Tentaţii teatrale la FNT

„Carmina Burana”, marca Gigi Căciuleanu

Luni seară, publicul Festivalului Naţional de Teatru a avut ocazia să-i redescopere pe minunaţii actori ai “Teatrului Maghiar de Stat din Cluj” într-o ipostază neaşteptată: aceea de magnifici interpreţi ai unei dificile partituri lirice, opera într-un act “Gianni Schicchi” de Giacomo Puccini. „O bijuterie, o încântare a auzului, ochiului, o demonstraţie rafinată a umorului la scena deschisă, o performanţă specială a actorilor-cântăreţi. O bucurie!” – afirma criticul teatral Marina Constantinescu.

Metamorfoza a fost posibilă graţie regiei lui Silviu Purcărete – ale cărui spectacole constituie secţiunea centrală a festivalului -, dar şi impecabilei conduceri muzicale asumate de Katalin Incze G. Splendida scenografie îi aparţine lui Helmut Sturmer, costumele fiind semnate de Lia Manţoc.

Carmina Burana, marca Gigi Căciuleanu

O metamorfoză se va produce pe scena Operei Naţionale din Bucureşti şi miercuri seară, când actorii Teatrului Naţional din Târgu-Mureş vor deveni uluitori dansatori („dans-actori”) prin arta unui alt magician: regizorul şi coregraful Gigi Căciuleanu, ale cărui viziuni caragialiene au stârnit deja ovaţii în deschiderea FNT. De această dată, Gigi Căciuleanu propune o lectură inovatoare a binecunoscutei compoziţii a lui Carl Orff, “Carmina Burana”, concentrând-o în 21 de „tablouri” şi traducând într-un limbaj corporal plin de energie şi emoţie bogăţia de sensuri din poemele şi cântecele profane de secol XIII care au inspirat-o. Spectacolul porneşte de la oratoriul lui Carl Orff, compus pe texte profane din secolul al XIII-lea, ilustrând o lume a căderii în depravare. Tânjirea după iubire şi iubiri, excesele bahice şi viciile cele mai ciudate atrag după ele dorinţa de ritual şi nevoia de exorcizare. Exorcizări şi ritualuri inventează şi Gigi Căciuleanu prin intermediul mişcării coregrafiate, cu minuţiozitatea unui ceasornicar de fineţe. Nu doar timpul este măsurat aici, ci şi plăcerile ascunse, adică viaţa dorită sau cea trăită. Oamenii devin n işte jucării în mâinile destinului – Fortuna. Personaj principal devine grupul, mulţimea, Mundus, căruia ne alăturăm fiecare dintre noi.

Dialog Silviu Purcărete – George Banu

Aflat în Franţa pentru premiera spectacolului “Artaserse”, opera barocă a lui Leonardo Vinci pe care a pus-o în scenă la “Opéra National de Lorraine”, celebrul regizor va fi totuşi prezent în mijlocul publicului şi al invitaţilor Festivalului Naţional de Teatru graţie unui dialog excepţional purtat cu eseistul şi profesorul George Banu sub semnul unei teme generoase: “Teatrul şi sensul comunităţii”.

Filmat la Nancy chiar în urmă cu câteva zile de operatorul Horia Lapteş, pentru Festivalul Naţional de Teatru, acest dialog (cu o durată de 45 minute) va fi proiectat în premieră joi, 1 noiembrie, de la ora 18.00, la Sala „Liviu Ciulei” a Teatrului „Bulandra”, înainte de documentarul “Insula. Într-O furtună: Silviu Purcărete”, de Laurenţiu Damian, şi va fi reluat duminică, 4 noiembrie, la aceeaşi sală, după spectacolul “Aşteptându-l pe Godot” de Samuel Beckett, în interpretarea actorilor Teatrului “Radu Stanca” din Sibiu.

Poveşti ale literaturii universale

“Teatrul Naţional din Timişoara” va participa la această ediţie cu două spectacole, la invitaţia selecţionerului FNT, criticul dramatic Alice Georgescu.

Joi, 1 noiembrie, de la orele 18.00 şi 21.00, 30, respectiv vineri, 2 noiembrie de la ora 11.00, în Sala Multimedia a “Teatrului Naţional Bucureşti” veţi putea viziona spectacolul „Înainte de pensionare” de Thomas Bernhard. Este povestea fraţilor Höller, o familie unită prin secrete, prin ură, şi prin negocieri maladive ale raporturilor de forţă, fiind, în egală măsură, o ilustrare perfectă a totalitarismului concentrat în interiorul familiei.

