Statul respinge investițiile în rețeaua de transport gaze naturale

Statul român, prin Ministerul Economiei, a respins finanţarea “Planului de Dezvoltare a Sistemului Naţional de Transport gaze naturale în perioada 2018 – 2027” propusă de operatorul național de transport gaze naturale Transgaz. Motivul invocat este insuficiența informațiilor referitoare la gazele care urmează să fie extrase şi transportate astfel încât viitoarele investiţii să se suţină economic. Cel mai important proiect în care Transgaz este implicat este BRUA, adică interconectorul Bulgaria – România – Ungaria – Austria. Compania îşi planificase investiţii totale de 1,9 miliarde de euro pentru extinderea sistemului de transport al gazelor, potrivit Planului de Dezvoltare pentru perioada 2018-2027. Prin acest gazoduct urmează să fie luate gazele dintr-o conductă ce vine din zona Caspică, via Turcia, și să le transporte în Europa. Faza 1 din BRUA implică o investiție de 78,6 milioane de euro, faza 2 – 68,8 de milioane de euro, iar cea de-a treia 530 de milioane de euro.
“Cu 1672809 de voturi Pentru reprezentând 19.092550% din numărul total de voturi exprimate, cu 7088765 de voturi Împotrivă reprezentând 80.907370% din numărul total de voturi exprimate și cu 7 voturi Abținere, reprezentând 0.000080% din numărul total de voturi exprimate, nu aprobă, la această dată, finanțarea ″Planului de Dezvoltare a Sistemului Naţional de Transport gaze naturale în perioada 2018 – 2027″, cu mențiunea că este necesară suplimentarea Planului de Dezvoltare a Sistemului Național de Transport Gaze Naturale în perioada 2018-2027, cu informații referitoare la investițiile care să asigure dezvoltarea rețelei de transport pe teritoriul României, la investițiile în infrastructura existentă și la cele necesare pentru realizarea angajamentelor luate față de Comisia Europeană (ex: realizarea interconexiunilor la volumele și parametrii tehnici asumați), precum și la suportabilitatea efortului financiar asumat”, se arată într-o informare Transgaz.
Un alt proiect major în reprezintă dezvoltarea pe teritoriul României a coridorului sudic de transport, pentru preluarea gazelor de la ţărmul Mării Negre, unde vor merge 360 de milioane de euro. Alte 174 milioane de euro sunt necesare pentru dezvoltarea sistemului de transport al gazelor din estul României. De asemenea,  interconectarea sistemului național de transport operat de Transgaz cu conducta de tranzit T1 şi reverse flow la Isaccea necesită investiții 101 milioane de euro.
Interconectarea cu Ucraina va costa 125 de milioane de euro, iar cea cu Serbia – 42 de milioane de euro.
Toată lumea așteaptă producția de gaze din Marea Neagră însă doar americanii de la The Carlyle au anunțat că vor continua investițiile. OMV Petrom și ExxonMobil sunt în stand-by, invocând legislația nefavorabilă din România, legea offshore și OUG 114. În plus, Transgaz nu a primit nicio cerere suplimentară de rezervare de capacitate de pe viitoarea conductă Tuzla-Podişor pentru a se construi infrastructura care să aducă în sistemul de transport gazele din perimetrul Neptun Deep. În ce privește BRUA, Ungaria a decis să nu mai continue traseul până în Austria, susținând că are ce face cu gazul.
Abonează-te acum la canalul nostru de Telegram cotidianul.RO, pentru a fi mereu la curent cu cele mai recente știri și informații de actualitate. Fii cu un pas înaintea tuturor, află primul despre evenimentele importante, analize și povești captivante.
Recomanda
Cosmin Pam Matei 4577 Articole
Author

