Prețul carburanților Piperea: cea mai idioată soluție – compensarea

Problema creșterii aberante a prețului carburantului a primit de la autoritățile noastre cea mai idioată soluție: compensarea cu 50 de bani pe litru.

În afară de gluma proastă cu acest cuantum de „reducere”, de 50 de bani, minunata măsură de politică economică chestia mai are aceste „avantaje”:
(i) prețul la pompă nu se reduce, el doar se va plăti de consumator și de se va coplăti de stat, adică de noi; astfel, prețul se va consolida la nivelul actual sau, și mai rău, va crește progresiv la orice nivel vor considera producătorii și distribuitorii că este potrivit; poate fi un preț „potrivit”, de exemplu, 10 lei în iulie sau 15 lei în octombrie – noi să fim sănătoși, că ne dă Cîțu 50 de bani pe litru;
(ii) compensarea nu se va acorda tuturor, ci numai persoanelor sau întreprinderilor aflate în situație dificilă precară; vor fi emise criterii, proceduri, metodologii, vor fi făcute controale, va dura luni de zile până când cei 50 de bani vor fi alocați, deci reducerea nu va mai fi de la 9 lei la 8,5 lei, ci de la 15 lei la 14,5 lei; cine nu crede, să ia experiența „compensării” facturilor de utilități, unde a ieșit o minune de haos administrativ și economic;
(iii) cei 50 de bani vor fi suportați din taxe și impozite, plătite de plătitorii obișnuiți, adică de către noi, cei care nu practicăm evaziunea sau optimizarea fiscală (cauzele unei găuri anuale în buget ce 35 de miliarde de euro, btw), chit că noi nu vom primi minunata compensare;
(iv) ca să poată fi susținută, această compensare va genera taxe sau impozite noi; statul nu are cum să se mai împrumute pentru a o susține, căci dobânzile sunt deja dincolo de 9% pe an; și mai „interesant” – această compensare nu va fi susținută de stat printr-un impozit pe profiturile excepționale ale companiilor din domeniu, ale băncilor și ale multinaționalelor din comerțul de tip hypermarket, așa cum face Ungaria, de exemplu, ci din noi taxe și impozite aplicate nouă, cetățenilor și micilor afaceri;
(v) oamenii vor renunța treptat la mașinile cu motoare termice; avem 9 milioane de vehicule care vor sta pe marginea drumului, degeaba; există milioane de credite și de leasing – uri care nu vor mai putea fi achitate – și din acest domeniu ne așteptăm la viitoare executări silite, care vor putea duce și la evacuări din locuința familială; vom avea mase mari de oameni care nu se vor mai putea deplasa comod și rapid și peste un milion de micro-afaceri care nu mai pot funcționa; vom ajunge să cerem în piața publică rații și prețuri plafonate, ceea ce va fi însemnat cvasi-finalul economiei de piață.
Iată ce poate însemna să fii “liberal” în varianta afumatului Cîțu.

PS Sigur mă veți întreba ce soluții am eu. Bun, reamintesc că eu nu sunt premier sau președinte. Dar oareșce soluții simple și ușor aplicabile ar putea fi găsite, par egzamplu:
– reducerea temporară a accizei la carburant* sau chiar suspendarea aplicabilității acesteia pe termen de 6 luni**;
– plafonarea temporară a prețului, lucru permis de Legea concurenței nr.20/1996 și de OG nr.99/2000 privind comercializarea produselor și a serviciilor de piață;
– compensarea realistă a costului carburantului, aplicabilă doar pentru persoanele fizice sau juridice aflate în dificultate și numai dintr-un impozit temporar aplicat profiturilor excepționale ale corporațiilor din domeniu.

PPS Tocmai ce am aflat, din ziarul Les Echos, o informație cel puțin interesantă, dată fiind conjunctura în care ne aflăm: Macron are intenția fermă de a naționaliza Electricite de France (EDF). Venind de la auto-proclamatul campion al globalizării și progresism, această idee nu doar că ar trebuie să zgândărească un pic șifonatul orgoliu al politrucului român, dar ar trebuie să fie o învățătură de minte pentru toate penuriile care vin. Dacă situația o cere, naționalizezi și gata, nu mai aștepți acordul birocraților de la Bruxelles, care ne-au umplut de prosperitate și progres în ultimii ani, prin înțelepciunea lor deosebită și prin onestitate, mereu orientate către „siguranța noastră” …

