O datorie neștiută ar putea strica relațiile româno-americane

Un document guvernamental arată că relațiilor româno-americane ar putea fi deteriorate din cauza întârzierii plății de către București a unei datorii vechi de zeci de ani. Este vorba despre un credit comercial în valoare de aproape 10 milioane de dolari contractat de partea română în 1992 pentru cumpărarea de bumbac fibră din SUA. Din varii motive, suma nu a fost plătită integral, cu dobânzile aferente, iar această situație pune în dificultate partea română în raport cu cea americană, conform notei de fundamentare a Proiectului de Lege privind rambursarea ratelor de capital pentru cotă – parte din creditul acordat de Guvernul Statelor Unite ale Americii în baza Programului CCC- Legea Publică nr. 480/1992, a dobânzii şi a altor costuri externe aferente acestei cote părți, elaborat de Ministerul Economiei. ”Întârzierile la plată constituie arierate ale statului român faţă de Statele Unite ale Americii, ce pot conduce la deteriorarea relaţiilor comerciale dintre cele două state şi pot periclita credibilitatea externă a României cu consecinţe negative asupra rating-ului de ţară şi, implicit, asupra condiţiilor accesului la finanţare pe pieţele internaţionale de capital. Guvernul României este ţinut dator de către partenerul american, pentru efectuarea la scadenţă a plăţilor (conform art.II lit.D din Acordul de credit PL 480/1992), respectiv rambursarea în continuare a obligaţiilor asumate prin acordul guvernamental aferente anilor 2006-2022. Soluționarea situației creditului acordat României de către Guvernul SUA pentru achiziționarea de bumbac fibră dobândește un caracter prioritar deoarece rambursarea sumei datorate este conectată de către autoritățile americane de posibilitatea dobândirii de către România a statutului de Dependable Undertaking. Acest statut a fost solicitat în repetate rânduri de România către autoritățile americane, în contextul programului de achiziții pentru modernizarea și întărirea capacităților de apărare ale țării noastre, aspect care reprezintă un obiectiv de importanță strategică”, se spune în documentul amintit.

În considerarea aspectelor prezentate apare necesitatea iniţierii unui proiect de lege care să aprobe rambursarea ratelor de capital pentru o cota parte a creditului, aferentă anilor 2006-2022, în valoare de 5.417.851,86 dolari, din creditul acordat de Guvernul SUA în baza programului CCC – Legea publică nr. 480/1992, precum şi a altor costuri externe aferente acestei cote părţi.
Pentru anul 2019 este necesar a se aloca de la bugetul de stat pentru achitarea sumelor restante din perioada 2006-2018 5.293.353,42 dolari, iar pentru perioada 2019-2022 suma de 1.079.053,42 dolari.

În anul 1992, în baza Legii Publice americane nr. 480, titlul I, Guvernul SUA, prin Departamentul Agriculturii şi Comodity Credit Corporation (CCC) a acordat Guvernului României un credit comercial în valoare de 9,95 mil. dolari SUA, pe termen de 30 de ani, cu 6 ani perioadă de graţie, cu o dobândă inițială de 2% pe an și o dobândă în continuare de 3% pe an, conform acordului semnat pentru cumpărarea de bumbac fibră din SUA.

În numele Guvernului României, acordul de credit a fost negociat în SUA cu reprezentanții de la acea dată ai Ministerului Industriei (actualul Minister al Economiei – succesor în drepturi și obligații), Ministerului Economiei şi Finanțelor (actualul Minister al Finanțelor Publice), Ministerului Comerțului şi Turismului şi Agenției Române pentru Dezvoltare.

Acordul de credit a fost semnat la 2 iulie 1992, în numele Guvernului României de către ministrul industriei, iar din partea Guvernului SUA de către ambasadorul acestei ţări la Bucureşti, şi a intrat in vigoare la data semnării. Pentru realizarea importului de bumbac fibră, au fost desemnaţi prin licitaţie publică cinci operatori economici specializaţi în operaţiuni de comerţ exterior, aceştia fiind: SC ROMÂNOEXPORT SA; SC TRICOROM SA; SC TEXTILCOTTON SA; SC IMPEX OVERSEAS CORP SRL; SC TUVIC IMPEX SRL.

