Recitaluri şi concerte electrizante şi rafinate

„Adevărata” violonistă din filmul „Concertul”: Sarah Nemţanu cântă concertul lui Ceaikovski, la Sala Radio!

O poveste cu totul specială stă în spatele concertului pe care Orchestra Naţională Radio, sub bagheta dirijorului Nicolae Moldoveanu, îl va susţine vineri, 15 mai (19.00).

Veţi avea şansa de a o aplauda pe scena Sălii Radio pe violonista de origine română Sarah Nemţanu (născută în Franţa), concertmaestru la Orchestre National de France, cea care a consiliat-o pe actriţa Mélanie Laurent pentru rolul principal feminin din filmul „Concertul” – regizat de Radu Mihăileanu – şi care a interpretat partitura pentru banda sonoră a producţiei. În evenimentul de la Bucureşti, Sarah Nemţanu va cânta chiar Concertul în Re major pentru vioară şi orchestrăCeaikovski, una dintre cele mai emoţionante lucrări ale repertoriului simfonic, partitura în jurul căreia este conceput scenariul filmului.

Într-un interviu publicat în mai 2010 în celebra publicaţie franceză „Le Figaro”, Sarah Nemţanu declară despre filmul „Concertul”: „(…) mulţi spectatori au fost atât de emoţionaţi de muzica lui Ceaikovski, încât au aşteptat finalul genericului filmului ca să afle numele lucrării şi al interpretului. De altfel, primesc şi astăzi sute de mesaje pe Facebook de la persoane care mă felicită şi mă întreabă unde pot veni să mă asculte. (…) Filmul Concertul mi-a schimbat de asemenea modul de a privi muzica: mi-am dat seama că marile opere ale repertoriului, atunci când ies din cadrul clasic, pot avea un puternic impact asupra publicului larg”.

Sarah Nemţanu este un muzician cu un destin artistic deosebit. A început să studieze vioara cu tatăl său, Vladimir Nemţanu, concertmaestru la Orchestre National Bordeaux Aquitaine, a urmat apoi specializarea la conservatorul din Bordeaux şi apoi la cel din Paris, iar după importante premii internaţionale a fost numită, din 2002, la doar 21 de ani, concertmaestru la Orchestre National de France. Sarah Nemţanu este laureată a concursurilor Maurice Ravel (1998) şi Antonio Stradivarius (2001).

Dirijorul Nicolae Moldoveanu

A cântat sub bagheta celor mai mari dirijori ai lumii, ca Riccardo Muti sau Sir Colin Davis, în cele mai cunoscute săli de concerte ale lumii, de la Carnegie Hall (New York), Musikverein (Viena) sau Century Hall (Tokyo) la Théâtre des Champs Elysées (Paris). A fost invitată să interpreteze, în ipostază solistică, alături de Orchestre National de France, London Symphony Orchestra, Swedish Radio Orchestra, Orchestra Santa Cecilia – Roma, Mahler Chamber Orchestra ş.a. Sarah Nemţanu are ocazia de cânta pe o vioară de patrimoniu universal, realizată de Giovanni Baptista Guadagnini în 1784 şi pusă la dispoziţia artistei de Fundaţia Zilber-Rampal.

Pe lângă celebra partitură a lui Ceaikovski, unul dintre cele mai cunoscute concerte de vioară de toate timpurile, veţi mai asculta la Sala Radio şi uvertura În natură, semnată de compozitorul ceh Antonín Dvořák, şi Simfonia a IV-a, creaţie a lui Brahms.

Violonist, corepetitor, organist şi nu în ultimul de rând dirijor, Nicolae Moldoveanu este unul dintre muzicienii români care şi-au construit un frumos parcurs în lumea artistică internaţională. Pregătirea sa muzicală l-a purtat în apreciate instituţii de învăţământ superior europene, de la Conservatorul din Leipzig (unde a studiat orga) la cursurile Conservatorului din Zürich (unde s-a dedicat artei dirijorale) şi apoi la Basel şi Berna şi în cele din urmă la Academia Regală de Muzică din Londra.

Printre ansamblurile importante pe care le-a dirijat se numără: Filarmonica Regală din Liverpool, Orchestra Radio din Olanda, BBC Concert, BBC Philharmonic, Orchestra Filarmonicii din Malaezia, Orchestra de Cameră din Stockholm, Manchester Camerata, Orchestra Naţională din Johannesburg, Orchestra Filarmonicii Regale, Orchestra de Cameră din Scoţia, Orchestra Simfonică din Islanda, Orchestra Simfonică Radio din Praga, Orchestra Filarmonicii din Varşovia, Orchestra Simfonică din Birmingham, Melbourne Symphony, Orchestra Filarmonicii George Enescu. Printre ansamblurile de care îl leagă o colaborare deosebită se află English Sinfonia şi London Mozart Players, iar până în anul 2012 Nicolae Moldoveanu a fost şi dirijor al orchestrei Filarmonicii Transilvania din Cluj-Napoca.

