Pe simezele din ţară şi străinătate

raimondi-rafael
M. Raimondi & Rafael

Gravura italiană din secolele XV-XVI, la Muzeul de Artă

Muzeul Național de Artă al României anunță deschiderea expoziției Invenit / sculpsit. Gravura italiană din secolele XV-XVI miercuri 18 aprilie. Printre autorii celor 44 de stampe expuse se numără artiști faimoși, precum Andrea Mantegna, Marcantonio Raimondi, Giorgio Ghisi, Agostino Veneziano sau Lodovico Carracci. Majoritatea gravurilor expuse provin din colecția Dr. Ion Cantacuzino, donată inițial Muzeului Toma Stelian și transferată ulterior Muzeului de Artă.

Lucrările oferă o imagine de ansamblu elocventă asupra mijloacelor și posibilităților tehnice ale gravurii din Renașterea italiană, tematizând în același timp relația dintre imaginea gravată și sursa ei – așa numitul „modello”. Acesta poate fi un desen, un tablou, o frescă sau chiar o altă gravură. Titlul expoziției Invenit / sculpsit sugerează raportul dintre prototip și imaginea gravată: cei doi termeni  se referă la creația artistică propriu-zisă („invenit”), respectiv la realizarea tehnică prin incizare („sculpsit”). Ei surprind specificitatea gravurii ca specie a „artelor desenului”, fiind frecvent incizați în câmpul imaginii.

Expoziția este prilejuită de publicarea Catalogului complet al gravurilor italiene din secolele XV-XVI aflate în patrimoniul MNAR, Gravura italiană din secolele XV-XVI & Școala de la Fontainebleau, având drept autor pe Dana Crișan (cu colaborarea dlui Radu Bercea).

Dr. Ion Cantacuzino (1863–1934), medic specializat în microbiologie, întemeietorul şcolii naţionale de imunologie şi medicină experimentală, a fost un erudit cunoscător al stampelor. A făcut primele achiziții de pe piața de artă în perioada studiilor la Paris, colecția sa reunind în final peste 12.000 de piese, în cea mai mare parte gravuri, dar şi cărţi ilustrate şi desene ilustrative pentru istoria gravurii europene.

Patru vizite ghidate susținute de Cosmin Ungureanu, curator, vor ritma expoziția Invenit / sculpsit. Gravura italiană din secolele XV-XVI, deschisă până în 24 iunie

Curatori: Cosmin Ungureanu, Dana Crișan

Józef Piłsudski, tatăl independenței Poloniei, la București

Statuia din Varşovia a lui Josef Pilsudski

În 2018, Polonia sărbătorește centenarul recuceririi independenței. Cu această ocazie, Institutul Polonez din București împreună cu Palatul Suțu – Muzeul Municipiului București prezintă expoziția Józef Piłsudski – om de stat al Poloniei și al Europei, ce poate fi văzută în perioada 17 aprilie – 20 mai.

Vernisajul expoziției, la care este planificată participarea, printre alții, a Mareșalului Senatului Poloniei, Stanisław Karczewski și a Ambasadorului Poloniei, E.S. Marcin Wilczek, va avea loc la Palatul Suțu – Muzeul Municipiului București miercuri, 18 aprilie, la ora 13.45.

În istoria Poloniei secolului al XX-lea nu există o personalitate mai importantă decât mareșalul Józef Piłsudski (1867-1935). Renumitul comandant a devenit simbolul redobândirii independenței Poloniei în anul 1918, atunci când, după 123 de ani de anexări, de împărțiri ale teritoriilor poloneze între Rusia, Prusia și Austria, care le-au acaparat de trei ori și au încercat să-i priveze pe polonezi nu doar de patria lor, ci și de limba, tradițiile și cultura lor, țara a revenit pe harta Europei. De asemenea, Piłsudski a avut un rol decisiv asupra configurației Poloniei după Primul Război Mondial.

Bucurându-se de o deosebită apreciere pe plan internațional, conducătorul s-a aflat în fruntea statului polonez renăscut, a înființat armata și a creat bazele democratice ale acestuia (de exemplu, în noiembrie 1918 a recunoscut femeilor dreptul la vot). Ulterior a guvernat cu o mână de fier, trezind nu o dată controverse, dar și admirație – chiar și printre adversarii săi.

