Teologie contemporană, de Andrei Marga

Recent, s-a pus în circulație volumul lui Andrei Marga, Teologie contemporană (Editura Ecou Transilvan, Cluj-Napoca, 2024, 432 p.) -amplă analiză a ceea ce titlul semnalează. Redăm în cele ce urmează Coperta cărții, Prefața autorului și Cuprinsul volumului (Reporter).

     „Lumea s-a umplut cu informații, descrieri și interpretări parțiale, care și antrenează puzderia de neînțelegeri și confuzii, atât de răspândite astăzi. Nu mai poate mira astfel atmosfera de luptă necruțătoare, de darwinism social, ce s-a instalat în jur. Fapt este că din optici parțiale rezultă adesea conflicte.

Oricum, nu se poate înțelege cultura contemporană – considerând contemporan ceea ce a urmat intrării în criza modernității europene, în ultima treime a secolului al XIX-lea – fără a cunoaște filosofia și teologia ce o reprezintă. Orice profilare a unei idei, personalități, opere, din domeniile vieții spirituale, are de luat în seamă ceea ce s-a petrecut de la apusul criticii moderne a religiei încoace.

Circumscriu acest fapt folosindu-mă de studii pe care le-am publicat pe parcursul anilor (vezi volumele Religia în epoca globalizării, 2004; Teologia Hodje, 2009; Introducere în filosofia contemporană, 2014; Absolutul astăzi. Teologia și filosofia lui Joseph Ratzinger, 2018; Filosofi și teologi actuali,2019) și adăugând studii noi. Volumul de față, Teologie contemporană, caută să dea imaginea sintetică asupra acestei perioade fecunde în evoluția teologiei.

Fapt de importanță crucială, acea teorie a formelor spiritului ce operează cu teza „depășirii istorice a religiei” s-a prăbușit. Generațiile de azi, inclusiv generației căreia îi aparțin, au trăit nemijlocit infirmarea acestei teze, când cercetările de sociologie și antropologie au atestat că religia a revenit din plin în viața oamenilor, și preluarea ei în concepții filosofice. Nu a revenit doar „nevoia de religie”, cum  mai simplifică unii ceea ce se petrece, ci și religia ca formă a spiritului, cu oferta ei specifică pentru oameni.

Este încă tentant pentru mulți, mai ales în crizele economice, de raționalitate, de legitimare, de motivație și de creativitate de astăzi, refugiul într-un trecut mai mult sau mai puțin stilizat. Volumul Teologie contemporană este, alături de Introducerea în filosofia contemporană și celelalte scrieri de filosofiei și teologie pe care le-am publicat, parte a  tabloului gândirii contemporane pe care l-am articulat. Convingerea ce-l subîntinde este că nu are cum vorbi la obiect de lumea în care trăim decât cel care caută să ia cel puțin notă de ceea ce s-a petrecut înăuntrul ei.

Aceasta este și rațiunea de bază a publicării volumului. El atestă cât de amplă a devenit nevoia de filosofie și teologie ancorate în lumea vieții trăite azi.

Preluarea în aceeași conceptualizare a datelor științei, artei, religiei contemporane și a răsfrângerilor lor în viața oamenilor schimbă filosofia. Nu mai este destul să observi ceea ce s-a petrecut în perioada contemporană a istoriei. Este nevoie de răspunsuri noi în situații esențial noi comparativ cu orice epocă trecută, în care oamenii trăiesc astăzi. Aceste răspunsuri presupun investigații filosofice și elaborarea de răspunsuri.

În ceea ce mă privește, m-a preocupat construirea unei concepții sincrone cu interogațiile de azi, încât ea ocupă scrieri pe care le-am publicat și sunt deja la dispoziția cititorului. În ele am arătat că valorile libertății, dreptății și înțelegerii sunt condiții ale unei vieți demne de om, dar astăzi aceste valori au nevoie de reflexivitate, încât resursele filosofiei și religiei, înțelese în profunzime, pot fi salutare. Nu doar relativismul este azi sursa neajunsurilor și de învins, ci și cinismul, comercialismul și elementarismul, ce au ocupat scena principală a vieții în modernitatea târzie.

Am avut contact cu religia nu doar prin educație într-o familie credincioasă. Am făcut studiile universitare în anii 1966-1971, în care religia și istoria ei doctrinară și eclezială se studiau la Filosofie. Am urmat studii la cei mai mari gânditori din lumea de azi, care au abordat, cu deschiderea de care este capabilă cultura cuprinzătoare, religia și au schimbat scena internațională.  În calitate de rector am inițiat crearea rețelei de facultăți teologice (ortodoxie, catolicism, clasic și grec-oriental, reformism maghiar, unitarism, calvinism), de institute și biblioteci internaționale de studii iudaice, europene, americane, chineze, ruse, turcologie într-o universitate europeană, ceea ce a fost pentru mine ocazia de a citi cât mai mult, cu respect pentru fiecare denominațiune și cultură. Am susținut conferințe, în țară și în străinătate, în facultăți și institute, biserici și sinagogi ale acestor religii și denominațiuni, la care adaug facultăți și biserici neoprotestante, și am învățat mult de la fiecare.

