RATB va fi „înghiţit” de Metrorex

Guvernul Boc a promis Fondului Monetar Internaţional înfiinţarea autorităţii metropolitane de transport în Bucureşti, care să includă transportul public de suprafaţă şi metroul.

„Până la sfârşitul lunii august, Guvernul va stabili cadrul legislativ pentru noua autoritate metropolitană de transport din Bucureşti, care va supraveghea atât Metrorex, cât şi sistemul public de transport din Bucureşti (Metrorex). O altă lege va permite ajustarea de tarife, dincolo de sistemul actual de indexare cu inflaţia, în conformitate cu planul de acoperire a cheltuielilor curente din venituri şi a cheltuielilor de capital din subvenţii. Metrorex îşi va diminua costurile de întreţinere cu cel puţin 30% până la sfârşitul anului”, se arată în scrisoarea de intenţie a guvernului Boc către FMI.

Proiectul unei Autorităţi Metropolitane care să includă RATB şi Metrorex este vechi de doi ani şi jumătate şi, chiar dacă s-a lucrat la un proiect de act normativ în acest sens, el nu s-a materializat încă. Noua entitate ar fi urmat să beneficieze de fonduri de la bugetul de stat, dar şi de la bugetul Primăriei Capitalei.

Sigur că există ţări în Europa în care metroul şi transportul public de suprafaţă fac parte din aceeaşi entitate, iar acest lucru s-a stabilit încă de la începuturile transportului public (aşa cum este cazul Franţei), dar în majoritatea capitalelor europene civilizate cele două fac parte din autorităţi de transport public separate.

În „buna” tradiţie românească, guvernul Băsescu-Boc, mânat cu biciul de la spate de FMI, ia hotărâri pe genunchi şi decide aşa peste noapte să pună de-a valma două unităţi de transport public uriaşe: Metrorex şi RATB. Fără un plan prealabil, fără studiu de impact, fără o minimă organizare, se trântesc în aceeaşi oală două autorităţi de transport public cu regim de organizare şi funcţionare diferit, care ţin de entităţi diferite (Metrorex, de Ministerul Transporturilor, iar RATB, de Primăria Generală a Capitalei), cu bugete diferite, se schimbă doar numele, şi de aici înainte, Dumnezeu cu mila!

Surse guvernamentale au declarat pentru cotidianul.ro că directorul noii autorităţi metropolitane de transport public va fi mai mult ca sigur actualul director general al Metrorex, Gheorghe Udrişte, nimeni altul decât omul de casă al lui Adriean Videanu. Udrişte a mai fost director la Sistematizarea Traficului în Primăria Capitalei, în perioada în care Videanu era primar general al Capitalei.

Abonează-te acum la canalul nostru de Telegram cotidianul.RO, pentru a fi mereu la curent cu cele mai recente știri și informații de actualitate. Fii cu un pas înaintea tuturor, află primul despre evenimentele importante, analize și povești captivante.
Recomanda

Precizare:
Ziarul Cotidianul își propune să găzduiască informații și puncte de vedere diverse și contradictorii. Publicația roagă cititorii să evite atacurile la persoană, vulgaritățile, atitudinile extremiste, antisemite, rasiste sau discriminatorii. De asemenea, invită cititorii să comenteze subiectele articolelor sau să se exprime doar pe seama aspectelor importante din viața lor si a societății, folosind un limbaj îngrijit, într-un spațiu de o dimensiune rezonabilă. Am fi de-a dreptul bucuroși ca unii comentatori să semneze cu numele lor sau cu pseudonime decente. Pentru acuratețea spațiului afectat, redacția va modera comentariile, renunțînd la cele pe care le consideră nepotrivite.