Józef Piłsudski, a cărui personalitate este prezentată în expoziția de la Palatul Suțu, a fost prieten al familiei regale a României, s-a aflat în România în lungi vacanțe, iar de patru ori, în cadrul unor vizite oficiale (1922, 1928, 1931, 1932). De asemenea, a avut merite deosebite pentru întregul continent – în anul 1920, câștigând Bătălia pentru Varșovia, cunoscută în Polonia ca „Miracolul de pe Vistula”, și-a apărat propria țară, dar a apărat și Europa în fața bolșevicilor – timp de câteva decenii.

Galeria „Eastwards Prospectus” la „Art Brussels 50”

Galeria Eastwards Prospectus

Institutul Cultural Român (ICR) Bruxelles susține participarea Galeriei Eastwards Prospectus din București și a artistului Răzvan Anton la ediția aniversară de 50 de ani a târgului internațional de artă contemporană Art Brussels.

Cunoscut ca unul dintre cele mai mari târguri de artă contemporană din Europa, Art Brussels se va desfășura în perioada 19-22 aprilie 2018, sub cupola Tours & Taxis, cel mai mare spaţiu expoziţional din Bruxelles. Vernisajul va avea loc la 19 aprilie a.c.

180 de galerii din întreaga lume și peste 2000 de artişti consacrați pe plan internațional sau tinere talente se vor reuni în cele trei secțiuni internaționale, Discovery, Prime și Rediscovery și expozițiile Solo ale târgului.

În urma selecţiei riguroase a comitetului curatorial, Galeria Eastwards Prospectus este singura galerie românească care participă la Art Brussels și va fi reprezentată de artistul Răzvan Anton, cu o serie de lucrări novatoare din sfera artei New Media, la secțiunea Discovery. Cei peste 30 000 de vizitatori anuali ai târgului vor putea admira lucrările artistului la standul românesc.

„Prezentarea lui Răzvan Anton de la Art Brussels va reflecta preocuparea artistului de a digitaliza și organiza o resursă vizuală remarcabilă: arhiva Minerva, constând în fotografii de presă realizate în anii ’70-’80 de două cotidiene clujene (Igazsag și Făclia)“, a declarat Andrei Breahnă, managerul Eastwards Prospectus.

Răzvan Anton

Răzvan Anton (n. 1980, Cluj-Napoca) este licențiat al Universității de Artă și Design, secția Grafică, Cluj-Napoca, și al unui masterat cu specializarea „Desen“ la University of Arts, Camberwell College din Londra. Din 2007 și până în prezent a avut expoziții solo la Galeria Eastwards Prospectus și de grup în Marea Britanie (Wilson Rd, Decima, Crypt și Jealous, The Rag Factory și The Old Police Station din Londra), în România (Fabrica de Pensule, Plan B, Casa Tranzit și Domino în Cluj, la Salonul Artelor în București, la Art Encounters în Timișoara și la MAGMA în Sf. Gheorghe), în Statele Unite ale Americii (Universitatea de Artă Philadelphia) și nu numai.

„Lucrez cu desenul și memoria. Desenul este pentru mine cel mai direct traseu către imagine. Memoria nu este subiectul, ci mediul, iar desenul reprezintă o alegere conștientă a unui mediu dincolo de medii, un limbaj care reușește să țină la distanță normele lumii artistice”, este crezul artistului Răzvan Anton.

Eastwards Prospectus este o platformă tânără de promovare a artei din Europa de Est care identifică și selectează, printr-un program de cercetare artistică exhaustivă, artiști relevanți din această regiune fragmentată și destul de necunoscută pentru colecționari, curatori și pentru publicul larg. Înființată în 2014, galeria dorește să devină o promotoare de referință a artei New Media, rar abordată în România din cauza costurilor ridicate de producție.

