Aristotel spunea că “Memoria este scribul subletului”, iar Octavian Paler că “Memoria îşi aminteşte chiar şi de uitare”; Marius Ghilezan spune că “Memoria este durerea din cap” (Memoria, pag. 20), că ea uneori doare.
Într-o discuţie referitoare la apariţia volumului Ţigara unui viitor de paie care se lansează astăzi la Lugoj, Marius Ghilezan mi-a mărturisit că şi-a ales alte două titluri: Suferinţa unui poem într-un laptop fără memorie şi Veniţi de luaţi memorie! Cu adevărat, aceste titluri se potrivesc foarte bine mesajului cărţii; citind primul volum de poezie al lui Marius Gilezan, gândul m-a dus mai ales la cel de-al doilea titlu ales de autor, Veniţi de luaţi memorie!, pentru că în volum, uneori cu ironie, uneori cu vădită îngrijorare, el face mereu apel la memorie: la memoria istoriei, la memoria copilăriei, la memoria culturii; concludent în acest sens este penultimul poem din volum, Veniţi de luaţi memorie!, poezie prin care autorul ne invită la neuitare: “Veniţi de luaţi memorie!/ prăvălia cu amintiri/ are discount-uri grase/ lichidare de stoc/ scrie pe geam/ printre rafturi, vânzătorii/ cântă refrenul moliei,/ clienţii lipsesc la apel.// O zi pe an se dă memorie gratis/ şi atunci e omor,/ dar când e acea zi?/ scrie în carte.”
Dar şi titlul Ţigara unui viitor de paie, ales de Editura Corint, în esenţă face referire tot la memoria istoriei: “La Yalta, cei trei fumaseră cu sete/ şi până la chiştoc/ ţigara unui viitor de paie”.
În continuarea acestei idei, poezie Memoria vine să sublinieze, atât de elocvent, memoria istoriei: “[…] unde sunt cei care nu mai sunt?// […] Memoria este durerea din cap./ Rechizitorii întregi aşteaptă cuminţi în dulapuri […]// Profesorul continuă să strige catalogul/ în sală doar îngeri.// Cei care nu mai sunt au numere matricole,/ în loc de morminte.// Ca praful pe bănci, memoria stă cuminte/ şi aşteaptă recunoştinţa”.
În această ecuaţie a memoriei istoriei este prins, cu ironie, dar şi cu regret, ca într-o capcană, prezentul: „Oamenii zilelor noastre/ vin mereu de parcă pleacă/ […] victime sigure ale muştelor ideologice” (Capcana), „Am învăţat să-mi chibzuiesc mârlănia/ nu-i dau valoare, nici rang,/ o ţin în lesă,/ în stare pură.// Voi fi lipsit de apărare/ în faţa vreunui asalt nimicitor?” (În lesă), “[…] ieri ne-au asigurat moartea, acum asigură viaţa” (Cine?), „Avem palate, dar n-avem nobili/ avem icoane, dar n-avem credinţă/ avem moşii, dar n-avem boieri/ avem regi, dar n-avem regat// Siguri şi singuri/ În noi n-avem nimic.// Nema noroc din nema putirinţă!” (N-avem!).
Marius Ghilezan apelează la memoria istoriei, simţindu-se uneori responsabil: “Sunt sigur că am venit pe lume târziu/ trebuia să fiu atunci, în gară la Sinaia,/ să le împotrivesc artileria mea de brazi/ – care nu se frâng niciodată –// […] să opresc exilul şi rătăcirile/ semenilor mei decapitaţi/ şi să pun predicatele să// declare război.// […] Trebuia să fiu la Sighet,/ instanţă pe pământ,/ nu în armata de heruvimi/ în robă,/ să eliberez din temniţă/ binele arestat/ şi să-l duc/ într-o firească şi dumnezeiască/ guvernare/ şi apoi să mă înalţ,/ fără virtutea militară,/ numai cu misiunea împlinită/ a robului întru credinţă” (Nimeni nu moare din credinţă); „Bunicul meu, preot de ţară,/ mutat între uitări care plâng” (Fatalitate); „Cine ridică altarul de jertfă?”, „Cine-i vinovat pentru sângele vărsat?”, „Cine sunt brigadierii-procurori care ne-au arestat memoria?”, „Departe în timp/ eu stau ca blegul cu principii/ şi număr în afişele lor minciuna, bogăţia şi pleava” (Cine?).
O altă faţetă a memoriei adusă în prim-plan de Marius Ghilezan, cu nostalgie, este memoria copilăriei: „În orice om se ascunde un copil/ când el se dezmiardă,/ fiara din noi/ bate apa cu aripi de ceară.// Existenţa lui/ învinge boala/ şi deschide optimismului calea.// Când el se răsfăţă,/ speranţelor le cresc aripi,/ iar aripile ne înalţă în zborul lor/ o viaţă ucigătoare/ unde sunt ţările tale cele mai calde?” (Dezmiardă copilul din tine!).
În poezia Regele meu, făcând apel tot la memoria istoriei, Marius Ghilezan îşi aminteşte: „Bunica mea a cerut să fie insoţită/ în greaua trecere a vămilor cereşti/ de un portret/ al unui domn,/ strecurat sub rever/ ca un mister.// […] Urcat în pod, după comuniunea sa din groapă/ – dragoste, pe veci aşezată –/ am descoperit figura celui ales/ în pagini de sepia/ era Regele meu”. De aceea spun că nu întâmplător cartea lui Marius Ghilezan se lansează astăzi la Lugoj împreună cu cartea distinsei scriitoare Doinei Uricariu, volum în care autoarea face un amlu apel la memoria istoriei, urmărind îndeaproape mărturiile Regelui Mihai şi documentele arhivei exilului Majestăţii Sale. Îi spunem din suflet doamnei Doina Uricariu: Bun venit la Lugoj!, iar lui Marius Ghilezan: Bine ai revenit la Lugoj! şi îi dorim „să se califice în marea ligă a poeţilor”!