6 Comentarii

  1. Altii mai prosti isi mai trag inca o conducta de gaz din Rusia, altii o trec pe sub mare, pe altii pana si tranzitul ii face sa iasa in castig, in schimb dobitocii din statul roman isi taie singuri craca de sub picioare. Crede cineva ca habarnistii aia de doi bani din ministere, adusi de tov. Dragnea si altii ca el si pusi in functii ca pe niste cizme, astia sa se gandeasca la dezvoltarea transportului de gaze? Nu au fost mereu o gramada de derbedei prin tot felul de functii la transgaz care doar au bagat bete in roate, unii de habarnisti ce erau, altii ca asa aveau dispozitii. Si cand o sa faca conducta? Dupa ce extrag aia gazul din M. Neagra cand ar fi trebuit deja construita, oare nu am putea avea si noi un castig din tranzitul gazelor din Turcia si altele? Dar cu cine, cu actuala cloaca de functionarasi si alti incompetenti, distrugem in continuare putinele firme care au mai supravietuit jafului facut chiar de nenorociti de teapa celor care au respins investitiile. Ungaria deja rezervase capacitate de transport, cat de prost poti sa fii sa te faultezi singur. Sau au interes sa i impinga spre faliment pentru a fi luata de tot felul de excroci sin afara sau de aici?

    • @ geo

      bai, „amice”, conducta asta pe care vrea sa o construiasca tranzgazul nu va avea nici o ramificatie prin care sa se distribuie gazul catre potentialii consumatori ROMANI

      banii care se baga in constructia conductei BRUA vor fi luati TOT DE LA ROMANI

      mai citeste si din alte surs de informatii:

      „Coridorul jafului: Conducta BRUA se poate face doar dacă Transgaz fură 17 mii de terenuri de la proprietari”

      „17 de bani pe metrul pătrat de teren! Asta este oferta pe care o face Transgaz unora dintre cei 17 mii de proprietari pe care vrea să-i exproprieze pentru conducta BRUA, cu care să ducă gazele din Marea Neagră oriunde altundeva decât în România.

      Dar, pentru a fi convinşi „cu frumosul” majoritatea proprietarilor sunt minţiţi sau lăsaţi să înţeleagă că vor avea şi ei în sfârşit „ţeavă de gaze”.

      Adevărul?

      Nici un centimetru cub de gaz nu va ajunge la proprietarii de pe traseul BRUA – nu se poate tehnic, nu se poate legal, nu se poate comercial.

      În realitate, construcţia acestei conducte le scade şansele să aibă vreodată acces la reţea.

      Costul total este de 479 de milioane de euro.

      Uniunea Europeană oferă gratis 179 de milioane de euro.

      Pentru restul de 300 de milioane de euro, Transgaz pune jumătate din surse proprii iar de jumătate se împrumută.

      De unde va lua banii?

      Deocamdată, tot din buzunarele consumatorilor români.

      Când va începe să transporte gaz, îi va lua de la două companii ungureşti care au rezervat întreaga capacitate.

      Numele lor, la fel ca şi al celorlalte companii care au participat la licitaţie dar au pierdut, este secret.

      https://adevarul.ro/news/eveniment/coridorul-jafului-conducta-brua-doar-transgaz-fura-17-mii-terenuri-proprietari-1_5b60a488df52022f75daa5e1/index.html

  2. Tot conducte de interconectare sunt în discuție. Suntem obsedați să la putem da gazul la alții. dar că Oradea nu are gaz, Bradul cu localitățile din Apuseni nu au gaz, parte din Timișoara și localitățile ce o înconjoară, tot agricultură performantă nu are gaz nu preocupă pe nimeni nu a fost în planul nimănui de guvernare câți s-au perindat. Introducerea gazului peste tot nu este o prioritate națională și nu preocupă pe nimeni schimbarea modui de viață în bine într-o mulțime de localități.

