Statul vrea cât mai multe acțiuni

bani-moneda-romania-inflatie

Autoritățile publice centrale și unitățile administrativ teritoriale pot cumpăra acțiuni emise de operatorii economici aflați sub autoritatea acestora, cu respectarea prevederilor legale în vigoare la data efectuării operațiunii de cumpărare, se arată într-un proiect de ordonanță de urgență elaborat de Ministerul Economiei.

Prin consolidarea poziţiei de acţionar a autorităților publice centrale și unităților administrativ teritoriale se crează posibilitatea întăririi anumitor domenii, precum şi creşterea atractivităţii şi eficienţei societăţilor şi a valorii economice, în beneficiul cetăţenilor români, scrie nota de fundamentare a proiectului.

Întreprinderile publice reprezintă un segment important al economiei naţionale care, prin activitatea şi rezultatele lor financiare, au influenţă asupra stabilităţii şi dezvoltării economice a ţării. Deţinerea de către stat de participaţii la întreprinderile publice are la bază atât raţiuni economice, cât şi sociale, de serviciu public, structurale sau de siguranţă naţională, pornind şi de la aşteptările cu privire la nevoile pe care acesta trebuie să le acopere.

Indiferent de motivaţia statului ca acţionar în întreprinderile publice, aceasta are întotdeauna un impact economic, cu implicaţii substanţiale asupra bugetului de stat, precum şi de natură socială.

În unele societăţi însă, cum sunt si societăţile de interes strategic, este importantă prezenţa statului ca acţionar, într-un procent care să asigure adoptarea unor decizii strategice obligatorii la nivel naţional, cu respectarea principiilor concurenţei.

Administrarea societăților cu capital majoritar sau integral de stat a condus la concluzia necesității participării cu drepturi egale, în mod nediscriminatoriu, a acționarilor operatorilor cu capital de stat la deciziile societare, necesitatea asigurării unui climat concurențial între operatorii economici, indiferent de structura capitalului social.

Pentru că autoritățile statului trebuie să se comporte ca un bun proprietar și care trebuie să își poată manifesta ambele drepturi, și cel de cumpărare și cel de vânzare a acțiunilor deținute la societati, precum și pentru a-și putea realiza o politică de investiții coerentă și profitabilă, în special în anumite domenii de activitate de interes strategic, este necesară consolidarea poziței de acționar.

În anul 2005, a fost înfiinţat Fondul Proprietatea pentru despăgubirea persoanelor ale căror bunuri au fost expropriate în mod abuziv de regimul comunist, în special acelora la care restituirea în natură nu a fost posibilă.

Astfel, Fondul Proprietatea este un organism de plasament colectiv, sub forma unei societăţi de investiţii, cu personalitate juridică, căruia i s-au transferat, în baza Legii nr. 247/2005 privind reforma în domeniile proprietăţii şi justiţiei, precum şi unele măsuri adiacente, pachete de acţiuni deţinute de stat la unele societăţi, inclusiv la societăţi de interes strategic, astfel cum sunt menţionate în articolul 3, alin.(1), litera b) din O.U.G. nr. 88/1997 privind privatizarea societăţilor, cu modificările şi completările ulterioare.

În prezent, prin strategia sa, acționarul Fondului Proprietatea intenționează să își vândă acțiunile la unele societăți de interes strategic la care și autoritățile publice centrale sunt acționare și acestea nu pot participa, în timp real, la cumpărarea acțiunilor.

De asemenea nici manifestarea dreptului de preferință nu se poate produce în timp real, lezând în unele cazuri interesul public la unele societăți din domenii strategice de activitate sau care au acces la resurse naturale publice.

Ținând cont de prevederile Legii nr. 247/2005 privind reforma în domeniile proprietăţii şi justiţiei, precum şi unele măsuri adiacente, care obligă autoritățile publice centrale la listarea unui pachet de minim 5 %, se poate ajunge la pierderea pachetului majoritar de acțiuni la unele dintre societățile aflate în portofoliu și care fac parte din domenii de interes public.

Reglementările actuale în vigoare în materia privatizării, respectiv art.42 din O.U.G. nr. 88/1997 privind privatizarea societăților, modificată și completată, interzic statului să achiziţioneze acţiuni la societăţi cu capital de stat sau privat, nefiind reglementat mecanismul prin care statul, la rândul său, ca şi ceilalţi acţionari, să îşi poată consolida poziţia de acţionar, să se manifeste ca un investitor privat, prudent și diligent în economie.