Marche arrière
În tine mi-am plantat uitarea,
după nouă luni a rodit,
tristeţea s-a dublat.
După nouă ani
nici nu-mi mai aduc aminte
alte întâmplări
s-au şters pur şi simplu.
La nouăzeci de ani
îmi aduc aminte totul.
Imposibila recrutare
(1)
Învinşii nu se recrutează niciodată
dintre cei care au gură de foc,
mărturisesc o cauză şi nu tresar
la primul foşnet.
Ar trebui să ştie şi închizitorii fricii
că mersul poate fi drept chiar şi cu toiag
nu se închină brazii din munte
la chimirul unor pitulici
cu urme de creier pe chipiu.
(2)
Chiar dacă vechilii au ajuns paznici la peşteră
oamenii nu mai sunt legaţi la ochi
nu iau umbrele realităţii ca altădată,
lumina nu mai vine de la răsărit,
cei din tenebre au dat de roua libertăţii,
ştiu să fie stăpânii angoaselor
nici capul, nici pajura
nu mai dau ghes la recrutări.
(3)
Nu le câştigi râvnita colaborare,
celor înzestraţi cu principii,
nu le faci oferte pentru că nu ai ce să le dai în schimb
mediocritatea ta
e tivită cu mult tupeu.
(4)
Când ai de gând să-ţi umpli menajeria
cu trupuri moi şi porniri viscerale,
cauţi prin ghena-oglindă
a lumii din voi.
N-ai cum să-i câştigi încrederea
celui zidit, să-şi apere libertatea,
e prea puternic să-ţi fie
tribună, unealtă.
(5)
Du-te în iarmaroace!
şi caută printre fiinţe fără de azimut
acolo poate vei da lovitura,
încât precupeţii
să-ţi toarne şi ţie
delaţiuni.
Cine-i vinovat că tu cauţi
printre sacii de rafie
castane, ca pe nişte simple gume
de şters?
Cât de jilav eşti
printre tuberculii roz!
N-ai decât să-ţi aperi cu jale
misiunea proprie de nevrotic
ai mila celui urmărit
şi a celui
niciodată învins.
(6)
Bicisnic nelegiuit,
te plâng, eşti demn de dispreţ,
nu ştii să câştigi o luptă
eşti dintre cei care atacă din umbră.
un popor întreg aşteaptă papagalul să-i citească destinul.
Chipul
Cititul feţei e o lectură obsesivă
există chipuri care se arată
şi chipuri care fug
n-ai cum să prinzi nici masca, nici diferenţa
între cei care par şi cei care sunt.
Chiar şi pe patul psihanalistului
nu vine fiinţa cu înfăţişarea sa dumnezeiască
doar arătarea, în straie lumeşti
ca un şurub răsucit începe să depene povestea,
să ţi-o citească.
Chipul este omul
nici fardul, nici purtarea,
ca o molie pe care te zbaţi să o prinzi,
auzim pronunţarea.
Nu-i chip să numeri
ca la copaci, anii
frunzişului existenţial.
Scoateţi din cont resentimente, nu banii.
Eşti doar un lemn căsăpit,
pus la foc, la grămadă
cum se aude în sobă jarul mocnit:
când nu o să mai fi din cenuşă ,
o să se vadă.
Memoria
În clasa profesorului Banu Rădulescu
se strigă catalogul celor ucişi în temniţele comuniste:
“unde sunt cei care nu mai sunt?”
Pe peretele din dreapta, geografia detenţiei,
iar pe băncile din mijloc, în loc de caiete,
revista gândirii arestate,
în stânga, doar ferestrele ţăndări,
hârtii lipicioase atârnă
pline de muşte cu un sfârşit aşteptat.
Memoria este durerea din cap.
Rechizitorii întregi aşteaptă cuminţi în dulapuri
– sub lacăte plosca de fier –
să fie trimise pe calea justiţiei.
Profesorul continuă să strige catalogul
în sală doar îngeri.
Cei care nu mai sunt au numere matricole,
în loc de morminte.
Ca praful pe bănci, memoria stă cuminte
şi aşteaptă recunoştinţa.
Capcana
Oamenii zilelor noastre
vin mereu de parcă pleacă,
şleampăţi, mirosind a hoit,
victime sigure ale muştelor ideologice.
Când n-ai principii
şi te domină şarada televizată,
fugi din tine, eşti o iască!
Când mai mulţi, asemenea ţie, compun o castă,
realitate macră
de viermi infestată
în carnea lăsată înadins în soare,
pescarii să aibă ce da la peşte,
e un pericol ca plevuşca din voi,
hrănită cu litre de mălai şi iluzii de viaţă
să îngraşe rechinii partidului devorator
pe noi să ne înghită marea prostime votantă de corali
cumpărată cu grămăjoare de urzici în piaţă.
Nimeni nu moare din credinţă
Sunt sigur că am venit pe lume târziu
trebuia să fiu atunci, în gară la Sinaia,
să le împotrivesc artileria mea de brazi
– care nu se frâng niciodată –
sovieticilor din comânduire
când i-au dictat, lui, Regelui,
paşli.
