Renault, suspectată de comportament anticoncurenţial în România

Consiliul Concurenţei a declanşat, în premieră, o investigaţie ce vizează un posibil comportament anticoncurenţial al unor companii pe piaţa forței de muncă calificată/specializată din domeniul producției autovehicule şi/sau altor activităţi conexe (e.g. componente şi sisteme pentru autovehicule, testare, proiectare) din România.

Companiile investigate sunt: Renault Technologie Roumanie S.R.L., Alten Si-Techno Romania S.R.L., Akka Romserv S.R.L., Bertrandt Engineering Technologies Romania S.R.L., Expleo Romania S.R.L., Fev Ece Automotive S.R.L. și Segula Technologies Romania S.R.L.

Astfel, autoritatea de concurenţă deţine indicii privind o posibilă coordonare a comportamentului unor companii concurente cu scopul de a-și împărți piața forței de muncă calificată/specializată în domeniul activităților de inginerie automotive și de a impune un nivel minim al drepturilor salariale.

Practicile, numite „no-poach”, prin care companiile se înțeleg să nu contacteze, recruteze şi/sau angajeze persoane care lucrează şi/sau care au lucrat la vreuna dintre firmele implicate, elimină concurența reală între companii pentru atragerea angajaților, creând bariere artificiale pe piață, scăzând mobilitatea forței de muncă, chiar ținând-o captivă. Practic, aceste acorduri au drept consecință menținerea nivelului salariilor pentru respectivele specializări la un nivel artificial, inferior celui real.

Forța de muncă reprezintă o componentă esențială pentru desfășurarea unei activități economice pe piață, costurile cu aceasta reprezentând costuri fixe pentru societățile achizitoare (angajatorii). Prin acordurile de a nu concura pentru anumite categorii de angajaţi şi de a îşi împărţi angajaţii, companiile îşi coordonează achiziţia de forţă de muncă cu scopul de a creşte puterea de cumpărare şi de a reduce astfel costurile cu forţa de muncă.

Activitatea de recrutare de forţă de muncă reprezintă un parametru concurenţial între părţile implicate, fiind aplicabile aceleaşi reguli privind concurenţa ca atunci când întreprinderile comercializează bunuri sau prestează diverse servicii.

În ultimii ani, autoritățile naționale de concurență europene, precum cele din Lituania, Ungaria, Polonia sau Portugalia, au început să investigheze și să sancționeze acorduri de tipul „no-poach” și de fixare a salariilor.

Această tendință a autorităților de concurență reflectă o atenție sporită acordată acordurilor anticoncurențiale pe piețele de forță de muncă, aspect subliniat și de Comisarul european pentru concurenţă, Margrethe Vestager, care a anunțat recent că acțiunile Comisiei Europene se vor concentra pe astfel de practici din sectorul resurselor umane.

În acest context, Consiliul Concurenţei a efectuat inspecţii inopinate la sediile şi punctele de lucru ale companiilor investigate.

Inspecţiile inopinate reprezintă o etapă importantă în cadrul procedurilor de investigare a unui posibil comportament anticoncurenţial, efectuarea acestora nereprezentând o antepronunţare a Consiliului Concurenţei în ceea ce priveşte existenţa unei încălcări a Legii concurenţei.

Documentele ridicate se află în analiza autorităţii române de concurenţă, în cadrul procedurilor specifice. Inspecţiile inopinate au fost autorizate de Curtea de Apel Bucureşti şi sunt justificate de necesitatea obţinerii tuturor informaţiilor şi documentelor destinate clarificării posibilelor practici anticoncurenţiale analizate.

Compania Segula Technologies Romania S.R.L a fost sancţionată contravenţional cu amendă în valoare de 441.494,13 lei pentru refuzul de a se supune unei inspecţii desfăşurate de autoritatea de concurență, respectiv nu a permis accesul inspectorilor de concurenţă în vederea inspectării contului de e-mail al administratorului unic al firmei.

În situaţia în care, în cadrul învestigației, Consiliul Concurenţei va constata încălcarea regulilor de concurenţă, companiile implicate riscă amenzi de până la 10% din cifra de afaceri. Cu toate acestea, companiile care cooperează cu autoritatea de concurenţă, în cadrul programului de clemenţă, pot obţine imunitate la amendă sau reduceri substanţiale ale amenzilor.

