Realităţi din Est la Astra Film Festival

Astra Film Sibiu (6-12 octombrie 2014), cel mai important şi mai vechi festival de cinema documentar din regiunea Europa Centrală şi de Est, oferă la fiecare ediţie o perspectivă asupra documentarelor produse în ultimul an în această zonă. Festivalul are acest focus încă de la începuturi, iar filmele selecţionate abordează subiecte care definesc identitatea zonei şi redau realităţi necunoscute uneori chiar şi între ţările vecine.

Efectele tranziţiei, sistemele dictatoriale, drame, traume între comunităţi etnice, întâlnirea lumilor din est şi vest, răni ale războaielor; sunt teme pe care regizorii aleg să le comunice despre zona central-estică a Europei, în filme de marcă cu semnături de autor.

În premieră în România – Maidan (regia: Sergei Loznitsa), prezentat la Cannes 2014, expune realitatea crudă a protestelor din Kiev din iarna 2013-2014 împotriva fostei puteri politice. Camera fixă lasă evenimentele să vorbească de la sine. Filmul va fi proiectat în prezenţa regizorului.

Dumitru Budrală, sufletul Festivalului ASTRA Film

Cum pot influenţa filmele realitatea? Kismet (regia: Nina Maria Paschalidou) reliefează impactul surprinzător al telenovelelor turceşti asupra lumii arabe şi Balcanilor. Blood (regia: Alina Rudnitskaya) face o radiografie a vieţii rurale din Rusia, unde donarea de sânge reprezintă, pentru unii locuitori, singura modalitate de a avea un venit. Domino Effect (regia: Piotr Rosolowski şi Elwira Niewiera) ne poartă pe celălalt ţărm al Mării Negre, în Abhazia, unde relaţia dintre un ministru şi o artistă de origine rusă reflectă tensiunile sociale şi politice locale.

Judgement in Hungary (regia: Eszter Hajdu – prezentă la festival) redă controversatul proces a patru membri ai unei organizaţii extreme de dreapta care între 2008 şi 2009 au ucis mai mulţi locuitori de etnie rromă din Ungaria. PMR (regia: Meelis Muhu) urmăreşte alegerile prezidenţiale din Transnistria în 2011 şi aspiraţiile electorale ale lui Igor Smirnov, care a fost preşedintele regiunii timp de două decenii.

Stream of Love (regia: Agnes Sos) explorează relaţiile intime dintre un octogenar şi femeile dintr-un sat maghiar din Transilvania. Filmul va fi proiectat în prezenţa regizorului. The Undertaker (regia: Dragan Nikolic – prezent la festival) este portretul intim al unui antreprenor sârb de pompe funebre care se ocupă cu repatrierea sârbilor decedaţi în străinătate sau a turiştilor care şi-au găsit sfârşitul în Serbia. Yugoslavia, how ideology moved our collective body (regia: Marta Popivoda) se concentrează pe mişcările colective, organizate de stat sau contra-demonstraţii, din timpul comunismului în Iugoslavia.

Brick in the Wall, cel mai bun film la Aristoteles Workshop 2013

Uncle Tony, Three Fools and the Secret Service (regia: Vesela Kazakova şi Mina Mileva) realizează portretul unui regizor de animaţie din Bulgaria şi relaţia sa cu fostul serviciu secret. Filmul a stârnit un val de controverse fiind eliminat fără explicaţii de la Premiile Academiei de Film Bulgare, unde era nominalizat pentru cel mai bun regizor şi cel mai bun documentar. Mina Mileva va fi prezentă la festival.

Mohamed Tomescu şi Brick in the Wall, două dintre filmele produse de Aristoteles Workshop, atelierul internaţional de film documentar organizat de Dan Nuţu, au fost selectate în Competiţia oficială.

Mohamed Tomescu, cel de-al doilea film nominalizat la Premiile Gopo 2014, a fost realizat de o echipă formată din: regizorul Olesya Bortnyak (Ucraina), imaginea – Norbert Fodor (România), montajul – Răzvan Ilinca (România). Filmul este povestea inedită a lui Mohamed Tomescu, un tânăr pasionat de muzică şi care încearcă să-şi răspundă la întrebări despre propria identitate. Tatăl lui este sirian, mama, româncă. Divorţaţi. Mohamed este văzut de comunitatea în care trăieşte ca fiind băiatul sirian care locuieşte în satul Vama. El vrea să îşi schimbe numele şi să uite de Siria, dar nu ştie cum să-i spună asta tatălui său. Dorinţa lui va face ca relaţia, deja rece, pe care o are cu tatăl său să devină şi mai fragilă. Documentarul a fost realizat în contextul în care, de mai bine de doi ani, conflictul din Siria continuă să crească în intensitate. Coloana sonoră a filmului Mohamed Tomescu este semnată de însuşi personajul Mohamed Tomescu.

