Statul român a plătit. Nu știe dacă mai recuperează banii  

În data de 19 august 2020 Guvernul României, condus atunci de Ludovic Orban, a aprobat Ordonanța de urgență nr. 139/2020 privind instituirea cadrului legal pentru acordarea unor ajutoare de stat Societăţii „Compania naţională de transporturi aeriene române – TAROM” – S.A. şi Societăţii Blue Air Aviation – S.A. pentru compensarea pierderilor economice suferite în contextul pandemiei de COVID-19 publicată în Monitorul Oficial al României nr. 763/20.08.2020, Partea I.

Pentru Societatea Blue Air Aviation – S.A., Ministerul Finanțelor Publice a fost autorizat să garanteze, în numele şi contul statului, în procent de 100% unul sau mai multe împrumuturi, precum și dobânzile și comisioanele aferente, în limita sumei de 300.775.000 lei, pe o perioadă de până la 6 ani, cu titlu de ajutor de stat şi ajutor de salvare, contractarea împrumutului/rilor urmând a se realiza până la data de 31 octombrie 2020, iar disponibilizarea fondurilor către companie se va realiza până la data de 31 ianuarie 2021. Nota de fundamentare a actului normativ scrie negru pe alb că emiterea scrisorii de garantie la acel moment prezinta un risc major de executare și de nerecuperare a sumelor platite de stat, prin Ministerul Finanțelor Publice, în contul ajutorului de stat acordat.

Prin respectivul act normativ s-a propus spre aprobare modelul convenției de garantare si modelul scrisorii de garanție care cuprindea clauzele generale de garantare de către stat a împrumutului, precum si termenii financiari ai împrumutului garantat de stat care va fi acordat Blue Air de către Banca de Export Import a României EximBank S.A. (Eximbank), în numele și în contul statului român.

Împrumutul în valoare de 300.775.000 lei urma să se acorde companiei de către banca de stat Eximbank România pe o perioadă de 6 ani, pentru compensarea pierderilor economice suferite ca urmare a pandemiei COVID -19 cauzate direct în perioada martie – iunie 2020, și pentru acoperirea parțială nevoile urgente de lichiditate ale companiei în perioada septembrie 2020 – februarie 2021, la o dobândă de ROBOR la 12 luni plus o marjă de 4% pe an, o perioadă de grație de 12 luni, și cu următoarele comisioane:
a) comision de acordare de 0,75%
b) comision de 2% pentru rambursarea anticipată a împrumutului din alt credit/credite si comision de 0% pentru rambursarea anticipată a împrumutului din surse proprii
c) comision de analiză pentru modificarea condițiilor inițiale de 0,2% cu o valoare de minimum 100 euro.

Pentru asumarea riscului de garantare a împrumutului în procent de 100%, inclusiv a dobânzilor și comisioanelor, societatea Blue Air Aviation – S.A. urma să plătească Ministerului Finanțelor Publice, în calitate de Garant, un comision la fondul de risc de 2 % pe an aplicat la soldul împrumutului garantat, în rate semianuale consecutive pe toată perioada împrumutului de 6 ani.

Convenția de garantare s-a încheiat între statul român, prin Ministerul Finanțelor Publice, în calitate de Garant al împrumutului, Blue Air aviation S.A., în calitate de Garantat și Ministerul Transporturilor și Infrastructurii cu Societatea Blue Air Aviation – S.A., în calitate de în calitate de administrator al măsurii de ajutor de stat acordata societatii Blue Air Aviation – S.A.

Convenția de garantare prevede obligațiile care trebuie îndeplinite de Blue Air Aviation S.A., inclusiv angajamentele acestuia și ale Ministerului Transporturilor Infrastructurii și Comunicațiilor care decurg din Ordonanța de urgență a Guvernului nr. 139/2020, pe parcursul duratei împrumutului garantat de stat. De asemenea, scrisoarea de garanție pentru împrumutul garantat s-a emis de Ministerul Finanțelor Publice pentru banca finanțatoare Eximbank, prin care Ministerul Finanțelor Publice și-a asumat obligația de a garanta în procent de 100% împrumutul precum și dobânzile și comisioanele aferente pe toată perioada acestuia și de a onora obligațiile de plată în situația în care compania nu dispune de resursele financiare pentru rambursarea la scadență a acestuia.

