Prin expoziţii…

Româncele în Primul Război Mondial

„Războiul la feminin: româncele în Primul Război Mondial”, la Londra

Programul de celebrare a Centenarului Marii Uniri continuă la Institutul Cultural Român din Londra cu expoziția Războiul la feminin: româncele în Marele Război, o evocare a excepționalei contribuții a femeilor române la victoria din Primul Război Mondial.

Printr-un montaj expresiv de imagini de epocă, portrete și citate, expoziția prezintă acest aspect mai puțin cunoscut al participării românești la marea conflagrație, dar fără îndoială cu atât mai important cu cât eroismul și devotamentul femeilor în teatrele marilor bătălii și în spatele frontului, ca protagoniste și inițiatoare ale unor importante demersuri medicale, umanitare și diplomatice, au contribuit nu numai la victoria militară, ci și la reconsiderarea radicală a poziției social-politice a femeii în societate.

Expoziția va fi vernisată miercuri, 28 martie, printr-un dialog despre rolul femeilor în Primul Război Mondial, în România dar și în Marea Britanie, susținut de jurnalista BBC Kate Adie și de universitarii Lucy Noakes (Universitatea din Essex), Alin Ciupală (Universitatea din București) și Ecaterina Lung (Universitatea din București), care au examinat, în studii de referință, impactul complex al participării femeilor în Marele Război și modul radical în care implicarea acestora a schimbat pentru totdeauna profilul social și politic al societăților europene și nu numai. Dezbaterea va fi moderată de directorul ICR Londra, Dorian Branea.

Evenimentul este organizat în colaborare cu Ambasada României la Londra şi va fi deschis printr-un cuvânt introductiv de E.S. Dan Mihalache, Ambasadorul Românei în Regatul Unit.

Tot cu această ocazie va fi lansat albumul profesorului Alin Ciupală, România în timpul Primului Război Mondial. Aliați, adversari și propagandă. O istorie ilustrată, publicat în ediție bilingvă româno-engleză și în excelente condiții grafice la Editura Monitorul Oficial. De asemenea, Kate Adie, fostă șefă a departamentului corespondenți al BBC, va oferi autografe pe celebra sa Fighting on the Home Front. The Legacy of Women in World War One, un mare succes de librărie al anilor trecuți.

Expoziţia Războiul la feminin: româncele în Primul Război Mondial are la bază studiile profesorului Alin Ciupală de la Universitatea București și ale cercetătoarei dr. Cristina Păiuşan-Nuică de la Muzeul Naţional de Istorie a României și a fost realizată cu sprijinul Muzeului Naţional de Istorie a Românei, Arhivelor Naționale ale României, Muzeului Județean Gorj, dar și Imperial War Museum și Edinburgh Libraries. Concepția grafică a panourilor expoziționale îi aparține lui Radu Manelici.

Expoziția și evenimentele conexe completează programul ICR Londra de celebrare a Centenarului care a mai cuprins, până acum, realizarea și lansarea website-ului Marii Uniri pentru publicul anglofon de pretutindeni, disponibil la adresa www.romaniancentenary.org, dar și o serie de concerte tematice și conferințe, care au pus în evidență Marea Unire sau participarea românilor la Primul Război Mondial din unghiuri inedite sau mai puțin cunoscute.

Quadro 21 Gallery

Todor Tamás la Galeria Quadro

La Cluj s-a inaugurat recent, galeria de artă contemporană Quadro 21 Gallery, cu Quadro Double Art Opening, un dublu vernisaj prin care au fost deschise pentru public două expoziţii: Sora a pictorului Todor Tamás şi  Decapitarea zmeului în care expun Incze János Dés şi Ana Botezatu.

În picturile recente ale lui Todor Tamás, apar deseori cuvinte și inscripții. El are grijă ca acestea să fie indescifrabile, asemenea tag-urilor folosite de street art, pentru ca scrisul să fie citit doar ca imagine. Excepție face inscripția Sora, care a fost inspirată de lumina roșie „Sora Shopping Center”- vizibilă din atelierul artistului. Probabil nici acest cuvânt nu ar fi scăpat, dacă o căutare în Google Translate nu i-ar fi dat pictorului rezultatul صورة (ṣūra),care în arabă înseamnă imagine, pictură, formă.