Importatorii de bumbac desemnaţi au încheiat la vremea respectivă contracte de mandat special cu Ministerul Industriei prin care s-au angajat, să importe bumbacul fibră din SUA, să-l livreze societăţilor comerciale prelucrătoare (filaturilor) din România şi să ramburseze creditul american, ratele scadente la credit şi dobânzile aferente, până la data de 15 octombrie a fiecărui an.
Importatorii de bumbac mandataţi au plătit dobânzile la creditele contractate până în anul 1998 inclusiv, după care, odată cu scadenţa primelor rate de capital şi dobândă la credit, au încetat plăţile motivând că întreprinderile cărora le-au vândut bumbacul nu au plătit contravaloarea acestuia.

Creditele angajate de două dintre societăţile comerciale importatoare de bumbac fibră care se derulau prin Banca Română de Comerț Exterior – BRCE şi anume ROMÂNOEXPORT SA şi TRICOROM SA, au fost preluate de AVAB (actualul AAAS) pentru recuperarea datoriilor acestora şi plata în contul Comodity Credit Corporation (CCC) a sumelor datorate.

Creditele angajate de celelalte trei societăţi comerciale, respectiv SC TEXTILCOTTON SA; SC IMPEX OVERSEAS CORP SRL; SC TUVIC IMPEX SRL. care s-au derulat prin Banca Comercială Română – BCR, au rămas în urmărirea recuperării acestora de către Ministerul Economiei.

Pentru recuperarea unor sume plătite de către Ministerul Economiei, cele trei societăți importatoare de bumbac fibră au fost acționate în instanță, însă din cauza situației juridice a acestor operatori economici (aflați în faliment sau radiați), debitele nu au mai putut fi recuperate.

Pentru a nu deteriora relaţiile comerciale şi diplomatice cu SUA, Parlamentul României, a adoptat OUG nr. 238/2000, aprobată cu modificări prin Legea nr. 588/2001, Legea nr.436/2004 şi Legea nr. 125/2006 prin care a fost reglementată rambursarea ratelor de capital pentru cota-parte din credit pe perioada 1998 – 2005 precum şi achitarea dobânzilor şi a altor costuri externe aferente acestei cote-părţi de către Ministerul Economiei, din suma alocată de la bugetul de stat. Adoptarea acestor legi a durat foarte mult, având ca efect aplicarea unor penalizări la plata datoriilor.

În perioada 2007-2014, Ministerul Economiei a propus spre avizare proiecte de acte normative la nivel de lege, OUG și OG privind rambursarea ratelor de capital pentru o cotă-parte din creditul acordat de Guvernul Statelor Unite ale Americii în baza programului CCC – Legea Publică nr. 480/1991, a dobânzii și a altor costuri externe aferente acestei cote-părți, însă acestea nu au fost avizate de autoritățile publice implicate.

Proiectul de Lege întocmit pentru plata ratelor de capital şi a dobânzilor aferente anilor 2006 şi 2007 a fost avizat de Senat şi de Comisiile de specialitate din Camera Deputaţilor, dar a fost respins în şedinţa Plenului Camerei Deputaţilor din data de 18.03.2008. De asemenea proiectul de Lege pentru anul 2008, a fost aprobat în şedinţele camerelor Senatului, dar întrucât nu a fost înscris pe ordinea de zi a Parlamentului anterior, acesta a fost clasat de Senat.

În anul 2009, a fost întocmit un proiect de Lege pentru reglementarea rambursării datoriilor aferente perioadei 2006-2022 în valoare de 5.417.851,86 dolari, din care pentru cota parte aferentă anilor 2006, 2007, 2008 şi 2009 în valoare de 1.570.500 dolari, care a fost respins de Camera Deputaților, în data de 14.09.2011, respingerea fiind motitvată prin faptul că problema plății sumelor către Guvernul american poate fi rezolvată printr-o Ordonanță de Urgență a Guvernului.