Nu este ușor să faci o selecție de subiecte într-un teritoriu vast precum teologia contemporană. Mă încumet, totuși, la solicitări și încurajări din multe locuri. După ce a duc la zi abordarea religiei ce a urmat criticii ei moderne (I), abordez revenirea la religie cu câțiva dintre protagoniștii  momentului (II), caut să captez impactul istoric al religiei (III), să aduc în atenție izvoare ale religiozității de azi (IV) și să examinez evoluții ce au avut loc sub ochii noștri (V). Reiau unele capitole și materiale din ceea ce am publicat anterior și adaug noi studii și articole.

Cartea de față este și un semn de gratitudine adresat celor cu care am avut ocazia de a coopera. Consider șansa cooperării cu fiecare ca unul dintre avantajele  care m-au întâmpinat pe parcursul reflecției mele despre religie”.

Cuprinsul volumului Teologie contemporană este următorul:

„Partea I-a: După critica religiei: Noua pondere filosofică a religiei; Teze privind religia și Biblia; Partea a II-a: Revenirea la religie: Ritschl și revenirea la comunitate; von Harnack și istorizarea creștinismului; Karl Barth și preluarea crizei; Bultmann și demitologizarea în creștinism; Despre teologia lui Ellen G. White; Partea a III-a: Impactul religiei: Max Weber și Reforma. Etica protestantă a muncii; Habermas despre osmoza cunoștință- credință; Partea a IV-a: Izvoare: Lectura ebraică a Bibliei; Bartolomeu Anania astăzi; Iisus în noile interpretări creștine și iudaice; Statutul revelației în cunoaștere; Partea a V-a: Religia astăzi: Joseph Ratzinger și valorile ferme în modernitatea târzie; Hans Küng și cotitura în istoria religiilor; Gianfranco Ravasi și biografia lui Iisus.Surse”.

 

Abonează-te acum la canalul nostru de Telegram cotidianul.RO, pentru a fi mereu la curent cu cele mai recente știri și informații de actualitate. Fii cu un pas înaintea tuturor, află primul despre evenimentele importante, analize și povești captivante.
Recomanda 2
Author

9 Comentarii

  1. Sa tai paduri pentru a scrie pe hartie despre Inxistent ? Macar sa fie hartie reciclata, la rola.

  2. Este foarte bine că se aduce la zi discuția despre teologie. Și o face o personalitate pregătită în domeniul contemporanisticii, cu orientare ecumenică. Bună precizarea fă fără cunoașterea filosofiei și teologiei de azi se pricep puțin din viața actuală.Nu inși cu mintea rătăcită, cum e cel din comentariul de mai sus, obsedat de card și de lemne, au a se pronunța. Cînd ai în cap, cum zice insul, Inexistentul, este clar că nu-i nici o răspundere.

  3. Prelat,margarina nu este teolog. Este un provocator. Profita de neștiință multora de carte.

  4. ORTODOXIA E CALEA RESTUL SANT DEVIERI,MAI MICI SAU MAI GRAVE IN DIFERITE MOMENTE ALE ISTORIEI!Filozofia e buna doar dacă e explicată de neurolog.

  5. Imre,ortodoxia,asa cum e cea rusa,nu? Bai pacaliciule. Isus a foat evreu,nu ortodox. Creștinismul a luat ființă în desert,în Africa . Ortodoxia a apărut cu mult mai târziu. Știi când trolache? Habarnisti prostovani cu putina carte fac rău creștinismului.

  6. Piticul crăcănat are mintea evident pitică și vrea să dea lecții unui prelat. Or, prelații, adevărați, știu unde-i cultura și pregătirea înaltă. Profesorul Marga o are – se știe bine în țară și în afară. Piticii ca acest crăcănat, cum se descrie, nu ajung nici măcar să vadă ce este pe masa cu cărți și nici ce e în cărți. Au fost pitici geniali. Acesta, care semnează prin dedesubturi, se dovedește doar redus și crăcănat.Își dă și el cu prostia. Asta o are.

  7. Teologie sau orice alt domeniu poate fi foarte bine stăpînit de cel care cintește și pricepe. Nu trebuie neapărat să te bați în piept cu diplome. Mai ales că o dovedești prin scrieri.Băiețașii ăștia ai usrcoldea, cum e și acesta care semnează Pitic crăcănat, nu observă că li se termină încet istoria de păzit articolele ca nu cumva să fie citite cu ochi limpezi de cititori. Spun și eu încă o dată – jalnic cu ce se pot ocupa unii în țara noastră. Cînd e așa de mult de citit și făcut!

  8. Absolut lăudabil efortul profesorului Marga de a aduce la zi examinarea filosofiei și teologiei din zilele noastre. Cărțile dînsului sunt cele mai temeinice în materie la noi. Ceea ce se prezintă în Teologie contemporană este, de asemenea, lămuritor și util. Nu se poate vorbi despre ceva fără a cunoaște lumea în care trăiești.

Comentariile sunt închise.

Precizare:
Ziarul Cotidianul își propune să găzduiască informații și puncte de vedere diverse și contradictorii. Publicația roagă cititorii să evite atacurile la persoană, vulgaritățile, atitudinile extremiste, antisemite, rasiste sau discriminatorii. De asemenea, invită cititorii să comenteze subiectele articolelor sau să se exprime doar pe seama aspectelor importante din viața lor si a societății, folosind un limbaj îngrijit, într-un spațiu de o dimensiune rezonabilă. Am fi de-a dreptul bucuroși ca unii comentatori să semneze cu numele lor sau cu pseudonime decente. Pentru acuratețea spațiului afectat, redacția va modera comentariile, renunțînd la cele pe care le consideră nepotrivite.