Potrivit analizei economico-financiare realizate de Eximbank SA în conformitate cu prevederile art. 4 alin. (1) din Ordonanța de urgență a Guvernului nr. 139/2020, cu completările ulterioare și transmise Ministerului Finanțelor Publice prin adresa 100.202/01.10.2020, au rezulta următoarele:

1. Situația economică – financiară a Blue Air Aviation S.A.

a) Există o incertitudine semnificativă cu privire la capacitatea societății de a își continua activitatea și un risc ridicat de a nu își onora obligațiile financiare, societatea îndeplinind în acest moment cerințele legale pentru a fi încadrată în categoria întreprinderilor în dificultate, în condițiile în care mai mult de jumătate din capitalul social subscris a dispărut din cauza pierderilor acumulate, iar societatea se află în imposibilitatea continuării activității în situația în care nu va beneficia de un ajutor financiar. În conformitate cu prevederile Legii societăților comerciale nr. 31/1990, atunci când se constata că activul net al societății, determinat ca diferența intre totalul activelor si totalul datoriilor, reprezintă mai puțin de jumătate din valoarea capitalului social, administratorii societății sunt obligați să convoace de îndată adunarea generala extraordinară a acționarilor pentru a decide dacă societatea trebuie dizolvată. Dacă adunarea generală nu va hotărî dizolvarea, atunci societatea este obligată ca cel târziu până la încheierea exercițiului financiar ulterior, să procedeze la reducerea capitalului social cu un cuantum cel puțin egal cu cel al pierderilor ce nu pot fi acoperite din rezerve, dacă în acest interval activul net nu a fost reconstituit până la nivelul unei valori cel puțin egale cu jumătate din capitalul social.

b) Societatea este decapitalizată, la sfârșitul lunii iunie 2020 înregistrând capitaluri proprii negative (496,9 milioane lei/iunie 2020, 373 milioane lei/2019, -446 milioane lei/2018),
c) Gradul de îndatorare al societății este extrem de ridicat și prezintă un trend ascendent (164,2%/2018, 166,2%/2019, 200,13%/06.2020), datoriile totale ale firmei fiind de cca 2x>Total pasive; deși a înregistrat o ușoară diminuare în 2020 (-15%), nivelul datoriilor față de furnizori se menține extrem de ridicat (355,1 milioane lei/06.20202);
d) Lichiditatea este subunitară pe toată perioada analizată; fluxurile de numerar negative generate de impactul epidemiei au afectat capacitatea companiei de a asigura lichiditățile necesare achitării drepturilor salariale, a datoriilor către furnizori și celor față de bugetul statului;

Concluzia Eximbank este că valoarea companiei în acel moment a fost negativă.

2. Analiza economico-financiară a companiei

a) Evaluarea capacității de rambursare

Evaluarea capacității de rambursare a plecat de la proiecțiile financiare realizate de Blue Air Aviation S.A. în ipoteza derulării în bune condiții a planului de concordat care la rândul lui are ca premize principale obținerea ajutorului de stat (contractarea unui împrumut bancar de 63 milioane euro cu garantie de stat 100%) și realizarea infuziei de capital suplimentare de cel puțin 50 milioane euro (din care 20 milioane de euro în anul 2021 și 30 milioane de euro în anul 2022).

Modelul financiar prezentat relevă realizarea unui flux de numerar cumulat pozitiv, bazându-se însă și pe o serie de ipoteze optimiste, de revenire la nivelurile de activitate anterioare începerii pandemiei, de adoptare a unei noi strategii de business și de restructurare a cheltuielilor, în condițiile în care compania va continua activitatea pe o perioadă nedeterminată de timp (going concern), precum și de derularea în bune condiții a planului de concordat, care are la rândul lui, ca premise principale, obținerea împrumutului garantat de stat și realizarea infuziei de capital suplimentară. Nerealizarea infuziilor de capital estimate va impacta nefavorabil fluxul de numerar/capacitatea de asigurare a fluxurilor necesare desfășurării activității.

