România educată în stil Iohannis

După săptă-luni și ani de „vacanță”, Klaus Iohannis s-a gândit să meargă la serviciu și să se apuce de ceva important, care să ne rămînă după mandatele sale. Și-a adus aminte de promisiunea cu România educată. După șase ani, a inițiat dezbateri la Cotroceni. Peste trei ani, va iniția și dezbaterile privitoare la Proiectul de țară. Discursul citit (pe care îl voi reproduce integral la sfîrșitul editorialului), întocmit după trei zile de dezbarteri (la care Klaus Iohannis a participat la deschidere și la concluzii), ne spune cîte ceva despreprogramul Romania Educată.

Patru miliarde de euro alocați pentru mii de școli noi și școli reparate, pentru laboratoare la care se adaugă cîteva modificări de structură a programei. Dar nu fundamentale. Altceva nimic! Atît a putut anunța fostul profesor suplinitor de fizică de la Agnita, trecut de definitivat cu o modestă notă de 7 și numit apoi inspector șef adjunct la Inspectoratul Școlar al Județului Sibiu. Și, din inspector șef adjunct, promovat politic (prin arestarea titularului nevinovat) inspector șef.

Citiți discursul președintelui și vedeți ce viziune istorică de schimbare a perspectivei aduce „România Educată”. La îmbunătățirea condițiilor materiale și de dotare (pe bani din PNRR) se adaugă un sprijin pentru 2500 de școli în așa fel încît să se producă o reducere a abandonului școlar. Care este marea noutate?

Proiectul «România Educată» este acela de a elimina barierele birocratice care limitau posibilitățile tinerilor de dezvoltare și de a întări dreptul fiecărui elev de a reveni în sistemul de educație și de a-și urma ambițiile, atunci când acestea îi pot aduce un viitor mai bun”.

Super-tare! Așteptăm șase ani și specialiștii muncesc trei zile la Cotroceni ca președintele Iohannis să ne anunțe pe ce se cheltuie 4 miliarde de euro. Și, apoi, ni se oferă marea modificare: un banal drept al elevului de a schimba liceul în baza unor examene de diferență. Asta cînd problema se putea rezolva cu aprobarea inspectoratului sau printr-un simplu ordin de ministru sau printr-o ordonanță de guvern.

Cum va schimba România educată condiția profesorilor din țara noastră? Este necesară un fel de revoluție, de la pregătirea lor permanentă la standardele de viață. România democratică a degradat pînă și nivelul de respect față de profesori, rămas de la perioada comunistă a lui Ceaușescu. Cum va fi recuperată criza de încredere și de prestigiu în învățămîntul românesc? Cum vom reface caliatea învățămîntului în mediul rural? Cum vom ajunge la universități care să conteze în ierarhia mondială? Cum vom deschide porțile universităților pentru experți și profesori străini? Cum vom curăța universitățile și liceele de profesori tip Coldea și de tot soiul de acoperiți? Cum vom stopa producția de diplome false și doctorate contrafăcute din zona Internelor și a SRI? Mi-am imaginat că acest program va aduce o schimbare importantă de perspectivă asupra stării de lucruri din educație. Un vînt de schimbare, de înnoire, o nouă atitudine, o filosofie de abordare, o eliminare a oricărei imixtiuni politice. Nici vorbă! Doar modalități de cheltuire a banilor.

Dacă președintele n-a adus nimic nou în fantomaticul său program România Educată, nu văd ce mari noutăți spectaculoase ar putea aduce guvernul Cîțu. Dacă la nivel prezidențial avem doar un bla-bla cu niște sume și cifre, ce „cîțîială” ar putea rezulta de la guvern?

Coaliția de guvernare și-a exprimat susținerea pentru proiect și chiar săptămâna viitoare Guvernul României își va asuma, prin memorandum, țintele și obiectivele «României Educate», urmând să stabilească un plan clar de acțiune, cu responsabili și termene, pentru implementare”.

Și România Educată este tot pentru „săptămîna viitorare”. Probabil, va avea aceeași soartă ca Programul de vaccinare!

Pentru a nu mă acuza de interpretare tendențioasă sau de lectură parțială, reproduc integral declarația perședintelui Iohannis, de la „Bună seara” pînă la sfîrșitul cu „Vă doresc multă sănătate”.

Citiți și vedeți ce schimbare „epocală” anunță președintele României cu România Educată.

Bună seara!

Am avut, în ultimele trei zile, la Palatul Cotroceni, ultima serie de consultări pentru finalizarea Proiectului „România Educată” și trecerea la faza de implementare.

Vorbim despre un proiect care se bazează pe cea mai amplă consultare națională în domeniul educației din perioada postdecembristă, nu mai puțin de 10.000 de persoane și peste 150 de organizații și de instituții fiind direct implicate.

În urma discuțiilor din aceste zile, au reieșit o serie de lucruri importante. În primul rând, Coaliția de guvernare și-a exprimat susținerea pentru proiect și chiar săptămâna viitoare Guvernul României își va asuma, prin memorandum, țintele și obiectivele „României Educate”, urmând să stabilească un plan clar de acțiune, cu responsabili și termene, pentru implementare.

Am apreciat, totodată, deschiderea membrilor Parlamentului, inclusiv a celor din opoziție, pentru a colabora la transpunerea legislativă a proiectului. Educația trebuie să fie baza noastră comună de construcție și să nu mai aibă culoare politică. Românii așteaptă consens pe astfel de teme esențiale pentru viitorul țării noastre și, din păcate, ceea ce am văzut de prea mulți ani au fost lupte politice sterile, care au afectat inclusiv educația. Nu mai putem continua așa, dacă vrem ca România să avanseze și să se dezvolte.

Așadar, în cel mai scurt timp, se va constitui un grup de lucru transpartinic pentru a construi cadrul legislativ care să permită implementarea proiectului. Parlamentul trebuie să fie un pilon central al procesului de reformă a sistemului de educație și, prin această asumare, poate reda încrederea românilor în aleșii săi.