Cu o reputaţie de leader european în experimentarea celor mai îndrăzneţe forme de expresie artistică pe piaţa artei contemporane, târgul internațional Art Brussels este locul de întâlnire a artiştilor consacraţi, care se bucură de o solidă reputaţie internaţională, dar şi a celor tineri, aflaţi la început de carieră. Alături de Târgul de artă de la Köln, Art Brussels este una dintre cele mai cunoscute manifestări internaţionale dedicate artei contemporane din Europa.

Proiectul se încadrează în strategia ICR Bruxelles de promovare a artei contemporane românești și a artiștilor plastici în Benelux.

Marius Rițiu la Bienala de artă contemporană din Bruxelles

Marius Riţiu la Slag Gallery, Brooklyn

Artistul vizual Marius Rițiu este invitatul Institutului Cultural Român Bruxelles la cea de-a treia ediție a Bienalei de artă contemporană P(ART)cours/ Par(KUNST) care se desfășoară în perioada 22 aprilie – 1 iulie 2018. Peste treizeci și cinci de artiști internaționali vor expune sculpturi și instalații în aer liber în parcurile Woluwé-Saint-Pierre, Woluwé-Saint-Lambert și Auderghem din Bruxelles.

Vernisajul va avea loc duminică, 22 aprilie, și va consta într-un parcurs al lucrărilor de artă, pe o lungime de 5 km, care are ca punct de plecare stația de metrou Beaulieu din Auderghem și destinația finală Galeria de artă “La Médiatine” din Woluwé-Saint-Lambert.

Lucrarea lui Marius Rițiu, Tower of Babel, aduce în atenția publicului sculpturi geometrice în care cuprul se îmbină cu lemnul, iar materialele refolosite cu artefactele găsite. Lucrarea revizitează mitul biblic al Turnului Babel și face trimiteri la teme precum consumerismul globalizat, importanța reciclării și implicarea comunității în protejarea mediului încojurător prin cultivarea unei atitudini socio-ecologice.

Marius Riţiu, Eleven Thousandth of a second long ride

Lucrarea artistului român va fi expusă în Parcul Woluwe.

”Participarea la Bienala din Bruxelles coincide cu realizarea primului segment al lucrării Tower of Babel, o locație potrivită tematicii abordate dacă luăm în calcul că Bruxelles găzduiește 180 de naționalități, 108 limbi străine, iar peste 55% dintre rezidenți nu s-au născut belgieni”, descrie Marius Rițiu afinitatea conceptuală dintre lucrarea sa și statutul cosmopolit și multilingv al Bruxelles-ului.

Absolvent al Universității de Artă și Design din Cluj-Napoca (secția sculptură clasică) și al Academiei Regale de Arte Frumoase din Anvers, Marius Rițiu (n.1984) trăiește și lucrează între Anvers/ Bruxelles și New York. Temele predilecte ale artistului vizează importanța patrimoniului, a granițelor și a conceptelor de națiune și de migrație. Lucrările lui Marius Rițiu sunt prezente, în mod frecvent, în expoziții solo și colective organizate în galerii și muzee din Europa (Belgia, Elveția, Franța, Olanda, România) și Statele Unite. Cea mai recentă expoziție a artistului, The Tale of a Found Dimension, a fost prezentată la Slag Gallery din New York în perioada septembrie – octombrie 2017. ”Încă de la lansarea sa în 2014, Bienala de artă contemporană P(ART)cours/ Par(KUNST) nu a încetat să se dezvolte. În 2017, bienala s-a numărat printre cele trei proiecte nominalizate pentru Premiile Brussels.visit la categoria marilor expoziții care au contribuit la culturalizarea internațională a Bruxelles-ului. În acest an, bienala își lărgește dimensiunea internațională prin găzduirea a 35 de artiști de 10 naționalități diferite. Organizatorii salută participarea, în premieră, a artistului român Marius Rițiu, și inițierea parteneriatului cu Institutul Cultural Român”, declară Guy Malevez, curatorul Bienalei. 

