reparaţii

Compania Națională de Autostrăzi și Drumuri Naționale din România a anunţat că începând de luni, 7 septembrie, ora 8:00, pe Autostrada A1, Orăștie – Sibiu, va fi instituită restricția totală a traficului rutier, respectiv între nod rutier Sălişte(km 270+020) şi nod rutier Cunţa(km 292+455). Instituirea acestei restricții, estimată pentru o lună şi jumătate este necesară în vederea remedierii degradărilor constatate la viaductul Aciliu. Conform contractului „Proiectare şi Execuţie Autostrada Orăştie – Sibiu, lot 3, antreprenorul, compania italiană Impregilo, are responsabilitatea deplină pentru remedierea defectelor apărute, atât în perioada de execuţie a lucrărilor, cât şi în perioada de garanţie (4 ani). Astfel, aceste lucrări de remediere vor fi executate pe riscul şi cheltuiala italienilor. Traficul rutier se va desfășura pe o rută alternativă, respectiv DN 1 între localităţile Sălişte şi Cunţa.

CNADNR a dat vina pe constructorul italian pentru defecţiunile apărute la viaduct, nicidecum pe mult invocatele alunecări de teren. „Constructorul a lucrat greşit şi nu a respectat proiectul. Dacă nu remediază, contractăm altă firmă şi recuperam banii de la constructor”, ameninţă CNADNR, într-un comunicat de presă. Conform expertizei tehnice preliminare elaborată de către Experţi Tehnici din partea Companiei, s-au stabilit următoarele cauze ale degradărilor constatate (embulement): natura argiloasă şi starea de consistenţă redusă, respectiv capacitatea portantă a terenului de fundare; având în vedere caracterul de PUCM a argilelor din teren şi posibila circulaţie haotică a apei în zonele adiacente şi în profuzime se estimează că vor exista în continuare tasări ale terenului cu desfăşurare în timp, necesitând pe termen scurt monitorizarea acestora. Antreprenorul a informat faptul că a demarat de curând expertiza tehnică în aceasta zonă şi va informa asupra soluţiei de remediere după finalizarea acesteia. La începutul lunii august 2015, Impregilo a realizat remedierea provizorie a degradărilor constatate şi nu s-a constatat o evoluţie negativă până în acest moment. Crăpătura de la km. 60 a apărut, conform CNADNR, diun cauza naturii argiloase şi stării de consistenţă redusă, respectiv capacitatea portantă a terenului de fundare; şi nerespectării prin execuţie a soluţiei proiectate. În urmă cu două zile, a avut loc o şedinţă de lucru la sediu CNADNR, la care au participat reprezentanţii Beneficiarului, Antreprenorului şi Experţi Tehnici implicaţi, atât din partea Companiei, cât şi din partea Impregilo, în cadrul căreia s-au concluzionat, în baza investigaţiilor din teren, următoarele cauze cu privire la degradările constatate de la km 60+600: nerespectarea prin execuţie a soluţiei proiectate; funcţionarea defectuoasă a sistemelor de colectare şi evacuare a apelor pluviale din cauza colmatării/degradării substraturilor de beton, permiţând infiltrarea apelor în rambleul drumului; compactarea redusă a straturilor structurii rutiere. În privinţa viaductului Aciliu, Impregilo a demarat lucrările de remediere începând cu data de 15 iulie, lucrări ce constau în refacerea dispozitivelor antiseismice, remedierea scurgerii apelor, drenuri longitudinale, lucrări de remediere la sferturile de con etc . Parapetul de la marginea viaductului s-a deformat, ţevile de scurgere la fel, placarea s-a spart, iar panoul rutier care anunţă intrarea pe viaduct nu mai stă în picioare. La fiecare ploaie dealurile se mişcă mai puţin sau mai mult. Straturile de sol permeabil se îmbibă cu apă şi devin grele, iar cele impermeabile ţin apa deasupra lor şi creează suprafaţa perfectă pentru alunecare, care la un moment dat va prăvăli şi viaductul. Pericolul