Șefa UE, Ursula von der Leyen, s-a oferit să acorde producătorilor de automobile europeni timp suplimentar pentru a îndeplini obiectivele de reducere a emisiilor pentru 2025.
Von der Leyen a declarat că producătorii de automobile vor avea la dispoziție trei ani în loc de unul pentru a respecta obiectivele privind emisiile de CO2.
Anunțul face parte din eforturile blocului european de a proteja industria auto, care are 13 milioane de angajați și reprezintă aproximativ șapte la sută din PIB-ul Europei.
„Există o cerere clară pentru mai multă flexibilitate în ceea ce privește obiectivele de CO2”, a declarat președintele Comisiei Europene reporterilor la Bruxelles. „În loc de conformitatea anuală, companiile vor primi trei ani”.
Von der Leyen a adăugat că toate companiile ar trebui să „împlinească” aceleași obiective.
Uniunea Europeană a acordat prioritate abordării schimbărilor climatice și a convenit să elimine treptat noile vânzări de vehicule cu motor cu combustie până în 2035.
Începând cu acest an, UE reduce emisiile medii pe care vehiculele noi vândute în blocul de 27 de țări au voie să le producă, producătorii auto riscând amenzi mari dacă nu se conformează.
Producătorii de automobile și-au exprimat îngrijorarea că nu vor putea îndeplini obiectivul din cauza scăderii vânzărilor de vehicule electrice în Europa și pe fondul concurenței acerbe chineze.
Modificările propuse vor avea nevoie în continuare de aprobarea statelor UE și a Parlamentului European.
Amenzile au fost criticate din partea Germaniei, Italiei și Franței – al căror ministru al afacerilor europene, Benjamin Haddad, a salutat decizia comisiei drept „o decizie de bun simț de a ne proteja suveranitatea industrială”.
Asociația producătorilor europeni de automobile (ACEA), un grup industrial, a salutat propunerea ca fiind „un prim pas în direcția cea bună”.
Creșterea producției europene
UE se concentrează pe revigorarea competitivității sale, deoarece rămâne în urmă față de Statele Unite și China. Bruxelles-ul a anunțat deja săptămâna trecută măsuri pentru a diminua costurile energiei în Europa, care sunt mult mai mari decât în Statele Unite.
Von der Leyen își va prezenta oficial „planul de acțiune” mai larg pentru sectorul auto miercuri, după mai multe runde de discuții cu liderii industriei despre măsurile UE de sprijinire a sectorului aflat în criză.
Gheorghe Piperea: Tranziția verde, pentru oameni și nu împotriva lor
Pe lângă flexibilitatea privind emisiile, ea a spus că, pentru a stimula inovația, UE va sprijini o alianță industrială pentru a pune în comun resursele pentru dezvoltarea de software, cipuri și tehnologie de conducere autonomă.
Ea a promis, de asemenea, că va lansa proiecte pilot la scară largă pentru mașini autonome și sprijin direct pentru producătorii de baterii din UE pentru a concura cu bateriile mai ieftine produse în afara blocului.
Asociația producătorilor europeni de automobile a apreciat măsurile ca fiind „semne pozitive”, în timp ce CEO-ul gigantului auto german Volkswagen, Oliver Blume, a salutat „abordarea pragmatică” a UE.
Într-un impuls „Made in Europe”, von der Leyen a spus că UE va „introduce treptat cerințe de conținut european” pentru celulele și componentele bateriilor.
Bruxelles-ul va prezenta, de asemenea, planuri de decarbonizare a flotelor de mașini de companie, care reprezintă 60% din vehiculele noi introduse pe piață, a declarat un oficial UE pentru AFP.
„Cadou fără precedent” pentru sectorul auto
Șeful industriei UE, Stephane Sejourne, a salutat întârzierea regulii emisiilor după ce a insistat pentru flexibilitate.
„Nu vom penaliza industria pe care trebuie să o ajutăm. De fapt, studenții buni își vor putea valorifica eforturile, cei care sunt în urmă vor avea mai mult timp”, a spus Sejourne.
Pe de altă parte, măsura a fost considerată un „cadou fără precedent pentru industria auto din Europa”.
„UE riscă să creeze o incertitudine foarte dăunătoare cu privire la tranziția vehiculelor electrice în Europa”, a spus Todts într-un comunicat.
Vom fabrica tancuri Euro 7 !