Pliantul şi mostra – principalele arme de export ale României

Jumătate din exportul României stă doar în 100 de companii, dintre care doar trei au capital integral românesc. Per total, sunt 22.500 de companii exportatoare, însă mult din ele au felii mici. Dacă excludem capitalul străin, exportul pur românesc de azi este undeva la nivelul anului 1989. Aceste cifre arată că strategia de export a României în ultimii 25 ani a fost strâmbă. Încă se mai umblă cu pliantul şi cu mostra, spune Mihai Daraban, preşedintele Camerei de Comerţ şi Industrie a României. Nu se mai poate continua aşa, susţine acesta, iar una din soluţii este convingerea ataşaţilor comerciali din străinătate să adopte strategii noi de marketing. De exemplu, susţine acesta, în Germania sunt state care au chiar şi zece ataşaţi comerciali, în timp ce România are doar doi.

“Ne-am creat un program propriu de susţinere a capitalului autohton care are, în acest moment, nevoie de sprijin al decidentului politic. Este trist să mă uit la cifre şi să văd că există doar 818 firme private cu capital 100% românesc, cu cifra de afaceri cuprinsă între 10 şi 20 milioane euro, 389 cu cifra de afaceri între 20 şi 50 de milioane de euro, 76 de firme cu cifra de afaceri între 50 şi 100 milioane euro şi doar 55 de firme cu capital integral autohton cu peste 100 milioane de euro cifra de afaceri. Sunt doar 550 de firme cu capital integral autohton cu cifra de afaceri de peste 10 milioane de euro, ceea ce este trist”, a declarat acesta la o conferinţă organizată de Curs de Guvernare.

Conform acestuia, 14,4% din tot exportul României este realizat de cinci firme, 19,6% este deţinut de zece firme, 27,2% este deţinut de 20 de firme, 50,2% de 100 de firme, 73% de 500 de firme, puţin peste 83% este realizat de 1.000 de firme.

În 2014, România a vândut afară de 52,5 miliarde de euro. Cea mai mare parte din export, 42,3%, au constituit-o maşinile şi echipamentele de transport. Produsele agroalimentare, băuturi şi tutun au reprezentat 32% din export, iar combustibilii minerali şi lubrifianţi, 8,5%. România a mai vândut materii prime şi materiale, produse chimice şi produse conexe. Principalii exportatori din ţară sunt Automobile Dacia, cu acţionariat francez, Rompetrol Rafinare, cu capital din Kazahstan, şi Ford România, cu acţionariat american. În top zece mai găsim Honeywell Technologies, OMV Petrom, Petrotel Lukoil, Flextronic Manufacturing, Continental Automotive, Dis Draxlaimere, Autoliv România.

În Strategia naţională de export 2014-2020 se arată că factorul decisiv în exportul românesc continuă să rămână IMM-urile deoarece firmele mari depind de sub-furnizori români. Singurul sprijin autentic al statului este sponsorizarea companiilor la târgurile şi expoziţiile internaţionale. În rest, desele schimbări legislative, în special în ceea ce priveşte fiscalitatea, au doborât zeci de mii de societăţi, iar una din măsurile negre a fost forfetarul, pe care puterea actuală de gândeşte să o introducă din nou de la 1 ianuarie 2016.

Abonează-te acum la canalul nostru de Telegram cotidianul.RO, pentru a fi mereu la curent cu cele mai recente știri și informații de actualitate. Fii cu un pas înaintea tuturor, află primul despre evenimentele importante, analize și povești captivante.
Recomanda
Cosmin Pam Matei 4578 Articole
Author

Precizare:
Ziarul Cotidianul își propune să găzduiască informații și puncte de vedere diverse și contradictorii. Publicația roagă cititorii să evite atacurile la persoană, vulgaritățile, atitudinile extremiste, antisemite, rasiste sau discriminatorii. De asemenea, invită cititorii să comenteze subiectele articolelor sau să se exprime doar pe seama aspectelor importante din viața lor si a societății, folosind un limbaj îngrijit, într-un spațiu de o dimensiune rezonabilă. Am fi de-a dreptul bucuroși ca unii comentatori să semneze cu numele lor sau cu pseudonime decente. Pentru acuratețea spațiului afectat, redacția va modera comentariile, renunțînd la cele pe care le consideră nepotrivite.