Cu toate că societatea a luat in calcul o revenire graduală a nivelului zborurilor pe perioada următoare, există un nivel semnificativ de incertitudine privind evoluția pandemiei și a nivelului de infectări atât in România cât și în principalele destinații europene ale Blue Air Aviation; în situația unei evoluții negative a pandemiei in această regiune, nivelul de activitate (zboruri) poate fi semnificativ afectat, conducând astfel la scăderea capacității de rambursare a datoriilor de către societate; în acest context, s-a procedat la efectuarea unei simulări prin diminuarea cu 15% a încasărilor și cheltuielilor directe ale companiei, situație în care rezultă o capacitate de rambursare semnificativ afectată, prin inregistrarea unor fluxuri de numerar negative pe toata perioada analizată.

Cash flow-ul companiei a fost considerat unul optimist având în vedere previziunile încasărilor viitoare, în condițiile în care pentru anul 2021 acestea sunt estimate la nivelul de 80% din realizările anului 2019. Pentru comparație, Organizația Internațională de Transport Aerian (IATA) estimează că veniturile pe kilometri parcurși de pasageri vor reveni la valorile din 2019 abia în anul 2022, iar pentru cursele internaționale abia în 2024 .

b) Evaluarea clasei de risc

Urmare a analizei economico-financiare compania a fost încadrată în categoria de performanță financiară D (grila cuprinde categorii de la A la E, A reprezentând cea mai bună categorie), în baza situațiilor financiare încheiate la 31.12.2019. Determinarea performanței financiare a fost realizată conform reglementărilor interne ale Eximbank SA, grila cuprinzând categoriile de la A la E, A reprezentând cea mai bună categorie.

c) Evaluarea structurii garanțiilor colaterale

Pentru acoperirea cel puțin a valorii împrumutului, dobânzilor și comisioanelor, compania avea obligația constituirii garanțiilor prevăzute la art. 4. alin. (2) din Ordonanța de urgență a Guvernului nr. 139/2020, respectiv teren cu pădure, aeronave, pachete de acțiuni ale Blue Air Aviation, Airline Invest și Blue Air Technic. Conform Raportului de evaluare rezultă că evaluarea a avut la bază o serie de ipoteze speciale, , cu impact semnificativ asupra concluziei evaluării, și anume:
i) bunurile sunt tranzacționabile și neafectate de sarcini sau ipoteci;
ii) valoarea de piață a terenului cu pădure reflectă situația existentă și nu un teren construibil, întrucât PUZ sector 1 este în dezbatere, existând un grad ridicat de incertitudine privind aprobarea acestuia;
iii) evaluarea acțiunilor Blue Air Aviation S.A. a fost realizată în ipoteza specială că societatea Blue Air Aviation S.A. va beneficia de acordarea ajutorului de stat (împrumut garantat) de 300.775.000 lei, pe o perioadă de 6 ani și că va beneficia de infuzia de capital previzionată în Oferta de concordat preventiv, în cuantum de 20.000.000 e în anul financiar 2021 și 30.000.000 euro în anul financiar 2022. Evaluarea acțiunilor s-a bazat pe ipoteza conform căreia societatea Blue Air Aviation S.A. va continua să își desfășoare activitatea conform principiului “continuării activității” (“going concern”) pentru o perioadă nedefinită, având la baza previziunile financiare din oferta de concordat preventiv.
iv) acțiunile Airline Invest S.A. au fost evaluate prin aplicarea metodei ANA (Activ Net Ajustat), având în vedere faptul că principalul activ al Airline Invest S.A. este reprezentat de 99,9990% din acțiunile Blue Air Aviation S.A. Evaluarea acțiunilor Airline Invest S.A. s-a bazat pe aceeași ipoteză specială, ca și pentru Blue Air Aviation S.A., respectiv realizarea infuziei de capital și primirea ajutorului de stat. Valoarea totala a garanțiilor a luat în considerare pachetul de acțiuni al Blue Air Aviation S.A dar nu a luat in considerare și valoarea pachetului Airline Invest S.A. .
v) evaluarea aeronavelor s-a realizat în ipoteza în care acestea sunt în configurația inițială, având montate motoarele cu care au fost achiziționate; în fapt aeronavele aflate în proprietatea Blue Air Aviation SA sunt gajate la 30.06.2020 în favoarea Air Lease Corporation și în favoarea ANAF; mai mult, aeronavele suspuse evaluării se găsesc în diferite situații precum: motoare montate pe alte aeronave, aeronave achiziționate fără motoare și care au motoare de pe altă aeronavă sau nu au motoare montate. Având în vedere că Blue Air Aviation S.A. nu poate face plata datoriilor către cei doi creditori anterior obținerii împrumutului garantat de stat, ipoteca asupra aeronavelor poate fi constituită inițial în favoarea Ministerului Finanțelor Publice cu rang subsecvent celor existente, iar ulterior achitării datoriilor către cei doi creditori și radierii în consecință a sarcinilor, ipoteca va deveni de rang 1.

