Peralada, farmecul unei nopţi de vară

Mai puţin dotată în festivaluri de artă lirică ca în alte ţări europene, Spania posedă un statut internaţional. Cuibărită în nordul Catalunyei, la câţiva kilometri de Franţa, ea a strâns de mai bine de 30 de ani cele mai mari nume ale Operei, de la Montserrat Caballe la Juan Diego Florez, trecând prin José Carreras, Placido Domingo, Roberto Alagna şi Jonas Kaufmann. Programul pentru vara 2015 este încântător. Dacă nu sunteţi la Bayreuth, Salzburg sau Verona, fugiţi la Peralada.

Dans la Peralada

Carmen Mateu de Suque şi Montserrat Caballe

Gregory Kunde în Otello

Locul este absolut magic: un castel medieval renovat, cu un parc magnific, la 5 kilometri de Figueras şi mai puţin de 40 de frontiera cu Franţa, ceea ce explică cu siguranţă numărul mare de spectatori veniţi din Hexagon. În fiecare vară se organizează aici un festival dedicat muzicii, dansului şi teatrului şi ne referim la cele mai importante manifestări ale artei lirice şi coregrafice din Spania.

Diana Damrau cântă astăzi piese de Schubert, Liszt şi Strauss

Dansatoarea de flamenco Sara Baras

Compania Bejart la castelul Peralada

Carmen Mateu de Suque, proprietara castelului, şi preşedinta Festivalului, care vorbeşte o franceză impecabilă, ca şi alte limbi, de altfel, se destăinuia într-un interviu acordat lui Richard Martet: ”Născută într-o familie care adora muzica, am fost legănată de ea încă din copilărie. Părinţii mei, care aveau o lojă personală la Liceu din Barcelona, voiajau mult. Tatăl meu era ambasadorul Spaniei la Paris, ceea ce mi-a permis de mic copil să asist la concerte şi reprezentaţii în lumea întreagă. Adultă, această pasiune nu m-a părăsit şi mai ales cea pentru operă, iar dansul era preferatul meu între arte. L-am adorat pe Puccini, Wagner, bel canto-ul romantic, repertoriul francez de asemenea. Eram îndrăgostită de voci, în special de cele ale tenorilor Placido Domingo, José Carreras, Luciano Pavarotti…, iar astăzi de Juan Diego Florez şi Jonas Kaufmann. Merg mereu cu copiii mei la Covent Garden din Londra, iar cu nepoţii l-am aşteptat pe Kaufmann la terminarea spectacolului cu Andrea Chenié. Festivalul s-a născut în 1987. Până la această dată, împreună cu soţul meu organizam «seri de vară la castel». Într-o zi, Montserrat Caballe şi fratele său, Carlos, care era un important agent artistic, au avansat ideea de a transforma castelul într-un veritabil festival. Ei m-au ajutat ca încetul cu încetul să construiesc această manifestare, mai ales pe plan juridic şi administrativ. Aş putea spune că au fost îngerii mei păzitori”.

Concertul lui Roger Hodgson

4 Carmen, o versiune contemporană a operei lui Bizet

Auditoriumul în aer liber

Din 2011, directorul Festivalului este Oriol Aguila. Manifestările depind în întregime de mecena privaţi şi în special de Grupul Peralada, a cărui contribuţie este de 44% din bugetul total. Grupul este prezidat de Artur Suqué, soţul lui Carmen Mateu, care activează în diferite sectoare: industrie, vin, jocuri (cazinouri în Catalunya, dar şi în America Latină)… Fără ajutorul acestui Grup, festivalul n-ar fi existat. Alte antreprize îşi dau concursul cu un procent de 15%, iar restul sunt subvenţii publice, de la oameni care iubesc opera. „Discutăm împreună despre program, avansăm propunerile noastre şi, pe deasupra, ne amuzăm şi foarte tare.” Programul este extrem de diversificat. În 18 iulie, la festival, a cântat Tom Jones. În 7 august, Lus Casal şi Roger Hodgson. ”Dansul este foarte important pentru noi. Rudolf Nureev a fost aici de două ori cu compania sa. În această vară am invitat Compania Béjart Ballet din Lausanne, cu noii săi coregrafi, dar şi pe Sylvie Guillem în cadrul turneului ei de adio, Compania Maria Pages, care va evolua în 13 august”.

Biserica Carmen, un alt loc al concertelor

Biblioteca castelului

Placido Domingo la Festivalul de la Peralada

Pentru a garanta această diversitate extraordinară, Festivalul are avantajul de a dispune de 4 săli diferite cu o acustică extraordinară: Marele Auditorium în aer liber, cu peste 1.600 de locuri, de asemenea cu o acustică remarcabilă, cu scaune elegante, pentru producţii de scenă, cât şi pentru concerte, Biserica Carmen, cu 300 de locuri, construită în secolul al XIV-lea, ideală pentru recitaluri, în special cele de pian, muzică de cameră şi teatru, Mânăstirea, pentru creaţii lirice contemporane, şi terasa de la Cotton Club pentru spectacole de format mic. Totodată, există o magnifică bibliotecă în cadrul căreia vor avea loc lecturi publice, aşa cum va fi, de exemplu, în 12 august, cea susţinută de actorul Jose-Maria Flotats, care va citi din piesele lui Jean-Claude Grumberg, acompaniat la violoncel de Lluis Claret.