Expoziția prezintă picturi recente și works on paper ale acestui artist din portofoliul Quadro 21 Gallery, reprezentant al tinerei generații de pictori clujeni – artiști care îmbină pictura figurativă cu cea abstractă caracterizată de un puternic conținut suprarealist.

Todor Tamás (1989), doctorand al secției de pictură a Universității de Artă și Design Cluj-Napoca, locuiește și lucrează în Cluj.

Incze János Dés a realizat, în 1944, o serie de ilustrații de basm, a căror publicare a fost însă împiedicată de război. În anii cincizeci, artistul reia aceste ilustrații realizate pentru antologia de basme populare maghiare din Sic, realizată de Nagy Olga, însă publicarea desenelor a fost refuzată de editură în 1957. Deși motivele refuzului nu au fost formulate, cazul a stârnit o amplă reacție în presă. Scriitorii și artiștii au luat apărarea desenelor lui Incze János Dés, vorbind și despre presupusele motive ale refuzului.

Ana Botezatu este cunoscută și ca ilustratoare, însă lucrările expuse nu sunt realizate pentru un text dat. În procesul ei de lucru, folosește cu dezinvoltură metode precum decupajele cu foarfecă din hârtie colorată sau „desenul” prin impresionarea cu lumină a hârtiei fotosensibile. Ambele metode operează cu siluete, lăsând loc surprizei și bucuriei copilărești care întâmpină nașterea imaginii.

Expoziția Decapitarea zmeului nu își propune să forțeze potrivirea universurilor vizuale ale celor doi artiști, ele fiind juxtapuse prin abordarea frapantă a problematicii ilustrației.

Expoziţia de grafică Emilia Persu

Emilia Persu

Primăria Capitalei prin Centrul Cultural Palatele Brâncovenești de la Porțile Bucureștiului vă invită sâmbătă, 31 martie 2018, de la ora 17.00, în galeria FOIȘOR, la vernisajul expoziției de grafică I SIGHT, semnată Emilia Persu, curator Suzana Dan.

Finisajul expoziției, însoțit de lansarea catalogului, va avea loc sâmbătă, 21 aprilie 2018, de la ora 17.

“Expoziția artistei Emilia Persu, I Sight, este un moment de crudă sinceritate a cărui intimitate dezavuată dorim, în secret, să o vedem dar de a cărui fragilitate evităm să ne atingem fiindcă în fiecare dintre noi sălășluiesc aceleași frici și suferințe.

I Sight transformă spațiul expoziției într-un vârtej de semne contorsionate, în tonuri monocrome, a căror materie se zvârcolește pe suportul ireal de fin al hârtiei, ca o metaforă a fragilității sufletului, sfâșiat de proprii demoni, amestecată pe pereți cu frânturi de amintiri care ne întorc nostalgic în timpul imemorial al copilăriei”, scrie Suzana Dan.

“Emilia Persu lucrează în tradiția picturii formale și expresioniste: investește procesul pictural cu semnificație și dezvoltă teme moderniste precum relația dintre personaj și fundal. Privește arta ca pe o călătorie în care trebuie să te desprinzi de propria persoană pentru a te putea regăsi. Arta produce dezordine, dar aceasta la rândul ei este sursa noului și a creației”. (Cristina Bogdan)

Autoarea lucrărilor mărturiseşte: “Capturile de imagini din ultimele mele lucrări sunt o privire din interior asupra lucrurilor simple, a ordinii naturale, transformate în «dezordine» subiectivă.

Ochiul percepe culorile primare și le amestecă în substanța unor materii pre-concepute – mare, soare, pământ, apă, foc, aer. Simboluri matrice preluate din lumea invizibilă se materializează în structuri – cerc, diagonale, cruce, zig-zag etc. O agitație a minții se desfășoară prin imagini ca o desfășurare a impactului lumii asupra conștiinței. Lucrurile se așează și devin uniforme odată cu perceperea asemănărilor dintre elementele fundamentale. I SIGHT este delimitarea conștientă a haosului de ordinea naturală. Negrul și albul parcurg rețele de structuri fine în toată imagistica produsă de privirea interioară. Este acea constantă a lumii văzute și nevăzute.

Conceptul I SIGHT-ului ar defini păstrarea originii lucrului, a centrului ideilor indiferent de expansiunea lor.”

Expoziția de la FOIȘOR poate fi vizitată în perioada 31martie – 26 aprilie.

