Timişoara îşi propune să devină un oraş de referinţă pentru Europa artelor.
9 zile de festival: 5-13 mai; 8 secţiuni de spectacol: “FDR, clasicOЯama”, “Story Theatre”, “Europe on Stage”, “Outdoor”, “CND”, “Teatrul şi Comunitatea”, “Guest Show”; 34 de reprezentaţii; 6 spectacole în aer liber; 7 ţări reprezentate prin spectacole: Franţa, Spania, Japonia, Ungaria, Polonia, Cehia şi România; peste 100 de artişti din Europa şi din Japonia.
Teatrul Naţional susţine acest efort prin evenimente de calitate şi o ofertă bogată care se adresează în primul rând comunităţii.
Un festival care aminteşte despre dispariţia graniţelor, despre alungarea limitelor, despre ce mai poate fi, încă, necunoscut, în tot ce ţi se pare atât de cunoscut.
Cu un sumar care se diversifică de la an la an, FEST-FDR construieşte o tradiţie – o sărbătorire a Timişoarei prin artă. În acest spirit, seduşi de povestea unui oraş al întâlnilor dintre culturi, tot mai mulţi oameni de teatru din întreaga lume găsesc la Timişoara un spaţiu de dialog.

Spectacolele de stradă vor lumina Timişoara, alături de focurile de artificii
Ediţia 2012 a „FEST-FDR”, Festivalul European al Spectacolului Timişoara – Festivalul Dramaturgiei Româneşti, reia într-o formă contemporană, proaspătă, o tradiţie de trei decenii, cu scopul de a plasa fenomenul dramatic românesc în mişcarea teatrală europeană ca parte integrată a ei, în spiritul unităţii în diversitate.
Totodată, Festivalul timişorean va fi o sărbătoare a oraşului, o întâlnire la care au fost invitate teatrul, muzica, dansul şi artele vizuale. El este structurat pe o dimensiune românească, având ambiţia de a inventaria cele mai bune texte româneşti de teatru ca parte integrantă a culturii europene şi o dimensiune internaţională, de asemenea, bine reprezentată în program.
Ediţia 2012 îşi propune, de asemenea, să cerceteze teatrul în relaţie directă cu subiecte de strictă actualitate, nu doar prin spectacole, ci şi prin intermediul seriilor de work-shop-uri, dezbateri, lansări de carte etc.
De asemenea, va marca şi o premieră naţională – inaugurarea “Fabricii de decoruri”, iniţiativă ce reprezintă o idee revoluţionară, o aliniere la sistemele de funcţionare ale marilor teatre europene şi punctul de pornire al unei noi industrii – industria de teatru.
În sfârşit, în cadrul FEST-FDR vor fi desemnate cele trei texte finaliste ale Concursului Naţional de Dramaturgie.