În anul 2013 s-au inițiat atât proiect de Ordonanță de Urgență cât și proiect de Lege privind rambursarea ratelor de capital pentru o cotă – parte din creditul acordat de Guvernul Statelor Unite ale Americii în baza Programului CCC- Legea Publică nr. 480/1992, a dobânzii şi a altor costuri externe aferente acestei cote părţi.

Începând cu anul 2015 au fost elaborate mai multe proiecte de Memorandum, care au fost actualizate și retransmise pe circuitul extern de avizare cu fiecare schimbare intervenită în componența Guvenului. În decembrie 2016, Memorandum-ul avizat de Ministerul Finanțelor Publice și Ministerul Afacerilor Externe a fost înaintat Guvernului, nefiind însă aprobat ca urmare a schimbării Guvernului de la acea dată. Următoarele proiecte de Memorandum, deși au fost avizate de Ministerul pentru Mediul de Afaceri, Comerț și Antreprenoriat și de Ministerul Afacerilor Externe (la recomandarea MAE, au fost operate unele completări în textul memorandum-ului), nu au mai fost avizate la nivelul Ministerului Finanțelor Publice.

Pentru partenerul american, Guvernul României este ţinut dator pentru efectuarea la scadenţă a plăţilor (conform art.II lit.D din Acordul de credit PL 480/1992), respectiv plata în continuare a obligaţiilor asumate prin acordul guvernamental în valoare de 5.417.851,86 dolari, reprezentând rate de capital şi dobânda inițială, la care se vor adăuga și alte costuri externe datorate nerespectării Acordului.

În noiembrie 2017, Ambasada Statelor Unite ale Americii a transmis o scrisoare în care s-a precizat existența unei datorii neachitate aferente împrumutului acordat de Guvernul SUA, prin Departamentul Agriculturii și Commodity Credit Corporation (CCC), în baza Legii Publice americane nr.480/1992, pentru cumpărarea de bumbac fibră din SUA, aspect care afectează eligibilitatea României pentru statutul de Dependable Undertaking, în baza căruia, cu titlu de excepție, Guvernul SUA garantează în fața producătorilor din industria americană de armament achitarea sumelor aferente comenzilor efectuate de un stat terț. Astfel, un stat care deține statutul de Dependable Undertaking poate demara programe multiple de achiziții, cu desfășurare multianuală, plățile urmând să se facă etapizat. În lipsa acestui statut, statul terț este obligat să achite întreaga sumă aferentă logisticii și serviciilor contractate.

Abonează-te acum la canalul nostru de Telegram cotidianul.RO, pentru a fi mereu la curent cu cele mai recente știri și informații de actualitate. Fii cu un pas înaintea tuturor, află primul despre evenimentele importante, analize și povești captivante.
Recomanda
Cosmin Pam Matei 4573 Articole
Author

17 Comentarii

  1. curat ghinion!!!! sa nu putem cumpara de 2 miliarde anual din cauza unei datorii de 9 milioane veche de 30 de ani.

  2. LA CATE MILIARDE DE DOLARI, 6 % din PIB a platit ROMANIA catre SUA pentru armament invechit, ar putea si ei sa treaca cu vederea aceasta mica datorie, oricum BUMBACUL nici nu l-au mai trimis …CE TREABA ARE BUMBACUL FIBRA CU ARMAMENTUL ??? IATA CA ARE ???? DE FAPT, ACEST CREDIT ASA ZIS NEONORATM reprezinta o incercare de a fura din banul public al romanilor, de fapt, este achizionat ARMAMENT, azi, si NU BUMBAC, ieri „În noiembrie 2017, Ambasada Statelor Unite ale Americii a transmis o scrisoare în care s-a precizat existența unei datorii neachitate aferente împrumutului acordat de Guvernul SUA, prin Departamentul Agriculturii și Commodity Credit Corporation (CCC), în baza Legii Publice americane nr.480/1992, pentru cumpărarea de bumbac fibră din SUA, aspect care afectează eligibilitatea României pentru statutul de Dependable Undertaking, în baza căruia, cu titlu de excepție, Guvernul SUA garantează în fața producătorilor din industria americană de armament achitarea sumelor aferente comenzilor efectuate de un stat terț. „