*puțină lume știe că accizele sunt taxe pe consum, menite a descuraja consumul anumitor produse sau servicii; exact la fel este și acciza la carburant; pentru a scăpa de conjunctura nefericită dată de prelungirea la nesfârșit a plandemiei și a războiului, unele state UE au luat deja acest gen de măsuri, renunțând o vreme la descurajarea consumului de carburant produs din resurse fosile, cauzator de CO2 și NOx
**Joe Biden a cerut ieri Congresului american suspendarea pe 3 luni a taxelor care intră în prețul carburantului, măsură fără precedent în istoria americanilor

Abonează-te acum la canalul nostru de Telegram cotidianul.RO, pentru a fi mereu la curent cu cele mai recente știri și informații de actualitate. Fii cu un pas înaintea tuturor, află primul despre evenimentele importante, analize și povești captivante.
Recomanda 10
Gheorghe Piperea 413 Articole
Author

23 de Comentarii

  1. Sa faca benzina 20 de lei /litru.Eu am cal si caruta.Combustibil gasesc la marginea drumului.HA!

  2. dacă ar fi opoziție de opoziție Piperea ar fi:
    1. Spus că nu este nici un virus COVID, așadar nici un test și nici un vaccin, tăia plandemia din rădăcină.
    2. Arătat că între costurile de producție al unui baril de petrol în România, 13,2usd/baril anul trecut, (unde nu e cel mai ieftin de scos) și prețul de speculă, 130usd/baril, de 10 (zece) ori mai mult, sînt speculanți de care nimeni nici măcar nu amintește.

  3. Compensare ca la retetele pentru bolnavi! Dar au si benzinarii mentionate in liste? Au dreptate, e si asta boala prosteasca numita lenea de a te deplasa sau prosedentarism.

  4. Articol despre nimic. Sa ne mai dam cu parerea.
    Eu unul din cauza sanatatii nu am mai condus din 2019. Merg cu trenul cand am nevoie. Extraordinar de confortabil.

  5. Un prieten al bunicului avea doi măgari. Pe unul îl chema Stalin și pe celalalt Hitler. Curios e faptul ca Stalin a murit înaintea lui Hitler. Oare cum i-ar fi numit prietenul bunicului pe cei doi azi? Base și Klaus? Citu și Orban? Ciuca și Ciolacu sau Ciolos și Rareș? Asta asa ca să nu mai apeleze la ” mari oameni de stat de afara”

  6. S-au apuca avocatii sa „economiseasca” ? N-au invatat la scoala ca in dreapta orice pret scade daca scade cererea ? Orice altceva este prosteala de stanga si se plateste la nr.de cuvinte.

  7. Nu vă faceți probleme, bre, o să le mai dea încă 7 bani, piste ăia 50 d’-acu’, piste „dăcît” 6 luni….[Rumburak]

  8. Subventia securistilor care conduc Romania de 50 bani la litru diesel sau benzina este frectie Diana la picior de lemn si o mare bataie de joc la adresa romanilor. Pretul produselor petroliere trebuie plafonat tinandcotn de valoarea salariului mediu pe economie.

  9. Domnule Piperea aveți dreptate. Eu cred că somitățile liberale catiite și-au impus prostia.
    Cred că ar trebui să se ia măsuri radicale și naționalizarea privind electricitatea și gazele e o soluție bună.
    Dar decidenții noștri sunt de carton.
    Nu au construit nimic ,doar au distrus.

  10. intr-adevar masura este idioata si in bascalie suportata tot de contribuabilul obisnuit care va fi hingherit ca hotul de cai,ocoliti de statul „puslama” fiind evazionistii si optimizatorii fiscali- sustragind cca.30 miliarde de la buget, ca vorba aia „stiu carte”cu perciunii lor si daca nu stiu ii ajuta firmele romanesti gemind de „experti in domeniu”…Sub nasul oricarui ANAF,guvern,au praxa si tupeu orice incercare de a-i potoli,este supusa esecului…sau pur si simplu nenea stat se face ca lucreaza si nu-i controleaza,tremurind de frica…

    Cardasia politrucului roman cu orgoliul sifonat este asa de adinca, incit nu cred ca creierele acestor politruci mai judeca uman,ci sunt pe pilot automat al grijii sacilor de bani,sa nu ii piarda.

    Loialitatea lor este fata de stapinii lor,de aceea obligatoriu trebuie dati jos cu toate instrumentele de care s-au inconjurat ,mistificand ,mintind,jefuind.Nu au de gind sa se opreasca,sa produca acel reviriment al unei guvernari sanatoase.Deja sunt acaparti de tot ce este mai rau, si daca a ajuns un Catzu sa tina guvernul sub teroare,politrucul sifonat isi da masura spaimei si da inapoi.Nici nu misca.Ei stiu ce au vindut si cum au vindut -privatizarile Miki Spaga –
    daca misca, sa vina DNA sa ii ia !Ii trimite CIA urgent la fata locului pe „mascati”…
    Penuriile se revarsa in capul poporului roman.
    Cred ca si occidentul se cruceste de cit de rabdator sau multiplu prostit este acest popor!