Să ţip, nu doar să-mi lipesc la Yalta,
buzele de şina rece a Diktatului,
să opresc exilul şi rătăcirile
semenilor mei decapitaţi,
şi să pun predicatele să
declare război.
Vreau în Munţii Făgăraş
să lupt alături de eroii din rezistenţă,
în puţinele răgazuri de tandreţe,
să-i spun, la pieptu-mi cu grenade,
înţeleptei din Nucşoara:
“Elisabeta, nimeni nu moare din credinţă.”
Trebuia să fiu la Sighet,
instanţă pe pământ,
nu în armata de heruvimi
în robă,
să eliberez din temniţă
binele arestat
şi să-l duc
într-o firească şi dumnezeiască
guvernare
şi apoi să mă înalţ,
fără virtutea militară,
numai cu misiunea împlinită
a robului întru credinţă.
Robia rodiei
Pe vremea îngheţului dictat
în Güzel Kirimul lor, un fel de Lancrăm al lui Iuda,
grangurii lumii jucau o Yaltă doar în trei,
trei paltonarzi sătui de negoţ
tăiau felii din lume, pe ghioc.
Livadia cu rodiile ei dădea în pârg
din vrej şi ranguri de abac
părţile zemoase plecau dincolo de şerveţel,
în market-uri sau cine nobiliare,
Aici, sâmburi viermănoşi, închişi
erau scuipaţi între baloţii de sârmă ghimpată,
kalaşnikoave, brigăzi de ocupaţie şi marşuri duşmănoase
peste neamul meu.
Oh, Grecie, fiţi-ar pe lume azuriul tulburel,
Şi tu Crimee, ce te crezi măseaua de minte a lumii,
cine să ştie să te scoată mai devreme?
Da, peste Prut, odată cu maşina de tocat
şi a doua oară cu miros de moarte vie
cerul l-au îngheţat.
Acasă, bunii şi străbunii
pe prici îşi împietreau suflarea.
Era prima zi a războiului rece,
pe tablele de joc cădeau principii,
precum trupurile lor, în revărsarea cărnii printre jilţuri,
pe nări trăgeau trabuce, sminteau în pace naţiuni,
la zaruri.
Sovroame legau în lanţuri de fiare,
infernul cu zvastică îl mestecau în epilog
şi lumea era dumicatul unei mese?
Ripostă?
Ţările retezate ca mâna unui olog
linse straşnic, cu drujba,
graniţele noi, straşnic păzite
prin ţevuşti înguste,
libere erau doar moluştele ca să iasă
deodată cu puhoiul trădării sub crustă.
Ne ucidea, ţară cu ţară, chiolhanul,
împotrivirea, departe, în lesă,
aproape, tihnit nu lihnit, păduchele din şerveţel.
În plină ocupaţie, departe de Kirim lactee,
artistul de seamă juca pe scenă tragedia: De la Nistru pân’ la Don
davai ceas, davai palton
în băşcălie
iar hohotele lui pornite ca un torent
aveau să-i sape de grabă groapa la cimitir.
De frica haroşiei armate,
(adică prea buna şi roşcovana, zis în ghilimele)
i s-a urlat să tacă, căci e mai sănătoasă tăcerea
“de nu-ţi ţii gura, vine iute prohodul!”
pe scenă, corul izmenea o lume tristă:
“şi sus în obcinile ţării urcau în taină partizanii să înceapă lupta
suflecă-ţi mâneca, aici, oh, prea iubite tovarăşe Irod!”
Artistul legăna pe scenă, în straie de pendulă,
o ultimă psaltire: “el tic, eu tac, el tic, eu tac….”
A doua zi, şi trupul lui ucis
îngheţase de-a pururi.
Şi revista se închidea pentru jumătate de veac
n-a mai apucat promisa eliberare de jug
iar grimasa lui şi exploziile de râs din sală
tic-tac-ul ceasului deşteptător
toate s-au dus, odată cu ultima-i suflare.
La Yalta, cei trei fumaseră cu sete
şi până la chiştoc
ţigara unui viitor de paie.
Dezmiardă copilul din tine!
În orice om se ascunde un copil
când el se dezmiardă,
fiara din noi
bate apa cu aripi de ceară.
Existenţa lui
învinge boala
şi deschide optimismului calea.
Când el se răsfăţă,
speranţelor le cresc aripi,
iar aripile ne înalţă în zborul lor
o viaţă ucigătoare
unde sunt ţările tale cele mai calde?
Frumuseţea se descompune
Grecii antici pictau statuile
Nike, la fel ca Afrodita,
avea gene şi frunte sprâncenată,
zări albastre creionau conturul,
obraz frumos,
lăsat pradă ochiadelor zeilor.
De două mii de ani
spartanii nu mai luptă,
atenienii nu mai picură pe marmură
pastel cărămiziu pe feţele înmarmorate,
fac bani din piatra seacă
îi e cam foame Republicii lui Platon.
De două mii de ani
-se spune la creştini-
sufletul înfrumuseţează chipul
atunci de ce mai aleargă de grabă fetele cu pielea oglindă
în marş spre cosmetică, în vreme ce bărbaţii mărşăluiesc în legea lor
şi se zgâiesc la moartele din vitrină?
Se zice că Dumnezeu a spus prin darul său
ca Eva să puiască, atunci când Adam muşca lacom din măr.
