Primul zbor al avionului Vlaicu I, în urmă cu 113 ani

Aurel Vlaicu a zburat pentru prima dată cu avionul său Vlaicu I, la 17 iunie 1910, de pe Dealul Cotrocenilor

Aurel Vlaicu a proiectat şi a construit unul din primele planoare, pe care l-a denumit Vlaicu-1909, folosindu-l doar pentru zboruri demonstrative.

În fotografia ce însoțește textul este zona de la periferia Orăștiei (Dealul Penilor) unde Vlaicu a pentru prima dată Vlaicu I pozat din față. Se vede bine elicea tractoare, din față. (Notă foto „Vlaicu în zbor”, fotograf Emil Fischer, Sibiu.”

În anul următor avea să termine de construit ceea ce s-a numit aparatul „Vlaicu I”, pe care l-a încercat cu succes, după mai multe încercări, pe câmpul de la Cotroceni pe 17 iunie.

Aurel Vlaicu scria la acea vreme : „Impresia cea mai puternică am simțit-o când am zburat pentru prima oară la Binţinţi, în Ardeal. Berlot încă nu trecuse canalul Mânecei…

Bucuria cea mai mare însă, am simțit-o când am zburat pentru prima oară ia Cotroceni. Nu m ’am ridicai mai sus de patru metri. Cu toate acestea, nici Alpii nu mi-i închipuiam mai înalți ca înălțimea la care mă ridicasem eu. Fiindcă patru metri erau atunci pentru mine un record formidabil, un record care îmi consacra maşina. Zburasem. Şi asta era principalu. Mă suisem sigur în aer, făcusem evoluțiuni șovăielnice. Publicul care eră de faţă, m’a aplaudat cu entuziasm. Iar eu, după ce m’am
coborât, eram ca şi beat de bucuria fără margini a izbândei. Începusem să mă dau peste cap pe câmp de fericire. Cei din jurul meu, ziceau c’am înnebunit. Şi eram, în adevăr, nebun de entuziasm şi mulţumire.
De altfel, este un adevăr de mirat cum omul nu înnebunește când zboară.” Găsim în cartea omagială „Albumul Vlaicu”, capitolul „Impresii din văzduh”.

Abonează-te acum la canalul nostru de Telegram cotidianul.RO, pentru a fi mereu la curent cu cele mai recente știri și informații de actualitate. Fii cu un pas înaintea tuturor, află primul despre evenimentele importante, analize și povești captivante.
Recomanda 8
Dan Orghici 131 Articole
Author

14 Comentarii

  1. Daca tzinem cont ca in anul 1906 Traian Vuia a zburat cu primul avion inventat de el , aviatia mondiala trebuie sa-i fie recunoscătoare !

  2. Apropo de regimul de dinainte de Comunisti, ba chiar si inainte de WW!.

    Lui Aurel Vlaicu i s-au dat de către Statul ROMAN (totusi) … 5000 de lei sa faca avionul.

    Lui Bleriot, numai ca a evoluat la Bucuresti, i-au dat … 50 000 de lei.

    APOI, nu a avut grija de el.
    Astfel, s-a grabit sa faca treaca Muntii Carpati IN TRANSILVANI cu Vlaicu II, care era uzat de multele concursuri in care le daduse clasa altora, mai pupati in dos de catre tori.

    Grabit, pentru ca s-a gasit unul, ROMAN, totusi, Gheorghe Negrescu sa ii ia caimacul cu un avion STRAIN, a incercat …

    S-s prabusit la Banesti, langa Campina …

    UNii spun a zice ca s-au vazut urme de bomfaier pe axul de duraluminiu, care sera sira spiinarii avionului lui Vlaicu.

    Pe CINE a deranjat o traversare a Carpatilor dinspre Tara Romaneasca a Carpatilor, catre Transilvania, TOT romaneasca ?
    De catre un AVION original, construit de UN ROMAN ?