Imagine din Festivalul timişorean
Dintre spectacolele ce pot fi vizionate, spicuim: “The Theatre”, de Viliam Dočolomanský, al Companiei “Farm in a Cave” din Cehia, “X milimetri din Y kilometric”, de Gianina Cărbunariu, propus de Asociaţia “Colectiv A, Fabrica de Pensule”, din Cluj, “Macbeth vs Macbett”, după W. Shakespeare / E. Ionesco, în regia lui Petru-Silviu Văcărescu, susţinut de secţia Actorie a Facultăţii de Muzică a Universităţii de Vest din Timişoara, “Insula”, după Gellu Naum, regia Ada Milea, Teatrul Naţional Cluj, “De veghe în lanul de secară”, după J.D. Salinger, regia Mara Opriş şi Ionuţ Caras, Facultatea de Teatru şi Televiziune, Universitatea „Babeş-Bolyai” din Cluj, “La răscruce de vânturi”, după Emily Brontë, regia Ada Lupu, Teatrul Naţional Cluj, “Târgovişte de jucărie” de Peca Ştefan, regia Ana Mărgineanu, Teatrul Municipal Târgovişte, “Potop! Potop! Vrem gondole!”, scenariu colectiv Commedia dell’arte, regia Mara Opriş şi Ionuţ Caras, Facultatea de Teatru şi Televiziune, Universitatea „Babeş-Bolyai” Cluj, “Arca”, Teatrul Osmego Dnia (Polonia), “Fata din curcubeu”, un spectacol de Lia Bugnar, al Teatrului Naţional Bucureşti, “Othello şi preaiubita lui Desdemona”, după W. Shakespeare, regia Mihai Măniuţiu, Studio M din Sfântu Gheorghe, “Bucătarii buclucaşi”, regia Piotr Chlipalski, de la Teatrul “Feta” (Polonia), “Crapul” de Masayuki Moriyama / “Staţia de autobus” de Den Fujita, regia Den Fujita, Teatrul 1980 (Japonia). “A+Lucruri pe care nu ţi le-am spus niciodată”, în regia lui Inés Boza, este adus pe scenă de Teatrul “Senza Tempo” (Spania). Vor mai putea fi vizionate “Orchestra Titanic” de Hristo Boytchev, regia Alexander Hausvater, spectacol al Teatrului Clasic „Ioan Slavici” Arad, “Capra cu trei iezi”, după Ion Creangă, regia Alexandru Dabija, din repertoriul Teatrului “ACT” din Bucureşti.
În închiderea Festivalului va fi prezentat spectacolul “Furtuna”, după W. Shakespeare, în regia Silviu Purcărete, în interpretarea actorilor de la Teatrul Naţional din Craiova.
Timişoara, spaţiul în care amintirile prind viaţă

Arka, spectacolul de stradă al Teatrului Osmego Dnia din Polonia
Teatrul Naţional din Timişoara vă invită să celebraţi artele spectacolului sub cerul liber, alături de companii din ţări cu o puternică tradiţie în teatrul de stradă precum Polonia şi Spania. Reunind spectacole multidisciplinare (multimedia, circ, teatru-dans), mustind de îndrăzneală şi deschise spre experimentul teatral, secţiunea “OUTDOOR a FEST-FDR2012” va transforma Piaţa Victoriei şi parcul din centrul oraşului în imense săli de teatru, spaţii de sărbătoare dedicate comunităţii timişorene.
Pentru a doua oară la Timişoara, după spectacolul eveniment al ediţiei trecute, “Time of Mothers”, polonezii de la “Osmego Dnia” revin în Piaţa Victoriei cu noul regal teatral, spectacolul „Arca”. Creaţie colectivă a artiştilor care au scris istoria din perspectiva disidenţei anticomuniste prin teatru în Polonia, „Arca” ne aminteşte că era marilor călătorii nu a apus. Refugiaţi politic, nomazi sau pelerini neobosiţi în căutarea tărâmului făgăduinţei, rătăcitorii acestui nou secol nu încetează niciodată să viseze la căldura unui cămin, real sau spiritual, spaţiu în care amintirile prind viaţă, templu şi loc al sărbătorii, dansului şi bucuriei. Producţia va avea două reprezentaţii consecutive, marţi, 8 mai, şi miercuri, 9 mai de la ora 22.00.

Scenă din Cloaca
Vineri 11 mai şi sâmbătă, 12 mai, de la ora 22.00, va fi rândul spaniolilor de la “Senza Tempo” să împărtăşească propria viziune despre nomadismul urban în secolul XXI. Folosind limbajul contemporan al teatrului-dans, combinând elemente de circ şi artă video şi reunind o echipă multidisciplinară provenind din contexte culturale şi lingvistice diferite (artişti din Spania, Germania, Brazilia, Franţa), “A+ lucruri pe care nu ţi le-am spus niciodată” vorbeşte despre libertatea utopică a drumului, despre acel “no man’s land” dintre desprinderea de rădăcini şi incertitudinea viitorului. “Vrem să vorbim despre iluzia libertăţii, despre cei ce pornesc mereu pe alte cărări în căutarea diversităţii sau doar încercând să fugă de propriul trecut; despre lumile ascunse în interiorul sufletului uman, lucruri despre care fiecare se fereşte să vorbească: despre paradisul, purgatoriul şi infernul dinăuntru”, dezvăluie regizoarea Inés Boza.

