Ministrul Transporturilor, Sorin Grindeanu, a atras atenția că Tarom ar putea pierde sprijinul financiar de la UE dacă planul de restructurare și eficientizare nu va fi respectat la virgulă. Asta înseamnă disponibilizări, eficientize de rute, eficientizare a mentenanței. „Tarom în acest moment e o companie care nu e într-o situaţie economică fericită. Are un plan de restructurare care a fost făcut în perioada trecută şi care trebuie să fie urmărit. (…) Tarom-ul în acest moment este în situaţia în care poate primi un ajutor de stat de la Comisia Europeană, dar toate aceste lucruri sunt condiţionate de acest plan pe care am să-l urmăresc pas cu pas, ca să citez din clasicii în viaţă. Această chestiune e absolut necesar a se întâmpla la Tarom ca să nu avem situaţiile pe care le-au avut alte companii – şi nu dau nume şi le ştiţi – care au ajuns să fie desfiinţate: Alitalia, Malevul companii naţionale”, a afirmat Sorin Grindeanu marţi, într-o conferinţă de presă susţinută la Călăraşi.
Acesta a precizat că directorul general al companiei TAROM s-a angajat ca toate etapele panului de restructurare să fie atinse.
„Eu vreau să-i ajut, ca ministru al Transporturilor şi-i ajut urmărind acest plan care a fost agreat, asta este principala ţintă pentru anul 2022, să se îndeplinească toate aceste etape din planul de restructurare”, adaugă Grindeanu
Ministrul Transporturilor a precizat că şi compania privată Blue Air a primit un ajutor de stat, iar în perioada următoare compania „va trebui să înceapă să găsească soluţii, fiindcă altfel ne vom afla într-o altă realitate”.
Tarom, compania română de transporturi aeriene deținută de stat, se confruntă de ani de zile cu dificultăți financiare. Societatea a primit de la statul român un împrumut de salvare temporar de aproximativ 36,7 milioane de euro, după aprobarea de către Comisie în temeiul normelor UE privind ajutoarele de stat în februarie 2020. La 28 mai 2021, autoritățile române au notificat Comisiei un plan de restructurare a companiei TAROM. Comisia Europeană a deschis o investigație aprofundată pentru a evalua dacă măsurile de sprijin acordate de autoritățile române companiei aeriene TAROM sunt conforme cu normele UE privind ajutoarele de stat acordate întreprinderilor aflate în dificultate.
Planul de restructurare stabilește un pachet de măsuri pentru raționalizarea operațiunilor Tarom, reînnoirea flotei companiei aflate în proces de învechire și reducerea costurilor. România intenționează să sprijine restructurarea printr-o finanțare publică de aproximativ 190 de milioane de euro. Acest sprijin ar urma să fie acordat sub forma unei injecții de capital, a unei subvenții și a eliminării din bilanț a datoriilor corespunzătoare valorii ajutorului pentru salvare (aproximativ 36,7 milioane de euro) și a dobânzii aferente.
Normele UE privind ajutoarele de stat, în special Orientările Comisiei privind ajutoarele pentru salvare și restructurare, permit statelor membre să sprijine, în anumite condiții stricte, întreprinderile aflate în dificultate. Mai precis, se poate acorda ajutor pentru salvare pentru o perioadă de până la șase luni. După această perioadă, fie ajutorul pentru salvare trebuie să fi fost rambursat, fie statul membru trebuie să notifice Comisiei un plan de restructurare pentru a fi evaluat în conformitate cu normele privind ajutoarele de stat. Pentru ca ajutorul de restructurare să fie aprobat, planul trebuie să asigure faptul că viabilitatea întreprinderii poate fi restabilită fără a primi în continuare sprijin din partea statului, că aceasta contribuie într-o măsură suficientă la costurile restructurării sale și că denaturările concurenței generate de ajutor sunt eliminate cu ajutorul unor măsuri de compensare care includ, în special, măsuri structurale.
În acest stadiu, Comisia are îndoieli cu privire la faptul că planul de restructurare și ajutorul pentru sprijinirea acestuia îndeplinesc condițiile prevăzute în orientări, conform unei informări a Bruxelles-ului.
Investigația aprofundată a Comisiei va examina în special: dacă planul de restructurare propus este adecvat pentru rezolvarea dificultăților companiei Tarom și pentru restabilirea viabilității pe termen lung a acesteia într-un interval de timp rezonabil, fără să i se acorde în continuare ajutor de stat; dacă Tarom sau operatorii de pe piață ar urma să contribuie suficient la costurile de restructurare, asigurându-se astfel că planul de restructurare nu se bazează excesiv pe finanțarea publică și că ajutorul este proporțional, precum și dacă planul de restructurare ar urma să fie însoțit de măsuri adecvate de limitare a denaturărilor concurenței create de ajutor.
Nici o șansă. Dușmănit vei fi de UE fără a prinde chiar de veste.