Waiting for August

Brick in the Wall a primit şi premiul pentru cel mai bun documentar la Aristoteles Workshop, ediţia 2013. Filmul a fost realizat de o echipă mixtă: regizor – Grzegorz Brzozowski (Polonia), imaginea – Ioana Turcan (România), montajul – Iulia Matei (România). Scurtmetrajul redă o bucată din viaţa unui cuplu de oameni în vârstă şi a fiului lor. Ei caută să finalizeze construcţia unei case mai mari decât putinţele lor. Tinerii documentarişti au surprins încercarea acestei familii de a trăi o viaţă normală, în umbra acestui vis care pare de neîmplinit. Zădărnicia muncii lor porneşte de la o superstiţie, de la o teamă că viaţa s-ar stinge odată cu încheierea acestei lucrări. Faptul că într-un timp foarte scurt echipa a reuşit să se apropie într-atât de mult de această familie, încât cei trei oameni şi-au deschis sufletul în faţa camerei, este uimitor.

”Europa Centrală şi de Est, prin natura ei, a fost şi este o altă faţă a Europei. Sunt poveşti şi subiecte care dincolo de substanţa lor, pot fi citite şi ca o formulare a unui mod de a fi. Aproape toate subiectele acestor documentare sunt înrădăcinate în contextul specific al ţării din care provin. Filmele din secţiunea Europa Centrală şi de Est sunt selecţionate atât după subiectul lor, cât şi după abordarea cinematografică”, a declarat Dumitru Budrală, director fondator Astra Film Festival.

Întâlnire cu România la Astra Film Sibiu, 2014

The Bucureşti Experiment

An de an ne bucurăm să constatăm că în România se fac filme documentare. Producţia lor este într-o continuă ascensiune, iar subiectele şi abordările cinematografice sunt tot mai variate şi aduc la lumină o Românie diferită decât cea pe care o cunoaştem noi. Chiar dacă în România există puţine medii în afara festivalurilor şi proiecţiilor dedicate prin care filme documentare ajung la spectatori, interesul publicului pentru acest gen de cinema este şi el în creştere

Astra Film Festival prezintă o selecţie a celor mai recente documentare filmate în România, de autori români şi străini, reprezentând o radiografie a societăţii româneşti din perioada comunistă până în prezent. Filmele abordează subiecte sensibile actuale şi episoade istorice controversate.

Efectele migraţiei, istoria comunităţilor etnice din România, poveşti inedite despre oameni deosebiţi; sunt subiecte transpuse pe marele ecran sub formă de documentare observaţionale, filme de autor, eseuri sau producţii de televiziune. La finalul proiecţiilor, subiectele sunt discutate în sala de cinema, iar publicul interacţionează direct cu autorii, producătorii sau chiar cu personajele filmului.

În premieră absolută la AFF 2014 va fi proiectat documentarul Alyiah DaDa (regia: Oana Giurgiu), care prezintă soarta comunităţii de evrei din România pe o perioadă de 100 de ani. Cum a câştigat Ceauşescu un miliard de mărci din vânzarea în secret a 246.000 de etnici germani? Aflăm din Paşaport de Germania (regia: Răzvan Georgescu), o producţie HBO, de asemenea, în premieră absolută la Sibiu.

Waiting for August (regia: Teodora Ana Mihai) urmăreşte viaţa cotidiană a 7 copii din Bacău care trăiesc singuri, mama lor coordonându-i prin Skype şi telefon din Italia, unde se află la muncă. Filmul a luat Marele Premiu la Hot Docs 2014 din Toronto şi la Festivalul de Film de la Karlovy Vary şi este prezentat în premieră în România la AFF. Rezoluţii 2014, premieră absolută (regia: Mihai Cristian Tranca) surprinde frământările unui tânăr antreprenor care încearcă să-şi menţină afacerea într-un moment de cotitură.

Realităţi de azi…

Drumul spre şcoală la ASTRA Junior

Les Fleurs de l’ombre (regia: Olivier Magis) intră în culisele unui concurs de frumuseţe dedicat femeilor nevăzătoare din România, organizat în fiecare an la Brăila. Cum este promovată literatura în România postmodernă aflăm din documentarul CDPL Story (regia: Vlad Rotaru). Breadtime (regia: Bjorn Reinhardt) este o colecţie de portrete ale bătrânilor din Roşia Montană.

