Transportatorii, în clocot: În loc să scadă, creşte în permanenţă!

Companiile de transport critică majorarea tarifului de referinţă al RCA, conform datelor publicate de ASF, cu toate că numărul de accidente s-a redus anul trecut pe fondul restricţiilor de circulaţie cauzate de pandemie.

”Când numărul de accidente e în scădere abruptă în ultimii doi ani, iar tariful de referinţă al poliţei RCA, în loc să scadă, creşte în permanenţă, este clar că vorbim despre greşeli grave şi repetate, care favorizează firmele de asigurari şi care prejudiciază interesele celor 9 milioane de şoferi români, pe care Statul Român ar trebui să-i protejeze” , a declarat Vasile Ştefănescu, Preşedinte COTAR.

Confederaţia Operatorilor şi Transportatorilor Autorizaţi din România (COTAR) spune că firmele de asigurări din alte ţări au restituit şoferilor o parte din valoarea preţului RCA perceput în avans, pe fondul restricţiilor de circulaţie cauzate de pandemia Covid – 19 şi a valorilor de trafic scăzute.

Conform tabelului de mai jos, publicat de ASF în martie 2021, în anul 2019, frecvenţa şi severitatea daunelor, cei doi parametri principali care determină preţul RCA, au fost în scădere faţă de anul 2018.

De asemenea, în anul 2020, respectiv în perioada crizei sanitare, în România au existat două luni de stare de urgenţă, urmate de 7 luni de stare de alertă. Până acum câteva zile au existat restricţii de circulaţie pe timp de noapte. În această perioadă, valorile de trafic au scăzut semnificativ, la nivel naţional. La fel şi numărul de accidente de circulaţie şi, implicit, numărul dosarelor de daună RCA achitate de asiguratori.

Potrivit datelor furnizate de Poliţia Română, în perioada stării de urgenţă numărul accidentelor a scăzut cu 72%. De asemene, potrivit ASF, societăţile de asigurare au avizat, în intervalul aprilie – iunie 2020 (trimestrul II), un număr de 56.661 dosare de daună RCA, cu 38,67% mai puţine decât cele vizate în primul trimestru din 2020. Iar Comisia Europeană a prezentat, la sfârşitul lunii aprilie 2021, un raport din care reiese că numărul victimelor accidentelor rutiere produse pe drumurile din România s-au redus cu 12% în anul 2020 faţă de anul 2019.

ASF: Tarifele RCA sunt calculate independent, autoritatea doar le publică

ASF a reacționat la criticile transportatorilor legate de majorarea tarifului de referinţă al RCA. Tarifele de referință RCA sunt calculate semestrial de o companie independentă, iar Autoritatea de Supraveghere Financiară doar le publică, anunță un comunicat al autorității.

Tarifele de referință sunt calculate semestrial, potrivit prevederilor legale, de o companie independentă în funcție de: categoriile de vehicule (autoturisme, autovehicule transport marfă, autovehicule transport persoane etc.), de tipul asiguratului (persoană juridică/persoană fizică), de vârsta asiguraților în cazul persoanelor fizice, precum și de caracteristicile tehnice ale vehiculelor (capacitatea cilindrică sau puterea, masa maximă autorizată, numărul de locuri). A.S.F. are doar obligația legală de a publica tarifele de referință.

Publicarea tarifelor de referință reprezintă un demers ce conduce la creșterea transparenței, la informarea și la transmiterea către consumatori și către companiile din piață a unor informații corecte și complete cu privire la polițele RCA. Tarifele de referință nu reprezintă tarife la care sunt încheiate asigurările obligatorii de răspundere civilă auto în piață.

Estimarea tarifelor de referință, care utilizează formula de calcul definită la art. 2 pct. 24 din Legea nr. 132/2017, se realizează pe baza datelor statistice referitoare la piața asigurărilor RCA, în speță date istorice referitoare la polițele de asigurare și daunele aferente, de la toate societățile de asigurare autorizate și reglementate de A.S.F. și de la o sucursală care își desfășoară activitatea pe teritoriul României, în baza dreptului de stabilire, care practicau asigurări RCA la data de referință.

Perioada de referință pentru datele istorice utilizate în determinarea primei de risc de referință, a factorilor de încărcare și a tarifului de referință (sau prima brută de referință) este reprezentată de ultimii 5 ani de evenimente anteriori datei de referință.

Tarifele de referință sunt calculate pentru clasa de Bonus/Malus B0.

 

Abonează-te acum la canalul nostru de Telegram cotidianul.RO, pentru a fi mereu la curent cu cele mai recente știri și informații de actualitate. Fii cu un pas înaintea tuturor, află primul despre evenimentele importante, analize și povești captivante.
Recomanda 2
Author

4 Comentarii

  1. E vorba de violenta reala de la o natie care practica violenta brutal! Eu am scris destule despre acesti migranti care sunt pupati in cur de caposii de lux. In nemturia, frantuca si olanda plus cateva tari, au un statut aparte cu destule beneficii chiar daca sunt infractori.

  2. „este clar că vorbim despre greşeli grave şi repetate, care favorizează firmele de asigurari”
    Nu e nicio greseala, e talharie pe fata.

  3. În ultimii 5 ani, după 32 de ani de condus fără accidente, mi-a crescut polița RCA în fiecare an. Tot în fiecare an agentul companiei de asigurări mi-a prezentat de fiecare dată altă metodă de calcul a RCA: ba cumulată cu CASCO, ba separată de CASCO, ba cu moneda EURO în creștere accelerată. În 12 ani de condus în afara României dar în UE tot fără nici un accident am ajuns să plătesc mai puțin de jumătate din suma inițială. În țara noastră însă este feudalism și tâlhărie pe față cu complicitatea celor care ne conduc și a celor care ar trebui cică să ne apere de abuzuri. Culmea este că autoritățile justifică verbal și confirmă orice abuz pentru care însă nu e nimeni vinovat.

  4. A.S.F. nu e o autoritate in sensul legii. Controleaza prea putin domeniile pe care le au in competenta desi… au salarii consistente. Societatile de asigurari din Romania stiu asta si procedeaza precum talharii,nu respecta legislatia in domeniu care este destula si cuprinzatoare dar nu se respecta. Singurii care mai au reactie sunt cei din asociatiile de transportatori gen COTAR.Sa speram ca noile modificari aduse zilele acestea legii asigurarilor vor mai tempera putin societatile de asigurari in a baga fara jena ,mana in buzunarul cetateanului. Din pacate la fel e si cu gazele/energia /carburantii/preturile etc. Tara fara stapan.

Comentariile sunt închise.

Precizare:
Ziarul Cotidianul își propune să găzduiască informații și puncte de vedere diverse și contradictorii. Publicația roagă cititorii să evite atacurile la persoană, vulgaritățile, atitudinile extremiste, antisemite, rasiste sau discriminatorii. De asemenea, invită cititorii să comenteze subiectele articolelor sau să se exprime doar pe seama aspectelor importante din viața lor si a societății, folosind un limbaj îngrijit, într-un spațiu de o dimensiune rezonabilă. Am fi de-a dreptul bucuroși ca unii comentatori să semneze cu numele lor sau cu pseudonime decente. Pentru acuratețea spațiului afectat, redacția va modera comentariile, renunțînd la cele pe care le consideră nepotrivite.