Regaluri de muzică sacră şi galantă

Liturghia Sfântului Ioan Gură de Aur la Ateneul Român

Anul acesta se împlinesc 140 de ani de la naşterea cunoscutului compozitor Serghei Rahmaninov. Cu această ocazie, Corul Filarmonicii „George Enescu”, dirijat de Iosif Ion Prunner, i-a dedicat o seară specială, duminică, 3 noiembrie, ora 19.00, în Sala Mare a Ateneului Român. În program: “Liturghia Sfântului Ioan Gură de Aur Op. 31” de Serghei Rahmaninov.

„Liturghia Sfântului Ioan Gura de Aur Op. 31” este, alături de “Vecernii”, una dintre lucrările corale majore ale lui Serghei Rahmaninov. A fost scrisă în 1910, după turneul în Statele Unite ale Americii, perioadă în care Rahmaninov a compus “Preludiile Op 32” (1910) şi “Studiile-tablouri Op 33” (1911). Terminată în mai puţin de 3 săptămâni, lucrarea a fost cântată în premieră de “Corul Şcolii Sinodale” din Moscova la 25 noiembrie 1910. Compozitorul i se confesa într-o scrisoare prietenului său Nikita Morozov: „M-am gândit mult timp la «Liturghie» şi pentru mult timp m-am străduit să o scriu. Am început să lucrez la ea oarecum din întâmplare şi dintr-odată am devenit fascinat. De mult timp n-am mai scris ceva cu atâta plăcere”. La sfârşitul secolului al XIX-lea şi începutul secolului XX, exista în rândul compozitorilor ruşi de muzică bisericească tendinţa de epurare din repertoriul sacru a influenţelor străine (în special italiene şi germane) şi de reafirmare a stilului tradiţional rusesc. Un rol esenţial în această mişcare îl avea “Şcoala Sinodală” de la Moscova, al cărei director era compozitorul Alexandr Kastalsky. Dacă în “Vecerniile” din 1915 Rahmaninov foloseşte teme preluate din cântările tradiţionale ale Bisericii Ortodoxe Ruse (stilul Znamenny), melosul “Liturghiei” este în întregime original. Influenţa lui Alexandr Kastalsky, căruia Rahmaninov i-a cerut îndrumarea, se simte în construcţia melodică, Kastalsky fiind el însuşi un compozitor care nu apela la citarea cântărilor tradiţionale. A avut însă unele obiecţii de făcut în privinţa esteticii subiective a muzicii lui Rahmaninov. În ceea ce priveşte reacţia Bisericii Ortodoxe Ruse, dacă în cazul “Liturghiei” lui Ceaikovski, scrisă în 1878, autorităţile ecleziastice au calificat lucrarea ca fiind frivolă, în cazul lui Rahmaninov au considerat-o „mult prea frumoasă pentru a îndemna la rugăciune”, refuzând aprobarea sa pentru uzul liturgic.

Intrată astfel în obscuritate, lucrarea a fost reconstituită în 1980, devenind cunoscută în anii ’90 datorită creşterii interesului pentru muzica religioasă.

Structurată în 20 de părţi, “Liturghia Op 31” impresionează prin bogăţia armonică ancorată în zona tonalului, cu unele aluzii modale. Rezervele care au existat la vremea apariţiei sale par inconsistente pentru ascultătorul din secolul XXI, care poate găsi aici sobrietatea şi chiar austeritatea unui Rahmaninov religios, creator al unei muzici mai degrabă meditative decât emoţionale.” Cleopatra David

Concert coral româno-italian

Corul San Maurizio

Institutul Italian de Cultură din Bucureşti organizează, duminică, 3 noiembrie, la ora 18.00, la Centrul “Don Orione”, cu ocazia Zilei Unităţii Naţionale şi a Forţelor Armate, un concert vocal susţinut de Corul “ANA San Maurizio” din Vigasio (Verona) şi de Corul “Rapsodia” din Vălenii de Munte.

Corul “San Maurizio” a luat naştere în 2000, la iniţiativa Grupului de Vânători de Munte din Vigasio (Verona). Numele său îl aminteşte pe acela al sfântului protector al vânătorilor de munte, San Maurizio, legionar roman martirizat pentru că a refuzat să aplice măsuri punitive creştinilor.

Grupul de Vânători de Munte din Vigasio, activ încă din 1987 în domeniul social, acordând o atenţie deosebită celor nevoiaşi, a fondat, în data de 8 noiembrie 2000, sub îndrumarea Maestrului Claudio Bernardi, actuala formaţie corală, din care iniţial făceau parte doar vânătorii de munte, dar apoi au fost incluşi şi prietenii lor.

Corul Rapsodia

Înscris în “Asociaţia Grupurilor Corale” din Verona, Corul “San Maurizio” are circa treizeci de membri, iar cântecele lor redau în principal spiritul vânătorilor de munte, însă din repertoriu nu lipseşte muzica sacră, profană sau populară. Totul sub semnul prieteniei, al bucuriei de a cânta şi de a petrece timpul împreună.

Corul “Rapsodia” din oraşul Vălenii de Munte a fost fondat în ianuarie 2005 şi în prezent este condus de maestrul Daniel Duca.

Este un cor mixt care îşi propune să armonizeze graţia vocilor feminine cu forţa celor masculine. Cântăreţii sunt preoţi, învăţători, profesori, pensionari, funcţionari publici şi privaţi, cu toţii legaţi de pasiunea pentru muzică şi cântec.

Evoluţia artistică a Corului a început cu mici spectacole locale pentru un public restrâns, care apoi au fost prezentate unui public mai larg din România, Bulgaria şi Italia. Repertoriul conţine muzică religioasă, cântece tradiţionale şi folclorice.