Cu siguranță, procesul de elaborare a acestei viziuni a durat mult tocmai pentru că mi-am dorit ca în „România Educată” să se regăsească vocile tuturor celor care au propuneri relevante de politică publică. Nu e un secret pentru nimeni că, în anumite perioade de guvernare, educația nu s-a aflat pe agenda politică, ceea ce a ținut în loc „România Educată”. Am avut apoi ani electorali intenși, a urmat pandemia, cu greutățile, dar și cu lecțiile ei valoroase. Acum avem, în sfârșit, șansa unei discuții constructive, urmate de asumarea transpartinică și de un proces consecvent și stabil de implementare.

Am apreciat, totodată, și larga participare a societății civile la consultările de astăzi, majoritatea contribuind, de-a lungul timpului, la Raportul „România Educată”. Încă o dată, le mulțumesc pentru implicare și consecvență!

În concluzie, consultările din aceste zile îmi dau încredere să spun că există fereastra de oportunitate necesară pentru un demers politic și social de durată în educație. Este momentul să trecem la implementarea Proiectului „România Educată” și să dăm întâietate investițiilor în sistemul de educație.

De aceea, am insistat să fie asigurată finanțarea necesară pentru o parte dintre prioritățile și reformele Proiectului, inclusiv prin Planul Național de Redresare și Reziliență. Mă refer, de exemplu, la reducerea abandonului școlar prin sprijinirea a peste 2.500 de unități de învățământ preuniversitar, dotarea a 10.000 de laboratoare și cabinete școlare, mobilarea a 75.000 de săli de clasă, construirea a 140 de creșe și servicii complementare de educație timpurie, realizarea a 10 centre de învățământ dual, dezvoltarea unei rețele de școli verzi și formarea a 100.000 de cadre didactice pentru predarea on-line.

Astfel, Proiectul „România Educată” are un sprijin financiar important, istoric aș spune, în valoare de 3,6 miliarde de euro. Suplimentar, prin alte fonduri europene, vom finanța cu 400 de milioane de euro renovarea unităților de învățământ preuniversitar de stat, pentru garantarea siguranței și a securității copiilor și dascălilor în școli.

Revenind la Proiectul „România Educată”, pe scurt despre structura sistemului de învățământ, care rămâne preponderent aceeași. Dezvoltăm educația timpurie, menținem clasa pregătitoare și gimnaziul de la clasa a V-a la clasa a VIII-a. Creștem autonomia școlilor, mai ales acolo unde există capacitatea administrativă necesară. Pentru restul școlilor, vom susține noi forme de sprijin și alocarea de resurse dedicate creșterii calității actului educațional.

Schimbări față de structura actuală apar la tranzițiile între etapele educaționale. Ne dorim o mai mare flexibilitate și o centrare a educației pe fiecare elev.

Asta înseamnă inclusiv valorizarea acelor elemente de profil care individualizează și nu uniformizează. De aceea, deși Evaluarea Națională rămâne principalul instrument de certificare a competențelor la finalizarea gimnaziului și de repartizare în ciclul următor, am propus ca pe întregul parcurs al semestrului al doilea, unitățile de învățământ și elevii care doresc – subliniez, care doresc – indiferent de rută – teoretică, vocațională sau profesională, să poată organiza, respectiv să susțină un examen suplimentar de admitere. Acest lucru se întâmplă deja pe ruta profesională sau vocațională, fiind doar o extindere și către zona teoretică, oferind o autonomie suplimentară școlilor și încredere elevilor, care, în tot acest proces, vor avea o susținere reală prin activități consecvente de orientare și consiliere.

Am propus o nouă structură a învățământului secundar superior, unde vor exista trei tipuri de licee – teoretic, vocațional și profesional – care vor conferi absolvenților, după patru ani de studiu, acces la examenul de bacalaureat.

Poate unul dintre cele mai importante obiective ale Proiectului „România Educată” este acela de a elimina barierele birocratice care limitau posibilitățile tinerilor de dezvoltare și de a întări dreptul fiecărui elev de a reveni în sistemul de educație și de a-și urma ambițiile, atunci când acestea îi pot aduce un viitor mai bun. Așadar, pe scurt, eliminăm birocrația și, dacă un elev este, de exemplu, la un liceu profesional, își dă seama că nu se regăsește acolo și vrea să facă trecerea la unul teoretic sau vocațional, va putea să se transfere, în urma unor testări specifice, la liceul dorit.

Noul bacalaureat, deschis tuturor și bazat pe competențe, este o altă componentă importantă a „României Educate”.

Îmi doresc un examen care să poată evalua corect capacitatea absolvenților de a se descurca în societate și în viață, în general. Un absolvent de liceu, indiferent de profil, trebuie să poată înțelege problemele puse de schimbările climatice sau utilitatea vaccinurilor. Asta înseamnă să ne asigurăm că cetățenia activă nu rămâne doar un deziderat declarativ.

În ceea ce privește funcționarea colegiilor terțiare non-universitare, care pot funcționa în universități, dar nu au rang de studii universitare, vreau să fac câteva precizări pentru o înțelegere corectă. Această formă de învățământ, care funcționează și astăzi, nu se substituie învățământului universitar.

Formarea profesională pentru a permite certificarea la nivel de tehnician este cerută de piața muncii și este deschisă tinerilor care nu au susținut sau nu au promovat examenul de bacalaureat sau adulților care doresc să avanseze profesional cu ajutorul unei pregătiri suplimentare, de nivel 5 de calificare. Ea nu conferă acces în învățământul superior fără promovarea examenului de bacalaureat. Mai pe scurt, bacalaureatul rămâne obligatoriu pentru studiile universitare, adică pentru licență, masterat și doctorat, indiferent de domeniul de studiu.

Pe lângă aceste câteva elemente-cheie ale viziunii „România Educată”, proiectul include și o serie de ținte concrete, printre care scăderea ratei de părăsire timpurie a școlii, până la un nivel de cel mult 10%, reducerea ratei de analfabetism funcțional, la orizontul 2030, sau creșterea competențelor digitale de bază, atât în cazul profesorilor, cât și al elevilor.

Cred cu tărie că o Românie puternică este o Românie Educată și este nevoie de implicarea tuturor autorităților și forțelor politice pentru a garanta transpunerea în realitate a acestei viziuni în beneficiul fiecărui cetățean!

Vă mulțumesc și vă doresc multă sănătate!