În ceea ce privește infuzia de capital suplimentară Eximbank precizat că nerealizarea infuziilor de capital estimate (circa 50 milioane de euro din care 20 milioane de euro în anul 2021 și 30 milioane de euro în anul 2022) ar urma să impacteze nefavorabil fluxul de numerar/capacitatea de asigurare a fluxurilor necesare desfășurării activității; pentru implementarea procedurii de concordat, ulterior primirii ajutorului de stat, luând în considerare atât nivelul foarte ridicat al datoriilor fațã de capacitatea societãții de a genera suficiente lichidități pentru achitarea acestora, precum și capitalurile proprii negative, este necesar un aport de capital total de circa 50 milioane de euro care la rândul său a fost condiționată de primirea de cãtre Blue Air Aviation SA a 62 milioane euro ajutor de stat din partea Guvernului României, de evoluția condițiilor de piață și de concluziile acțiunii Due Diligence din partea investitorilor asupra companiei.

În conformitate cu prevederile OUG nr. 139/2020, cu completările ulterioare, garanția de stat s-a acordat cu constituirea tuturor garanțiilor prevazute la art. 4 din ordonanță.

Referitor la emiterea garanției de stat Eximbank a considerat că pentru acoperirea valorii împrumutului, dobânzilor și comisioanelor scenariul care se încadrează în prevederile OUG nr. 139/2020, cu completările ulterioare, este cel care cuprinde în structura de garanții terenul cu pădure și acțiunile Blue Air Aviation, numai în situația în care premizele, care au stat la baza evaluării companiei de către firma de evaluare Veridio S.R.L. se realizează, respectiv:
1. acordarea finanțării cu ajutor de stat (garanția de stat) ,
2. omologarea și respectarea planului de concordat preventiv,
3. infuzia de capital de minim 50 milioane de euro,
4. redresarea activității companiei și realizarea fluxurilor de numerar avute în vedere a fi înregistrate pe parcursul perioadei analizate (6 ani).

Totodată, Eximbank apreciat că în situația nerespectării ipotezelor avute în vedere nu se poate aprecia valoarea acțiunilor.

Mai mult, dacă în ceea ce privește ajutorul de stat (garanția de stat) se poate considera o inter-condiționalitate cronologică (acordarea ajutorului de stat se va reflecta ulterior în valorea companiei), în ceea ce privește celelalte condiții privind omologarea și respectarea Planului de concordat preventiv și infuzia de capitalde minim 50 milioane de euro) care dau valoare acțiunilor din Raportul de evaluare, acestea nu sunt sub controlul companiei, iar valoarea companiei este cea menționată în Raportul de evaluare numai ulterior îndeplinirii acestor condiții.

3. Executarea garanției de stat prin nerambursarea împrumutului de salvare

Conform prevederilor Deciziei CE C (2020) 5830 final în situația nerambursării la scadență a componentei din împrumut ca ajutor de salvare și executării garanției de stat, în termen de 6 luni, începând cu efectuarea primei trageri din împrumut, compania are obligația transmiterii către Ministerul Transporturilor Infrastructurii și Comunicațiilor a unui plan de restructurare, care va fi notificat către CE,. În cazul în care compania nu transmite planul de restructurare sau CE nu aprobă planul de restructurare, suma aferenta ajutorului de salvare devine scadentă și exigibilă, iar în caz de neplată imediată a acestuia, Eximbank va executa garanția de stat pentru întreaga valoare a împrumutului, urmând ca recuperarea creanței, rezultată din executarea garanțiilor prevăzute în Ordonanța de urgență a Guvernului nr. 139/2020 la art. 4 alin. (2), lit. a)-c) și g) și trecerea integrală a garanțiilor prevăzute la art. 4 alin. (2), lit. d)-f), în proprietatea statului, să se realizeze aplicând în mod corespunzător prevederile art. 9 şi 10 din același act normativ. În situația în care CE va emite o decizie de recuperare a ajutorului de stat de salvare, Ministerul Finanțelor Publice va pune în aplicare această decizie în conformitate cu legislația europeană și națională din domeniul ajutorului de stat.
Executarea garanției de stat va avea impact asupra cheltuielilor bugetare si deficitului bugetului de stat, întrucât plățile în contul garanției de stat se vor efectua din bugetul de stat.