    Sa urmarim ce va face Macron cu EDF-ul sau,oricum la el mai inlt nivel al Fr.,manifesta un fel de vointa politica-economica.

  11. Asteptam cu interes scena balconului, cu Romică si Julieta sa de la Sighii, urmata de decolarea elicopterului catre circuitul de golf cu citeva „gauri” de la Tirgoviste … (ps : „Nicule, si nu uita, pentru „refugiatii” ucrainieni in Porsche Cayenne, doua sute de lei !”)

  12. Teteo, ca intotdeauna esti „Gica Contra”, negi evidenta si lauzi golanii … Da’ ia zi, daca spui ca mergi cu trenul, in ce vagon te urci, in ala cu cherestea sau in ala cu carbune ? Sirmaaaa, uaaaii !

  13. „renunțând o vreme la descurajarea consumului de carburant produs din resurse fosile, cauzator de CO2 și NOx”
    -pentru ca NOx e un gaz toxic care purifica atmosfera(marilor orashe bungarzite cu lumpeni)
    de suspectul covid XIX.

  14. consumul de resurse fosile e „cauzator”
    doar prin COMBUSTIE nu prin ARDERE.

  15. a se vedea differentza dintre „smogul de Londra”
    si „smogul de L.A.”

  16. Globalizarea dauneaza la buzunar. Benzina, motorina au un pret international. Dar germanii, francezii, americanii au salariu minim in mana 1200 euro. Romanii au 300 euro . Cum sa platesti tu motorina ca americanu??? Atunci lasam prostia de globalizare si bagam vama si preturi de Romania….adica motorina de 5 ori mai ieftina de la 10 lei litru la 2 lei litru.

  17. Tetea, esti ca vulpea cu strugurii acri. Daca esti batran si nu mai poti conduce. Dar te trimit eu la socrii mei dincolo de Radauti unde de la Putna nu mai merge trenul pentru ca linia a fost luata de ape acum 20 ani si asa a ramas . Ce tren mai iei??? Cand eream tanar mergem 15 km pe jos cu bagajele in mana. Mai mergi si acum.

  18. Mai baietii astia care ma criticati pe aici.
    Ideea era alta. Am spus ca ma simt mai confortabil cu trenul. Citesc o carte, trag un pui de somn…
    Cred ca 40 de ani nu m-am urcat in vreun tren sau intr-um transport in comun. Uite ca acum la batranete mi-am dat seama ca am gresit.

  19. La noi „atat s-a putut”… ” sunt niste bani pe care nu-i dai”… citate din „puțul gândirii Muianniste”

  20. Pe asta cu „cititul cartii” o luam ca o gluma … cit despre puiul de somn, dupa cum postezi iti dorim cu totii (cei normali) ca acesta sa fie curind unul de veci …

  21. Probabil ca asta e expresia favorita a „presedintelui”(sanchi !)-turist, care ne toaca de ani de zile banii pe traseul Bucale-Sighii, la revederea saptaminala cu „ravasitoarea” si dupa 1 minut de „tras la rame” : „Atita s-a putut, draga !” …

  22. Idiotii nu pot lua decat decizii idioate. Intr-o colonie esuata, fara educatie, cum vreti sa fie guvernantii? Idioti, desigur.

  23. Plafonarea pretului la pompa este masura cea mai sigura si cu rezultate directe si imediate! Plafonul poate fi stabilit prin analiza marjei de profit, atit la producator(importator). cit si distribuitor, la nivelul de 1%, desigur pe o perioada limitata, de 6 luni-un an! Pina atunci se va stabiliza si situatia externa(speramm)! Sa com[ensezi la pompa, chiar temporar, va duce la spirala prturilor!

Comentariile sunt închise.

Precizare:
Ziarul Cotidianul își propune să găzduiască informații și puncte de vedere diverse și contradictorii. Publicația roagă cititorii să evite atacurile la persoană, vulgaritățile, atitudinile extremiste, antisemite, rasiste sau discriminatorii. De asemenea, invită cititorii să comenteze subiectele articolelor sau să se exprime doar pe seama aspectelor importante din viața lor si a societății, folosind un limbaj îngrijit, într-un spațiu de o dimensiune rezonabilă. Am fi de-a dreptul bucuroși ca unii comentatori să semneze cu numele lor sau cu pseudonime decente. Pentru acuratețea spațiului afectat, redacția va modera comentariile, renunțînd la cele pe care le consideră nepotrivite.