Abonează-te acum la canalul nostru de Telegram cotidianul.RO, pentru a fi mereu la curent cu cele mai recente știri și informații de actualitate. Fii cu un pas înaintea tuturor, află primul despre evenimentele importante, analize și povești captivante.
Recomanda 19

55 de Comentarii

  1. Scoaterea mafiei politice din invatamant inseamna pierderi de contracte de reparatii scoli pentru partid. Pierderi la vanzari de manuale si caiete speciale ale clientelei .
    Reforma se poate face numai prin LEGE IN PARLAMENT. Directorii de scoli si spitale numiti dintre specialistii apolitici, cadrele din scoala sau spital. Acum se pun directori OSPATARI. Ei rezolva partidul cel mai repede. Semneaza contractul unflat de 10 ori cat face. Gata Sefu vine baiatu. Una tie doua mie.
    Eu cred ca JOHANIS MINTE, NU VA FACE NIMIC bun in invatamant.

  2. Romania educata! Ce guma buna! Criminalii sunt lasati liberi de catre magistrati! Functiile de la stat se ocupa pe pile, cunostinte si relatii! Pietonii cu ochii in telefon sunt spulberati pe trecerea de pietoni de niste „bruneti” cu bmw s.h. care nu stiu sa citeasca! O mama scuipa in scara blocului un bombardier si primeste un pumn in gura de sat ochelarii. Educatii isi arat muschii tatuati dotati cu steroizi si buzele „tunate”, sex pe plaja in ochii lumii etc! Asta-i Romania educata de Johannis in ultimii 7 ani degeaba!

  3. Din pacate se dovedeste inca o data, daca mai era necesar, ca suntem un popor de tampiti (eu sunt primul), care ne alegem, de fiecare data, cei mai prosti conducatori. Nu ma asteptam sa avem rezultate fascinante la agricultura, economie sau mediu, dar ma asteptam ca, un profesor, chiar si suplinitor, cu atat mai mult cu cat a fost si inspector scolar, sa lase ceva in urma lui. Ma asteptam sa existe un plan pentru urmatorii 20-40 de ani, prin care sa reducem acel procent, injositor, de 47% analfabeti functionali. Se pare ca sunt tampit sa am asemenea asteptari.

  4. Un absolvent de liceu, indiferent de profil, trebuie să poată înțelege problemele puse de schimbările climatice sau utilitatea vaccinurilor”. Un absolvent de liceu trebuie sa aiva capacitatea de separa oamenii inteligenti de idiotii activi si curajul de a le da un picior in fund. Un absolvent de liceu trebuie sa nu copie de pe prompter, sa nu faca naveta pe bani publici, sa nu-si urasca tara, sa nu -si vandă parintii, sa nu-si denigreze bunicii, sa nu ucidă memoria trecutului, să-si respee credinta, familia, sa preaslaveasca naturalul, firecul, bunul simt, demnitatea, integritatea. Un absolvent de liceu trebuie sa-si scrie singur cartile, discursurile si foarte important, sa nu-si vandă sufletul diavolului. Obligatoriu un aboslvent de liceu nu trebuie sa fie inalt, sa nu aiva neuroni si sa nu fie aruncator de pardesie pe capota masinilor. Ps. Un incult si un needucat nu poate face educatie. El poate, eventual, sa faca naveta, sa plimbe caini, sa plimbe femei cu genunchi la vedere si-n cel mai fericit caz poate sa poarte sepcute ca sa poata fi teleghidat de o securitate antinationala si de o ceata de hedonisti fara suflet.

  5. Este un proiect fenta in care vine la pachet educatia lgbt. Se flutura prin fata parintilor tot felul de scoli, reforme bla bla dar n-o sa se faca nimic din astea e doar ca sa le strecoare educatia sexuala. Ati vazut voi un proiect concret facut de Iohannis? Adica o scoala, gradinita, autostrada? Si incerca sa bage si PSD-ul in pvestea asta ca la o adica cand oamenii or sa fie revoltati sa zica: pai vedeti, toti au aprobat educatia….asa ca nu-i nimeni mai breaz votati-ne tot pe noi!

  6. Ce noroc că-l avem pe d-ul Iohanis președinte ,mare noroc !Acum toate funcționează,toate instituțiile .SRI zburda peste tot,au și fonduri și OK.Miliienii liber la bătut cetățeni de rând .Clanurile infloresc

    .Până și lor clanurilor le merge bine in aceasta perioada,De sănătate să nu ne facem griji se ocupa usrplus .Suntem un popor tare fericit cu d-ul Iohanis .Asta ne-am și dorit .Pentru tineri a făcut cel mai mult d-ul președinte .Acum au liber la sparanghel când vrea mușchi lor,dar mai întâi vor fi educați .Programul Romania Educata cuprinde și acest aspect ca nu poți merge in Germania sa nu știi să numeri ori sa arunci un muc de țigară pe jos,ori sa faci caca după vreo tufa că te vede neamțul și face și el că ține .În sfârșit suntem un popor fara griji!Ce griji sa ai când îl avem pe Catu prin ministru și are el pe mana banii țării?Nici o grija !Acu o sa fie și președinte PNL .Ce mi-am dorit asta!Tare mult mi-am dorit!Raluca Turcan are grija de pensionarii actuali și de viitori pensionari .De viitorii pensionari are grija sa nu mai fie ,sa nu mai ajungă la pensie .Numai sa te uiți în ochii ei și știi ce te așteaptă.Raluca e omul potrivit la locul potrivit .Incepe să-mi fie dor de Alinuța Gorghiu,A fost lăsată pe nedrept pe e tușă .Mai și ce talentata e !Ce musca din adversarii politici și ce limba ascuțită are !Toate aceste personaje politice deosebite i le datorăm d-lui președinte .

  7. PNL a politizat totul, inclusiv invatamanatul
    I-a sters memeoria de comunist domnului Campeanu, si l-a resoftat capitalist, uite ca se poate, ca deh PNL poate invita PSD in pat

  8. Dupa ce poate fi recunoscut un om politic atunci cind minte ? Dupa faptul ca misca din buze.

  9. Mare este spaima psd si a celor care sug la tita lui . Sa nu cumva sa reuseasca johannis si alianta pnl-usr-udmr , sa faca ceva spitale , scoli , gradinite , autostrazi , sa elimine criminalale pensii speciale , cumul de venituri nesimtite , salarii de lux , si ce au mai promis … chiar si jumatate si tot este periculos . Mare este spaima psd si a celor care sug la tita lui !