Investigația a fost declanșată și ca urmare a informațiilor primite pe Platforma Avertizorilor de Concurență.

Abonează-te acum la canalul nostru de Telegram cotidianul.RO, pentru a fi mereu la curent cu cele mai recente știri și informații de actualitate. Fii cu un pas înaintea tuturor, află primul despre evenimentele importante, analize și povești captivante.
Recomanda 4
Cosmin Pam Matei 4576 Articole
Author

7 Comentarii

  1. Parca si vad cum, dupa ce ii da Macron un telefon lu’ Malai Mare si-i spune ca s-a strecurat o greseala, ca in loc de 200 va trimite 20000 de soldati in Romania, „ca sa ne apere de bau-baul rusesc”, nu numai ca Renault e o firma curata si neprihanita, dar in plus mai are si de recuperat citeva miliarde de la statul roman ! …

  2. Da, a produs o mașină și nu i-a pus remorcă cu baterii !!.. se pare ca dacă vrei să a nu fi de la ploiești la Brașov îți trebuie 36 de ore!!..din care 24 de ore incarecare baterilor iar restul de 12 ore îl faci pe drum…asta da suspiciune!!..

  3. Parlamemtul ar trebui mai degrabă să se apuce să scoată legi nu să dea legi*. Cînd se va-ntîmpla acest lucru e semn sigur că lucrurile merg pe calea cea bună.

    „Un stat e cu atît mai corupt cu cît are mai multe legi”. (Tacitus, 54 d.Hr – 120 d.Hr)

  4. Toate firmele din lista simt căpușele franțuzești care îi urmează pe cei de la Renault, PSA prinde in lume. E un acord făcut de guvernul francez între Renault și „prestatari”. Și da daca ai fost la RTR nu ai voie sa lucrezi la cei din lista. Invers se poate. RTR poate lua pe cine vrea de la formele din lista. Ideea că au venit niste englezi și au luat de la RTR câțiva indivizi și au vrut contracte cu RTR. RTR in virtutea regulilor mai sus amintite nu au fost de acord. Atunci englezii prin filiala lor de la Cluj și punctul de lucru din București, au trântit reclamația. Simplu. De 20 de ani de practica sistemul asta. Acum s-au gasit ăștia mai cu moț. Îi mănâncă de vii francezii. Firmele astea prestatoare au angajați doar in Romania la nivel de câtva mii, poate mai mult. Majoritatea ingineri in auto dar nu numai. Așa că băieții ăștia de la concurenta ce fac acum se numește cerere de șpagă pe fata. Ciuma roșie și galbena e in mare lipsa de bani

  5. Basescu a spus: „Dacia este cea mai proasta mashina din lume dupa Trabant !” ca urmare a mitei pe care el a primit-o de la Renault.

  6. Varful aisbergului. Atat!. Si mai tragem si partz!. Halal Consiliul Concurentei, adica CC. Exact ca CC-ul de pe vremuri. Doar vorbe si capu la cutie!. Ca se supara barosanii pe noi si fug cu fabricile in Ucraina, nu??

  7. Ce glume proaste!Mergeti la OMV-Petrom sa vedeti acolo comportament securistico-sinecuristic

Comentariile sunt închise.

Precizare:
Ziarul Cotidianul își propune să găzduiască informații și puncte de vedere diverse și contradictorii. Publicația roagă cititorii să evite atacurile la persoană, vulgaritățile, atitudinile extremiste, antisemite, rasiste sau discriminatorii. De asemenea, invită cititorii să comenteze subiectele articolelor sau să se exprime doar pe seama aspectelor importante din viața lor si a societății, folosind un limbaj îngrijit, într-un spațiu de o dimensiune rezonabilă. Am fi de-a dreptul bucuroși ca unii comentatori să semneze cu numele lor sau cu pseudonime decente. Pentru acuratețea spațiului afectat, redacția va modera comentariile, renunțînd la cele pe care le consideră nepotrivite.