Expoziție colectivă a artiștilor Grupului „Transylvanian Art Group” la sediul Institutului Cultural Român Budapesta

Institutul Cultural Român Budapesta, în parteneriat cu Galeria „Levendula” din Gödöllő, organizează la sediul său vernisajul unei expoziții colective ce reunește cele mai recente lucrări ale artiştilor: Zsuzsánna Biró, Imola Csillag, István Csillag, János László Fazakas, Zágon Szentes, Gyula Vorzsák, membrii Grupului Transylvanian Art Group (TAG) din Miercurea Ciuc. La eveniment vor participa, din partea Grupului TAG, artistul Gyula Vorzsák şi István Bodó, managerul grupului, alături de Erzsébet Sz. Jánosi, curator al Galeriei „Levendula” din Gödöllő.

Grupul TAG, înființat în anul 2011, la inițiativa lui István Bodó, este un colectiv de artiști, absolvenți ai Liceului de Artă „Nagy István”, promoția 1994, a cărui esenţă rezidă nu atât în limbajul vizual comun al artiştilor, cât în experiențele similare ale acestora, în intersecţiile trecutului lor profesional şi în mesajele convergente ale lucrărilor. În ciuda diversității de exprimare și a aspirațiilor individuale, grupul și expozițiile colective organizate poartă amprenta specifică a generației, cu trimiteri curente către generaţiile anterioare.

În ultimii ani, Grupul TAG a fost prezent atât în cadrul unor expoziții colective găzduite anual în Miercurea Ciuc, cât şi în București (2011, 2015, 2017), Budapesta (2012), Cluj-Napoca (2013), Timișoara (2013), Bruxelles (2014), Stuttgart (2014), Bratislava (2015), Kosice (2015) şi Gödöllő (2017, 2018).

Expoziția Grupului Transylvanian Art Group poate fi vizitată până în 27 aprilie la sediul Institutul Cultural Român Budapesta.

Expoziție omagială „Filiala Buzău 50”

Expoziţia Buzău 50

Până în 18 aprilie 2018, în Sala Mare a Institutului Cultural Român este deschisă expoziția omagială Filiala Buzău 50, realizată de artiștii din cadrul filialei UAPR Buzău.

Manifestarea expozițională este o continuare a proiectului de cunoaștere și punere în valoare a potențialului artistic vizual contemporan aflat la Curbura Carpaților, Buzăul constituindu-se de-a lungul timpului într-un centru cu rezonanțe culturale naționale și internaționale. Aici au pășit Ion Andreescu, profesor de desen și caligrafie la Seminarul Teologic din Buzău, aici a pictat Nicolae Grigorescu, aici și-a montat Rugăciunea în Cimitirul Dumbrava părintele sculpturii moderne, Constantin Brâncuși, aici a luat naștere, între anii 1970 și 1986, un fenomen rămas fără egal în peisajul artistic național – Tabăra de sculptură Măgura, 16 ediții a câte 16 sculptori, 256 de lucrări lăsate moștenire patrimoniului cultural național.

Artiștii buzoieni contemporani duc mai departe tradiția cioplitorilor în piatră de la Măgura și a Școlii Zugravilor de subțire de pe lângă Episcopia Buzăului, organizând proiecte în domeniul artelor vizuale, de rezonanță națională și internațională: taberele Monteoru Art, Măgura Art, proiectul Restituiri imaginare și Bienala Internațională „Ion Andreescu”, ajunsă anul acesta la a XI-a ediție.

În ediția din 2016 au participat 365 de lucrări în expunere, cu artiști din 10 țări, de pe 3 continente. Artiștii vizuali componenți ai Filialei UAPR Buzău – în număr de aproximativ 30 – acoperă toate formele de manifestare a artelor vizuale – pictori, sculptori, graficieni, artiști decoratori, selecția prezentă în această expoziție cuprinzând cele mai noi lucrări din creația lor personală.

Imagine din expoziţia Buzău 50

În 2018, în anul Centenarului Unirii, Filiala Buzău a Uniunii Artiștilor Plastici împlinește 50 de ani de existență.

Institutul Cultural Român (ICR) este alături de artiști, în calitate de partener, sprijinind demersul acestora de a face cunoscute producțiile profesioniste locale.