  10. Alta fumigena pentru prostii care voteaza aceste panarame (de la Mucusor-Plicusor citire) mincinoase! Mama ce le mai stie suplinitorul! Pe toate le stie,ha,ha!

  11. Acest Klaunus Magnus Stupidus, este cel mai prost exemplu de urmat pentru tineri romani! De ce?
    Pentru ca ei nu sunt toti sasi!
    Pentru ca ei nu au Germania in spate!
    Pentru ca ei nu au Austria in spate!
    Pentru ca ei nu au BND si CIA in spate!
    Tinerii nostrii sunt pe cont propriu! Klaunus a fost „crescut” in cadrul unui program ! Asa ca..

  12. Oricat ar fi de incuiat mintal, totusi Johanis realizeaza ca a ajuns intr-o fundatura de imagine. Romanii sunt de saptaluni bune cu ochii pe Citu si Orban ce se infrunta pentru sefia unui partid PNL care de fapt nu mai este PNL. Si atunci ce s-a gandit Johanis, hai sa reincalzim o mai veche ciorba alterata sa-l vada tot romanul ca inca mai exista. Desi nu trebuie exclusa varianta criminala ca Dascalul Neamului sa fi fost capacitat de stapanii sai pentru a lansa mascat bazele lucrarii de educatie nationala noua dupa cerintele progresistilor.`Prea suspecta este graba cu care este repusa pe tapet aceasta veche incercare fasaita.

  13. Asta-i Romania educata stil JoianiSS cu educati ca Bula, Turcana, Ghinea, Voiculescu, De mezzo, Ministru-grinda si mai stiu eu cine! Toti unul si unul! SILA!

  14. Educata in ce sens? Educatie scolara sau de cartier, civica, sexuala, bune maniere, de viata, in afaceri… ?
    Romania nu este educata?
    Cine a citit scrisori ale unor buni care aveau patru clase urmate de o pregatire profesionala, poate fi uimit de corectitudinea scrisului si de intelepciunea continutului. Era o educatie a bunului simt: mama, tata, asta nu se face, nu minti, nu furi, respecti oamenii…Pana si hotii aveau un cod moral. Imi povestea cineva ca veneau olteni cu marfa in Obor, adormeau, hotii profitau dar le mai lasau ceva, nu le luau chiar tot…
    Sa nu respecti Constitutia, sa lasi flamanzi copii si persoane vulnerabile fara asstenta, inseamna Presedinte educat, guvern educat?

  15. Mă,. in 30 de ani nu ați făcut decât imbecilități,.privind mai ales educația.. investiția cea mai ușoară și cea mai profitabilă a unei națiuni..Tiptil, sau incălcând patriotic legile, nu doar ale bunului simț și civilizației, ați făcut din școală loc de educație sexuală in wc, sau ore de dirigenție cu popa jegos ortodox vorbind avioane..Ați făcut din centre universitare gen Tg Mureș o ruină.. v-ați băgat peste școlile, liceele maghiare, le-ați făcut mixte, ca să dominați și să distrugeți educația in limba maternă..Ați unit in mod imbecil o universitate de medicină de renume, cu una tehnica de dragul unei denumiri românești..Ați pus in funcție rectori obtuzi, cornuți, afiliați politic, cu scopul principal de a desființa secția maghiară, de a nu permite studentului să fie educat competitiv, ceea ce putea doar de studia in limba maternă. La doar din astea vă duce capul de bolovan.. In rest după voi potopul,.Cine mai trage la răspundere pe oricare român ticălos..

  16. darius, acestui Presedinte i se reproseaza multe, pe buna dreptate si cred ca stii si tu. Cine nu ar fi de acord cu toate enunturile tale? Tare ma tem ca esti indragostitul care vede pe cel iubit dupa mintea si sufletul lui nu cum este in realitate.

  17. Îi desfid pe cei care spun că întregul popor este tâmpit. Desigur, sunt destui
    în țară, așa cum sunt destui și care nu sunt tâmpiți. Spre exemplu, eu nu l-am votat niciodată pe Johannis. Alții, tâmpiți consecventi, l-au votat cu mare veselie. Să-și pună cenușă-n cap tâmpiții consacrați, e pro-
    blema lor.

  18. @,@1,..Cât de prost trebuie să fii incât să reduci totul doar la persoana lui KWJ,.sau chia actualul guvern, cocoțat la putere pentru că a promis reforme..Să te mulțumești că vezi doar pân la vârful nasului ? Să nu vezi marile greșeli politice, structurale, legislative, care au dus situația in acest drum infundat.?? Cât de român trebuie să fii.?

  19. Un „fizician” doreste modernizarea „educatiei” in Romania ???
    Principala probleme a „fizicianului” ar fi ca EDUCATIA in ROMANIA sa fie PUSA pe baze STIINTIFICE si CULTURALE!

    ISTORIEI Romaniei … cea adevarata … pe baze ARHEOLOGICE si documentare!
    GEOGRAFIA Romaniei … si a RESURSELOR acestei tari !
    LIMBA LATINA … trunchiul comun lingvistic cu LIMBA ROMANA!
    CULTURA … incepand cu cea STRAVECHE (geto-dacica) … si terminand cu cea FAURITOARE de SPIRITUALITATE ROMANEASCA!
    STIINTA cea EXACTA … MATEMATICA !
    STIINTA despre LUME … ASTRONOMIA (a la Spiru Haret) – din care deriva „local” in LUME – Fizica, Chimia, Biologia!

    Astfel, in loc sa invatam cultura BANULUI – trebuie MAI INTAI in SCOALA – sa invatam SPIRITUALITATEA ROMANEASCA !

  20. Fabricile de diplome vor avea clienţi: „bacalaureatul va fi format din testări transdisciplinare, pe model PISA, bazate pe competențe”. După diminuarea predării Istoriei, acest Bac popular, cu statistici de reuşită previzibil entuziasmante, pare a declanşa, sub pretextul transdisciplinar, mult dorita reducere a importanţei Limbii române şi Matematicii. Contrar voinţei „corpului didactic” (sintagmă interbelică ocolită), dealtfel neconsultat niciodată decât prin… reprezentanţi, ARACIP-ul devine un gigant nou controlor de hârtii care preia şi inspecţia şcolară, desfiinţându-se inspectoratele actuale.

