Scandalul emisiilor de la Volkswagen tinde să urce la niveluri înalte

În Frankfurt investigaţiile asupra acestei probleme au determinat acuzarea chiar a lui Hans Dieter Poetsch, şeful Consiliului de Administrație al Grupului VW, care e susceptibil să fi violat legile de securitate.

Înainte de a avea funcţia actuală, el a fost şeful financiar al grupului, calitate din care ar fi trebuit să informeze acţionarii despre decontul de 15 miliarde de dolari pe care firma va trebui să-l facă. Valoarea acţiunilor a scăzut foarte mult.

Dezvăluirea că Poetsch este subiectul investigaţiei arată că grupul rămâne în mâna unor oameni care nu au luat măsuri pentru ca pierderile să nu fie atât de mari. În timpul şefiei sale, producătorul scotea pe poarta fabricii milioane de maşini, care trebuiau să înşele testele de emisii în aer.

După un an de la aflarea acestor manevre, scandalul se înteţeşte şi se repercutează asupra finanţelor şi reputaţiei firmei.

Mai sunt şi fonduri şi investitori care dau în judecată firma în SUA şi în Germania.

Procesele judiciare arată că managerii VW erau conştienţi de scandal, dar nu şi-au anunţat acţionarii, aşa cum prevăd legile. Aceste acuzări în justiţie, care vin pe lângă cele deja făcute, vor afecta VW în cuantum de alte miliarde de euro.

Un confident al familiei Piech, cea care deţine grupul auto, prin majoritatea acţiunilor, şi are drept de vot majoritar, a fost ales CEO (preşedinte director-general) în octombrie 2015.

Acesta a rezistat câteva săptămâni, până când scandalul emisiilor a ajuns la urechea publicului.

Poetsch fusese şef al departamentului financiar al firmei din 2003 şi membru în board-ul de conducere. Ca preşedinte al CA, Poetsch controlează acest consiliu.

Într-un comunicat dat de VW, aceştia afirmau că s-au îndeplinit corespunzător obligaţiile de dezvăluire a neregulilor, care revin cuiva, pe piaţa germană de capital.

VW este investigată în SUA nu doar pentru că programa prin soft maşinile să înşele, ci şi pentru că ei orchestrau o tăinuire încă din 2014, după ce testele arătaseră că există probleme la motoarele diesel ale grupului.

De fapt, VW dădea rezultate la evacuarea din motor de aproape 40 de ori mai mult decât se permitea prin legislaţie. Este vorba despre oxidul de azot, care poate cauza astm şi cancer. Se pare că şi ploaia acidă sau efectul de seră sunt corelate cu acest oxid de azot.

Cum luptă VW cu scandalul Diesel

După scandalul în care grupul auto a recunoscut că trişa la testele de emisii, acesta se luptă cu rezultatul anchetei

VW a recunoscut cum echipa maşinile cu soft, care reuşea să diminueze emisiile de gaze auto, la standul de măsură, maşinile în cauză fiind în număr de 11 milioane. Inginerii Volkswagen au venit să diminueze impactul datelor false, aducând astfel explicaţia despre cum maşinile poluau într-o măsură importantă aerul, dar la verificările pe stand toate erau în parametri.

Acestea au fost afirmaţiile lui Alberto Ayala, şef al monitorizării şi al laboratoarelor din cadrul California Air Resources Board, cel ce a făcut munca de detectiv. Acţiunile sale au dus la dezvăluirile scandaloase în legătură cu emisiile fabricantului auto. ”Minţeau fără rezerve”, a afirmat Ayala într-un interviu dat în statul California, citat într-un articol din New York Times. Paravanul care a ţinut totul ascuns timp de un an şi ceva a ridicat la sfârşit scandalul şi penalizările la proporţii uriaşe.