Distribuţia îi reuneşte pe actorii Doru Iosif, Ana Maria Cojocaru şi Ana-Maria Pandele, cărora li se alătură balerina Eva Maria Danciu. Decorul şi costumele sunt semnate de scenograful Alois Gallé, conceptul video aparţine lui Lucian Matei, coregrafia concepută de Carmen Cojocaru, iar light-design-ul, de Lucian Moga. Spectacolul este semnat de regizorul Christian Papke.

Al doilea spectacol este „Viaţa e vis” după Calderón de la Barca. Lectura scenică a acestei mari poveşti a literaturii universale aparţine lui Mihai Măniuţiu. Echipa care i se alătură în acest proiect este formată din actorii Marian Râlea, Ion Rizea, Claudia Ieremia, Alina Ilea, Valentin Ivanciuc, Călin Stanciu jr., Colin Buzoianu, Marius Lupoianu, Nicolae Pârvulescu, Richard Hladik, Ionuţ Iova, Flavius Retea, Ştefan Roman, Sabina Bijan, Corina Dohanici, Andrea Tokai, Mălina Manovici, Ana-Maria Pandele, Alina Chelba, Victoria Rusu, Cristina König, Adriana Sâncrăian, Anca Rădulea, Mădălina Toderaş şi Ana-Maria Cizler, scenograful Adrian Damian, artistul video Lucian Matei; ilustraţia muzicală îi aparţine lui Şerban Ursachi, iar light-design-ul este semnat de Lucian Moga.

Reprezentaţiile cu acest spectacol sunt programate vineri, 2 noiembrie, de la orele 18.00 şi 21.30, la Opera Naţională Română Bucureşti.

Minunatul univers Jugendstil

Din expoziţia Peter Schubert – Jugendstil

În cadrul programului “TNB Parateatral – Arte Vizuale”, începând de joi, 1 noiembrie, şi până la finalul festivalului, la noua Sală “Multimedia” a “Teatrului Naţional Bucureşti” poate fi văzută expoziţia de fotografie a artistului austriac Peter Schubert. Cele 120 de exponate, apropiate prin demersul lor artistic de intenţiile curentului “Jugendstil”, înfăţişează elemente caracteristice ale decoraţiilor de faţade, datorate în egală măsură unor arhitecţi şi artişti cunoscuţi, dar şi unor meşteri constructori anonimi: tocmai această diversitate a faţadelor este cea care conferă, până în ziua de azi, farmecul multor oraşe europene…

Cu această ocazie se lansează “Galeria de Artă” a Teatrului Naţional, spaţiu conex al noii săli.

Curentul “Jugendstil” a fost un adevărat fenomen: stilurile arhitectonice care l-au precedat au avut nevoie de secole pentru a cuceri Europa – “Jungendstil”-ul însă s-a manifestat în doar 25 de ani şi a devenit cunoscut sub diverse denumiri pe întreg continentul, încorporând forme tradiţionale, locale, care la rândul lor, au devenit aproape simboluri naţionale – şi care se regăsesc şi peste hotare….

“Jugendstil”-ul s-a dezvoltat cu precădere în ţările dunărene, din sudul Germaniei, până în Republica Moldova: găsim aici atât exemple ale şcolii belgo-franceze, ale celor cu accente florale şi ludice din Anglia şi Italia – cu varianta lor maghiară care include elemente folclorice de origine slavă -, cât şi cele ale “Secesionismului” vienez, mai auster, sau ale citatelor arhitectonice istoric-naţionale din România.

“Jugendstil”-ul ar putea fi considerat azi un veritabil simbol al Europei moderne şi unite: o uniune prin diversitate locală…

Prima expoziţia dedicată de Peter Schubert curentului “Jugendstil” din România a avut loc la Institutul Cultural Român din Viena, împreună cu prezentarea unui calendar tematic: România era pe atunci la un pas de aderarea la UE, autorul demonstrând şi pe această cale apartenenţa ţării noastre la familia europeană. Au urmat expoziţii la ICR din Budapesta, iar după includerea exemplelor din ţările dunărene, la “Muzeul Leopold” din Viena, la sediul administraţiei land-ului Austria Inferioară din St. Pölten şi la Pecs.