  21. A. Ha, Ha, Ha cu Romania pe care Johannimus vrea s-o educe!!! Tara unde clanurile oachese si neoachese fura fete pentru a le livra ca sclave sexuale in Europa de Vest depravata si imorala. O Romanie ce intretine un SRI cu 16.000 de angazati, un SIE cu vreo cateva mii si o Politie cu peste 100.000 de angajati. Si cu toate acestea clanurile mafiote specializate in rapitul si exportul fetitelor in vest continua sa-si faca de cap nestigherite. Orice om lucid stie ca acest trafic de persoane functioneaza pentru ca autoritatile platite pentru a proteja viata si integritatea fizica a cetatenilor nu-si fac datoria. De ce nu-si fac datoria??? Explicatia e numai una singura. Din urma activitatii zecilor si zecilor de mii de romance traficate in UE se obtine de miliarde de euro in fiecare an. Iar o mare parte din aceste sume intra in buzunarele si conturile sefilor, sefutilor si sub-sefutilor din SRI, SIE si Politie. Daca 10.000 de prostituate au trei clienti pe zi si iau 100 de euro pentru o partida de sex, rezulta ca intr-o luna o singura prostituata castiga 9.000 euri/luna sau 108.000 euro an. Deci 10.000 prostituate romane castiga 1.080.000.000 euro an. La un numar de 70.000 prostituate raspandite in Anglia, Italia, Franta, Olanda, Spania, Austria.. rezulta un castig de 7.670.000.000 euro anual. Si din acesti 7 miliarde cea mai mare parte ajunge in mana sefilor clanurile ce se ocupa cu trafic de carne vie.

  22. B. Clanuri care ung si ele la greu autoritatile de resort din tara recte: SRI, SIE si Politie tocmai ca acest trafic de persoane sa nu fie curmat. In realitate suma este mult mai mare, eu luand in calcul un pret mic pentru o partida de sex si in mod sigur numarul total al romancelor ce sunt trimise la produs in UE este mult mai mare. Acum v-ati prins de ce SRI, SIE si Politia asista chipurile neputincioase la derularea tragicului de persoane din Romania spre Vestul Europei??? Si de ce nici macar Presedintele Romaniei ca sef al CSAT nu ia masurile legale pentru a asana tara de clanurile de sclavie sexuala ce-si fac de cap??? Pe Johannis ori nu-l intereseaza ori este si el uns pe ici pe colo cu euroii proveniti din acest trafic de carne vie??? Si e mult mai usor sa tragi ata prin gura cetatenilor creduli cu Romania Educata decat sa faci tot ce sta in prerogativele tale ca Presedinte sa stopezi acest trafic.

  23. Economia duduie, Cîțu se fofilează. „Toate datele arată un asasin economic”. evz.ro , 8 iulie 2021, de Andreea Vlad. Tăcerea premierului referitor la împrumuturile cu dobândă uriașă făcute de România e suspectă. Mai mult, Cîțu i-a cerut demisia ministrului de Finanțe, Alexandru Nazare din cauza noului acord semnat de 131 țări pentru impozitarea multinaționalelor cu cel puțin 15%. Mirel Curea și invitații săi au făcut o paralelă între strategia premierului și o teorie celebră, cea a „datoriilor odioase”. Jurnalistul Bogdan Comaroni consideră că epicul duel pentru șefia PNL dintre Cîțu și Orban are în spate mize financiare. „Puterea în PNL e pe bani. Cîțu nu a explicat ce a făcut cu cele 80 și ceva de miliarde împrumutate. Inițial erau 130 de state (n.r. – care au votat acordul de supraimpozitare a multinaționalelor), Nazare și toți au fost pentru, iar România se abținuse. S-a votat și au apărut 131 de țări. Cîțu i-a cerut demisia lui Nazare. Să ne explice de ce nu e bine ca banii multinaționalelor să rămână în țară. E Cîțu omul multinaționalelor? Ca jurnalist și ca român vreau să știu„.
    Moderatorul Mirel Curea s-a întrebat dacă ceea ce face Cîțu cu țara intră în categoria „datoriilor odioase„. Este vorba de o teorie care susține că un guvern „îndatorează țara împotriva intereselor populației, cu știința celor care i-au împrumutat„. Pe de altă parte, Bogdan Comaroni a adus în discuție și poziția ambiguă a premierului în chestiunea Roșia Montană. De partea cui acționează, de fapt, Florin Cîțu? „Toate datele arată un asasin economic„, a conchis jurnalistul.

  24. PS: Rosia Montana a fost Gaj pentru Imprumuturile lui Ceausescu, iar cum Dobanzile au fost marite, s-a urmarit Neachitarea Datoriilor. Acum, RM se disputa intre Soros (acesta avand si scopuri de viitor, dar mai ales Contracararea lui Steinmetz; Soros e „omul” lui Rotschild) si Steinmetz („omul” lui Rocheffeler). Pana acum, cei 2 aveau de Castigat peste tot pe unde se Contrau, dar de cand au aparut Conflicte majore in Africa, Lupta este mai apriga. Ei, ori castigau Direct ce si-au propus, ori Indirect, prin obtinerea de Despagubiri din Instante pentru Incalcarea Contractelor cu Statele in cauza. Citu si Orban sunt 2 Profitori, dar primul e un „jucator” inrait la Bursa. Trebuie sa fim atenti sa nu ajungem la 90% Datorie, din PIB.

  25. Domnule Nistorescu

    Vă rog să nu vă supărați pentru observația pe care o fac. Discursul pe care l-ați redat integral în articolul dumneavoastră nu e o transcriere fidelă a vorbelor tovarășului prezident. Eu sînt sigur că și dumneavoastră și ceilalți jurnaliști de la Cotidianul știți că tovarășul prezident are defecte de vorbire și spune COALIȚEA, JUSTIȚEA, PEROADA (cu țea de la țeapă) în loc de coaliția, justiția. perioada.

  26. @ gogu & Nelu & Gelu.Tot ce spuneti este adevarat.Dar cine sa rezolve problemele ROMANIEI?Acesti (editat) aflati temporar la putere! Am zis temporar,pentru ca ma gandesc ca o sa se trezeasca acest popor.