Dirijorul român este de asemenea apreciat şi în zona teatrului liric, fiind invitat în mod curent al Operelor din Malmö, Toronto precum şi la Opera Regală din Londra.

Concertul poate fi ascultat în direct pe toate frecvenţele Radio România Cultural şi Radio România Muzical din ţară şi în streaming live pe internet pe www.radiorormaniacultural.ro şi www.romania-muzical.ro.

Christian Badea prezintă integral în concert cel de al treilea act al operei Parsifal la Ateneul Român

Dirijorul Christian Badea dirijează Parsifal

Filarmonica „George Enescu“ anunţă un concert extraordinar: în 14 şi 15 mai 2015. Cu concursul Orchestrei simfonice şi al Corului a Filarmonicii “George Enescu”, alături de care vor evolua soliştii Stefan VinkeParsifal, Eric HalfvarsonGurnemanz, Levente MolnarAmfortas si actriţa Maia MorgensternKundry, dirijorul Christian Badea prezintă integral în concert cel de al treilea act al operei Parsifal de Richard Wagner.

Andrei Dimitriu, directorul general al Filarmonicii „George Enescu“, a punctat importanţa evenimentului de la Ateneul Român: „E nevoie ca măcar o dată pe stagiune să avem un concert-eveniment. Să ieşim din tradiţia comodă, să dorim un spectacol neprovincial, de o rafinată ţinută, grandios. Le sunt recunoscător şi le mulţumesc maestrului Badea, Orchestrei, Corului, soliştilor si maestrului Prunner”.

Parsifal este ultima operă compusă de Richard Wagner, privită de cunoscători cu o admiraţie vecină cu religiozitatea. Cele trei acte ale operei nu descriu o acţiune continuă, iar ultimul, cel de al treilea, este atât de hieratic încât se spune că reprezintă o „liturghie pentru toţi”, indiferent de rasă, confesiune sau cultură.

Istoria operei Parsifal în viaţa muzicală românească este marcată de doar două evenimente. Primul Parsifal integral românesc – şi ultimul, până astăzi! – a putut fi văzut şi ascultat în octombrie 1932, la Opera din Bucureşti, sub bagheta dirijorului, şi el wagnerian împătimit, George Georgescu. Înainte de această premieră însă, George Enescu prezentase la 8/21 martie 1915, pe scena Teatrului Naţional, cu concursul orchestrei Ministerului, actul III din Parsifal.

După 100 de ani, în 14 şi 15 mai 2015, dirijorul Christian Badea reface gestul îndrăzneţ al lui George Enescu şi, cu concursul Orchestrei simfonice şi al Corului a Filarmonicii „George Enescu“, alături de care vor evolua solişti cunoscuţi, cântăreţi de autentică tradiţie wagneriană, obişnuiţi ai teatrelor de operă precum Metropolitan Opera sau Festivalul Wagner din Bayreuth.

Stefan Vinke va evolua în rolul lui Parsifal

Pentru prima dată în ultima sută de ani în România, actul III din Parsifal va fi redat într-o versiune de semi-concert, într-o viziune îndrăzneaţă şi originală semnată tot de Christian Badea care declară: „Sala Mare a Ateneului Român ca şi foaierul, rotunde amândouă, se pretează perfect desfăşurării unei poveşti în care rolul principal îl au Cavalerii Mesei Rotunde. De asemenea, acustica cu totul specială a acestei săli se dovedeşte optimă pentru Parsifal-ul wagnerian. Lucrez cu o orchestră care are afinităţi pentru sunetul wagnerian, o orchestră mare, de dimensiunile celei folosite de Festivalul Wagner de la Bayreuth. Sunt bucuros că am putut invita cântăreţi wagnerieni excelenţi, cu care am colaborat deja, chiar în Parsifal. Cu siguranţă, alegerea mea care o aduce pe scenă pe Maia Morgenstern în rolul Kundry poate nedumeri. Consider că este opţiunea ideală căci, în tot actul, Kundry rosteşte/cântă doar două cuvinte, în rest… joacă. Mi-am imaginat mişcarea scenică şi elementele de decoruri şi costume abstractizate, stilizate în folosul unei expresivităţi maxime aşa cum o impune partitura cu totul specială pe care o abordez”.

Dirijorul corului: Iosif Ion Prunner.

Christian Badea este unul dintre cei mai importanţi dirijori români de operă, cu 167 de reprezentaţii la Metropolitan Opera din New York, 32 la Royal Opera House of Covent Garden din Londra, 19 la Wiener Staatsoper, în afară de sute de spectacole, cu un repertoriu divers, în teatrele de opera din München, Hamburg, Copenhaga, Amsterdam, Stockholm, Sydney, Lyon, Torino, Bologna, Budapesta, Montreal, Houston şi multe altele. A lucrat şi continuă să colaboreze cu cei mai importanţi cântăreti şi regizori de operă din lume.

