Un colectiv de cadre didactice şi studenţi de la Universitatea Politehnica Timişoara (UPT) a lansat, joi, pe Bega, o barcă propulsată cu energie pe bază de hidrogen, în premieră naţională.
„Ideea principală a fost de a familiariza studenţii cu noţiunile legate de promovarea şi utilizarea energiilor alternative, cu accent pe energia pe bază de hidrogen, de a-l utiliza ca proiect demonstrativ pentru studenţii Facultăţii de Mecanică a UPT, iar satisfacţia a fost cu atât mai mare cu cât am avut şi studenţi Erasmus interesaţi de propulsia pe bază de hidrogen. Rolul unei universităţi tehnice este să furnizeze soluţii tehnice de interes pentru comunitate, iar din acest punct de vedere cred că ne-am atins scopul”, a declarat Corneliu Crăciunescu, coordonatorul proiectului.
La realizarea bărcii propulsate cu hidrogen au contribuit cadre didactice de la Departamentul Ingineria Materialelor şi Fabricaţiei al Facultăţii de Mecanică şi de la Departamentul Chimie Aplicată şi Ingineria Compuşilor Anorganici şi a Mediului al Facultăţii de Inginerie Chimică, Biotehnologii şi Protecţia Mediului.
Tot acest colectiv a dezvoltat cu succes bicicleta acţionată printr-un sistem alimentat cu hidrogen iar ulterior a realizat şi o maşinuţă propulsată printr-un sistem similar, în premieră naţională,
Dacă bicicleta şi maşinuţa cu hidrogen au fost realizate în baza unui proiect finanţat cu fonduri norvegiene, barca propulsată cu hidrogen a fost construită integral cu fonduri proprii. Pentru propulsie a fost folosit un motor electric de 1 kW, alimentat de la o pilă de combustie ce foloseşte drept combustibil hidrogenul, iar rezultatul arderii e apa, ceea ce face ca sistemul să fie complet nepoluant. Puterea motorului nu este foarte mare, dar colectivul care a lucrat la realizarea proiectului a dorit să demonstreze mai mult viabilitatea şi aplicabilitatea propulsiei pe bază de hidrogen.
Stocarea hidrogenului s-a făcut la presiune redusă, folosind hidruri metalice, reducându-se astfel substanţial riscurile legate de utilizarea acestui tip de energie.
Studenţii implicaţi au dobândit astfel cunoştiinţe legate de utilizarea hidrogenului, de componentele specifice sistemului de generare a energiei folosind pile de combustie, precum şi activităţile specifice care presupun adaptarea unui vehicul electric la o sursă de energie pe bază de hidrogen.
WOW, ce idee. Si presupun ca e usor sa gaseti pompa de hidrogen sa alimentezi prin popasuri.
Sau mergirepede pe net, pe sit-ul firmei de alimentare, ii dai locatia sa vina sa te elimenteze cu hidrogen din butelie si in „cel mai scurt timp” ai furnizorul linga barca. ma intreb cit costa distractia cmparativ cu benzina, diesel sau baterie?
Dar cine are bani poate face ce vrea cu banii lui/eie, chiar sa ii arunce pe geam afara, daca ii face placere sau are ordin pe unitate.
„Hidrogenul alb” a fost descoperit în deceniile trecute, dar nu s-a acordat foarte multă importanță pentru că au fost căutate zăcăminte de gaz și atunci se considera că nu este necesară exploatarea lui.
Acum au reînceput să se extragă aceste zăcăminte, iar Franța a furat startul. Deși există „hidrogen alb” din belșug și în Statele Unite, Rusia și Italia. Este vorba despre zăcăminte de zeci de miliarde de tone de hidrogen în condițiile în care producția pe an în lume de hidrogen este doar de 500.000.000 de tone.
Care zicea ca hidrogenul nu e de viitor in consecintă trenurile cu hidrogen sa nu mai fie cumparate?
Hidrogen de unde?
Oricât de mică ar fi presiunea dacă din întâmplare sau neşansă există o scăpare de hidrogen si acesta se combină în raportul cuvenit cu oxigenul ……… BUUUUUUUUUM! ….. mare explozie mare şi kaput barcă, kaput barcagii!
Care sunt costurile producerii hidrogenului? La caeeasi putere calorica nu cumva iese mai scump decat benzina?
Barca s-ar putea sa fie propulsata chiar si in stratosfera. Hidrogenul acela este un gaz foarte parsiv……[Rumburak]
Pila de combustie poate fi doar o jucǎrie didacticǎ, neavând niciun fel de viitor ca generator de energie electricǎ. Extrem de scumpǎ, folisește platina în construcția catalizatorului care este un metal rar, deci nu se pune problema de utilizare pe scarǎ largǎ, este un generator greu și de putere micǎ în raport cu dimensiunile.
Deci mai ușor cu entuziasmul, nu este nimic revoluționar în acel motor de barcǎ.
de donat la UrCraci !
Vor putea merge la Capul Tarkhankut din Crimeea, ca mai anu’ trecut, să-și facă selfie.
La intoarcere înoată, măR😜g …
● mElena PoMpa 1 – StrâMba ●