  27. unul … nu prea a invatat … in scoala (?!) … LIMBA ROMANA (fara diacritice!) … de sorginte LATIN(IZ)A(TOARE) !
    Nu poate pronunta INCA … DIFTONGII … cei ATAT de NECESARI … EDUCATIEI … ROMANE(STI) !

    Deh … daca nu INVETI sa canti la pian de MIC copil … nu poti SA AJUNGI … la BATRANETE … MARE pianist !

  28. Am inteles bine ? Absolventii trebuie sa inteleaga Schimbarile Climatice ? Adica Razboiul Climatic si Bulversarea Climatica, facute in scopul de a Limita/Controla anumite Resurse Clasice si de a Impune Alte Surse de Energie (asa-zis Verzi) doar ale Unora care vor fi tot „la Butoane” ?

  29. Nu-i nici o noutate referitor la modelul de educatie dorit de dl Johannis pentru Romania si romani, il citez pe Cosmib Gusa pentru care nu am prea multa simpatie dar – referitor la antecedentele penale ale noilor guvernanti – afirmatia acestuia referitor la „antecedentele penale” ale lui CITU in plan financiar, se stie foarte bine despre operatiunea de „manipulare a cotatiei valutare in favoarea bancilor straine si in totala defavoare a Romaniei si romanilor, oprita de bancile straine pentru ca, era prea batatoare la ochi. Se stie dar dl Johannis obedient intereselor straine, il sustine de CITU, impulsionat politic de interesele straine. Pentru ca pentru CITU – prim ministrul Romaniei – interesele strainilor, banci si alte entitati, au mai mare importante decat interesele Romaniei si ale romanilor, mai pe scurt, acasta se numeste „tradare de tara”, dl. Johanis STIE ?. Romanii care votea<a stiu ca votand PNL in continuare isi vor distrige propria tara ?, votand USR, vor distruge orice urma de moralitate crestina, chiar daca nici nu prea exista multa, va disparea si aceasta prin promovarea de USR-PLUS a libertatilor sexuale de orice natura !!!. Stiu romanii oare ce voteaza, ca democratia strigata in gura mare de PNL-USR-PLUS este de fapt inceputul uraganului care va distruge Romania pas cu pas sau, ce a mai ramas din ea ?.

  30. Mare noroc ai că redacția Cotidanul își ia pauze mari de vigilență și nu-ți blochează
    prostiile pe care le emani cu regularitate. Mă tot gândesc care e gradul tău de supor-
    tabilitate, de nu ți se face greață de ideile tale puține și fixe? Pe undeva, mi-e și
    milă de tine, să trăiești într-o țară căreia nu-i aparții, după cum lesne ai lăsat de
    înțeles de-atâtea ori. Evident, ești ca un urs jigărit dintr-un țarc, cu grave tulburări
    psihice.

  31. Cu ” darius ” nu se face primavara , la asa articol , asemenea comentarii .

  32. În sfârșit, sunt de acord cu tine: ai scris corect „johannis” cu j mic. Pe considerentul, desigur,
    că, în ciuda gabaritului, „johannis” va fi reținut de către istorie drept un ins mic, mic de tot.

  33. @Un Roman: Noi, toti romanii cu inima curata sa ne rugam cat putem de mult, in tacere si fara sa ne stie nimeni in biserici, in manastiri si acasa din tot sufletul nostru ca Cel de Sus sa ne izabeveasca tara de toti hotii si banditii care se afla la conducerea statului. Iar noi cand ne ducem la vot sa nu-i votam pe acei politicieni care nu vor biserici, nu vor familie traditionala, nu au respect fata de Dumnezeu si nici pe toti cei care nu fac parte din neamul nostru si nu sunt ortodoxi. Schimbarea trebuie sa inceapa din noi. Daca noi ne inchinam la Cele Sfinte cand ne ducem la biserica iar cand ne ducem la urne ii votam pe toti alogenii si satanistii e normal ca Romania s-o duca prost. Nu am votat-o pe Viorica Dancila pentru ca este ortodoxa in schimb l-am votat pe Johannis KlauSS care este protestant si neamt corcit. Si un protestant si neamt corcit actioneaza in favoarea protestantilor si nu in favoarea credinciosilor. Noi nu trebuie niciodata sa uitam ca noi ca popor si tara am rezistat la gurile Dunarii cu toate urgiile ce au venit peste noi datorita familiei si credintei ortodoxe intretinuta vie de biserica ortodoxa. In momentul cand satanistii alogeni ce conduc Romania vor reusi sa sparga familia si Biserica Ortodoxa Romana vom fii terminati ca tara si popor. Iar Romania va disparea ca stat de pe harta lumii. Toate cele bune.

  34. ce educatie au romanii care tolereaza in functii turnatori dovediti la sekoritate: Baseeescu, Isarescu, Daianu, Pop, Marga, „Mache” ? Cum zic „crestinii”: iau lumina de la …

  35. Are dreptate dl I Cristoiu: „Cînd Klaus Iohannis a trecut la explicarea conceptului am înţeles că titlul e o şmecherie electorală. Proiectul nu viza măsuri la nivel naţional pentru educarea României, ci alcătuirea unei noi Legi a Învăţămîntului.”
    Am observat in discursul lui KWI ca a renuntat la ideea moarte PSD si a insistat pe consens transpartinic.”Așadar, în cel mai scurt timp, se va constitui un grup de lucru transpartinic… ” Mare minune! Presedintele care nu mai dezbina ci vrea consens national.

  36. Dispretul Constitutiei, a legilor, ingamfarea, desconsiderarea adversarului in politica pana la nimicirea lui, lipsa empatiei, lipsa unei atitudini prezidentiale in momente critice, voturi furate cu sacii, toate acestea si altele asemenea, nu ar trebui sa faca parte dintr-o Romanie educata?

  37. Kretinu a intzeles:
    -in revolutzia anticulturala trebuie si „educatzie”,
    nimeni nu mai e spalat pe creieri obligatoriu in Armata
    cu ocazia „satisfacerii”,e o lipsa!
    (Klaus a descoperit la sedintzele CSATZ binefacerile
    P.T.A.P,pregatirii tinerilor pentru apararea tzarii,
    ce covid perfect l-a lovit!).
    (apropos de „educatzia pentru sanatate:
    -carla’s dream de mai multi ani isi ascunde fatza,
    ai remarcat?!)

