Falimentul sondajelor sau triumful manipulării?

Sondaje clasice prezentate drept exit-poll-uri; de ce s-a greşit mult în plus pentru Alianţa PSD-UNPR-PC, de ce s-a greşit considerabil în minus pentru Mircea Diaconu. Ce explicaţie a găsit unul dintre „sondori”.

Diferenţele dintre sondaje şi realitate

Duminică seara, la trei posturi tv s-au prezentat sub forma de exit poll estimări privind rezultatul votului. Toţi operatorii care au efectuat sondajele au dat estimări inexacte. Nu este pentru prima oară când sondajele nu bat cu rezultatul unui scrutin. S-a întâmplat la parlamentarele din 2008, la prezidenţialele din 2009 (pentru cine îşi mai aduce aminte, exit poll-urile l-au făcut noaptea pe Mircea Geoană preşedinte şi dimineaţa el s-a trezit pe locul 2), la europarlamentarele din 2009 şi acum pe 25 mai. Se impune o întrebare: se poate vorbi însă de „falimentul” sondajelor? Nu. Este vorba de triumful manipulării prin sondaje. Vă prezentăm întâi estimările care ne-au fost prezentate sub formă de exit poll cu procentele în plus sau în minus acordate competitorilor electorali:

Rezultatele oficiale: Alianţa PSD+PC+UNPR – 37,6%, PNL – 15%, PDL – 12,23%, M.Diaconu – 6,81%, UDMR – 6.30%, PMP – 6,21%, PPDD – 3,67%, PRM – 2,70%, FC – 2,60%.

România TV – CSCI

PSD+UNPR+PC – 43% ; BEC – 37,6%  (+5,4%)

PNL – 14%; BEC – 15% (-1%)

PDL – 12%; BEC – 12,23% (-0,23%)

PMP – 7% ; BEC – 6,21% (+0,79%)

UDMR – 6%; BEC – 6,30% (-0,30%)

Mircea Diaconu – 4%; BEC – 6,81% (-2,81%)

Antena 3 – Operations Research-CCSB

PSD+UNPR+PC – 42,4% (+4,8%)

PNL – 13,3% (-1,7%)

PDL – 11,5% (-0,73%)

PMP – 6,3% (+0,09%)

UDMR – 6,2% (-0,10%)

Mircea Diaconu – 4,3% (-2,51%)

PPDD – 4,2%; BEC – 3,67% (+0,53%)

FC – 3,3%; BEC – 2,60% (+0,70)

PRM – 2,9%; BEC – 2.70% (+0,20)

TVR 1 – Avangarde-CURS

PSD-UNPR-PC – 40,50% (+2,9%)

PNL – 15,10% (+0,10%)

PDL – 11,95% (-0,23%)

PMP – 7,02% (+0,81%)

UDMR – 7% (+0,7%)

Mircea Diaconu – 5,36% (-1,45%)

PP-DD – 3,64% (-0,03%)

PRM – 2,55% (-0,15%)

Forţa Civică – 2,17% (-0,43%)

 

Un exit poll şi două sondaje „clasice”

Trei elemente trebuie observate la cele trei estimări de duminică seara:

  • plusuri de procente pe linie, deloc de neglijat în favoarea Alianţei PSD-UNPR-PC. Peste marja de eroare clasică de 3% la sondajele de la RoTV şi Antena 3, puţin sub marja de eroare la sondajul de la TVR.
  • minusuri pe linie la Mircea Diaconu şi chiar dacă sunt sub marja de eroare, fiind vorba de un candidat independent, nu sunt deloc de neglijat. Şi aici sondajul de la TVR trebuie „decuplat” de ce au dat sondajele cuplului Antena 3 – RoTV, pentru că eroarea este mult mai mică.
  • şi celelalte erori „mărunte” sunt mai mari la Antena 3 + RoTV (în special în ceea ce priveşte PNL) şi mult mai mici la TVR.