a fost neglijat din moment ce studiul de fezabilitate pentru A1 Orăştie-Sibiu Lot 3 nu a inclus şi un studiu geotehnic, ci doar referinţe la existenţa unor probleme de teren, care ar fi urmat să fie analizate geotehnic abia în faza de proiectare. Tot pe acest tronson, în asfaltul turnat de firmele italieneşti Salini Impregilo şi Collini Lavori au apărut fisuri în măsură să pună în pericol traficul rutier. Conform lui Alin Goga, director suspendat la Compania Naţională de Autostrăzi, au fost emise peste 300 de note de neconformitate iar în prezent, „nu există rezolvare tehnică” și trebuie scos tot ce e acolo. „O rezolvare tehnică ne costă 250 de milioane de euro. Tot ce am plătit trebuie scos afară și să construim, din nou, de la zero. Planurile de alunecare sunt atât de avansate și, ce este cel mai grav, este că noi am avut rapoarte comandate de CNADNR, de constructor care ne-au spus și am știut raportul doamnei Sanda Manea, profesor la Universitatea de Construcții București, și ne-a zis că sunt greșeli de proiectare și de execuție. Am știut din decembrie, anul trecut, și noi am plătit autostrada integral, în condițiile în care noi am știut că lucrurile sunt făcute greșit. Aceste 300 de note de neconformitate au fost făcute de firma CONSITRANS – consultant pe lucrare. Nu firma asta era inginerul. Era consultant și ăla spune <>. Noi le-am ascuns, l-am dat pe ăla afară și am pus niște salariați de-ai noștri. CONSITRANS a câștigat în tribunal și trebuie să le dăm și zece milioane de lei. Punem niște salariați și oricât de bine intenționați ar vrea să fie, nu au experiența de șantier pentru că sunt oameni care au stat mai mult la birouri și ei depind de un director. Specialiștii care au verificat calitatea tehnică a construcțiilor le-a luat o zi să spună că e în regulă”, a declarat Alin Goga. Problemele se ştiau din 2011 şi de abia după terminarea lucrărilor CNADNR a ieşit în faţă să arate că dealul de la Aciliu reprezintă un pericol public. Studiul de fezabilitate a dat varianta deplasării autostrăzii 8 kilometri mai lataral pe un teren unde nu existau pericole de alunecări. S-a ales varianta cea mai proastă. Alin Goga a declarat recent că a existat, încă de la bun început, o sesizare de la DRDP Brașov că există un plan de alunecare, care afectează și magistrala de cale ferată, iar firma CONSITRANS, angajată de CNADNR drept consultant de proiect, a atras atenția că sunt folosite pământurile cele mai proaste pentru construcția autostrăzii. Goga a explicat, în acest sens, că „pentru alegerea traseului e responsabil cel care a făcut studiul de fezabilitate și CNADNR pentru aprobarea proiectului. Cu toate acestea, s-a mers mai departe.

Abonează-te acum la canalul nostru de Telegram cotidianul.RO, pentru a fi mereu la curent cu cele mai recente știri și informații de actualitate. Fii cu un pas înaintea tuturor, află primul despre evenimentele importante, analize și povești captivante.
Recomanda
Cosmin Pam Matei 4572 Articole
Author

Precizare:
Ziarul Cotidianul își propune să găzduiască informații și puncte de vedere diverse și contradictorii. Publicația roagă cititorii să evite atacurile la persoană, vulgaritățile, atitudinile extremiste, antisemite, rasiste sau discriminatorii. De asemenea, invită cititorii să comenteze subiectele articolelor sau să se exprime doar pe seama aspectelor importante din viața lor si a societății, folosind un limbaj îngrijit, într-un spațiu de o dimensiune rezonabilă. Am fi de-a dreptul bucuroși ca unii comentatori să semneze cu numele lor sau cu pseudonime decente. Pentru acuratețea spațiului afectat, redacția va modera comentariile, renunțînd la cele pe care le consideră nepotrivite.