  3. Bumbacul ala a fost cules de sclavii negri,deci e scump poporului american!Sa dati banii indarat hotilor ninorociti ce sunteti si rasisti; sa nu mai punem pe tapet si banii acordati pentru constructia piramidelor de catre romani cu sclavii faraonilor,rudele lui Moise!

  4. @obiectiva-bumbacul pe care americanii urmau sa-l trimita in Romania era de o ”importanta strategica” deosebita,si era destinat curatirii tevilor de pusca kalashnikov,insa acestea au fost retrase din uz,iar mai apoi vandute,intrucat intre timp serviciul militar s-a desfiintat, armele ramanand fara utilizatori.

  5. Isarescu-Manole GUVERNATORUL INPUS NEDEMOCRATIC DE SUA ROMANIEI, ce a pazit ?
    Sau a amanat CU BUNA STIINTA – LA INDICATIILE MARELUI LICURICI – rambursarea ca sa ia americanii dobanda la dobanda ?

  6. ai basca n-ai basca, tot trebuie sa platesti dreptul de smecher. daca-mi amintesc bine, in”92, plangea lumea pe strada ca nu avem bumbac. parca au fost si niste demonstratii si greve ale foamei la ambasada mare. noroc cu americanii,oameni milosi, ca fara ei nu vad cum ne reveneam la bumbac.

  7. Te pui cu calicii din vest. In anul 1938 Suedia modernizase fabrica de chibrite din Gherla. Romania nu a mai apucat sa plateasca a venit in scurt timp razboiul au venit comunisti si asta a fost. Dupa marea Involutie din decembrie 1989 de frica sa nu rateze momentul ca cine stie ce urma in zona in ianuarie 1990 Suedia cere banii din 1938. Vedeti ei nu uita si te pune sa platesti si dupa zeci de ani si dupa secole daca este cazul.Nu zic ca nu trebuia sa platim dar stau si ma intreb daca Suedezilor le-a curs balele la ceteva milioane de dolari oare de ce Romania nu a primit nimic de la Ucraina pentru investitia de sute de milioane de dolari deci repet sute de milioane de dolari de la Krivoi Rog ? Dar despre Iraq tot de sute de milioane dar de Libia dar de Africa Centrala hai sa pun si Cuba la socoteala pentru un matuntis de vreo 10 milioane de dolari.Adica noi platim si trebuie sa platim daca asa sunt uzantele internationale dar cand trebuie sa primeasca si Romania ea nu poate sa primeasca nici cat o para am si uitat de Kazahstan acolo alte investitii ca era pe vreme a cand Romanii stiau sa foreze acum nu mai putem sa foram in Marea Neagra ca ” am uitat „.Altii se scuza ca contractele au fost facute in alte regimuri numai Romania nu are niciodata nici o scuza.Si dupa al doilea razboi mondial Romania era singurul stat care platea tribut URSS-ului timp de 20 de ani in timp ce altii primeau bani pentru reconstructie.Cum au plecar rusii din tara si nu am mai platit brusc a crescut nivelul de trai incepand din 1965.Pana si Ceausesc avea ca tinta ca pana in anul 2000 Romania sa devina o tara mediu dezvoltata dar la ora actuala suntem mai subdezvoltati decat in anii `80 ai secolului trecut.