    GHICI, ca nu este greu …
    Astfel s-a pierdut si PROTOTIPUL neterminat al lui VLAICU III, care avea DOUA aspecte, noi si originale …

    Fuselajul din aluminiu, aerodinamic
    Inelul NACA in jurul motorului.

    NU s-a gandit NIMENI de NIMENI dintre Gainarii POLITICI de atunci, sa il ia in retragere.
    In schimb, au DAT JOS din trenuri in Gara OBOR, pe ranitii care erau trimis la Iasi.
    Ca sa incarce trenurile s cu MOBILA si COTETELE de gaini ale unor oameni GREI, de atunci.
    O spune I> G. Duca in memorii …

    Avionul a fost furat de Nemti si i s-a pierdut urma pe la Muenchen.

    In scimb au aparut APOI fuselaje de aluminiu, aerodinamice, la fel ca al lui Vlaicu.
    In schimb, au aparut Inele NACA in motoare de avion, la fel ca la al lui Vlaicu.

    CUM si CINE ne catara in cap TOATE Cazaturile Neamului, indiferent de regim poplitic …

  3. A Vlaicu doar cu numele era ”român”.. Era educat vorbitor și scriitor in limba maghiară și germană..De religie reformată. De altfel și-a făcut ucenicia de inginer la fabrica Opel din germania..Acolo i-a venit pasiunea și cunoștințele pentru avioane..

  4. @Marele Urs:

    Esti acelasi mincinos ordinar, de teapa lui ics si axon, care ai fost intotdeauna.

    Limbile maghiara si germana, foarte probabil si cea franceza, posibil si engleza, le vorbea si le scria ca limbi straine. Indiferent unde a studiat, cariera sa a fost in Romania si pentru Romania.

    Este greu de crezut ca Vlaicu sa fi fost de religie reformata, fiind fiu de tarani romani. Cel mai probabil, a fost ortodox sau greco-catolic. Faptul ca a urmat un liceu reformat nu insemna automat ca era si reformat. De altfel, el este inmormintat la Bellu, in Bucuresti, si nu in vreun cimitir reformat.

    Pasiunea sa pentru zbor o avea dinainte de a pleca la studii. Era timpul unei mari emulatii pentru zbor, care aprindea mintea oricarui tinar de oriunde. Vezi de exemplu brazilianul Santos-Dumont.

  5. @CONTESTATARUL:

    Te inseli asupra carenajului pe care il numesti inel NACA. Odata ca, pe timpul lui Vlaicu, NACA nici nu exista inca, apoi ca respectivul carenaj nici nu era un inel ci era dispus doar pe partea superioara. Carenajul a fost prezent si la precedentele modele create de Vlaicu.

    Carenajul nu avea rol aerodinamic ci unul mult mai prozaic. Motoarele acelui timp erau rotative, in sensul ca se roteau cilindrii in jurul arborelui cotit. Din cauza etasietatii imperfecte, acestia imprastiau ulei, poate si combustibil, care, in absenta carenajului, ar fi fost proiectati spre fata pilotului.

  6. @Marele *URs
    Pentru ca esti vorbitor si … „scriitor” postac )) in limba romana, inseamna dupa logica ta ca esti oltea, cu toate ca numele si obraznicia sunt buzguresti .

  7. Atentie, corect se spune „Dealul Pemului”, desi „Dealul” este un teren/islaz complet plan, un platou, ca in palma. Aici se antrena pentru zbor Aurel Vlaicu cand venea acasa la Orastie, ajutat cu atata entuziasm de concetatenii sai ?! Alo, „Mare Urs”, nu era nevoie ca si pe acest subiect sa fii atat de ticalos. Ce naiba, toate au o limita…?! Ai curajul sa iesi in fata Monumentalei Catedralei Ortodoxe, unde s-a filmat si filmul „Dacii” si sa le spui locuitorilor Orastiei ca Aurel Vlaicu nu era roman, ci o corcitura de ungur/bozgor/maghiar, etc. Ai ?! Zi ma, ai curaj…?! Mai baiatule nu te juca cu vorbele/focu…?!

