Toader explică cum poate un judecător să devină procuror european

Ministrul Justiţiei, Tudorel Toader, a scris, vineri dimineaţă, pe Facebook, răspunzând unor critici referitoare la OUG care stabileşte criteriile pentru desemnarea reprezentantului României în Colegiul Parchetul European, că un judecător poate să devină procuror european, acest lucru fiind prevăzut în Regulamentul Uniunii Europene de înfiinţare a Parchetului European. Instituţia ar urma să devină operaţională în 2020, iar până în 31 martie România trebuie să-şi desemneze procurorul, membru al Colegiului Parchetul European.

”Un judecător poate să devină procuror european, potrivit Regulamentului UE de înfiinţare a Parchetului European ” a scris pe Facebook, vineri dimineaţă, Tudorel Toader.

Reglamentul la care face referire ministrul Justiţiei prevede, printre altele, că ”fiecare stat membru desemnează trei candidaţi pentru funcţia de procuror european din rândul candidaţilor: (a) care sunt membri activi în cadrul parchetelor sau al magistraturii statului membru relevant; (b) care oferă toate garanţiile de independenţă; şi (c) care deţin calificările necesare pentru numirea în cele mai înalte funcţii de la nivelul parchetelor şi al magistraturilor din statele lor membre respective şi care dispun de experienţa practică relevantă în ceea ce priveşte sistemele juridice naţionale, investigaţiile financiare şi cooperarea judiciară internaţională în materie penală”.

Marţi, în deschiderea şedinţei de Guvern, premierul Viorica Dăncilă a anunţat că, prin OUG, se stabileşte baza legală pentru desemnarea jnui procuror care să facă parte din Colegiului Parchetul European.

„Avem pe ordinea de zi de astăzi un proiect de act normativ prin care se crează bază legală pentru a selecta un procuror care să facă parte din Colegiului Parchetul European. Regulamentul pentru funcţionarea Parchetului European, care a intrat în vigoare în anul 2017, stabileşte că fiecare ţară trebuie să contribuie cu câte un reprezentant la formarea acestei instituţii care va deveni operaţională anul viitor. Potrivit procedurii, termenul până la care fiecare stat trebuie să îşi desemneze propriul procuror este 31 martie 2019. Prin actul pe care îl discutăm astăzi creăm baza juridică legală pentru a selecta în prima etapă trei candidaţi pentru această funcţie, propuneri pe care să le transmitem la Bruxelles, unde va fi desemnat un procuror din partea României”, a explicat Viorica Dăncilă.

CSM a discutat, marţi, pentru avizare, proiectul de OUG privind desemnarea candidaţilor pentru postul de procuror european. Plenul CSM a avizat favorabil proiectul, cu unele observaţii. Astfel, în ceea ce priveşte persoanele care pot candida pentru funcţia de procuror european, plenul CSM şi-a însuşit observaţia conform căreia funcţia ar putea fi ocupată şi de către un judecător, „context în care trebuie prevăzute condiţiile de vechime şi grad şi cu referire la judecători”.

„În ceea ce priveşte art. 1 alineatul 3 din proiectul de Ordonanţă, cu privire la persoanele care pot candida pentru funcţia de procuror european, Plenul Consiliului Superior al Magistraturii şi-a însuşit următoarea observaţie: «Această funcţie ar putea fi ocupată şi de către un judecător, context în care trebuie prevăzute condiţiile de vechime şi grad şi cu referire la judecători». (majoritate: 10 voturi Da, 7 voturi Nu, 1 vot Nul)”, a precizat  CSM.

Un proiect de lege cu o titulatură similară s-a aflat la sfârşitul anului trecut în dezbatere. Conform acelui proiect, ministrul justiţiei desemnează trei candidaţi în numele României în vederea numirii, de către Consiliului Uniunii Europene, în funcţia de procuror european, în condiţiile articolului 16 din Regulamentul (UE) 2017/1939 al Consiliului din 12 octombrie 2017 de punere în aplicare a unei forme de cooperare consolidată în ceea ce priveşte instituirea Parchetului European (EPPO).

Candidaţii în numele României pentru funcţia de procuror european sunt selectaţi în urma unui interviu în faţa unei comisii de selecţie prezidată de ministrul Jstiţiei şi din care fac parte: un membru al Consiliului Superior al Magistraturii, desemnat de Plenul acestuia, un reprezentant al Parchetului de pe lângă Înalta Curte de Casaţie şi Justiţie, desemnat de procurorul general al acestui parchet, un specialist în domeniul cooperării judiciare internaţionale în materie penală, desemnat de ministrul justiţiei.