Cu o importantă experienţă în spectacole outdoor pline de culoare şi magie, compania “Theatre FETA” (Polonia) oferă spectatorilor un picnic în parc. Spectacolul pe care polonezii îl vor prezenta joi, 10 mai, de la ora 18.00 în Parcul Civic (lângă Sala 2 a Teatrului Naţional), recreează umanitatea pornind de la metafora gastronomică, asezonată cu imagini ale culturii pop şi metafizică senzuală. Simplu şi extrem de viu, „Bucătarii buclucaşi. Odiseea Gastronomică” e un spectacol savuros despre viaţă şi Apocalipsă.
Vineri 11 mai, tot de la ora 18.00, compania va prezenta spectacolul “Firul Ariadnei”, având titlul împrumutat de la o pictură semnată de artistul polonez Waldemar Marszałek. În interpretarea celor de la “FETA”, firul Ariadnei devine un simbol al căutării continue a sensului vieţii, care permite deţinătorului să hoinărească în siguranţă prin timp şi spaţiu.
În preambulul Festivalului, puteţi viziona…

Bucătarii buclucaşi
O comedie spumoasă cu “Gaiţele”. Recenta premieră cu spectacolul“Gaiţele” de Alexandru Kiriţescu, în regia lui Ion-Ardeal Ieremia, va fi prezentată în 3 mai, în Sala Mare a Teatrului Naţional.
Una dintre cele mai apreciate piese de teatru din literatura dramatică românească, “Gaiţele”, cu subtitlul “Cuibul de viespi”, este, sub masca ilară a comediei spumoase, o radiografie în grotesc a ceea ce se numeşte „uscăciune sufletească”. Scrisă într-un ritm extrem de alert, povestea din “Gaiţele” este doar un moment din cursa – comică, grotescă, tragică – a fiecăruia dintre personaje către nicăieri.
Distribuţia spectacolului îi reuneşte pe actorii Isabela Neamţu, Alina Iliea, Claudia Ieremia, Mălina Manovici, Ion Rizea, Matei Chioariu, Sorin Calotă,Sabina Bijan, Paula Maria Frunzetti, Daniela Bostan, Iuliana Crăescu şi Alecu Reus. Scenografia este semnată de Mihai Păcurar (decoruri) şi Stela Verebceanu (costume). Sound designul aparţine lui Horea Crişovan, iar conceptul video este semnat de wonderboy.

Isadora, o expoziţie teatrală
O poveste tulburătoare a patru prieteni. “Cloaca” de Maria Goos (traducerea Liliana Alexandrescu), în regia Mihaelei Lichiardopol, va putea fi vizionat, în premieră, în preambulul Festivalului, în 2 şi 4 mai. Un text care a făcut carieră atât în teatru, cât şi în film, “Cloaca” spune povestea a patru prieteni care se reîntâlnesc într-un moment de cotitură pentru viaţa fiecăruia dintre ei. Patru poveşti, patru destine care se întrepătrund şi care, între tragic şi comic, pun la încercare o prietenie de-o viaţă. “Cloaca”, multipremiată atât ca spectacol de teatru, cât şi ca film, a fost montată în Olanda, Argentina, Marea Britanie (la celebrul teatru “Old Vic”, în regia lui Kevin Spacey), Germania, Elveţia, Austria şi Spania. În România, piesa a fost citită în lectură publică, în 2009, în prezenţa autoarei. Distribuţia producţiei timişorene îi reuneşte pe actorii Cătălin Ursu, Călin Stanciu jr., Victor Manovici, Adrian Jivan şi Luminiţa Tulgara. Scenografia este semnată de Geta Medinski, muzica aparţine compozitorilor Adrian Mardan şi Gabriel Almaşi, iar coregrafia – Mălinei Andrei.
Isadora, expoziţie teatrală