Dr. Peter Schubert este un remarcabil fotograf, autor şi curator. Are o formaţie de istoric şi s-a consacrat studierii perioadei istorice din preajma lui 1900. În prezent este purtătorul de cuvânt, directorul editurii şi curatorul expoziţiilor “Abaţiei Klosterneuburg” din Viena. Arhiva sa consacrată arhitecturii “Jugendstil” cuprinde azi peste 13.000 de fotografii realizate împreuna cu soţia sa, pe parcursul peregrinărilor şi călătoriilor efectuate de-a lungul anilor în peste 20 de ţări.

Despre opera artistului austriac Peter Schubert vor vorbi Ion Caramitru, Directorul general al Teatrului, şi Elisabeth Marinkovic, Directoarea Forumului Cultural Austriac-Bucureşti. Prezentarea expoziţiei va fi făcută de Dr. Ruxandra Beldiman, cercetător la Institutul de Istoria Artei. Expoziţia de la Bucureşti este organizată de Landul Austria Inferioară în cooperare cu Comunitatea de lucru a ţărilor dunărene (ARGE Donaulander), cu sprijinul ICR Viena şi al Forumului Cultural Austriac Bucureşti.

Din programul festivalului mai spicuim:

Miercuri, 31 octombrie

Scenă din Ultima zi a tinereţii, spectacolul Teatrului Radu Stanca din Sibiu

“Divanele FNT”, cu regizorii Mircea Cornişteanu, Cristi Juncu, Mihai Mălaimare, cu tema “Caragiale în anul lui – festivism sau ireverenţă?”, la

Ceainăria “Serendipity”, la ora 10.30.

La ora 15.00, la Muzeul Curtea Veche, puteţi asista la “Spre Damasc”, atelier coordonat de Cătălina Buzoianu şi susţinut împreună cu muzicianul Mircea Florian şi artistul video Darie Armin Alexandru.

La orele 18.00 şi şi 22.00, la Clubul „La Scena”, sunteţi invitaţi la “CUPLUtoniu – Furiile & Marele război”, de Neil LaBute, în regia lui Radu Alexandru Nica, în interpretarea actorilor de la “Teatrul German de Stat” din Timişoara.

La Teatrul “Odeon”, Sala Mare, nu pierdeţi, la ora 18.00, “Domnişoara Iulia” de August Strindberg, în regia lui Felix Alexa, producţie a “Teatrului Maghiar de Stat” din Cluj.

La 20.30, un spectacol extraordinar, “Ultima zi a tinereţii”, după Tadeusz Konwicki, regia Yuri Kordonsky, al Teatrului Naţional „Radu Stanca” din Sibiu, pe scena Teatrului Naţional Bucureşti, Sala Mare.

La ora 22.00, la “Teatrul Naţional Bucureşti”, Sala Mică, “Fata din curcubeu”, cu Tania Popa, un spectacol de Lia Bugnar.

Joi, 1 noiembrie

La “Divanele FNT”, la 10.30, regizoarea Sanda Manu, dramaturgul Lia Bugnar şi regizorul Claudiu Goga vor dezbate tema “Teatrul „de actori” şi orgoliul de autor, la Ceainăria “Serendipity”.

La 13.00, Fundaţia Löwendal – Lansare de carte: “De la Cortina de fier la teatrul fără perdea” (o istorie subiectivă) de Doina Papp.

La 20.30, la Teatrul “Odeon”, Sala Mare puteţi viziona “Ţinuturile joase” de Herta Müller, regia Niky Wolcz, în interpretarea actorilor Teatrului German de Stat din Timişoara.

Abonează-te acum la canalul nostru de Telegram cotidianul.RO, pentru a fi mereu la curent cu cele mai recente știri și informații de actualitate. Fii cu un pas înaintea tuturor, află primul despre evenimentele importante, analize și povești captivante.
Recomanda
Magdalena Popa Buluc 7431 Articole
Author

Precizare:
Ziarul Cotidianul își propune să găzduiască informații și puncte de vedere diverse și contradictorii. Publicația roagă cititorii să evite atacurile la persoană, vulgaritățile, atitudinile extremiste, antisemite, rasiste sau discriminatorii. De asemenea, invită cititorii să comenteze subiectele articolelor sau să se exprime doar pe seama aspectelor importante din viața lor si a societății, folosind un limbaj îngrijit, într-un spațiu de o dimensiune rezonabilă. Am fi de-a dreptul bucuroși ca unii comentatori să semneze cu numele lor sau cu pseudonime decente. Pentru acuratețea spațiului afectat, redacția va modera comentariile, renunțînd la cele pe care le consideră nepotrivite.