Altrerisonanze – de la antic la modern

Flautistul Pierluigi Tabacchin

“Accademia di Romania” din Roma şi Asociaţia “Aliusmodum” organizează cea de-a doua ediţie a Festivalului International „Altrerisonanze – de la antic la modern”, un eveniment de respiraţie internaţională care se va desfăşura între 3 şi 10 noiembrie la Roma.

Festivalul – organizat cu sprijinul Institutului Cultural Român de la Bucureşti – reprezintă un periplu prin tradiţia muzicală a diverselor culturi europene (Italia, Franţa, Germania, Austria, Spania şi România), din epoca barocă până la începutul secolului XX. Acest lung drum va fi realizat graţie unor artişti de valoare din România, Italia şi din alte ţări care reprezinta propria cultura în acest caleidoscop sonor.

Dispunând şi de colaborarea altor asociaţii muzicale italiane (“Incontri Mediterranei di Orte”, “Continuo Records”, “Musicarte La Bottega”), Festivalul va debuta duminică, 3 noiembrie, într-una dintre cele mai frumoase săli de concerte de la Roma – “Oratorio del caravita” – cu concertul …”das wunderhorn” (Cornul fermecat) al ansamblului “Altrerisonanze” condus de Andrea Riderelli. În anul în care se împlinesc 100 de ani de la naşterea lui Constantin Silvestri, concertul propune o paralelă între influenţele populare transilvane ale muzicii compozitorului şi dirijorului român (din Suita „Dansuri populare româneşti din Transilvania”) până la cele austriace din “Simfonia a IV-a” de Mahler. Ambele lucrări vor fi prezentate în forma camerală „a parti reali” în primă audiţie, variantă orchestrată de Andrea Riderelli. Împreună cu valoroşii instrumentişti care alcătuiesc ansamblul “Altrerisonanze”, vom putea asculta încântătoarea voce a sopranei Angela Bucci. În program: C. Silvestri – “Dansuri populare româneşti din Transilvania” (Cine-n lume n-are… – Cântec de joc – Mărunţelul – Marunţelul – Marunţelul – Joc de Drâmboaie) şi G. Mahler – “Simfonia IV in Sol Major (Bedaechtig – In gemaechlicher Bewegung. Ohne Hast – Ruhevoll – Sehr behaglich, Das Himmlische Leben).

Clavecinista Cipriana Smărăndescu

Cel de-al doilea concert, “Viaggi musicali”, se va desfăşura miercuri, 6 noiembrie, în Sala de Concerte a “Accademiei di Romania” şi va fi dedicat barocului european, cu un „concert de concerte” unde flautul traversier, vioara barocă sau clavecinul, împreună cu un ansamblu de coarde, vor alterna în faţa publicului, pentru a se regăsi cu toţii în celebrul “Concert Brandemburgic V 5” de Johann Sebastian Bach. Protagoniştii sunt Pierluigi Tabachin (flaut traversier), Mauro Lopes Ferreira (vioară barocă) şi Cipriana Smărăndescu (clavecin), împreună cu ansamblul “Aliusmodum”. Vor putea fi ascultate “Concerto per violino e archi in la minore, BWV 1041 (Allegro – Andante – Allegro assai)” de Bach, “Concerto per flauto traversiere e archi in Sol Maggiore op.10 no.4 RV 435 (Allegro – Largo – Allegro)” de Vivaldi, “Concerto per clavicembalo e archi in Re Maggiore Wq 18 (Allegro – Andante – Allegro di molto)” de C.Ph.E. Bach, “Concerto Brandeburghese no. 5 in Re Maggiore BWV 1050 (Allegro – Affettuoso – Allegro)” de J.S. Bach.

Ultimul concert, “Non senza fatiga siam giunti a venti”, sărbătoreşte, duminică, 10 noiembrie, tot în Sala de Concerte a “Accademiei di Romania”, 20 de ani de la naşterea clasei de clavecin la Universitatea de Muzică din Bucureşti, clasă condusă de prof.dr.univ. Ogneanca Lefterescu, care a dat absolvenţi cu o carieră nu doar în România, ci şi în afara ţării. Împreună cu Cipriana Smărăndescu, un alt oaspete va fi Irina Năstase, într-un atrăgător program de muzică „galantă” la patru mâini, cu lucrări de Haydn şi Mozart. Vor fi interpretate Sonata la patru maini in Fa Major H. XVII:A/1 “Il Maestro e Lo Scolare” de J. Haydn, “Sonată la patru mâini în Si b Major KV 358 (Allegro – Adagio – Molto presto)”, “Sonată la patru mâini în Do Major KV 521(Allegro – Andante – Allegretto)” şi “Sonată la patru mâini în Re Major KV 381 (Allegro – Andante – Allegro molto)” de Mozart.

Abonează-te acum la canalul nostru de Telegram cotidianul.RO, pentru a fi mereu la curent cu cele mai recente știri și informații de actualitate. Fii cu un pas înaintea tuturor, află primul despre evenimentele importante, analize și povești captivante.
Recomanda
Magdalena Popa Buluc 7431 Articole
Author

Precizare:
Ziarul Cotidianul își propune să găzduiască informații și puncte de vedere diverse și contradictorii. Publicația roagă cititorii să evite atacurile la persoană, vulgaritățile, atitudinile extremiste, antisemite, rasiste sau discriminatorii. De asemenea, invită cititorii să comenteze subiectele articolelor sau să se exprime doar pe seama aspectelor importante din viața lor si a societății, folosind un limbaj îngrijit, într-un spațiu de o dimensiune rezonabilă. Am fi de-a dreptul bucuroși ca unii comentatori să semneze cu numele lor sau cu pseudonime decente. Pentru acuratețea spațiului afectat, redacția va modera comentariile, renunțînd la cele pe care le consideră nepotrivite.