Nu s-a supus unor măsuri care se iau în privinţa celor care înşală în lumea auto, lucru care l-ar fi costat cel mult nişte reduceri administrative şi sancţiuni asupra propriilor muncitori. VW a portretizat abuzurile care apar atunci când inginerii şi managerii de la nivelul de mijloc, împreună cu muncitorii, fac ceea ce nu se află la nivelul conducerii unei firme. Mai multe informaţii se văd acum, din anchetele judiciare, care fac ca grupul auto să se apere foarte greu. Procesele judiciare împotriva Volkswagen, având petenţi pe proprietarii auto, ca şi avocaţi din partea statului, vorbesc că această conspiraţie cu vinovaţi ”sute de angajaţi ai producătorului, precum şi furnizorii”, de exemplu Robert Bosch, cel care a furnizat computerele de pe motoare pentru vehiculele din SUA, erau cu toţii împricinaţi.

Identificarea domnului Poetsch pentru această investigaţie a putut duce la incriminarea familiilor Porsche şi Piech, descendenţi ai tatălui afaceii VW, Ferdinand Porsche.

Ei deţin majoritatea acţiunilor VW. Poetsch e asociat al familiei şi este de asemeni preşedinte executiv la Porsche Automobil Holding SE.

Alţi investitori au criticat familia că nu au prevăzut ce se va întâmpla cu firma , dar şi că au instituit o practică de a face lucruri ilicite. Un singur personaj a fost acuzat în cazul VW.

Este vorba despre James Liang, un inginer, care a pledat ”vinovat”, cel care ”ar fi conspirat la fraudarea cumpărătorilor şi la înşelarea organelor de reglementare”.

Liang a fost în SUA, dar marea majoritate a suspecţilor sunt în Germania. Încercări de a face dreptate în acuzaţii au adus acorduri în colaborarea Germaniei cu SUA, în sensul că diferenţele de legislaţii s-au atenuat.

În Germania, procurorii nu au vreun interes să îi degreveze sau să le reducă pedepsele, prin recunoaşterea că ar fi vinovaţi. Mai mulţi potenţiali suspecţi au grijă să nu părăsească Germania, ca nu cumva să fie arestaţi în SUA.

Germania nu extrădează cetăţeni, dar în alte ţări nemţii nu au protecţie. Procurorii l-au pus sub acuzare pe fostul CEO Martin Winterkorn, precum şi pe Herbert Diess, membru al board-ului de conducere. Ei nu au dezvăluit informaţii care duceau la scăderea valorii acţiunilor grupului. Winterkorn a demisionat la scurt timp după acuzarea VW de către EPA (organismul de monitorizare a emisiilor în mediul ambient).

Herbert Diess rămâne în continuare membru al board-ului, iar acţiunile VW şi-au redus valoarea cu 0,25%. În landul Saxoniei Inferioare, care deţine 20% din acţiuni şi are 2 locuri în CA al firmei, s-a afirmat că Poetsch este nevinovat până la pronunţarea vreunei sentinţe juridice. De asemenea s-a afirmat că ”se trag concluzii pripite”.

În comunicatul landului apare informaţia că membrii board-ului au fost chemaţi la un meeting de către detectivi angajaţi de către firma germană. Raportul a anunţat că ”nu este nevoie de a se mai lua alte măsuri, în grupul VW”.

Abonează-te acum la canalul nostru de Telegram cotidianul.RO, pentru a fi mereu la curent cu cele mai recente știri și informații de actualitate. Fii cu un pas înaintea tuturor, află primul despre evenimentele importante, analize și povești captivante.
Recomanda
Mihai Mostoghiu 26 Articole
Author

Precizare:
Ziarul Cotidianul își propune să găzduiască informații și puncte de vedere diverse și contradictorii. Publicația roagă cititorii să evite atacurile la persoană, vulgaritățile, atitudinile extremiste, antisemite, rasiste sau discriminatorii. De asemenea, invită cititorii să comenteze subiectele articolelor sau să se exprime doar pe seama aspectelor importante din viața lor si a societății, folosind un limbaj îngrijit, într-un spațiu de o dimensiune rezonabilă. Am fi de-a dreptul bucuroși ca unii comentatori să semneze cu numele lor sau cu pseudonime decente. Pentru acuratețea spațiului afectat, redacția va modera comentariile, renunțînd la cele pe care le consideră nepotrivite.