Irina Petrescu a plecat în lumea umbrelor teatrului

Ne-a mai părăsit o actriţă de geniu. Irina Petrescu părea o eroină din romanele englezeşti care oficia pe scenă. De un uriaş talent, când juca era atât de adevărată! Făcea totul cu eleganţă, cu rafinament şi o nobleţe care îţi impunea. Îmbrăcată întotdeauna cu distincţie, purtând cu artă bijuteriile pe care le iubea, avea un amestec de frumuseţe, magie şi feminitate. Era o intelectuală de rasă.

Născută la 19 iunie 1941, a absolvit în 1963 Institutul de Artă Teatrală şi Cinematografică „I.L. Caragiale”, la clasa profesorilor Ion Şahighian şi David Esrig.

Era studentă la Arhitectură când a fost descoperită de Liviu Ciulei, regizorul care i-a schimbat destinul, debutând în rolul Anei Strejan din pelicula „Valurile Dunării” (1960), sub bagheta lui. “Filmul a sosit pentru mine ca un basm. Totul mi se părea a fi un miracol”.

În Elisabeta I, în regia lui Liviu Ciulei

Debutul în teatru a coincis cu debutul la Bulandra. Astfel, în 1963, sub îndrumarea regizorului Radu Penciulescu, care îi încredinţează un rol în spectacolul „Noaptea e un sfetnic bun” alături de Ştefan Ciubotăraşu, Victor Rebengiuc şi Octavian Cotescu, Irina Petrescu începe la Bulandra o carieră care avea să dureze mai bine de 50 de ani.

La Teatrul Bulandra – care i-a fost a doua casă – a întruchipat personaje de la roluri de ingenue la femei puternice şi seducătoare, ca Lena în „Leonce şi Lena” de Georg Buchner, Cecil în „Elisabeta l” de Paul Foster, Jennifer în „Ferma” de David Storey, Cecilia în „Casa cea nouă” de Carlo Goldoni, Cristina în „Judecată în noapte” de Buero Vallejo, Ines în „Cu uşile închise” de Jean Paul Sartre, Ea în „O, ce zile frumoase!” de Samuel Beckett, Margot în „Dimineaţa pierdută” de Gabriela Adameşteanu, Milordino în „Uriaşii munţilor” de Luigi Pirandello, Celimene în „Mizantropul” de Molière, Beatrice în „Teatrul comic” de Carlo Goldoni, Caesonia în „Caligula”, Doamna Diderot în „Libertinul” de E. E. Schmitt, Regina mamă în „Thomas A Becket” de Jean Anouilh, Maria Vasilievna Voiniţkaia în „Unchiul Vanea” de A.P. Cehov, Maria Mihailovna în „Oblomov”, după I. A. Goncearov, Arina Panteleimonovna în „Căsătoria” de Gogol. A fost Nell din “Sfârşit de partidă” de Beckett pe scena Teatrului Metropolis. Roluri memorabile, sub bagheta lui Liviu Ciulei, Cătălina Buzoianu, Mihai Măniuţiu, Alexandru Tocilescu, Yuriy Kordonskiy.

Irina Petrescu, de o feminitate misterioasă

Într-o lume sfâşiată de fragmentarism şi depersonalizare, Irina Petrescu spera alături de alţi mari actori ai teatrului românesc să revitalizeze teatrul prin ceremonial.

Actriţă complexă, Irina Petrescu a primit de-a lungul carierei sale multe roluri importante în film, teatru radiofonic şi teatru TV, în regia unor nume de prestigiu ca: Liviu Ciulei, Lucian Pintilie, Gheorghe Vitanidis, Mihai Iacob, Virgil Calotescu, Ion Popescu – Gopo, Dinu Tănase, Andrei Blaier, Manole Marcus, Malvina Urşianu, Iulian Mihu, Dan Piţa, Mircea Veroiu. Remarcabilă în rolul Ancăi, studentă la Arhitectură, din “Duminică la ora 6”, alături de Dan Nuţu, în Ana din “Răutăciosul adolescent”, în Sonia din “Străinul”, în Maica Aegidia, din “Dincolo de pod”, în rolul Sârboaicei din “Prin cenuşa imperiului”, în Hermina, din “Trei zile şi trei nopţi”…

Cu Dan Nuțu în Duminică la ora 6

De-a lungul carierei sale, Irina Petrescu a primit numeroase distincţii şi premii. Astfel, în decembrie 2011, a fost răsplătită cu premiul „Aristizza Romanescu” în domeniul artelor spectacolului, acordat de Academia Română pentru „creaţia teatrală şi cinematografică”.

