În economia reală autohtonă, 7 din 10 companii nu își plătesc facturile la timp, ceea ce conduce la accentuarea blocajului financiar. Conform unei analize făcută de Termene.ro, termenul mediu de plată a facturilor a crescut de la 115 la 120 de zile în România în timpul pandemiei, iar activitatea companiilor mici şi mijlocii a fost afectată de lipsa cash-flow-ului în ultimul an. „Termenul mediu de plată a facturilor a crescut de la 115 la 120 de zile în România în timpul pandemiei, potrivit analizelor, iar activitatea companiilor mici şi mijlocii a fost afectată de lipsa cash-flow-ului în ultimul an. De asemenea, tot în perioada pandemiei, facturile cu cele mai mari termene de plată sunt ale companiilor care se ocupă de comerţul cu ridicată şi cu amănuntul. Pe locurile 2 şi 3, se află firmele din domeniul informaţii şi comunicaţii şi industria prelucrătoare”, arată analiza. Practic, este o adevărată modă să faci afaceri pe banii partenerilor de business. În condițiile în care nu dispun de resurse financiare suficiente, iar accesul la credite le este practic imposibil din varii motive, tot mai multe companii întârzie să-și plătească la timp facturile.
Managerii iau decizia plății facturilor până la limita maximă pentru a-și asigura cash flow-ul necesar desfășurării afacerilor.
Cum pot fi prevenite aceste situații? Potrivit analiștilor de la Frames, antreprenorii trebuie, în primul rând, să-şi gestioneze mult mai judicios finanţele, să-şi tempereze aşteptările prea optimiste privind încasările, să evite investiţiile care nu aduc plus valoare, precum imobile, maşini etc. şi să renunțe la activele care nu reprezintă activitatea de bază. O altă soluţie este să apeleze la serviciile de factoring şi să manifeste o vigilenţă sporită în relaţia cu partenerii. ,,Scăderile sau creşterile bruşte de comenzi, întârzierea plăţilor, refuzul la plată şi indisponibilitatea persoanelor de contact sunt doar câteva dintre principalele semnale de alarmă’’, arată o analiza recentă a Frames.
Potrivit experților, în relația cu partenerii, firmele ar trebui să implementeze un sistem de evaluare standardizat a clienților noi și a celor existenți. ,,În funcție de bonitate, plata în avans și solicitarea garanțiilor sunt absolut esențiale, iar reeavaluarea condițiilor trebuie realizată constant. În condițiile în care stabilești cu partenerul de business un mod de lucru din start, acesta va manifesta un comportament mult mai eficient în comparație cu alți parteneri. Într-o economie slab capitalizată, cum este cea românească, consolidarea relațiilor de business ține în mod direct de managementul creanțelor, de asigurarea unor condiții comerciale dedicate, în funcție de bonitatea și comportamentul de plată al partenerilor’’, afirmă experții.