  8. Este o BOALA Mintala SOVINISMUL Unguresc …
    ASA DE a Dreacuu’, SUBIECTUL NU mai are rusine.

    Prognosticul este GRAAAAV …
    Subiectul va ajunge curand sa faca IN PUBLIC Cestii rusinoase foarte :

    Urlete, Strambaturi, Urinari … ba, chiar SI DEFECARI …
    Din cauza acestora din urma a fost refuzat de TOATE Stabilimentele de GEN … 🙂

    Daca in postarea de mai sus eram INCA dubitativ relativ la caderea lui Vlaicu de la Banesti, acum sunt SIGUR :
    OBLIGATORIU era un strabunic al lu’ GOGEA Mitu S-CURs, ala care a taiat cu bomfaierul ce se putea … 🙂

    DUPA cred ca a vrut sa isis taie si gatzii, dar a fugit de frica pazei …
    SI ASA ne-am pricopsit cu unul care consuma NE-Curatzenii, EVACUARI despre Romani …

  9. @ANONIM,
    Da o cautare Google „Avionul Aurel Vlaicu III fotografii”.
    DUPA, reluam discutziunea … 🙂
    NU spui ca a denumit EL, Aurel Vlaicu inelul NACA …
    Da’ cam seamana si este COMPLKT rotund … 🙂

    Este adevarat ca NU are spatiu intre el si motorul rotativ, precum avioanele Anilo 30′ .
    Da’ de aia am zis ca discutam …
    POATE fotografia nu este luata dintr-un unghi potrivit.

    Numai bine si respect pentru alelalte postari ale lu’ Matale !
    Combati BINE !

  10. @ „Anonim” 17 iunie 2023 la 17:55, Alcibiade.Ybrail. 17 iunie 2023 la 20:32
    Regățenilor nemernici, e mai puțin important „Primul zbor” din titlul articolului, e mai important ULTIMUL ZBOR al ardeleanului Aurel Vlaicu (la ale cărui realizări de FIU DE ȚĂRAN ARDELEAN nu aveți nici o contribuție – bine v-a spus „Marele Urs”, liceul piarist maghiar din Orăștie, Universitatea din Budapesta, flota austro-ungară din Adriatica de sub coamnda Amiralului Horthy, și uzina „Opel”, l-au format! – în schimb aveți „realizări” la dispariția lui! …intenționate! …și parșive, așa cum sunteți voi, balkanicilor!):
    https://jurnalul.ro/special-jurnalul/ipoteza-senzationala-vlaicu-a-fost-asasinat-69375.html
    Cînd aveți de gînd să returnați Ardealului rămășițele pămîntești ale lui, nemernicilor, ca să fie îngropat în pămîntul strămoșesc al lui, la Binținț?
    Da’ cînd aveți de gînd să returnați Banatului rămășițele pămîntești ale lui Traian Vuia, ca să fie îngropat în pămîntul strămoșesc al lui, la Surduc?
    Familia lui Traian Vuia se luptă în instanță de 50 de ani cu miticii pentru returnarea rămășițelor pămîntești, pentru îngroparea lui în sat! Cei ai lui Aurel Vlaicu, la fel!
    Nu-i așa că fără ei rămîne gol cimitiru’ de că’t „Bellu” a’ vost’? …că de-aia I-AȚI SECHESTRAT ACOLO, și ați botezat cu numele lor, FĂRĂ APROBAREA FAMILIILOR, toate școlile de chiloți de la voi, fiindcă ați avut grijă să nu faceți NICI UNA în Transilvania! Să re-denumiți școlile voastre, javrelor, cu nume de la voi: Karafoli, criminalu’ Bibescu, etc., pe care-i vreți voi! Să nu mai folosiți numele alor noștri!

  11. BA, Indracitule, „ardelean” hortyst …
    MINTEA spre INVENTICA NU o da Scoala, ci o dau GENELE.

    Meriti apelativele mele, pentru ca esti hotz parsiv :
    NU Romanii aveau interes sa il omoare pe Vlaicu, ci tocmai VOI, Ungurii, ca VENEA in Ardeal ca sa ARATE Lumii ca Transilvania este ROMANEASCA !