Start EUROPAfest 2015

Dublu Opening Concert – Bucureşti | Sibiu

Joi, 14 mai, EUROPAfest – jazz | blues | pop | clasic îşi deschide larg porţile şi invită lumea bună să i se alăture într-un maraton de evenimente pline de culoare şi rafinament. Ca în fiecare an, EUROPAfest vine cu ceva nou. În 2015 festivalul surprinde publicul cu un dublu Opening Concert – Bucureşti şi Sibiu. Două categorii de spectatori, una iubitoare de blues şi jazz, cealaltă de clasic, se vor delecta cu un concert deosebit. Indiferent de oraş, seara promite emoţii, trăiri intense şi experienţe autentice alături de artişti de primă ligă.

Începând cu ora 19.00, scena Teatrului Excelsior din Bucureşti este animată de două band-uri inovatoare şi sofisticate, caracterizate prin originalitate şi expresivitate artistică: Turn On | Finlanda şi Hot Club de Bucharest | România.

Directorul festivalului, Luigi Gageos

Finlandezii de la Turn On reuşesc să facă din fiecare concert o adevărată manifestare de forţă, sunet şi optimism. Tot ceea ce creează pe scenă e live, fără compromisuri, doar trăire şi bucurie reală. Misiunea celor 6 artişti este conectarea cu publicul bucureştean pe acorduri de blues, rock şi soul şi oferirea unui spectacol memorabil. Hemppa Sihvonen–chitară, Jarppa Makinen–bas, Mara Paavilainen–tobe, Seppo Wahl–pian, Make Salminen–saxofon şi Jukka Salmi–voce încep povestea pe scenă şi aduc încetul cu încetul publicul în propriul univers.

Hot Club de Bucharest adoptă un stil de jazz distinct şi energic, originar din suburbiile Parisului anilor ’30 – „jazz-ul français” sau „manouche”. Ritmurile şi refrenele acelor vremuri devin palpabile şi, pentru o seară, atmosfera anilor ’30 este readusă la viaţă. Sub conducerea chitaristului Malin Cristache şi având-o ca solistă pe Raluca Stoica, o vocalistă desăvârşită care a evoluat şi în turneul european PROMS – Jazz & Classic derulat în 8 ţări, Alex Man – chitară, Cornel Bucsa – vioară şi Pavel Zurka – contrabas trimit ascultatorul direct în perioada interbelică, creează o stare specială, pe care publicul o va păstra mult timp după încheierea concertului.

Un proiect de talie europeană

În inima ţării, publicul din Sibiu se va bucura la EUROPAfest – Opening Concert de un spectacol de exceptie. Pianista japoneză Momoka Masuda, laureata Jeunesses International Music Competition Dinu Lipatti, va evolua pe scena Sălii Thalia, alături de Orchestra Filarmonicii Sibiu, sub bagheta dirijorului Francois Robert Girolami| Franţa. Seara promite un concert simfonic de emoţie, sensibilitate şi graţie.

jmEvents anunţă EUROPAfest 2015 ca o ediţie spumoasă, electrizantă şi rafinată, realizată cu dăruire şi profesionalism – 10 zile de evenimente diverse şi muzică bună. În perioada 14–23 mai, Bucureştiul şi Sibiul sunt invadate de voie bună, atât în spaţii formale, cât şi neconvenţionale. Publicul este invitat să urmărească şi să aplaude la scenă deschisă execuţiile live surprinzatoare ale invitaţilor speciali din 45 de ţări în cadrul Bucharest International Jazz Competition, Jeunesses International Music Competition Dinu Lipatti, Caffe Festival Ibis, workshopuri şi master-classes, Jam sessions. Evenimentul se încheie pe 23 mai cu Gala EUROPAfest la Teatrul Odeon cu cei mai buni artişti din festival.

Abonează-te acum la canalul nostru de Telegram cotidianul.RO, pentru a fi mereu la curent cu cele mai recente știri și informații de actualitate. Fii cu un pas înaintea tuturor, află primul despre evenimentele importante, analize și povești captivante.
Recomanda
Magdalena Popa Buluc 7431 Articole
Author

Precizare:
Ziarul Cotidianul își propune să găzduiască informații și puncte de vedere diverse și contradictorii. Publicația roagă cititorii să evite atacurile la persoană, vulgaritățile, atitudinile extremiste, antisemite, rasiste sau discriminatorii. De asemenea, invită cititorii să comenteze subiectele articolelor sau să se exprime doar pe seama aspectelor importante din viața lor si a societății, folosind un limbaj îngrijit, într-un spațiu de o dimensiune rezonabilă. Am fi de-a dreptul bucuroși ca unii comentatori să semneze cu numele lor sau cu pseudonime decente. Pentru acuratețea spațiului afectat, redacția va modera comentariile, renunțînd la cele pe care le consideră nepotrivite.