Majoritatea activităţilor lucrative pe timp de noapte, în Londra, sunt desfăşurate de migranţi vulnerabili şi predispuşi la abuzuri şi neglijenţă; subiectul este reflectat în documentarul Invisible Lives: Romanian night workers in London (regia: Timothy Marrinan). Our Currency is Information (regia: Marek Tuszynski) prezintă metode de investigare a corupţiei şi crimei organizate prin prisma lui Paul Radu, fondatorul Centrului Român de Jurnalism pentru Investigaţii.

…şi de ieri!

Experimentul Bucureşti (regia: Tom Wilson) amestecă teorii conspiraţionale ale comunismului despre tehnici de manipulare prin frecvenţă vibratorie, o poveste de dragoste nimicită de acest experiment şi reeducarea prin tortură de la Piteşti. Pădurea (regia: Sinisa Dragin), premiat la Visions du reel şi Festivalul Internaţional de Film de la Sarajevo, spune povestea unui tablou dăruit de statul român în 1947 liderului iugoslav Tito, care câţiva ani mai târziu a fost parte a unei afaceri de spionaj care ar fi putut afecta serios relaţiile dintre cele două state. Revision (regia: Philip Scheffner) reconstituie cazul neelucidat a doi români împuşcaţi întâmplător în 1992 la graniţa cu Germania, într-o perioadă în care numărul mare al imigranţilor români ilegali din ţările occidentale ale Europei stârnea reacţii violente din partea extremiştilor rasişti.

Cum acţiona Securitatea în anii ’70 şi ’80 pentru a controla, supraveghea şi, în unele cazuri, pentru a reprima cetăţenii României? ”M-au urmărit pentru că mă duceam la Biblioteca Americană şi luam discuri pentru clubul de jazz, aşa că mi-au deschis dosar de urmărire ca posibil spion al americanilor”, depune mărturie un fost deţinut politic în filmul Supravegheat de Securitate (regia: Nicolae Mărgineanu).

Educaţie media şi cinematografică pentru elevii din Sibiu la Astra Film Junior

Hai să cântăm

Astra Film Junior 2014, a VI-a ediţie, are loc, de asemenea, în cadrul Astra Film Festival 2014. Este axat pe educaţie media şi cinematografică adresată elevilor de toate vârstele.

Programul Astra Film Junior cuprinde cinci filme de top care se adresează elevilor de şcoală primară şi gimnaziu. Mai mult decât bucuria proiecţiilor pe un ecran de cinema, copiii învaţă să privească şi să descifreze un documentar. Filmele sunt însoţite de materiale didactice şi vor fi dezbătute mai apoi la şcoală împreună cu profesorii participanţi.

În premieră în România va fi proiectat Drumul spre şcoală – premiul César 2014 pentru cel mai bun documentar. În Kenya, Argentina, India şi Maroc, pentru unii copii drumul spre şcoală reprezintă o provocare zilnică, parcurg chiar şi 25 de km pentru a avea acces la educaţie.

Hai să ne jucăm prezintă felul în care copii din lumea întreagă se joacă şi îşi petrec timpul liber. Hai să dansăm expune frumuseţea dansului tradiţional din Mexic, Kazahstan, Israel şi Grecia, prin prisma copiilor. În filmul Iubesc muzica, copiii îşi prezintă instrumentele, muzica şi cultura populară specifică ţării din care provin.

Judeţul Sibiu. Poarta de sud a Transilvaniei

Elevii de liceu din Sibiu învaţă să facă film documentar graţie atelierului Sibiul văzut de liceeni, organizat de Asociaţia Vira în colaborare cu Astra Film. Cum se raportează tinerii din Sibiu la propriul lor oraş, la problemele comunităţii sau la poveştile de viaţă ale oamenilor din jur? Filmele produse vor fi proiectate vineri, 10 octombrie 2014. Elevilor de liceu, dar şi studenţilor li se adresează un masterclass susţinut de Liviu Tipuliţă despre culisele realizării documentarului de TV în studiourile BBC, unde acesta a realizat mai multe producţii în ultimii 10 ani.