Pot participa la interviu procurori sau judecători cu minimum 15 ani vechime în funcţia de procuror sau judecător şi care dispun de experienţă relevantă în ceea ce priveşte sistemul juridic românesc, urmărirea sau judecarea infracţiunilor financiare şi cooperarea judiciară internaţională în materie penală.

La momentul respectiv, Tudorel Toader preciza că Parchetul European care se va operaţionaliza în noiembrie 2020 şi va avea doar această competenţă: prevenirea, combaterea fraudelor la interesele financiare ale Uniunii Europene.

Abonează-te acum la canalul nostru de Telegram cotidianul.RO, pentru a fi mereu la curent cu cele mai recente știri și informații de actualitate. Fii cu un pas înaintea tuturor, află primul despre evenimentele importante, analize și povești captivante.
Recomanda 2
Author

4 Comentarii

  1. Din nou venerabilul Ministru al Justitiei DA LECTII ticalosilor care-l contesta, dar si judecatorilor ofuscati ca sunt
    bagati in aceeasi oala(de noapte?) cu procurorii in acest caz, altfel convietzuind zglobiu intr-o armonie perfecta care merge pana la incadrarea in „campul tactic”…

  2. Fir-ar ea să fie, a dracului de soartă
    că am fugit de hoții și de proștii României

    de securiștii cu rușii înfrățiți mai mult decât la toartă
    &
    Până să-mi fac cuibul… Să uit că sânt pe hartă
    Și-au și înfipt piciorul… ăl de lemn… și-aici, în poartă!

    Acuma
    ,
    căpiații ne-arată cum se poartă
    Să văd cum după România și Europa va fi târâtă pe linia moartă
    Fiindcă
    ,
    doar cu rușii
    TOT sus-pușii

    mai-marii cu supușii
    ,
    Aceiași = trepădușii în numele Mătușii
    ,
    al dracului… al cătușii
    ,
    din elixirul vieții se adapă
    cu VOTCA ce și-o toarnă în timp ce pe-alții-i sapă

    din paharele din care eu beau apă
    ,
    De-acuma
    ,
    CÂND
    infiltrați îi fură rrromânii ca atrapă

    Cum nu am cum să uit cum știu să tragă țapa
    =
    Cum trec cu tăvălugul după ce i-au tocat pe cei ce nu le seamănă cu grapa
    ,
    Cred că Europa crapă
    De nu s-o trezi, la un pas, pân‘ la groapă!

    https://oamenicasobolani.wordpress.com/

  3. PARTEA a I a : Tara piere si baba se piaptana! Problemele importante NU sunt de interest pentru TT! Actiunea contestatara este justificata, deoarece functionarea statului de drept permite si chiar impune aceasta posibilitate! Intrebarea care se pune este : care sunt motivele legale si constitutionale pentru desfasurartea unor astfel de activitati? Guvernul avea dreptul legal si constitutional de a emite OUG? Guvernul este institutia care decide modul de sefasurare a activitatiilor in domeniul justitiei? Cu siguranta raspunsul este : DA! Concluzia este ca BETIVANUL de PROFESIE al justitiei romane este un INSTIGATOR la proteste nelegale si neconstitutionale! Insa problema este legata de manipularea la care se preteaza ministrul justitiei TT, pentru a tergiversa si a face jocul gruparii de tip mafiot si criminal care a pus stapanire pe justitia romaneasca! Suntem convinsi ca TT actioneaza mana in mana cu BETIVANUL de PROFESIE al justitiei romane! Ministrul justieiei avea cu totul alte prioritati de solutionat in raport cu abuzurile deosebit de grave produse in sistemul judiciar!

  4. Profesore m-ai dezamagit! Nu-ti onorezi statutul de profesor universitar! Te omoara orgoliul si ranchiuna. Te tii de lucruri fara mare semnificatie,intri in dispute cu persoane din justitie dar nu vezi problemele sistemului de justitie!
    „Toader explică cum poate un judecător să devină procuror european”, Mai bine d-l Toader ar trebui sa explice cum din ditamai prof.universitar si rector s-a transformat in sluga PSDragnea. Rusine profesore! Ru-si-ne!

Comentariile sunt închise.

Precizare:
Ziarul Cotidianul își propune să găzduiască informații și puncte de vedere diverse și contradictorii. Publicația roagă cititorii să evite atacurile la persoană, vulgaritățile, atitudinile extremiste, antisemite, rasiste sau discriminatorii. De asemenea, invită cititorii să comenteze subiectele articolelor sau să se exprime doar pe seama aspectelor importante din viața lor si a societății, folosind un limbaj îngrijit, într-un spațiu de o dimensiune rezonabilă. Am fi de-a dreptul bucuroși ca unii comentatori să semneze cu numele lor sau cu pseudonime decente. Pentru acuratețea spațiului afectat, redacția va modera comentariile, renunțînd la cele pe care le consideră nepotrivite.