„Școala ideală” în viziunea savantului Victor Babeș

Foto: Colecția Muzeului Victor Babeș

Victor Babeș și problema educației din Regatul României la sfârșitul secolului XIX. „Școala ideală” în viziunea savantului

Savantul Victor Babeș a fost și un profesor universitar de excepție, care a modelat tineri mediciniști, de-a lungul întregii sale vieți, aproape patru decenii. Poate mai puțin cunoscut este faptul că profesorul Victor Babeș nu s-a interesat doar de învățământul universitar, fiind preocupat de sistemul educațional din Regatul României în general. A corespondat cu ministrul Învățământului (Instrucțiunii Publice și Cultelor) Spiru Haret, intrând în polemici aprinse cu acesta, a ținut conferințe despre educația din România și a propus reforme modernizatoare având în vedere situația României de la sfârșitul secolului al XIX-lea. Babeș a încercat să ofere exemplul țărilor occidentale, care aveau un învățământ ce ținea cont de pregătirea și înclinațiile tinerilor. Conferințele pe care le-a ținut Babeș au fost un factor determinant în unele reforme sociale. Ele au reprezentat cel mai puternic impuls pentru conștientizarea importanței educației fizice și nu numai, pentru tineretul român.

Mai târziu, la începutul secolului XX, Conferința ținută la Cercul profesorilor secundari pe data de 15 Noiembrie 1907 a dus, ulterior, la un proiect de lege modern pentru modificarea învățământului secundar din România. Atunci s-au adus mai multe modificări în programele cursurilor, dar nu s-a înfăptuit „Școala Nouă Naturală”, pe care profesorul Babeș o visa de multă vreme. „Una din cele mai dezastruoase boale ale civilizației, ale căror victime suntem noi toți, este sistemul actual al învățământului secundar practicat astăzi în țara noastră”, spunea profesorul Babeș.

Profesorul Victor Babeș amintea că “în alte țări civilizate de mult s-a început un sistem de reforme în favoarea îngrijirii sănătății corporale și mintale ale copilului, condamnându-se tirania groaznică și fără valoare practică pentru viață a sistemului de azi, adică supraoboseala mintală, omorâtoare de trup și de suflet. Igiena prevede absolut o dezvoltare a calităților spirituale și a celor corporale la tânăr.”

Babeș susținea că elevii din Regatul României erau suprasolicitați la școală de profesori care nu țineau seama de înclinațiile copiilor sau de faptul că tinerii aveau nevoie de mai multe ore de sport în aer liber. Acest sistem de gândire era aplicat deja în țările dezvoltate din Occident. „Englezul și americanul învață în școlile secundare aproape jumătate cât trebuie să învețe românul și cu cât națiunea are mai mare vitalitate și este mai puternică cu atât mai puțin încărcat este programul școlilor secundare.”

Babeș încerca să fie persuasiv pentru a-i determina pe politicieni să schimbe programa școlară. Babeș avea o viziune foarte modernă, pentru el „școala ideală” era posibilă și în Regatul României. Savantul era chiar vehement, afirmând că „limbile moarte, matematica și religia ocupă un timp prețios pentru acei care nu vor mai face specialitate din ele. Școala ideală va trebui să caute să prezinte materiile, astfel încât fiecare elev să găsească modul de a dezvolta dispozițiunile sale speciale ca pregătire pentru o specializare ulterioară. Supra-oboseala din cauza acumulării materiilor de studiu și lipsei de exercițiu fizic – care în școlile engleze și americane ocupă partea cea mai mare din programul școlar- duce la dezastrul fizic și moral. Învățământul de 4 ore pe zi (dimineața), cu întreruperi de 30 minute după 2 ore, e suficient.

În Anglia și în Germania, în aceste școli – modele, 10-12 elevi formează un fel de familie, lucrând și învățând împreună.”

Iată, așadar, care era viziunea savantului Victor Babeș cu privire la „școala ideală”, școală pe care profesorul Babeș o dorea și în Regatul României. Profesorul Victor Babeș s-a întâlnit și a corespondat cu Spiru Haret (1851-1912), marele nostru pedagog, care a deținut funcția de ministru al educației de trei ori. Spiru Haret a fost membru titular al Academiei Române și cel mai mare reformator al școlii românești din secolul al XIX-lea. Ministrul Spiru Haret a început, cum de altfel se cunoaște, modernizarea sistemului de învățământ din Regatul României. Savantul Victor Babeș s-a implicat și în această problemă, esențială pentru progresul unei națiuni, militând pentru un sistem educațional eficient și, în același timp, modern. Cum spunea Spiru Haret:”Cum arată astăzi școala, va arăta mâine țara.”

Bibliografie: „Omagiu Profesorului Victor Babeș oferit de Societatea Studenților în Medicină”, redactat de drd. Marius Georgescu, bibliotecarul Societății, București, Institutul de Arte Grafice Carol Gobl, 1915, ediția princeps.

Articol scris de Oana Panait, muzeograf Muzeul Victor Babeș, Muzeul Municipiului București

Abonează-te acum la canalul nostru de Telegram cotidianul.RO, pentru a fi mereu la curent cu cele mai recente știri și informații de actualitate. Fii cu un pas înaintea tuturor, află primul despre evenimentele importante, analize și povești captivante.
Recomanda 1
Author

2 Comentarii

  1. Nuuuu!, e scoala Stefan Gheorghiu, scoala Sfantul sri/sie/spp/sts, si actualmente, e scoala marca plavan cu luxul si minciunile in gat!

  2. v. babesh:
    un oportunist infect crescut de „institutele pasteur”
    si atata tot.cultul tanatologilor.

Comentariile sunt închise.

Precizare:
Ziarul Cotidianul își propune să găzduiască informații și puncte de vedere diverse și contradictorii. Publicația roagă cititorii să evite atacurile la persoană, vulgaritățile, atitudinile extremiste, antisemite, rasiste sau discriminatorii. De asemenea, invită cititorii să comenteze subiectele articolelor sau să se exprime doar pe seama aspectelor importante din viața lor si a societății, folosind un limbaj îngrijit, într-un spațiu de o dimensiune rezonabilă. Am fi de-a dreptul bucuroși ca unii comentatori să semneze cu numele lor sau cu pseudonime decente. Pentru acuratețea spațiului afectat, redacția va modera comentariile, renunțînd la cele pe care le consideră nepotrivite.