De două mii de ani
ne muşcă şarpele pe toţi,
copiii cresc,
nepoţii vin
şi strănepoţii ţipă că Bunica e frumoasă
atunci de ce să ne plângem
şi să vopsim de grabă mortul?
Sufletul urcat la cer scăpat-a de machiaje.
Altfel privim când ştim că, toată viaţa, el,
a fost singurul în stare să aducă frumuseţea.
Coasta Boacii
Pe Coasta Boacii nu se mai joacă copiii cu ţeste
totu-i trecut cu vederea,
cum de-a putut timpul să şteargă zulufii
urcaţi pe Culmile disperării?
Ţăranii bagă pluguri şi ară brazdă adâncă,
copiii suferă din lipsă de net.
părinţii sădesc cuiburi în cripte,
să aibă ce pune mâine pe masă.
Din moarte, istorii şi prapuri
– o ştiu toţi răşinarii –
nu-ţi rândui o casă, nu cumperi lumină şi lemne de foc
cu disperări, plictis şi extaz
se joacă lunaticii şi cei făr’ adăpost.
„A quoi bon quitter Coasta Boacii?”
străinii vin şi întreabă
unde-i casa filosofului, cimitirul şi joaca
în loc să-i dijmuie cu biruri pe năluci
sătenii râd şi-şi caută de treabă.
Piticii mei
(1)
Cred că piticii mei au primit o best-salarizare
altfel nu-mi imaginez cum de nu mai am aceeaşi stare.
De mic ţineam pitici mai mari ca mine
să-i cuibăresc sub fuste şi destine.
Iar doamnele la Five o clock venite
dădeau în mintea mea
şi se întreceau la jocul soldăţeilor de plumb
mici, mici, chiar foarte mici
când le ceream
să-nvârtă titirezul
se învârteau şi săbii şi tunici.
Piticii mei mari pricepeau
micile, marile amoruri din cotloane
printre spalierele copilăriei
cum scrie cheia rolul jucăriei?
Şi cât rezistă marile baloane?
Eu fredonam jocul
nu mă interesa meciul cu oameni mari.
De multe ori piticii mei cei mari spărgeau în mii de cioburi tabieturi
stricau povestea lor cu taine spuse-n dodii
pureci potcoviţi săreau pe elefanţi şi fleacuri de vitrină
de făceau un mic clinc, clonc, clanţ, în marea lor dispută
ca să le ascult legam în hol o oră bietele şireturi.
Pentru dialogul despre cum se mai poartă mănuşile dantelate
piticul mare le punea casete deocheată,
iar eu retras într-un cotlon
ştiam la ce râvnesc deodată toate.
Cu timpul piticii mei s-au pricopsit cu alţi pitici mai mici
chiar spre norocul meu, când din teribilism
–nu pansexualism-
dădeam rendez–vous la trei deodată.
Piticii mai mici plecau la prima întâlnire
de culegeau roşeaţa din obraji
piticii mijlocii la a doua, de-i alinau singurătăţi de fiere.
(2)
Când nu provocam acţiuni revoluţionare
de pitic atomic
plecam adeseori pe-a treia cale
în cap cu cipilică – e de prisos să spun-
şi-n minte cu piticul mare.
Păi dacă n-aveam treaz piticul beat,
mi-o luam pe spinare
oricând, oricum, gândeam
muşcă şi fugi!
Că doar el era mai mare şi mai tare.
Când am plecat să joc la Liga mare
pitici mei s-au îmbrăcat în zale de cuvinte
şi tot mă îngânau în clipele revoluţionare:
duşmani scuipă-i în gât
in timp ce ei scriau bestsellere de zor
bani s-avem! Şi ce mânca…
De la un timp, pornirile exagerate s-au rărit
Ie-a potolit prea multa judecată.
Mi-e teamă să nu-i fi înghiţit
inert pe năsălie să-mi fugă printre dinţi
aceşti pitici, rămaşi orfani
şi să-mi ratez din nesimţire
petrecerea cu diavoli sau cu sfinţi.
Levitaţie
De spaimă că neuronul îi va muri
Poetul bău şi nu mai gândi.
Deus sex machina
Sătul că zeii de acum au mai multe Afrodite decât mine
mi-am luat un Maybach tocmai bun pe post de ceasuri
-piesă de fiţe din flota de uscat a cerberilor îmblânziţi de mine-
destul cât le croiesc pe-un borş
un look de gingaşă purtare,
când vor ieşi la rampă
să facă reverenţă
în faţa neamurilor proaste.
Nu-i microfonul altul decât omul
rostogoleşte plinul şi îngroaşă golul
ştiţi vorba: cum e turcul şi pistolul.
Cu banii câştigaţi să ticluiesc vorbe seducătoare
prietenilor mei, searbăzi la poezie
-Lettres d’amour, meşteşugite à la carte-
pe topul de hârtie
vocea să tune în bolidul de împrumut
ce lasă-n urmă turma de oi, în bici să fie prefăcut
înscrisul Deus sex machina.
N-a fost prea greu să-mi intru în rolul de machior
eram în curul gol, ascuns sub frac,
decapotat şi plin de mine
lansam bezele, drumul mare
e cel mai scurt când îngerul devine drac.
Fete de bulivar cădeau lipici
năvod eram pentru plevuşti, guvizii înşiraţi pe aţă
sătul de roiul de silfide, maţul gol,
le împingeam dinspre pluton în faţă
şi nopţi de nuntă contabilizam în fiecare seară.