“100 de ani după”

Muzeul Naţional al Hărţilor şi Cărţii Vechi

Muzeul Național al Hărților și Cărții Vechi vă invită miercuri, 28 martie, ora 18:00, la un eveniment special, care marchează simbolic aniversarea a 100 de ani de la unirea Basarabiei cu România, în contextul mai amplu al sărbătoririi centenarului Marii Uniri: conferinţa Unirea Basarabiei cu România: 100 de ani după, susţinută de prof. dr. Sergiu Musteață.

Conferința va fi precedată de un webinar cu aceeași temă, ce va avea loc în dimineața zilei de 28 martie, începând cu ora 11:00. Webinarul realizat de muzeu în parteneriat cu ESRI România este o premieră în privința conferințelor muzeale din România și va putea fi accesat folosind link-ul: http://bit.ly/2G1nG0A. În cadrul acestui seminar transmis live, Sergiu Musteaţă va putea fi ascultat online de toţi cei interesaţi.

La 27 martie 1918 Sfatul Țării proclama la Chișinău unirea Basarabiei cu România. În cadrul prelegerii, vor fi rememorate evenimentele care au condus la unire și felul în care contextul internațional, politicienii și interesele marilor puteri au modificat aceste evenimente. De la căderea Uniunii Sovietice în 1991, la relațiile româno-moldoveno-ruse din anii ’90 și până la manifestările pro și anti-unioniste din 2018, aproape nici un aspect al evoluției teritoriului dintre Prut și Nistru nu a putut trece peste evenimentele din 1917-1918.

Doctor în istorie al Universităţii „Alexandru Ioan Cuza” din Iaşi, decanul Facultăţii de Istorie a Universităţii „Ion Creangă” din Chișinău, Sergiu Musteaţă este fondator şi preşedinte al Asociaţiei Naţionale a Tinerilor Istorici din Moldova, autor a 7 monografii şi a peste 200 de articole ştiinţifice şi publicistice în domeniile istoriei, arheologiei şi protecţiei patrimoniului cultural, precum şi editor al mai multor volume de lucrări ştiinţifice şi reviste istorice.

Muzeul Național al Hărților și Cărții Vechi (MNHCV) este singura instituţie culturală cu acest specific din România și printre puținele din lume. Muzeul deține o colecţie de peste 800 de hărţi vechi şi gravuri ce reprezintă în principal regiunile româneşti, dar și țările Europei și alte continente. MNHCV își propune să devină mai mult decât un muzeu, să fie un loc de intersecție al artelor și un centru pentru studierea și reconsiderarea istoriei și a geografiilor lumii, atât de către specialiști cât și de către publicul general.

Esri Romania este membru al Grupului de Companii Esri și promovează în Romania politica și soluțiile GIS ale firmei mame Esri Inc. Esri România este o prezență de necontestat în domeniul GIS, având o experiență fructuoasă de peste 20 de ani și un număr mare de clienți din toate domeniile, oferind o gamă completă de soluții și servicii destinate implementării sistemelor GIS Enterprise.

Expoziție de fotografie „Adakale de la o generație la alta”

Primele zile de aprilie vor transforma sediul ICR Istanbul într-un tărâm de poveste, amintiri și nostalgie. Luni, 2 aprilie 2018, de la ora 19:00, va avea loc vernisajul expoziției de fotografie Adakale – Nesilde Nesile/ Adakaleh – de la o generație la alta, semnată de fotograful turc Bașak Balkan.

O serie de instantanee, adunate într-o expoziție inedită, care ilustrează fragmente din viața a trei-patru generații de familii turcești de pe insula Adakaleh. Fotografiile reflectă simbolic destinul locuitorilor fostei insule dunărene, viața de emigrant în Turcia, ajungând până în zilele noastre. Expoziția reactualizează trecutul şi îl refoloseşte în contexte noi reușind să creeze totodată un spaţiu de rememorare a unei experienţe de viaţă unice prin împărtășirea unor amintiri puse în comun.

Bașak Balkan este născută în anul 1956, în Istanbul și locuiește în orașul Edirne. După o carieră în învățământul universitar ea și-a descoperit pasiunea pentru fotografie și a participat la o serie de ateliere de specialitate din cadrul Asociației de Artă Fotografică din Edirne (EFOD – Edirne Fotoğraf Sanatı Derneği) și al Palatului de Artă Sille (SSS – Sille Sanat Sarayı) devenind una dintre membrele active ale acestora. Bașak Balkan a expus lucrări și s-a implicat în cadrul unor însemnate ateliere dintre care amintim: ”Time Lapse-Edirne” de Enver Şengül, „Black & White” de Kemal Ergin, “Trakya’da Kırsal Yaşam/ Viața rurală în regiunea Tracia” și „Fotografii panoramice” de Serdar Akyay. În prezent, Bașak Balkan urmează cursurile de fotografie stradală predate de renumitul fotograf turc Sadik Üçok.

