Obiceiurile tinerilor români Millenials

Deși aflați în permanență pe rețele de socializare, accesând mai multe site-uri în același timp ori folosind diverse aplicații, tinerii Millenials nu sunt atât de izolați pe cât credem. Pentru ei contează familia, prietenii și un stil de viață sănătos. În locul comenzilor online, preferă să meargă în magazine la cumpărături și să aleagă produse de calitate.

Cu toate că îi vedem peste tot cu telefoanele în mână ori stând la o masă în fața tabletei și a laptopului, românii Millenials sunt dornici de socializare. Supranumiți și „nativi digitali, tinerii tehnologizați de astăzi preferă, într-un mod paradoxal, să-și achiziționeze produsele de care au nevoie din magazine. Deși prin comenzile online pot primi acasă orice doresc, de la mâncare și haine la mobilă ori electrocasnice, ei preferă să meargă direct la retaileri. Comparativ cu media europeană, tinerii din România cu vârste între 18 și 34 de ani vor să cumpere direct de la retaileri, după cum arată un studiu realizat de L’Observatoire Cetelem 2018. 87% din aceștia preferă mall-urile, pentru că oferta este diversă, iar modul de a-și petrece timpul liber este la fel de variat, de la restaurante și cafenele la cinematograf, loc de joacă și patinoar.

Motivele pentru care magazinele, indiferent de natura lor, sunt atractive pentru generația Y sunt rezumate în conceptul „product experience. Spre deosebire de tinerii din celelalte țări ale Uniunii Europene, românii vor să interacționeze cu produsul pe care vor să-l achiziționeze, să fie siguri că ceea ce cumpără este de calitate sau potrivit cu ceea ce își doresc. Mai mult decât atât, ei caută în mod deosebit magazinele specializate, 81% din aceștia spunând că preferă să frecventeze retailerii de mobilă, decorațiuni, bricolaj, electronice.

Cerințe mari de la comercianți

Cu toate că preferă să se deplaseze pentru a-și cumpăra produsele de care au nevoie, în loc să facă comandă pe Internet, aceștia suportă cu greu timpul de așteptare la cozi, 58% fiind critici și nerăbdători atunci când stau la rând să plătească. Un alt aspect care îi deranjează pe 35% din aceștia sunt locurile de parcare insuficiente, timpul petrecut în trafic ori transportului public deficitar. Pentru tinerii români este important felul în care sunt aranjate magazinele pe care le frecventează, dar și oferta acestora. 88% din ei declară că aspectul estetic al locului din care vor să cumpere este hotărâtor, ei preferând să fie decorate într-un mod original și atractiv și să le ofere produse pe care nu le pot găsi în altă parte. Mai mult, 82% ar vrea ca orarul de funcționare al comercianților să fie extins, iar retailerii să îi surprindă cu experiențe distractive ori senzoriale și să le pună la dispoziție zone special amenajate pentru activități plăcute și relaxante.

Crescând într-o societate digitală, millenialii manifestă o anumită înclinație spre consumerism și privesc activitatea de a merge la cumpărături, de cele mai multe ori, ca pe o plăcere. În același timp, aceștia așteaptă o serie de schimbări care le-ar permite comercianților și implicit magazinelor să îi păstreze alături în calitate de clienți. Când vine vorba despre viitorul magazinelor și despre transformările prin care acestea vor trece în următorii 10 ani, românii (75%) sunt tentați să afirme că magazinele vor trece prin schimbări fundamentale, începând cu modalitățile de plată, livrare și promovare și până la servicii, consilierea clientului, prezentarea produselor și experiența de shopping în ansamblu, spune Bruno Leroux, CEO BNP Paribas Personal Finance, sucursala București.

Tinerii europeni sunt mai încrezători decât părinții lor, abordând dificultățile cu care se confruntă în viață într-un mod deschis și pozitiv. Și românii sunt optimiști, însă interesele lor sunt îndreptate mai mult asupra vieții personale, decât mersului societății. Deși România a avut cel mai mare ritm de creștere economică, aceștia sunt îngrijorați de cum decurg lucrurile în țară, mai ales din cauza tensiunilor politice din ultimii ani. Tinerii generației Y sunt raționali și responsabili, fapt ce îi ajută să-și controleze plăcerile, ferindu-i în același timp de excese. Pentru ei, cel mai mult contează familia, prietenii și un stil de viață sănătos. Pentru 67% din români cumpărăturile reprezintă una din plăcerile vieții, iar 85% aleg produse de calitate, în detrimentul cantității.