 

Blue Air era datoare și la Aeroportul din Iași

Blue Air avea datorii de 1,2 milioane euro către Aeroportul Iași. Compania low cost trebuia sa achite taxele aferente ultimelor cinci luni si jumatate, scria în noiembrie 2019 infoiasionline.ro

„Elementul de baza pe care ei incearca sa-l obtina si noi nu putem sa-l oferim sunt reducerile comerciale aferente anului trecut. Regula pe care o are Aeroportul Iasi este ca, daca ei au datorii la finalul anului nu beneficiaza de niciun fel de reducere”, a declarat la Tele M, Catalin Bulgariu, director Aeroport Iasi.

Acesta a mai spus ca Blue Air incearca sa obtina reducerea retroactiv ori Blue Air poate beneficia de discount abia in luna ianuarie 2020 daca vor plati taxele pentru anul acesta.

Abonează-te acum la canalul nostru de Telegram cotidianul.RO, pentru a fi mereu la curent cu cele mai recente știri și informații de actualitate. Fii cu un pas înaintea tuturor, află primul despre evenimentele importante, analize și povești captivante.
Recomanda 1
Cosmin Pam Matei 4576 Articole
Author

9 Comentarii

  1. Lasă aiurelile bre și treci la realități.. Guvernul Orban n-are treabă cu afacrile interne ale unor companii aeriene care funcționează exact conform cerințelor pieții,.Nu jaf, nu lefuri astronomice și nu mâna băgată in buget..Deci companiile clar urmăresc eficient piața și profitul in tot ceea ce intreprid,.Vizibil..

  2. dobanda ROBOR+4% si altele…la banca dobanda era ROBOR+2,5%, de ce 4% si nu 2,5% plus comisioane si conditii?

  3. Minte tutungiu de nu se vede, a fost complice la tot ce inseamna furaciuni din orice in Romania! Cum sa recunoasca daca sunt complici?!

  4. A cui e acestă firmă?…cine sunt în spatele acestei companii aero ?…Asta trebuie arătat, cine spăla banii prin acestă companie de tip Nufărul?…ce legături au anumite structuri speciale în acestă afacere?…
    De ce au sărit ca arși cei de la PNL, în special conducătorii lor?…
    Pentru compania Tarom n-au sărit așa …

  5. -pai bre,”mobilitatea fortei de munca” nu aduce avantaje economice,
    parca asta era gargara de pana acum?

    hai sa pomenim de Tarom:
    -bagata in corporatia „skyteam”
    cu piloti din spatiul ex-sovietic- ukraina sau respublik maldovskaiya
    si printre cele mai mari tarife!

    pilotu ex-soviet prezinta incertitudini:
    la ei conventia pe giro-orizont era INVERS fata de standardul nostru,vestic(airbus,boeing),
    traditia dispare greu!

  6. plus ca phonatia unui pilot ex-soviet este greu de supportat:
    -sunetele unei limbi ciudate,cavernoase,
    nu sunt de natura sa transmita incredere pasagerului alert
    (nu ne comparati cu sheptelu pornit bezmetic cu avionu
    catre „o lume mai buna” ).

  7. Dar cine a zis ca Statul ar vrea sa recupereze banii ??? S-au impartit deja !

  8. Era normal ca feciorul de securist sa dea banii romanilor securistilor. Unde-i ordin …

Comentariile sunt închise.

Precizare:
Ziarul Cotidianul își propune să găzduiască informații și puncte de vedere diverse și contradictorii. Publicația roagă cititorii să evite atacurile la persoană, vulgaritățile, atitudinile extremiste, antisemite, rasiste sau discriminatorii. De asemenea, invită cititorii să comenteze subiectele articolelor sau să se exprime doar pe seama aspectelor importante din viața lor si a societății, folosind un limbaj îngrijit, într-un spațiu de o dimensiune rezonabilă. Am fi de-a dreptul bucuroși ca unii comentatori să semneze cu numele lor sau cu pseudonime decente. Pentru acuratețea spațiului afectat, redacția va modera comentariile, renunțînd la cele pe care le consideră nepotrivite.