În Sala Mare a ICR, membrii expozanți prezintă pe simeze  lucrări de pictură, sculptură, grafică și artă decorativă. Publicul iubitor de frumos poate admira lucrări semnate de Doina Elena Alexandrescu (artist decorator), Alina Barbu (pictoriță), Boglar Balasz (grafician), Miruna Blănaru (grafician), Victor Constantinescu (pictor), Liliana Crăciun (pictoriță), Alexandra Coman (artist decorator), Mădălina Canțer (pictoriță), Gheorghe Ciobanu (pictor), Ciprian Dominoschi (sculptor), Dan Drăghiciu (sculptor), Pompiliu Dobrin (pictor), Anca Szep Dorojan (pictoriță), Georgeta Hlihor (arte textile), Mihai Hlihor (sticlar), Niculina Vlad Leonte (ceramistă), Ștefan Lăzărescu (sculptor), Bogdan Lefter (sculptor), Florin Menzopol (pictor), Rodica Panaitescu (sculptoriță), Emil Popa (pictor), Adina Stănescu (pictoriță), Tiberiu Stănescu (pictor), Steluța Ștefaniu (graficiană), Valeriu Șușnea (pictor), Ana Șușnea (pictoriță), Diana Tăicuțu (pictoriță), Gabriel Tăicuțu (sculptor), Vasile Tudorică (pictor), Aurelia Tudorache (pictoriță), Ioan Vasile (sculptor).

Instalaţia „Grupului Baraka”

Instalaţia Grupului Baraka

Prima galerie de artă contemporană fără pereți s-a deschis luni, pe ruinele vechii cazarme din Timișoara, în centrul orașului.

Grupul artistic Baraka propune o intervenție culturală urbană, inaugurând astfel o galerie de artă contemporană în aer liber, deasupra ruinelor fostei cazărmi a Timișoarei, în spațiul pus cu generozitate la dispoziția tinerilor de  către Universitatea de Vest.

Deschiderea galeriei are loc cu prezentartea unei instalații de artă contemporană care reinterpretează unul din cele mai cunoscute monumente din lume, Cristo Redentor, amplasat la sud de Rio (Brazilia), pe muntele Corcovado.

Lucrarea poartă numele: Isus Cristos în Rio de Janeiro (și toate rugăciunile pe care Baraka le-a facut pentru inspirația grupului). Silueta masculină înaltă de 1,90, îmbrăcată în costum impregnat în rășină, cu cămașă albă, mască de gaze și copex de câțiva metri care se termină într-un craniu, e așezată pe un soclu de beton, înalt de un metru.

Instalația  reprezintă începutul unei serii de intervenții culturale în spațiul public, ce vor urma de-a lungul următoarelor șase luni, punctul culminant urmând să aibă loc în această toamnă, transmit artiștii.

Entitatea artistică contemporană Baraka are la bază un grup de artiști vizuali masteranzi ai Facultății de Arte și Design din cadrul Universității de Vest din Timișoara. Cei patru artiști, Paul Feier, Adrian Popa, David Iancu și Mihai Toth, au în CV expoziții și evenimente culturale locale și internaționale, rezidențe și tabere artistice în străinătate (Ungaria, Serbia, Argentina), și au dobândit, deja, premii importante din partea Uniunii Artiștilor Plastici.

Instalația poate fi vizitată zilnic.

Abonează-te acum la canalul nostru de Telegram cotidianul.RO, pentru a fi mereu la curent cu cele mai recente știri și informații de actualitate. Fii cu un pas înaintea tuturor, află primul despre evenimentele importante, analize și povești captivante.
Recomanda 1
Magdalena Popa Buluc 7431 Articole
Author

Precizare:
Ziarul Cotidianul își propune să găzduiască informații și puncte de vedere diverse și contradictorii. Publicația roagă cititorii să evite atacurile la persoană, vulgaritățile, atitudinile extremiste, antisemite, rasiste sau discriminatorii. De asemenea, invită cititorii să comenteze subiectele articolelor sau să se exprime doar pe seama aspectelor importante din viața lor si a societății, folosind un limbaj îngrijit, într-un spațiu de o dimensiune rezonabilă. Am fi de-a dreptul bucuroși ca unii comentatori să semneze cu numele lor sau cu pseudonime decente. Pentru acuratețea spațiului afectat, redacția va modera comentariile, renunțînd la cele pe care le consideră nepotrivite.