Finalul aşteptat, divorţ intempestiv,
voiam ceva mai special ca pentr-un om de rang înalt,
un accesoriu de trend, precum vreo cârjă episcopală
o fiară, leul ce pândea mereu lumea din bazalt
colecta de ceasuri, iaht de pricopseală.
N-a fost atât de greu să-mi trag remorcă
la primul club de fiţe, căzut în cale.
Aveam acelaşi trup, dar Maybach sub şezut
Puterea mi se îneca în damful de mahorcă, snop de chei şi yale…
şi nu mai pridideam, doar cotropit mă amăgeam
de-atâtea frumuseţi, tapet pe limuzină.
Prostia aprindea pe chip lumină
păcat de sidefiul geam,
producţie pe bandă, smog, rugină.
N-a trebuit să-mi schimb năravul, nici chipul stâlcit de grimase
eram un om lovit de-atâta personalitate.
Şi-acum privesc tot filmul devenirii mele
-chiar şi de-o noapte, în crepusculul de miere.
Aveam madone, şiruri de ales
din ciupercăria de bere
dar am plecat singur
cu prea plinul de prisoase
să fac dragoste pe încercate
cu Maybach-ul meu de-o zi şi de-o noapte,
să dau iama-n străine cuibare
a doua zi eram în club doar moralistul
ce anunţam Apocalipsul.
Ştii, are belciug în sprânceană artistul
şi-n lobul urechii steaua inoxidabilă,
clipsul!
Idolului meu!
Pentru tine am dansat în ploaie
şi am îngheţat sub grindina ratărilor,
cântam şi credeam că tu mă auzi,
eram cu lancea în dinţi şi fără pavăză,
în marşul tău înspre podium,
sufletul meu necunoscut
alături de altele, mii.
Ştiu că eşti mai puternic decât mine,
deasupra tuturor
închid Iadul
celor care te-au hulit
şi au râs de tine
cu vorbe grele.
Ce dulce urcă gândul
ca visul unui înger din livadă
şi peste noi Raiul.
Nu râde de mine, prin tine, eu iubire sunt ţipăt şi steag,
în clipa victoriei voi stârni vulcanul,
ei să nu mai fie nici amintiri, nici dureri
şi nici zgură
doar ploaie de vară.
Buhaiul cu guave
Între râme şi gladiator,
Cezarului i se dă în bobi la umbră,
în orice moment, consens zburător,
gâştele iau o pauză din greva regală
şi picură din plisc torente de ploaie,
să-i vânture din păr paietele lenei.
El e suveran peste pâinea de la circ
nu simte decăderea,
nici uneltirea cum sapă viclean
priviri din culpă,
smintite tăceri
gâdilă homarii, uitaţi în scorburi de miere.
Mirosul exotic, decorul e vinovat
acoperă prea plinul suveran de guave,
adunarea lihnită exultă,
garda lui Pretor adoarme absentă
dar ştie că ordinul nu se predă
ciuguleşte din moarte, ciosvârtele de insultă.
Din spate, întâi ca un junghi,
apoi cât o fântână de sânge
buhaiul plesneşte şi cariile şoptesc
printre dureri sfărâmate
“şi, tu, Brutus?!”
Trădarea cu miere, te unge?
Oratorul ridică octave de slavă
trădarea urcă în tron, ca ameţeala,
şi gâştele reiau, capitolian, ciondăneala cu sete:
Ergo bibamus!
Licuriciul
Pentru ca despotului să nu i se pronunţe numele
i se spunea simplu Licuriciul,
avea palat păzit de grauri,
ciorile-i duceau trena
de la genunchiul broaştei,
cât să fie cocoţat
în paturi din harem,
corbii nu-i ciuguleau ochii,
pupau doar palma şi lăudau Mărita administraţie
pădureaţă.
La drumul mare, lotrii zeciuiau ca trântorii de-a valma stupii
în staul, foşgăiau guzganii şi dictau dreptul
de a fi cu toate drepturile vită
Iar sus, în foişor, unde balega nu mirosea,
apărători stăteau de veghe peste tecile de brusturi,
ca nu care cumva puhoiul de ostilitate
şi noul vânt care bătea de peste dealuri
să-şi ia avânt şi să rânjească
privind parada ţiitoarelor de pradă.
De foame şi de viaţă grea se sfâşâiau
şi viermuiau printre grăunţe dobitoace
şi blana şi-o dădeau pe biruri
şacalii – peste vânat – treceau rânduri – rânduri
-în pături conducătoare –
spectacolul perfect,
organizau zapcimea şi alegerea întâiului sus pus.
Muştele cu imperiul lor
iar fustele muşcau pământul
sub prea apăsătoarea lui luminăţie.
O seamă de condori
vegheau ca strălucirea să nu clipească,
să nu se stingă licuriciul,
roiuri de miere să curgă-n veselie,
cămărilor să nu le scadă gravitaţia
prea binelui să-i crească imponderabilitatea
şi nu care cumva felinele de companie
să-şi piardă din puterea de seducţie
ori să le bântuie anorexia
pofta de carne să le scadă în abatoare.
Marş
Duhneşte pădurea,
adâncurile miros greu,
trafic de organe,
incest,
sperjur,
mitocănie,
atâtea frunze
cât să pui de-un marş
iar răul să-l mesteci
în borhotul
vremii.
Gol literar
Cine mai are nevoie de ficţiune când stadioanele sunt pline de intrigi?
Există o literatură a gazonului,
chiar dacă opera e colectivă,
simţul estetic şi nativii
fac peluzele să exulte
la fiece insinuare,
jambierele sunt trase în paragrafe simple
dribling la epitaf,
prapurii sunt petarde şi steaguri.