Otello de Verdi, pus în scenă de Azorin

Public entuziast la Peralada

Preşedinta Festivalului, Carmen Mateu de Suque, şi directorul festivalului, Oriol Aguila

În ceea ce priveşte punerile în scenă, Festivalul are misiunea de a realiza operele catalanilor Mario Gas, Juan Font, Calixto Bieito (a cărui faimoasă producţie Carmen va fi jucată pe scena de la Peralada).

A fost invitată în acest scop Compania La Fura del Baus pentru un spectacol muzicalo-teatral în jurul Amorului vrăjitor, baletul-pantomimă al lui Manuel de Falla de la a cărui creare se împlinesc 100 de ani în 2015.

Fandango de Mas

Unul dintre marii preferaţi ai Festivalului, Jonas Kaufmann
Tenorul peruan Diego Florez
Pentru această vară, este programat Otello de Verdi, care nu s-a mai jucat la Peralada din 1991, când rolul titular a fost interpretat de Placido Domingo sub bagheta lui Valery Gergiev. Acum, pe scenă va fi unul dintre cele mai bune spectacole cu Otello, interpretat de Gregory Kunde, cu o Desdemona şi un Iago de talie internaţională, cu Eva-Maria Westbrock şi Carlo Alvarez, iar la pupitru se va afla Marco Armiliato, cu un regizor şi un scenograf catalan, Paco Azorin, care face să fie cunoscut universul lui Shakespeare într-un mod inedit, alături de orchestra şi corurile de la Liceu din Barcelona. În 1987, ei au cântat în prezenţa reginei Spaniei Requiem-ul de Mozart cu Montserrat Caballe. Otello este producţia lirică cea mai importantă a acestei veri. În paralel, la Mânăstirea Carmen va fi prezentată premiera mondială 4 Carmen, o re-lectură a mitului cu patru compozitori din universuri diferite: un cantautor, un specialist în muzica electronică, un altul venit din publicitate şi altul din cinema…
Tradiţie şi avangardă


Sylvie Guillem a emoţionat publicul la Peralada


Seri magice la Peralada

”Dar ce ar fi Peralada fără recitalurile de muzică”? Din 1987, toate figurile Gothei lirice s-au succedat şi păstrăm încă în memorie triumful lui Jonas Kaufmann, de vara trecută. Acum, în august, el va evolua alături de orchestră în Auditoriumul în aer liber. La fel şi Juan Diego Florez, în cea de a treia apariţie a sa la acest festival.

Soprana Luz Casal

Castelul Peralada

”Se aude şi acum vocea splendidă a lui Klaus Florian Vogt, care a cântat cu glasul lui fermecat în Biserica Carmen. El a venit direct de la Festivalul de la Bayreuth între două reprezentaţii şi a interpretat lieduri şi arii din opere. Ţin enorm la prezenţa operei în recital, chiar şi cu pian. În 10 august va veni rândul lui Max-Emanuel Cencic, cu orchestra barocă Vespres d’Arnadi. Îmi doresc foarte mult să fie reprezentat repertoriul secolelor XVII-XVIII şi de aceea, vara trecută, l-am invitat pe contratenorul catalan Xavier Sabata. Soprana Diana Damrau se va produce pentru prima dată la Peralada în 11 august, alături de Helmut Deutsch la pian”.

Pentru 2016, Carmen Mateu nu a rezistat tentaţiei de a-l reinvita pe Jonas Kaufmann pentru a participa la cea de a 30-a aniversare a Festivalului. Şi pe mulţi, mulţi alţii…

Abonează-te acum la canalul nostru de Telegram cotidianul.RO, pentru a fi mereu la curent cu cele mai recente știri și informații de actualitate. Fii cu un pas înaintea tuturor, află primul despre evenimentele importante, analize și povești captivante.
Recomanda
Magdalena Popa Buluc 7431 Articole
Author

Precizare:
Ziarul Cotidianul își propune să găzduiască informații și puncte de vedere diverse și contradictorii. Publicația roagă cititorii să evite atacurile la persoană, vulgaritățile, atitudinile extremiste, antisemite, rasiste sau discriminatorii. De asemenea, invită cititorii să comenteze subiectele articolelor sau să se exprime doar pe seama aspectelor importante din viața lor si a societății, folosind un limbaj îngrijit, într-un spațiu de o dimensiune rezonabilă. Am fi de-a dreptul bucuroși ca unii comentatori să semneze cu numele lor sau cu pseudonime decente. Pentru acuratețea spațiului afectat, redacția va modera comentariile, renunțînd la cele pe care le consideră nepotrivite.