    Ori, tocmai ASTA v-a cazut greu la matze … 🙂

    Voi cu FURATUL : si la Targu Mures ati FURAT identitatea lui Cofariu, UMPLAND Lumea cu Zicerea PESTILENTIALA in jigodismul ei, ca a fost Ungur …

  12. @din Ardeal, cu dragoste(de fapt cu ura dospita de nimicnicie):

    Ai mai spus prostiile astea si cu alta ocazie, cind ai luat flitul de rigoare.

    La timpul cind Vlaicu isi facea serviciul militar, cel care va deveni vajnicul amiral de balta, nu era decit un locotenent oarecare pe vreuna din copaile care formau pompos numita flota austro-ungara, care a stralucit prin inactivitate, una dintre navele sale fiind minata in propriul port, de scafandrii italieni, pionieri ai acestei arme. Nu avea deci cum sa fie sub comanda lui Horty, de care probabil nici nu se auzise atunci, cu atit mai mult cu cit Vlaicu nici nu a fost imbarcat, lucrind la Arsenal.

    Indiferent unde si cum s-a format, Vlaicu a fost roman pentru Romania. Daca era al strutocamilei Austro-Ungaria, care pretinzi ca l-ar fi pretuit mai mult, de ce a venit sa lucreze in Romania, la Bucuresti, si nu s-a dus sa lucreze la Opel, la Budapesta, Viena, sau mareata flota austro-ungara?

  13. @aceleiasi javre mincinoase care pretinde ca scrie cu dragoste:

    Despre moartea lui, pretinsul sabotaj este o birfa de salon, bazata pe relatarile unei rude destul de indepartate, aflata la o virsta inaintata. Aceasta afirmatie este contrazisa de cei care au fost la fata locului
    imediat dupa accident, prin marturia lor data in scris: nici o urma de pilire a cablurilor. Este contrazisa si de bunul simt: Vlaicu era un prea bun aviator si inginer, ca sa nu isi verifice aparatul inainte de un zbor asa de temerar, peste un lant muntos, creator de turbulente, cunoscute popular ca fiind goluri de aer.

    Afirmatia este insa pe placul javrelor, care imparstie numai bale veninoase prin minciunile lor. Vlaicu a primit funerarii de Stat, fiind un erou si un simbol al Statului Roman, pe care javrelre vagaboande il urasc din fierea lor coclita.

    De aceea, este si inmormintat la Bellu, la loc de onoare. Nu exista deci nici un motiv pentru a fi stramutat la Bintinti. Unde ai vazut tu, javra, ca familia ar fi facut astfel de demersuri? Exista cumva vreun testament al lui Vlaicu? Probabil ca riscul activitatii sale sa il fi indreptatit la redactarea unui astfel de document. Minciuni si prostii spui si despre Traian Vuia.

    Atit Vlaicu cit si Vuia, precum si multi altii, apartin romanilor in intregimea lor, din Carpati si din afara lor, la Sud, Est, Vest si Nord, indiferent de ce latra javrele maidaneze, vagaboande prin lume si istorie.

Comentariile sunt închise.

Precizare:
Ziarul Cotidianul își propune să găzduiască informații și puncte de vedere diverse și contradictorii. Publicația roagă cititorii să evite atacurile la persoană, vulgaritățile, atitudinile extremiste, antisemite, rasiste sau discriminatorii. De asemenea, invită cititorii să comenteze subiectele articolelor sau să se exprime doar pe seama aspectelor importante din viața lor si a societății, folosind un limbaj îngrijit, într-un spațiu de o dimensiune rezonabilă. Am fi de-a dreptul bucuroși ca unii comentatori să semneze cu numele lor sau cu pseudonime decente. Pentru acuratețea spațiului afectat, redacția va modera comentariile, renunțînd la cele pe care le consideră nepotrivite.