Lucrările artistei Süpürgemin Telleri/ Fire de mături (2013), Oniki İmam İçin / Doisprezece imami (2014) și İstasyon Berberi Cavit / Stația de tren Berberi Cavit (2015) au înregistrat un real succes la competiția de artă fotografică Cupa Sami Güner din 2013, Bașak Balkan câștigând Cupa Sami Güner, ediția a 9-a.

În calitate de fotograf, Bașak Balkan  s-a alăturat multor expoziții colective de artă fotografică în Republica Turcia și în străinătate. Totodată, a participat la concursuri naționale și internaționale de fotografie unde a obținut numeroase premii importante.

Una dintre strategiile prioritare ale ICR Istanbul este dezvoltarea și aprofundarea relațiilor cu membrii comunității foștilor locuitori de pe Insula Ada Kaleh prin inițierea și derularea de evenimente culturale cu și pentru aceștia.

Un alt aspect major urmărit de ICR Istanbul îl reprezintă evocarea și conservarea în memoria colectivă a foștilor locuitori de pe Adakaleh a tradițiilor și obiceiurilor insulei de pe Dunăre și a populației de origine turcă, prin organizarea de expoziții, prelegeri, lansări de carte etc.

Organizarea unei expoziții de fotografie cu această temă este oportună în contextul interesului deosebit pe care îl manifestă Turcia față de istoria insulei Ada Kaleh, ICR Istanbul primind numeroase solicitări atât din partea foștilor insulari, cât și din partea populației locale pentru organizarea unui astfel de eveniment.

În cadrul expoziţiei vor fi prezentate circa 30 de imagini, în format 50 x 70 cm, multe dintre ele inedite, tehnica utilizată de artist fiind fotografia și fotomontajul. Prin felul în care a fost structurată de autoare, expoziția reușește să redea o mică parte a vieții, în fotografii din trecutul și prezentul celor douăzeci și opt de foști locuitori ai insulei Adakaleh, împreună cu familiile lor. Cele douăzeci și opt de familii locuiesc în orașele Bursa, Gebze, Tuzla, Edirne și Istanbul.

Fotografiile de familie alb-negru provin din arhiva foto personală și sunt îmbinate cu unele actuale, realizate în decursul acestui an. Fiecare fotografie în parte este însoțită de povestea de viață, întinsă pe trei-patru generații, a membrilor fiecărei familii provenite de pe insula Adakaleh.

Un astfel de proiect are un aport deosebit în conservarea în conștiința comunității insularilor, dar și în spațiul public, a amintirilor despre insula unică de pe Dunăre. Se realizează, astfel, apropierea de comunitatea insularilor și de diaspora românească din Istanbul. Un alt punct important îl reprezintă sublinierea moștenirii culturale comune între România și Turcia, în contextul celebrării a 140 de ani de relații bilaterale între cele două țări.

Abonează-te acum la canalul nostru de Telegram cotidianul.RO, pentru a fi mereu la curent cu cele mai recente știri și informații de actualitate. Fii cu un pas înaintea tuturor, află primul despre evenimentele importante, analize și povești captivante.
Recomanda 2
Magdalena Popa Buluc 7431 Articole
Author

Precizare:
Ziarul Cotidianul își propune să găzduiască informații și puncte de vedere diverse și contradictorii. Publicația roagă cititorii să evite atacurile la persoană, vulgaritățile, atitudinile extremiste, antisemite, rasiste sau discriminatorii. De asemenea, invită cititorii să comenteze subiectele articolelor sau să se exprime doar pe seama aspectelor importante din viața lor si a societății, folosind un limbaj îngrijit, într-un spațiu de o dimensiune rezonabilă. Am fi de-a dreptul bucuroși ca unii comentatori să semneze cu numele lor sau cu pseudonime decente. Pentru acuratețea spațiului afectat, redacția va modera comentariile, renunțînd la cele pe care le consideră nepotrivite.