  38. La 14:38, pentru o exprimare corecta „toate acestea…” nu ar trebui sa constituie probleme de rezolvat pentru o Romanie educata?

  39. Romania educata, dupa ce a fost furata! Cu ce sa faci educatie? Dupa ce egoistii, hraparetii din Tara in cardasie cu egoistii si hraparetii mondiali au sabotat, au demolat si au furat din Romania tot ce se putea, cu ce sa se faca educatie? Dupa ce cea mai pregatita si valoroasa forta de munca a plecat in alte Tari, Romania cu cine sa faca educatia? In conditiile in care forta de munca este libera sa migreze pe Glob, echitabil ar fi sa se infiinteze un FOND MONDIAL PENTRU EDUCATIE , cu baze de educatie in toate tarile si cu scuturi antiprostie in majoritatea tarilor.

  40. Politrucul de Sibiu prosteste prostii cu Romania Educata. Numai vorbe goale nici un plan pentru viitorul Romaniei . Mai reindustrializam si noi Romania sau exportam doar fete traficate si sparanghelisti? In ce categorie ar putea Marlanul de Sibiu sa puna Romania in halul in care se afla la ora actuala ? Ceausescu o plasa in categoria tarilor in curs de dezvoltare dar avea care tinta ca pana in anul 2000 sa devina o tara Mediu Dezvoltata. Asadar cu o populatie analfabeta de 50% cu o populatie deprofesionalizata cu multi analfabeti functionali inclusiv in fruntea tarii cu o rata de depopulare acceletata datorita somajului si a saraciei o Romanie care depinde doar de importuri nu stiu unde vom ajunge.Importam absolut orice incepand cu alune branza ceapa si gutui dar si ciment bitum si paine congelata !!! Daca in Romania nu se mai produce nici macar Paine si se importa cantitati imense de gunoaie restul nici nu mai conteaza. Asadar unde ar plasa Marlanul Romania la ora actuala?

  41. Dupa 10 Ani de Tortura cu Tatarul Betiv si Tradator Petrov, romanii au Beneficiat de alti 10 Ani de Austeritate Normala sub Regimul Fanariot Klaus Iohannis, Tembelul Congenital Arogant, Godacul lui Mutter Merkel.
    Inconjurat de Pupincuristi patetici, Cozi de Topor si Tradatori de Neam si Tara acest Godac Falcos a dus Tara la Ruina si a Ingenuncheat un Popor cu Mentalitati de Iobagi.
    Ne vom Lua Tara Inapoi inainte de Culesul Viilor iar Aliatul Strategic isi va lua Talpasita in Liniste fara niciun fel de Fite.
    Godacul Falcos Iohannis, silit de Circumstante, va fi Boier cum a fost si Honecker!
    Ajunge cu Generatii de Sacrificiu pentru a Ingrasa Godacii lui Mutter Merkel!!!

  42. Din cate am trăit și din câte putem înțelege este vorba de un plan de re_ Educare in Romania, cu implicarea decisivă și iresponsabilă în procesul educației copiilor și tinerilor din RO a intereselor și agendelor ongeurilor progresiste, cele care au alte teluri și alte valori* decât valorile morale, filozofice și de credință ale părinților normali.Adica: ŞCOLARIZAREA ÎNCEPÂND CU VÂRSTA DE 5 ANI, EDUCAŢIA PARENTALĂ, IDEOLOGIA DE GEN
    OBLIGATIVITATEA VACCINĂRII, FOLOSIREA învățământului online, PROMOVAREA DIVERSITĂŢII ÎN ŞCOLI…Pe vremea staliniștilor re- educarea s-a făcut schingiuind tineretul în închisori și lagăre; in timpurile progresist- globaliștilor re_educarea se face online, pe rețele feisbuc, prin propaganda massmedia, prin TVmainstream- ului, prin guwernele dedicate lor.

  43. Intreabă totuși, poate pe becali machedonu fariseu, de ce măgarul e șefu in turma d oi,..

  44. Și într-un domeniu, de altfel singurul, în care a activat, dacă lăsăm la o parte furtul de case, numitul johanus s-a dovedit a fi un ageamie sadea !
    Ce pretenții să mai ai de la așa unul în alte domenii pe care în calitate de guvernator numit și nu președinte ales cum îi spun unii, ar trebui să le priceapă cel puțin la nivel mediu. Dar insul e mediocru și pe deasupra, rău intenționat și un dușman al Poporului Român, pe care dacă nu-l urăște, cu siguranță nici nu-l iubește !
    Acum vreo 35 de ani știu din surse sigure că la nivel de liceu în Japonia nu se învăța decât limba de stat, matematica elementară, istorie, geografie și o limbă străină la alegere. După aia se trecea la specializări din cele mai sofistificate și totul gratuit !
    Scopul reîncălzirii ciorbei educaționale este strecurarea în programă a educației sexuale și a scoaterii din programă a orelor de religie, dar mai ales a lui Mihai Eminescu, Octavian Goga, Coșbuc, Vlahuță, sau Voiculescu !
    P.S.
    Că vorbea cineva de Țurcana de la Muncă și dilemele ei în privința pensiilor , mai ales speciale. Alta , tot de nivelul pregătirii lui johanus, Câțu, Ion și ceilalți , niște gunoaie aduse la suprafață în urma unei revoluții de data asta de catifea, care a scos la suprafață toate gunoaiele care altfel acolo rămâneau ! Se așteaptă de la asta grijă pentru pensionari ? Poate de unul singur, și ăla special, pe nume Stolojan !

  45. În sprijinul excelentului răspuns pe care îl dă
    gelu spune:
    8 IULIE 2021 LA 13:26,unui român vine și respectva declarație de bun simț , chiar și de bun român, deși nu-i român curat:

    – Trebuie să fim un partid care să fie puternic legat de Biserică, un partid care să promoveze morala creștină ca fundament al moralei publice. Noi trebuie să sprijinim toate valorile tradiționale ale românilor, valori care sunt Familia,Biserica, satul românesc și comunitatea românească în general .