  3. Simplu: nici o Investitie, nici o urma pentru DEZVOLTARE, asta e modelul econonomic PSDragnea!
    TOTI banii in PLUS merg la Buget pentru Plata salariilor bugetarilor(Salariul dnei Carmen Dan, de la 1 Ianuarie 2019, e de 24.675 Lei!) si a Pensiilor(in special a Pensiilor SPECIALE Uriase ale parlamentarilor!)!
    Investitii la Sfantu’ asteapta sau poate la anul de gratie 2040, stiti „Strategia Romania 2040” a dlui Dragnea, care la Congresul PSD din Februarie 2018 in Discursul lui a zugrăvit o Românie fabuloasă, viitor nod energetic şi de transport, cu trenuri de mare viteză, autostrăzi, educaţie şi sănătate.
    Dar totul în 2040, pentru cine va apuca măreaţa lume nouă anunţată de dl Dragnea.
    Strategia aia in care a PROMIS dl Dragnea(fara VIRGULA, de data asta!) ca ii va face fericiti p-aia care vor mai prinde Anul 2040!!
    Din Februarie 2018, dl Dragnea NU a mai pomenit nici un cuvintel despre mareata Strategie „Romania 2040”.
    Nici el, nici slugile lui analfabete.

  4. Romania TV: „Interesele personale ale Ministrului economiei blochează un proiect strategic în energie.
    Interesele firmelor de casă ale PSD au dus la blocarea proiectelor de dezvoltare ale companiei de stat Transgaz şi aruncă în aer independenţa energetică a României.
    Rusia şi proiectele lor energetice sunt câştigătorii absoluţi din această poveste.

    In aceste zile a apărut în spaţiul public informaţia potrivit căreia proiectele de dezvoltare ale Transgaz sunt blocate, după ce, în 12 martie 2019, Adunarea Generală a Acţionarilor nu a votat finanţarea Planului de Dezvoltare a Sistemului Naţional de Transport gaze naturale în perioada 2018-2027.
    Motivul oficial al acestei decizii es necesitatea suplimentării cu investiţii care să asigure dezvoltarea reţelei de transport, prin realizarea de sisteme noi de distribuţie de gaze naturale în localităţile fără alimentare cu gaze, prevăzute în Programul de guvernare.

    De fapt, în spatele acestei decizii se ascund interese ale unor firme „de casă” ale decizionalilor noştri, ce urmăresc să obţină netransparent contracte „grase”, pentru lucrări de investiţii la infrastructura de transport gaze.
    Unul din principalii beneficiari ar fi chiar Niculae Bădălău, ministrul economiei, minister care deţine majoritatea acţiunilor din cadrul companiei naţionale, prin Gecor Prod Construct 94 Srl, Kirilic Group Srl Şi Anastamar Construct Srl, firme controlate de Gheorghe Cuşă, al cărui fiu, George Cuşă, e naşul lui Gabriel Bădălău, fiul demnitarului.
    Interesat de protejarea firmelor apropiaţilor săi, ministrul economiei a uitat de angajamentele asumate de compania naţională, respectiv realizarea proiectelor de interes european (BRUA şi interconexiunile cu ţările limitrofe deja vizate de planul respectiv).”
    https://www.romaniatv.net/interesele-personale-ale-ministrului-economiei-blocheaza-un-proiect-strategic-in-energie_465183.html

Comentariile sunt închise.

Precizare:
Ziarul Cotidianul își propune să găzduiască informații și puncte de vedere diverse și contradictorii. Publicația roagă cititorii să evite atacurile la persoană, vulgaritățile, atitudinile extremiste, antisemite, rasiste sau discriminatorii. De asemenea, invită cititorii să comenteze subiectele articolelor sau să se exprime doar pe seama aspectelor importante din viața lor si a societății, folosind un limbaj îngrijit, într-un spațiu de o dimensiune rezonabilă. Am fi de-a dreptul bucuroși ca unii comentatori să semneze cu numele lor sau cu pseudonime decente. Pentru acuratețea spațiului afectat, redacția va modera comentariile, renunțînd la cele pe care le consideră nepotrivite.