De morţi se strigă şi de mama lor!
figuri de stil lovesc în predicate,
faulturile la limbă nu se sancţionează,
arbitrii n-au academii, doar cărţi jucate,
pe ei sunt câinii şi reduta-i viole(n)tă
iar criticii nu văd decât jargoane înfipte-n adversar
iei cupa, Aleluia
iarba, osuarele,
antonimii şi jocuri lexicale se uită!
rămâne scorul final.
Sub bolta emoţiilor de diferite culori
nimeni nu prinde alegoria,
diftongul cu bombeu cum rade scăfârlia,
tribunele se aprind, când patriarhul critic le insultă.
Privirile alunecă pe ceas şi pe tabelă,
metafora se trage într-un corner cu dichis,
vocativul aplică adversarului o interjecţie, centrează
jur că l-a lovit, penalti clar!
arbitrul lasă jocul să curgă,
trei figuri de stil înalţă,
alineatul nu-i în ofsaid,
balonul revine în careul de cuvinte,
portarul ia printre picioare
doar un semn de exclamare
sau adjectivul substantival
iar autorul câştigă un timbru literar,
când e pe val.
Flit şi ocaziile se răzbună
Mi-aş fi ridicat aliniate de intrigi
titluri fotometrice,
poze în chenar şi trimiteri pe întâia foaie,
dacă aş fi ieşit cu tine la Gala premiilor VIP,
m-ar fi întrebat cultivatorii de senzaţional
de ce-ai venit, de ce-ai plecat
dacă mai eşti “salcie la mal”.
Refuzului meu, ia-i zvârlit “go to trash”
precum unei fotografii voalate.
Nu ai mai sunat şi sufăr din prea mult răsfăţ,
pe umărul meu s-a lipit o aşteptare.
De ce nu vii, de ce nu-mi pleci?
N-aş fi vrut să fiu doar personaj de tabloid
şi acum mă visez pictorul singurătăţii tale revanşarde
în doi, până şi absolutul e mai puţin recalcitrant
Nimeni n-a surzit timpanul de ştiri
ce zici de cei care ne însoţesc pretutindeni cu gândul?
Future in the past
Unii se nasc uituci,
alţii se formează cu timpul
şi nimeni nu e împotrivă
de ce să deschizi cursuri de castelani,
când ruina e chipul
bătăii de joc?
The future is landing
trecutul e cenuşă.
Violet pe deplin
Patimă, m-ai făcut să ard în ţoale violete,
O viaţă am dedicat religiei şi chiar o moarte, morţii.
La idolii tăi m-am închinat ca un nebun fără sânge
Ia furia mea, acum sunt violet pe deplin!
Să ai ce bea!
Mă chinuiam s-o-ntind
ca printre degete
mustaţa-ntoarsă,
sughiţul
mă trăda.
Iar dincolo de uşă, o uneltire,
şi dincoace de uşă, cămaşa pe mine, spartă la nasturi, lipită de spinare.
Mi-am spus, cu icnet clătinându-mă –
“lombago-mi domoleşte transa, muşcă din cuvinte osul,
fulger de durere,
deşi nu sunt lovit,
parol,
de-onor,
sunt numai istovit.”
Şi-ntreg privit-am,
cum linia dreaptă mă chinuie când caut înălţarea.
Speram,
ca de atâtea ori paharul să-mi cabreze clătinarea într-o parte,
paharul pentru mâna stângă
şi paharul pentru mâna dreaptă,
poveşti sunt multe de amor.
( Vitralii clănţăneau,
pendula-mi clipocea în negru-gurguliu,
pustiu nu doar în vintre, în gând voiaj de nuntă).
Iar peste drum,
lămpaşul roz dă semne deocheate
când iute mă încing, degrabă strada trec
nu mai ştiu când, îmi suflă în tâmplă brancardierul:
“dar asigurare ai?”
La şcoala de dans
Îmi scuip banii de dinţi
în coma de fiecare seară.
Plămân, mă disperi
îmi vomit până şi sufletul.
şi ce dacă-i Lăsatu’ Secului?
Nu am răbdare
să-mi iert principiile
nici să-mi astâmpăr desfrâul.
Ce mai?
Sunt un ratat
Nu mă doreşti?
Ştiu să fac proteza
pahar
şi lăsatul sexului
obicei de dans.
Sunt dintre cei care tac,
scutur grimase
în iureşul poftelor.
Sunt un piron
bine înfipt,
un implant,
în decadentul tău joc –
Di-mano!
Proteza pe nas
sigur e restul.
Pastel
Plopii sunt atât de olfactivi
de seamănă cu unii dintre prietenii mei,
trag pe nări şi bruma de repaus.
aş fi avut o poftă de afirmare
prin Hyde-Parc,
să-mi trag talcioc cu gânduri despre cum aş vinde asfinţitul
şi apoi să fiu o clipă, un om cu braţele deschise.
să am discipoli mii, laureaţi ai cauzelor mele.
Of, Feldmareşale!
Ţi-am tocmit titlul de Feldmareşal,
să ai virtute
nu pentru judecata de apoi
a eroilor uitaţi în osuare,
ci pentru a combate apt
pe frontul de cuvinte,
să ne conduci predicatele
cu ţinută;
gândurile să ne fie victorioase.
Altfel, eu fac omor de grad.