De aici se poate trage o primă concluzie: există o diferenţă între sondajul dat de TVR şi cele date de celelalte două televiziuni private, chiar dacă estimările privind Alianţa câştigătoare şi Mircea Diaconu sunt comune. Diferenţa este dată de natura sondajelor: la TVR s-a prezentat un exit poll clasic efectuat la ieşirea din secţiile de votare, cu estimări pentru ora 19.00 şi estimări pentru ora 21.00. La Antena 3 şi RoTV nu a fost vorba de exit poll-uri făcute la ieşirea din secţiile de votare, ci de sondaje clasice. Un exit poll are două estimări, una pentru ora 19.00, care se prezintă când se închid urnele, şi a doua pentru ora 21.00, care se prezintă în intervalul orar 22.30 – 23.00. Evident la Antena 3 şi la RoTV nu a existat aşa ceva. Este regretabil că ambele televiziuni au vândut telespectatorilor sondaje clasice (se pare că efectuate prin telefon – conform unor surse) ambalate sub forma unor exit poll-uri.

Analizând însă ce s-a întâmplat până la prezentarea estimărilor de la ora 21.00, se poate trage o a doua concluzie: estimările prezentate la TVR conţin erori (repetăm cele mai mici), în schimb la Antena 3 şi RoTV este vorba de cu totul altceva.

Cât a fost eroare şi cât manipulare?

În ceea ce priveşte sondajele prezentate la Antena 3 şi la RoTV, trebuie să arătăm că pe parcursul votării s-au publicat pe site-urile lor, la diferite ore, estimări ale celor două case de sondare. Analiză, două tipuri de estimări:

  • toate estimările vedeau Alianţa PSD-UNPR-PC între 43 şi 43%
  • toate estimările îl ţineau pe Mircea Diaconu la 4%

Aceste estimări nu au fost întâmplătoare. Primele, umflarea procentelor alianţei PSD-UNPR-PC, avea drept scop descurajarea celorlalţi competitori. Când tu adversar politic vezi undeva în jurul amiezii că o grupare politică (care este şi organizatoarea scrutinului şi totodată prima favorită) a sărit de 40%, moralul şi elanul îţi scade vertiginos şi în unele cazuri renunţi la măsurile de mobilizare pentru ultimele ore ale votării. Totodată afişarea unui astfel de procent are şi menirea de a influenţa şi electoratul altor partide: „ce rost mai are să mă duc să votez, oricum votul meu nu mai schimbă nimic” este modul în care gândesc foarte mulţi când văd „scorul” din sondaje, mai ales dacă procentele nu scad deloc. Nu în ultimul rând procentele de peste 40% aveau şi rolul de a mobiliza pe simpatizanţii PDS relativ indecişi.

În ceea ce priveşte „ţintuirea” lui Mircea Diaconu la 4%, şi aici a fost o treabă bine gândită. Cu 4% Diaconu avea deja mandatul de europarlamentar în buzunar şi îi mai şi rămâneau şi multe voturi în plus. „Sondorii” care au lucrat pentru RoTV şi Antena 3 au încercat prin cotarea lui Diaconu cu un excelent 4% să-i estompeze pe cei care intenţionau să-l mai voteze. Nu era în interesul strategilor Alianţei PSD-UNPR-PC ca spre Diaconu să mai curgă voturi. Pentru că exista riscul ca un procent sau două în plus în contul lui Diaconu să genereze un mandat în minus la Alianţa PSD-UNPR-PC. Ceea ce s-a şi întâmplat de fapt.

Nu mai intră în discuţie că, mai mult de jumătate din zi, CSCI a ţinut PNL la 12% pentru că această casă de sondare a publicat anterior alegerilor numai sondaje cu „dedicaţie”.