Aceștia se situează pe locul al doilea în Europa în ceea ce privește puterea de cumpărare, 37% considerând că își permit să achiziționeze lucrurile pe care le doresc, comparativ cu 24% în alte 17 state membre UE. Prin urmare, 67% din români vor să cheltuiască mai mult în următorul an.

Considerăm că una dintre cele mai importante descoperiri din 2018 este revenirea încrederii în rândul consumatorilor europeni. Consumatorii zâmbesc din nou și privesc optimiști către viitor. Încrederea în circumstanțele lor personale a crescut și se reflectată în intențiile de economisire și consum. Dorința de a consuma se dovedește a fi mai puternică în Estul Europei (Slovacia: 73%, Bulgaria și Cehia: 69%, România: 67%), iar cea de economisire este mai pronunțată în Norvegia 65%, Suedia 61% și Portugalia 60%, afirmă Pascal Roussarie, Head of Sales and Marketing Central Europe Region BNP Paribas Personal Finance.

Diferențele între generații sunt prezente și astăzi

Europenii trecuți de 35 de ani nu au păreri prea bune față de tinerii Millenials. 88% din termenii folosiți pentru descrierea lor sunt negativi. Aceștia sunt considerați de către generațiile anterioare drept materialiști – 40%, imaturi – 31%, egocentrici – 31%, nerăbdători – 29%. Ungurii, românii, bulgarii și slovacii sunt cei mai critici. Într-un mod paradoxal, tinerii cred despre ei exact contrariul. 92% din cuvintele pe care le folosesc atunci când se autocaracterizează sunt pozitive. Ei se consideră responsabili – 41%, harnici – 34%, răbdători – 29% și curioși – 26%.

Europenii trecuți de 35 de ani manifestă opinii mai puțin favorabile atunci când fac referire la generația Millennials. 88% din termenii folosiți pentru a-i descrie sunt negativi: materialiști (40%), egocentrici (31%), imaturi (31%), nerăbdători (29%). Ungurii, slovacii, românii și bulgarii sunt cei mai critici. Totuși, milenialii cred despre ei înșiși tocmai opusul. 92% din termenii pe care îi folosesc pentru a se descrie sunt pozitivi: responsabili (41%), harnici (34%), răbdători (29%), curioși (26%). Millenialii români acordă o importanță deosebită vieții personale, 63% fiind preocupați îndeosebi de un stil de viață sănătos, de familie și prieteni.

Cercetarea a fost realizată în 17 țări europene, au fost intervievate 13.800 de persoane cu vârste între 18 și 75 de ani, plus un eșantion suplimentar de 3.400 de tineri între 18 și 34 de ani. În România, studiul s-a bazat pe un eșantion de 1.000 de respondenți.

Abonează-te acum la canalul nostru de Telegram cotidianul.RO, pentru a fi mereu la curent cu cele mai recente știri și informații de actualitate. Fii cu un pas înaintea tuturor, află primul despre evenimentele importante, analize și povești captivante.
Recomanda

Precizare:
Ziarul Cotidianul își propune să găzduiască informații și puncte de vedere diverse și contradictorii. Publicația roagă cititorii să evite atacurile la persoană, vulgaritățile, atitudinile extremiste, antisemite, rasiste sau discriminatorii. De asemenea, invită cititorii să comenteze subiectele articolelor sau să se exprime doar pe seama aspectelor importante din viața lor si a societății, folosind un limbaj îngrijit, într-un spațiu de o dimensiune rezonabilă. Am fi de-a dreptul bucuroși ca unii comentatori să semneze cu numele lor sau cu pseudonime decente. Pentru acuratețea spațiului afectat, redacția va modera comentariile, renunțînd la cele pe care le consideră nepotrivite.