Socialiştilor-kaviar
Le-am rezervat o insulă
cu loc de verdeaţă,
unde cântă pruna-n strună,
să aibă loc de practică
două ore la televizor
cu o chibzuită raţie de hrană
plus juma’ de banană,
mango pe de trei
şi drept la vorbitor când
Măritul Soare va lătra
cu voce guturală
tot binele promis
şi le va da voie să-şi tragă
colac de salvare
capacul de la budă.
Refuz
Când te rugam ceva,
mă puneai să-ţi număr indienii de pe spate,
când te sărutam,
ziceai că miros a usturoi,
când săream pe tine,
zicea-i că-s balenă
dar nu te deranja portofelul:
dimineaţa
era cu mult mai uşor.
Tricouri Oxford
Nimeni nu a dat cu flit cariilor din lemnul băncilor şcolare
nici o ecografie n-a scos din perdele zvastica
din spatele catedrelor cu NIR
şuieră vânturile nostalgicilor
de se amestecă totul,
manuale duhnesc de cultul genialităţii
-tratate care îi învaţă calea spre ratare.
La cotor metafizica-i zdrenţuită,
în clasă nu stau locului tineri cu tricouri Oxford
visează să fie olimpici
în matricea profet-maestru-ucenic.
Ca un phoetus în formol
viitorul e sigur,
enciclopedic
ca tristul trecut.
Toţi supradotaţii vor umple ospicii virtuale,
pentru analişti vor fi câteva locuri limitate,
genialii vor întinde pe pâine opere de debut,
la târgurile de joburi profesioniştii nu vor ieşi la număr pe abac
doar zvârlugile, pregătite să intre-n haine de partid o să ajungă în faţă
şi restul se vor hrăni din măreţul trecut.
Din iluzii şi pierderi,
cum vrei să ajungi cineva,
fără să te înscrii în regimentul de cotizanţi?
Nu fac apologia corigenţelor mele,
nici nu compun diatribe cu succes garantat,
dar nimeni nu m-a întrebat despre viaţă
la Bac,
ce note am pe diplome,
ce academii mi-au învârtoşat sinapsele,
câte medalii am la butonieră
doar ce ştiu să fac şi cum adun în săculeţe valoare
cum să topesc în ceaiul de fructe
toate profesiile mele
şi timpul le soarbe.
Din tine aş rupe
Din tine aş rupe o bucată de carne vie,
un umăr,
să devin clonă perfectă pentru tine.
când tu nu vei mai putea să fii,
îmi voi trimite ucenicii să-ţi joace rolul?
Avem nevoie de nemţi!
Întotdeauna am avut nevoie de nemţi
nu doar pentru filosoficele lor poeme
-iluminaţii Şcolii Ardelene le-au rescris şi tot rescris.
Din temelia culturii de chirpici
s-au ridicat cu o naţie
să cumpere, nu să ia, tămâie şi lumânări din paraclis.
E de prisos să vină azi
vreun şarlatan al metafizicii,
un oarecare disident necunoscut nici de neveste,
glosând din evanghelii, scrise de alţii,
le predică laic
vreo poveste.
Rânjeşte cu ai săi din limuzine.
Culturnici din protipendadă,
tocmiţi de vechiul regim,
cu burse germane şi pisici berlineze,
pentru poza de grup a revoluţiei culturale
pe duşmanii partidului să-i înfiereze.
Şi acum în libertate, în plin capitalism,
să ne interpreteze entgegen.
Lumea vorbeşte ca la radio şanţ despre inundaţii şi cataclisme
Ce mai vreme de bârfe pe metereze?
Avem nevoie de mai mult
decât de ăştia!
M-am săturat de ei
mi-e dor de burta mamei,
(de cultul muncii, de respect şi de industria germană)
vrem Dinastia şi regii noştri apărători de ţară
Vai de iluzii şi dumicaţii împărţiţi pentru vot
şi să ajungem să ne alunge aleşii afară
sau să plecăm şi să-i lăsăm singuri
cu microfonul minciunii la gât
ţinut stindard
portocala muzicală, flaşneta în gheară.
Contracepţie
De teamă că fiul va muri,
tatăl în batistă slobozi
(pe o temă lansată de Ioan Es Pop)
Misterioasa doamnă L
I-am poruncit să nu mai fie poşta iluziilor, măcar ispravnică de poştalion
în vremea dintâi, din foi de ziare făcea tunici de război şi din petunii, vele de plecat pe mare
în piaţa cu sârme şi impresii revolute îşi împletea saftea de spin.
Striga o dată din poftă şi a doua oară din sevraj
ridica Madam L munţi de ciolomade,fără să ştie că la ospăţ
erau tot ei, cu alţi ochelari pe nas, dar cu aceleaşi dungi pe creier
urme de la chipiu.
Însăila croială de verb aprins, o dată, la tivul devenirii
şi n-avea loc de sufletul sufletului nostru întins de-o tainică plăcere,
zale peste hoit
a doua oară,
năvodul întins de păianjeni în unghere.
Acum, s-a prins şi s-a încins
e prea târziu de morărit iluzii, o toamnă grea ne dispreţuieşte
nimicul colcăie -hazna – deasupra ca o stare
pe Soarelui, în trup de lună plină, sub nucul de mătase,
tăcea.
Pipa de zor şi din cristale
însăila negoţ cu tot ce se petrece
prin geam plecă plutind, spre nicăieri,
doar îngerii să stingă flama,
să rămână cărămida rece
nu, Doamne, să se-ntâmple.
Mai bine decât azi sau mâine, ieri!
În lesă
Am învăţat să-mi chibzuiesc mârlănia
nu-i dau valoare, nici rang,
o ţin în lesă,
în stare pură.