  8. Lasa ca e bine ! Ce, numai amerlocii sa ne „bumbaceasca” pe noi, cu tot felul de „ambasadori” banditi, armament numai bun de aruncat la gunoi si alte bechtel-uri ? … Ooops ! sau nu ? … Daca se supara Donald si ne bombardeaza, zicind ca n-are kerosen destul sa ajunga pina in Iran si oricum, noi sintem mai aproape ? …

  9. N-avea grija, ca datoriile cu Ucraina, Cuba, Irak sau unele state africane s-au „stins” „in tacere”, au avut grija niste baieti cu ochii „bleu” de asta, mai se aude ceva ? … Ce parere ai, cam cine se afla la butoanele afacerilor externe, adevaratii „stapini ai dosarelor cu afaceri”, si inainte si dupa ’89 ? … QED …

  10. Ba s-avem pardon, bumbac exista, si inca de cea mai buna calitate, si in tari africane sarace (cu unele chiar aveam de luat bani …) si in Uzbekistan sau Kazakhstan (tot cam la fel de sarace pe vremea aia) ! Dar noi, stii vorba aia, „capra rîioasă si cu coada pe sus”, ne trebuia bumbac „made in USA” !! Nu-ti cam pute la fel cu Airbus-urile lu’ Petrică ? …

  11. Dati-le domne dracu’ banii ! Nu vedeti ca pentru un nenorocit de bumbac pe care se pare ca l-au mai mincat si moliile pina a traversat Atlanticul, nu ne dau vizele ? … Ooops ! sau moliile nu maninca bumbac ?

  12. Molia-mama catre „copii” : „Cine nu maninca ciorapel nu papa nici bumbac american pe datorie !”

  13. Romania a platit tot gunoiul american cu fibra de bullshit de 10( zece ) ori.
    Bechtel trebuie sa achite Romaniei 100 de milarde de dolari + dobinzile de rigoare + penalitati de inca 200 de miliarde de dolari pentru sabotarea economiei nationale.
    Propun rezolvarea amiabila prin plata formala a 5inci cosnite cu Dude rosii pentru bullshitul toxic american. Iar ca bonus 5% din banii furati de Basescu Traian si gasca lui de Tradatori incepind cu Coldea si Maior. Restul banilor returnati urgent pentru constructia de spitale si scoli cu materiale si forta de munca autohtona.
    Alternativa e in terenul vostru… afara cu bazele americane de pe teritoriul Romaniei pentru ca oricum NATO e mort de mult in cotet. In Romania nici copiii tembeli nu mai cred in art.5 si stiu ca trebuie sa ne bazam numai pe noi insine !

  14. Sa plateasca isarescu ca e omul lor si a facut numai rau romanilor in 30 de ani.

  15. Nu fiti rai! Datoria e datorie, indiferent de valoarea ei. Romania trebuie sa-si faca „mea culpa” si sa plateasca mizilicul ala fara comentarii. Totodata, trebuie sa se angajeze (prin tratate solemne, gandite de Guvern si parafate de Parlament) ca nu va mai importa nimic din Statele Unite decat atunci cand este in stare sa plateasca integral, „cash”, urgent si momentan ceea ce importa. Niciodata pe datorie! Daca n-are bani si nu poate onora comanda instant…..nu cumpara! Este o chestie de normalitate care ar trebui sa fie adusa la cunostinta partii americane. ASA AR FI CORECT, dar….cine s-o faca???

Comentariile sunt închise.

Precizare:
Ziarul Cotidianul își propune să găzduiască informații și puncte de vedere diverse și contradictorii. Publicația roagă cititorii să evite atacurile la persoană, vulgaritățile, atitudinile extremiste, antisemite, rasiste sau discriminatorii. De asemenea, invită cititorii să comenteze subiectele articolelor sau să se exprime doar pe seama aspectelor importante din viața lor si a societății, folosind un limbaj îngrijit, într-un spațiu de o dimensiune rezonabilă. Am fi de-a dreptul bucuroși ca unii comentatori să semneze cu numele lor sau cu pseudonime decente. Pentru acuratețea spațiului afectat, redacția va modera comentariile, renunțînd la cele pe care le consideră nepotrivite.