Tania Popa în Fata din curcubeu
“Ascultaţi muzica cu sufletul. Nu simţiţi o fiinţă interioară care se trezeşte înauntrul vostru şi că datorită ei, capul vi se îndreaptă, braţele vi se ridică şi că mergeţi uşor către lumină?” extras din “Viaţa mea” de Isadora Duncan.
“ISADORA” este un spectacol de teatru non-verbal inspirat din autobiografia legendarei dansatoare Isadora Duncan. Cinci tablouri într-o expoziţie teatrală. Cinci extrase din cartea Isadorei Duncan, “Viaţa mea”. Cinci actori. Cinci teme reprezentative: dansul, dragostea, copilăria, moartea, feminitatea. Cinci bariere de depăşit în societatea actuală.
Inspirându-se din curajul şi libertatea de exprimare a Isadorei Duncan, “Compania 28” propune o călătorie originală pornind de la o poveste veche şi punând-o într-o lumină nouă, contemporană. Spectacolul creează şi experimentează noi limbaje dramatice ale corpului pe scenă, limbaj care se concretizează într-o galerie de imagini punând o singură întrebare: Dacă Isadora Duncan ar mai trăi în zilele noastre, care ar fi manifestul ei?

20×20, spectacolul Gianinei Cărbunariu
“Compania 28” reprezintă o înfrăţire româno-franceză. La originea creării ei se află întâlnirea dintre actorul român Eugen Jebeleanu şi actorul francez Yann Verburgh. Împreună au consolidat un proiect teatral realizat din confluenţa dintre două teritorii. Obiectivul său principal este de a-şi construi drumul, călătorind între cele două culturi prin intermediul dramaturgiei, actoriei, regiei, coregrafiei, scenografiei, al sunetului. Crearea unor spectacole vii care menţin atenţia publicului trezită prin poveste, intrigă, actualitate, dinamică şi imagine. Conceptul spectacolului îi aparţine lui Yann Verburgh, scenografia, Velicăi Panduru, cu Alina Ilea, Eugen Jebeleanu, Ugo Leonard, Yann Verburgh şi Sebastian Zicoane
“Între instalaţie şi performance, Isadora este un obiect proteic care explorează cât mai aproape de sufletul celebrei dansatoare. Într-o sală bizantină în şantier, publicul într-un dispozitiv cvadri-frontal (exceptând un copil în mijlocul sălii care decupează şi lipeşte imagini din reviste) este înconjurat de membrii «Companiei 28».

Xmm din YKm
Proiectoarele decupează umbre. Gesturi lente sau sacadate marchează stări extreme, alternate de calm sau de furtună, în timp ce o muzică techno ritmează totul. Un calm provizoriu, o linişte de înainte sau de după furtună. Şi odată ce alunecăm dintr-o scenă în alta, imagini sau sunete impresionează memoria. Poate să fie o întindere de pământ care amortizează o cădere, sunetul degetelor pe folia cu bule de aer sau băieţelul cu o mână în buzunar care filmează din picioare cu camera în cealaltă mână efemerul acestei experienţe. Inclasabilă, iconoclastă, Compania 28, spectacol după spectacol, continuă să interogheze lumea cu incomensurabila ei energie”, scria Nicolas Arnstam în “Froggy’s Delight”. Spectacolul poate fi vizionat în 4, 5 şi 6 mai.
Festivalul de la Timişoara a intrat într-o zodie fericită, izbutind să se impună iubitorilor de teatru prin ţinuta sa, prin mediul creat şi parteneriatele pe care a ştiut să le construiască în ultimii ani.