În 2007, Irina Petrescu a fost distinsă cu Premiul pentru întreaga carieră la cea de-a şasea ediţie a Festivalului Internaţional de Film Transilvania (TIFF).

În Valurile Dunării, alături de Liviu Ciulei

De asemenea, în anul 2003, Irina Petrescu a primit premiul Uniunii Teatrale din România (UNITER) pentru întreaga activitate.

În anul 2000, actriţa Irina Petrescu a fost decorată cu Ordinul Naţional „Steaua României” în grad de Ofiţer, de către Preşedinţia României.

Filiformă, de o feminitate misterioasă, ieşită din comun, a fost o femeie iubită de bărbaţi iluştri ca Adrian Pintea, Ştefan Iordache, Virgil Ogăşanu, Dinu Tănase.

Deşi diagnosticată cu o boală gravă de foarte mulţi ani, a ştiut să treacă peste această maladie cu demnitate, dăruindu-se artei şi uitând de suferinţă. Apăsată parcă de tristeţe, prin teatru ea căutat mântuirea, prin teatru l-a căutat pe Dumnezeu. A plecat cu aceeaşi discreţie cu care a trăit.

La Gala Premiilor UNITER

Întregul colectiv al “Teatrului Bulandra” e copleşit de durere şi este alături de toţi cei care au iubit-o. Trupul neînsufleţit al actriţei va fi depus în cursul zilei de joi, 21 martie, în foaierul Sălii “Liviu Ciulei” (fostă Izvor).

Universitatea Naţională de Artă Teatrală şi Cinematografică „I.L. Caragiale” Bucureşti îşi exprimă adânca tristeţe şi regretul prilejuite dispariţia neaşteptată a actriţei Irina Petrescu, o mare personalitate a teatrului și filmului românesc. UNATC se înclină în faţa Irinei Petrescu la această ultimă lăsare a cortinei. Ca ultim omagiu, în holul prinicipal al UNATC va fi amplasată o fotografie a actriţei, va fi aprinsă o candelă și vor fi depuse flori.

O doamnă aristocrată

La rândul lor, reprezentanţii “Uniunii Teatrale din România” îşi exprimă profunda tristeţe faţă de dispariţia celei care ne-a încântat sufletul şi mintea atât de pe scenă, cât şi de pe pânza cinematografului, una dintre cele mai importante actriţe românce de teatru şi film.

Înmormântarea va avea loc vineri, 22 martie, ora 13.00 la Cimitirul Reînvierea.

Dumnezeu s-o odihnească în pace!

Abonează-te acum la canalul nostru de Telegram cotidianul.RO, pentru a fi mereu la curent cu cele mai recente știri și informații de actualitate. Fii cu un pas înaintea tuturor, află primul despre evenimentele importante, analize și povești captivante.
Recomanda
Magdalena Popa Buluc 7431 Articole
Author

Precizare:
Ziarul Cotidianul își propune să găzduiască informații și puncte de vedere diverse și contradictorii. Publicația roagă cititorii să evite atacurile la persoană, vulgaritățile, atitudinile extremiste, antisemite, rasiste sau discriminatorii. De asemenea, invită cititorii să comenteze subiectele articolelor sau să se exprime doar pe seama aspectelor importante din viața lor si a societății, folosind un limbaj îngrijit, într-un spațiu de o dimensiune rezonabilă. Am fi de-a dreptul bucuroși ca unii comentatori să semneze cu numele lor sau cu pseudonime decente. Pentru acuratețea spațiului afectat, redacția va modera comentariile, renunțînd la cele pe care le consideră nepotrivite.