  46. Cea mai subexecrabila forma proteica, repetent la un subexecrabil liceu industrial din Valcea cu 2 esece consecutive la ASE si spalator de Vase in America, prin demiterea lu’ Nazare a pus TO-TAL mana impreuna cu Lucian Isar pe politica economica a Romaniei, pe resursele ei si asa limitate! Dle Nistorescu! La imprumuturile astea IN-FI-O-RA-TOA-RE se ia si comision INFIORATOR…Repetent, repetent si vopsit in cap da’nu prost…Am proprietatea cuvintelor…De azi consider prin timona Romaniei in mainile lu’ Vasilică Catu si Johanis veceul Europei civilizate…Johanis cazatura umana era la ski si votantii dansului erau arsi de vii in spitale si le sareau ochii din orbite ca dopurile la sticlele de sampanie, corpul transformat in Elemente Primare la Mendeleev la 1000 de grade…Si Isar cu Vasilica Catu scufunda Romania in Acid Boric si Alina Gorghiu devine cea mai bogata femeie din Romania cu cartiere intregi cumparate in Monaco caci: BATE FIERU CAT E CALD..Si dl Nistorescu recita din cretinismele lu’ cazatura de Johanis! Bravo Gorghiu! Fa-i pe vite, pe prosti! Misto la Monaco n’asa????

  47. In regiunile rurale sudice, visul omului de la tara era sa-si dea fata la o scoala sanitara , iar baiatul la una militara(armata, politie, jandarmerie), insa intre timp lucrurile s-au mai schimbat, a intervenit si pandemia, si vor sa le dea si pe fete la scoli militare, si sa locuiasca la bloc, in orase. Pe de alta parte, multe familii au plecat la munca in afara, luandu-si cu ei si copiii. Astfel, numarul de copii din scoli devenind mai mic, cadrele didactice raman fara catedre, deci scade numarul locurilor de munca, ceea ce este o problema pt ministerul dnei Turcan. La fel, daca nu ar exista cursuri de recalificare, cei care le tin ar fi ei insisi someri.Tot ce s-a facut a fost sa se mentina un sistem bugetar supradimensionat, locurile de munca sunt create artificial( de ex, in trecut s-a introdus religia pt intreg ciclul de invatamant, de parca toti copiii ar trebui sa urmeze cariere in teologie, invata despre credinta pe tot parcursul scolii, insa multi nu au vazut vreodata o carte de Jules Verne).

  48. Probabil marele Puturos vrea sa adauge la proiectul «România Educată» , capitolul cu masturbarea copiilor de la 4 ani.

  49. „din declaraţiile martorilor denunţători s-a conturat ideea că medicul N.G. nu intervine chirurgical până nu primeşte sume de bani de la pacientul care urmează să fie operat, necontând starea materială a bolnavului”, potrivit procurorilor din Gorj.
    Chirurgul din Gorj acuzat că a luat mită, a fost înregistrat când se ruga: „Doamne, dă-mi sănătate, bani mulți, ferește-mă de procurori””
    Draga Radu, am cunoscut astfel de situatii asa ca in rugaciuni ar trebui sa stim ce cerem. Eu m-as ruga sa putem judeca rational, cu mintea nu doar cu sufletul.

  50. Salut !
    JUSTINIANUS !
    Prietene, ai omis sa afirmi si exemplele practice, dovedite, ale sasului balcanizat,
    kwj :
    -Fura o casa de la stat, fapt dovedit de instante, dincolo de orice dubiu. Dar, pana l-au dovedit , a incasat 300 000 euro chirii, da, marele educator, nu vrea sa restituie banii!
    – Te declari succesor al nazistilor, ca sa
    se retrocedeze catre FDGR un partimoniu urias. Kwj era primar la Sibiu, dar, prin inactiune si cu falsuri, reusesc.Statul idiot, al carui sef ii place sa se auda numit, desi nu este decat un presedinte inutil, nu face nimic sa indrepte abuzul.
    – A incalcat juramantul depus, pri accea ca, nu este neutru politic, fapta foarte
    grava.

  51. Romania educata” pare doar o gluma. a personajului de la Cotroceni si ultima cacialma ca sa iasa putin in poza intro tara in care clanurile interlope devin tot mai puternice. Personajele din Caragiale erau nevinovate pe linga acesti politicieni derbedei de azi. In afara faptului ca a indepartat PSD-ul de la guvernare care sincer in acele momente o meritau din plin, acest individ in afara de naveta naveta saptaminala cu 20 SSP-isti dupa el, chiar NU a facut nimic pentru romani in 7 ani ! Absolut NIMIC !

  52. Zau, nu-mi pierd vremea sa citesc elucubratiile aluia de se crede presedintele Romaniei. Romania nu are presedinte. Romania nu mai are nimic.

  53. cel care isi care isi zice presedintele tarii, profesorasul de fizica, dupa multi ani de inexistenta in functie , in afara de naveta nu a facut absolut nimic , a decis sa incalzeasca ciorba racita si sleita doar ca sa nu uite lumea ca mai este in functie si isi ia banii absolut fara sa faca nimic, repet doar naveta .
    Eu, care din lipsa de altceva mai bun l-am votat doar ca sa nu-l votez pe primul plagiator al tarii apoi era de rasul curcilor sa o votez pe veorica-hemoglobina , SIMBOLIC IMI RETRAG VOTURILE SI DECLAR CA MA AFLU INTR-O TARA FARA PRESEDINTE SI CA AVEM DOAR UN INLOCUITOR DE PRESEDINTE CUM EA PE VREMURI „NECHEZOLUL” INLOCUITORUL CAFELEI !!

Comentariile sunt închise.

Precizare:
Ziarul Cotidianul își propune să găzduiască informații și puncte de vedere diverse și contradictorii. Publicația roagă cititorii să evite atacurile la persoană, vulgaritățile, atitudinile extremiste, antisemite, rasiste sau discriminatorii. De asemenea, invită cititorii să comenteze subiectele articolelor sau să se exprime doar pe seama aspectelor importante din viața lor si a societății, folosind un limbaj îngrijit, într-un spațiu de o dimensiune rezonabilă. Am fi de-a dreptul bucuroși ca unii comentatori să semneze cu numele lor sau cu pseudonime decente. Pentru acuratețea spațiului afectat, redacția va modera comentariile, renunțînd la cele pe care le consideră nepotrivite.