Implementarea unei politici de acţionariat unitare a statului în societăţile de interes strategic, la care acesta deţine un pachet majoritar de acțiuni va asigura creşterea performanţelor financiare şi operaţionale sustenabile ale operatorilor economici cu capital de stat, prin posibilitatea elaborării de strategii aplicabile domeniilor de interes public. Totodată, menţinerea pachetului majoritar de acțiuni la societăţile de interes strategic, asigură protecţia intereselor naţionale în activitatea economică, cu respectarea regulilor economiei de piaţă, bazată pe libera iniţiativă, libertatea comerţului, protecţia concurenţei loiale şi mai ales, facilitează un comportament al statului similar cu cel al unui investitor privat, prudent și diligent. Fără acest instrument statul este discriminat, acesta neavând posibilitatea de a se manifesta similar unui investitor privat, prudent și diligent, sens în care Ministerul Economiei susține că că legislația în vigoare nu este suficientă. Astfel, promovarea unei astfel de reglementări vine în sprijinul legislației existente în domeniul privatizării, permițând statului adaptarea strategiilor de privatizare în sensul realizării unor oferte care sa fie atractive în procesul de privatizare și care să aducă un beneficiu statului și dezvoltării economice și sociale a țării. În această situație statul beneficiază realizarea unor obiective de drept public prin intermediul utilizării unor mijloace de drept privat cum sunt cumpărările de acțiuni, în scopul garantării și protejării proprietății private a statului în acord cu prevederile art. 44 și 136 din Constituție. Având în vedere lipsa cadrului legal pentru achiziționarea de acțiuni de către stat, este necesară crearea acestuia.
De asemenea, trebuie reglementate și condițiile în care instituțiile publice implicate pot opta pentru exercitarea posibilității de a cumpara acțiuni la societățile cu capital de stat, prin comparație cu condițiile în care se va fundamenta decizia de privatizare și în care se vor aplica dispozițiile în materie de privatizare.

Având în vedere faptul că autoritățile publice centrale și unitățile administrativ teritoriale trebuie să acţioneze în interes public, spre beneficiul tuturor cetăţenilor săi, calitatea de acţionar trebuie văzută ca având o motivaţie mult mai largă decât cea a unui investitor privat, pornind de la nevoile pe care acestea trebuie să le acopere, atât de natură economică, cât şi socială.

Deţinerea de acţiuni de către autoritățile publice centrale și unitățile administrativ teritoriale trebuie să ducă la crearea şi menţinerea de valoare economică, în beneficiul cetăţenilor români. Având în vedere argumentele anterior menţionate se impune luarea, în regim de urgenţă, a măsurilor necesare, astfel încât să se poată asigura protecţia resurselor naturale, a serviciilor publice, inclusiv prin păstrarea pachetului majoritar de acţiuni de minim 51% din capitalul social al societăţilor de interes strategic din aceste domenii.

În acest context se impune completarea, respectiv modificarea legislației actuale cu prevederi care să permită autorităților publice centrale și unităților administrativ teritoriale să se manifeste ca un investitor privat, prudent și diligent, respectiv să achiziționeze acțiuni, fără afectarea condițiilor normale de piață, cu asigurarea transparenţei fondurilor publice alocate şi utilizarea eficientă a acestora, dezvoltarea regională fundamentată pe considerente sociale, economice şi de mediu și respectarea legislației naționale și europene în domeniul ajutorului de stat și concurenței, însă necesare în vederea consolidării poziției sale de acționar, se arată în nota de fundamentare.

Abonează-te acum la canalul nostru de Telegram cotidianul.RO, pentru a fi mereu la curent cu cele mai recente știri și informații de actualitate. Fii cu un pas înaintea tuturor, află primul despre evenimentele importante, analize și povești captivante.
Recomanda 1
Cosmin Pam Matei 4576 Articole
Author

2 Comentarii

  1. Un sumar al activitatilor de lichidare a portofoliului Fondului Proprietatea. Se poate vedea aici ce inseamna un fond de investitii. Avem …………………………………………………………………………… ………..vanzare(lei) profit cumparator. procent profit
    petrom… 1641671540 .1090281490 ……..66.41%
    transgaz.. 303514640 …598072069 …….197.05%
    romgaz.. 1641671540. 1125760646 ………68.57%
    total. ……3586857720 ..2814114205 ………78.46%…………………. …… La o investitie de 3.5 miliarde lei s-a obtinut un profit de 2.8 miliarde lei.Daca Fondul suveran ar fi cumparat ce a vandut Fondul Proprietatea ar fi avut pana acum un venit de 2.8 miliarde. Acestea nu mai sunt in activele FP ci in portofoliul cumparatorilor calificati! Aceasta este o evaluare ce cateva saptamani. Intre timp profitul a crescut si mai mult. daca intereseaza revin cu explicatii/

  2. Acum statul se chinue sa cumpere pe bani multi ce a ce ieri a vandut pe un leu . Eu cred ca legislatia trebuia Ajutata in asa fel incat societatiile care au fost capusate dupa prvatizeisen sa fie caitati la actionari , iar acestia urmariti de stucturile romanesti 50 de ani pentru recuperarea patrimonilui devalizat , si obligarea de a vinde in aceleasi conditii actiunile catre statul roman ca la privtizare . Asta cred ca este o noua faza a razboiului anti Romania , e ceva de genul alergarii cu furculita dupa maslina din blid .

Comentariile sunt închise.

Precizare:
Ziarul Cotidianul își propune să găzduiască informații și puncte de vedere diverse și contradictorii. Publicația roagă cititorii să evite atacurile la persoană, vulgaritățile, atitudinile extremiste, antisemite, rasiste sau discriminatorii. De asemenea, invită cititorii să comenteze subiectele articolelor sau să se exprime doar pe seama aspectelor importante din viața lor si a societății, folosind un limbaj îngrijit, într-un spațiu de o dimensiune rezonabilă. Am fi de-a dreptul bucuroși ca unii comentatori să semneze cu numele lor sau cu pseudonime decente. Pentru acuratețea spațiului afectat, redacția va modera comentariile, renunțînd la cele pe care le consideră nepotrivite.