Nu în ultimul rând trebuie menţionat că – şi asta explică multe – coordonatorii CSCI sunt Dan Sultănescu şi Bogdan Teodorescu, consilieri ai premierului Ponta. Iar în ceea ce priveşte casele de sondare care au lucrat pentru Antena 3, există indicii că ar fi implicat Mirel Palada, purtătorul de cuvânt al premierului.

Cum se apără Mirel Palada

Pe blogul său, Mirel Palada dă propria explicaţie pentru „erorile” din sondaje. Postarea a fost făcută după primele rezultate oficiale prezentate de BEC, luni dimineaţă.

 

Percepția de învingător face să înflorească 5% conformism social și afectează exit pollurile. 
Una din concluziile acestor zile, coroborat cu ce s-a întîmplat și în 2012, cînd USL spărgea tot, este următoarea: nu contează atît de mult nivelul propriu-zis de vot, ci percepția de învingător. Nu contează atît de mult că are în opțiunile de vot 60% sau 40%, ci cîți oameni simt că partidul respectiv va cîștiga alegerile. 

De la un anumit nivel încolo de percepție de învingător, probabil de pe la 60%-70%, cînd mirosul de victorie devine din ce în ce mai copleșitor, pentru unii e prea mult, îi ia de cap, e prea apăsător pentru mintea lor, și se produce un click și mint că au votat cu respectivii, chiar și la Exit Poll. 
Iată că începem să avem identificați vreo 3%-5% conformiști care înfloresc în mediul de percepție de învingător.
Un nivel relativ constant, indiferent de cît are de fapt în sondaj cîștigătorul. Nu e o liniaritate, e de tipul tot-sau-nimic. 
Așa s-a întîmplat în 2012, cu USL. Așa s-a întîmplat acum cu tandemul PSD – Mircea Diaconu, unde a funcționat principiul vaselor comunicante. Votanții lui Mircea Diaconu simțeau în aerul social că PSD va cîștiga zdrobitor: 80% percepție de învingător. Asta pentru că toate celelalte partide sînt percepute ca fiind făcute zob: sub 15%-20%, certuri, semne clare de slăbiciune. 
Și atunci, cînd operatorul de exit poll le-a băgat chestionarul sub nas, unii, ăia 4-5% votanți conformiști s-au rușinat să recunoască că au votat cu Diaconu sau cu partidele mici (în general la partidele mici și la cele anti-sistem se întîmplă reticența asta de declarație) și au spus că au votat cu strălucitorii, cu PSD. 

Învățătură de minte. Percepția bate realitatea”.  

Notă: Art.37, alin.5 din Legea 33/2007 (Legea alegerilor pentru Parlamentul European) este foarte clar: „În ziua votării este interzisă prezentarea sondajelor realizate la ieşirea de la urne, înainte de încheierea votării”. După cum se poate observa, interdicţia este una de ordin general şi nu vizează doar televiziunile. Deci site-urile celor două televiziuni intră şi ele sub incidenţa articolului mai sus citat.

Abonează-te acum la canalul nostru de Telegram cotidianul.RO, pentru a fi mereu la curent cu cele mai recente știri și informații de actualitate. Fii cu un pas înaintea tuturor, află primul despre evenimentele importante, analize și povești captivante.
Recomanda
Lucian Gheorghiu 3052 Articole
Author

Precizare:
Ziarul Cotidianul își propune să găzduiască informații și puncte de vedere diverse și contradictorii. Publicația roagă cititorii să evite atacurile la persoană, vulgaritățile, atitudinile extremiste, antisemite, rasiste sau discriminatorii. De asemenea, invită cititorii să comenteze subiectele articolelor sau să se exprime doar pe seama aspectelor importante din viața lor si a societății, folosind un limbaj îngrijit, într-un spațiu de o dimensiune rezonabilă. Am fi de-a dreptul bucuroși ca unii comentatori să semneze cu numele lor sau cu pseudonime decente. Pentru acuratețea spațiului afectat, redacția va modera comentariile, renunțînd la cele pe care le consideră nepotrivite.