Astra Film Junior va proiecta două filme pentru instruirea profesorilor şi a bibliotecarilor şcolari. Nenette (regia: Nicolas Philibert – avanpriemera evenimentului Le Mois du film documentaire) şi Alfabet (regia: Erwin Wagenhofer) sunt o reflexie critică asupra sistemului educaţional actual la nivel global. Ce rol au imaginile şi cuvintele în educaţie? Sunt robotizarea omului şi distrugerea creativităţii şi libertăţii individuale consecinţe ale sistemului educaţional internaţional actual bazat pe competiţie? Proiecţiile vor fi urmate de discuţii pe tema filmului.

Cum se vizionau filmele acum 100 de ani? Sâmbătă şi duminică, 11 – 12 octombrie, Astra Film Junior invită copiii şi părinţii la un matineu de weekend cu comedii mute de marcă acompaniate de muzică live. The Fireman şi Easy Street, două dintre cele mai îndrăgite filme din repertoriul artistului fenomen Charlie Chaplin, acompaniate la pian de Cari Tibor, vor recrea atmosfera de cinema de la începutul secolului al XX-lea.

Este o bucurie că Astra Film Junior a devenit un eveniment unde copiii învaţă distrându-se, unde vin cu mare drag şi entuziasm. Mii de elevi din Sibiu şi împrejurimi se mobilizează timp de 7 zile să ajungă în sălile de cinema amenajate de Astra Film.

Judeţul Sibiu. Poarta de sud a Transilvaniei redă obiective şi atracţii turistice, tradiţii locale şi repere culturale specifice Sibiului.

Sibiul, cea mai aclamată destinaţie turistică românească în presa internaţională din ultimii ani, menţionat în prestigioasa publicaţie Huffington Post, este subiectul celui mai nou film şi al unei inedite colecţii de fotografii realizate de Dumitru Budrală, unul dintre antropologii de marcă din România şi din Europa. Filmul Judeţul Sibiu, Poarta de sud a Transilvaniei explorează principalele obiective şi atracţii turistice, tradiţii locale şi repere culturale care au individualizat şi plasat oraşul şi judeţul Sibiu în topul celor mai fermecătoare destinaţii europene. Sibiul este un loc prietenos global cu o istorie medievală impresionantă şi o deschidere extraordinară pentru diversitate, vizitat anual de zeci de mii de turişti din toate colţurile lumii.

Albumul de fotografii Judeţul celor cinci Ţări conţine 105 imagini care redau habitatul judeţului Sibiu în toată splendoarea sa. Albumul nu conţine text, este un dialog pur şi fermecător între public şi imagini aeriene care desluşesc cadre splendide şi diverse.

”România este o ţară tristă, plină de umor şi de o frumuseţe şi complexitate aparte. Îmi place să trăiesc în Sibiu, în această regiune a ţării, până la urmă, îmi place să trăiesc în România. Asta m-a motivat să fac şi filmul de promovare a Sibiului, în 2007, pe când oraşul purta titlul onorant de Capitală Culturală Europeană. Mă bucur că am avut din nou ocazia să arăt felul în care văd eu regiunea Sibiului, concentrându-mă pe frumuseţea şi diversitatea ei. Semnele arată că este foarte mare nevoie de astfel de produse de prezentare, nu numai pentru a redescoperi ceea ce avem noi în jurul nostru, dar şi pentru a facilita comunicarea cu cei care vor cunoască Sibiul”, a declarat Dumitru Budrală.

Filmul este tradus în nouă limbi (engleză, franceză, germană, italiană, spaniolă, maghiară, rusă, chineză şi japoneză).

Abonează-te acum la canalul nostru de Telegram cotidianul.RO, pentru a fi mereu la curent cu cele mai recente știri și informații de actualitate. Fii cu un pas înaintea tuturor, află primul despre evenimentele importante, analize și povești captivante.
Recomanda
Magdalena Popa Buluc 7431 Articole
Author

Precizare:
Ziarul Cotidianul își propune să găzduiască informații și puncte de vedere diverse și contradictorii. Publicația roagă cititorii să evite atacurile la persoană, vulgaritățile, atitudinile extremiste, antisemite, rasiste sau discriminatorii. De asemenea, invită cititorii să comenteze subiectele articolelor sau să se exprime doar pe seama aspectelor importante din viața lor si a societății, folosind un limbaj îngrijit, într-un spațiu de o dimensiune rezonabilă. Am fi de-a dreptul bucuroși ca unii comentatori să semneze cu numele lor sau cu pseudonime decente. Pentru acuratețea spațiului afectat, redacția va modera comentariile, renunțînd la cele pe care le consideră nepotrivite.