Voi fi lipsit de apărare
în faţa vreunui asalt nimicitor?
Am să-i asmut puterea într-o ripostă de clisă.
Imposturile
(1)
bărbatul ajuns se remarcă singur
pantofi cu cioc Via Napolitane
parfumuri dulci-înţepătoare
rictus la volan musai
şi gipane.
Vorbeşte apăsat şi calcă,
din gâtu-i gros un râgâit sonor,
iar burta-i căzută pare prelată.
Nu doar o domnişoară despuiată
la petreceri îl îngână –
sunt minim trei, că restu-i de rezervă.
Afară e flancat de body-guarzi
şi înăuntru, camuflat de sfârcuri.
(2)
Femeia de condiţie-i veşnic nefericită.
drept e că s-a lecuit de aceleaşi turnee
dimineţi cu roua-n Baden-Baden
prânzuri dezgolite
Chateaux-urile Loarei
seri stropite cu spumant francez şi shopping.
Aceleaşi acareturi de faţadă
fireturi, gulere şi diamante.
Ar vrea pe veci
brăţări calde,
băi cu public,
aburi moi peste umeri,
thalasso-terapie.
S-ar duce ea deîndată
pe-o insulă cu bestii încinse,
nu doar s-o vânture din alte evantaie.
Torţionari la cazinouri
În goană închiderii belciugelor la pontoanele cu iahturi
şi de prins ultimele polonicuri de kaviar şi baluri şampante
la gât cu lanţul gros şi de braţ cu dame şarmante,
au uitat să tragă băieţii fermoarele de la corturi.
Ce-au fost şi ce-au ajuns uitatele capete de cretă?
parcă n-ar mai vrea să se ştie cum legau perele în plopi,
în semn de recoltă
şi dirijau încolonarea micşunelelor în defilări de şchiopi,
ca slugile la vie o boltă,
acum sunt investitori de seamă, se-ntrec cu alţii pe planetă.
N-au mărunţiş de ridicat Panthenoane pentru eroii gropilor comune,
aspiraţiile lor galactice n-au seamăn şi nici replică,
în cazinourile lumii nu se caută ţinuta academică
doar biografii poleite de conturi în ascensiune.
Nimeni nu-I mai întreabă de ce au dus boii în paraclis
cum de-au reuşit să mute vântul şi visarea în necropolis?
Şi cum se plimbă în Ferarri
toţi sforarii şi lingurarii.
Cred că sunt într-o mare derută existenţială
în cadranul orar al aceleiaşi zile
trebuie să fie în două aşezăminte diferite:
cu paharul gol la o degustare editorială
şi cu sufletul plin în arenă,
alături de idolul meu
care se bate pentru finală.
În ambele locuri se strigă catalogul,
dacă lipsesc din tribună
băieţii zic că am abdicat, precum un rege deposedat de regatul vinului
sau că am căzut răpus de ciorapii de plasă,
dacă nu răspund prezent strigării editoriale,
pierd licitaţia poemului meu în suferinţă.
Unde să plec, cum să mă petrec?
Indecis, chem la apel liberul arbitru
pentru decizia chibzuită.
După deliberări de ceasuri,
poemul îl livrez octavelor tribunei,
mâna cu paharul gol o dau agentului literar,
iar eu plec viclean
spre aşezământul neliterar
unde „nu te plouă, între două ”.
Nu pricep
Nu ştiu de ce, dar pe mine memorialiştii de serviciu
mari interpreţi ai adevărurilor absolute
mă sperie şi îmi provoacă stări de disconfort.
Lingând dosare, îşi fac impresii despre trecut,
din haldele de steril ale securităţii
ridică statui şi
de pe soclu dau sentinţe.
Precum un ciubăr cu mâncăruri regurgitate
deşartă iarmaroacelor publicistice, generoase oferte editoriale
nimic mai greşit, istoria nu e cuprinsă în pagini prăfuite
ei, precupeţii confortului propagandistic,
pentru a înţelege un anotimp şi personajele care i-au dat savoare,
trebuie să fie pătrunşi de dilema portului de mănuşi
şi să cunoască semnificaţia gropilor comune,
altfel nu sunt decât nişte coţcari
ai intereselor de spin
nu spun înţeapă şi acest prezent.
Iar la corvoada mărturisirilor
scriu greu şi cuvintele nu se eliberează,
gândul meu e prea consecvent
ai parte de adevăr sau nu
până să-l poţi pricepe?
Regele meu
Bunica mea a cerut să fie insoţită
în greaua trecere a vămilor cereşti
de un portret
al unui domn,
strecurat sub rever
ca un mister.
Prost educat şi lipsit de înţelegere,
am crezut, la vârsta minciunilor de alţii mestecate,
că domnul nu e decât un amant
pe care eu, juvete, aruncat în joc,
n-am voie să-l mărturisesc.
Urcat în pod, după comuniunea sa din groapă
-dragoste, pe veci aşezată-
am descoperit figura celui ales
în pagini de sepia
era Regele meu.
Care rezistenţă prin cultură?
Revoluţiei maghiare, i-aţi dat o ripostă de cafenea,
când Imre Nagy era ucis la Snagov,
voi mari intelectuali în devenire
duceaţi iubitele pe lac şi fluieraţi în vrejul de papură
cuvinte anodine.
Invaziei din Cehoslovacia i-aţi răspuns
-cum ştiaţi mai bine-
aplaudând cu plecăciune, sub balcon,
când Ceauşescu mima desovietizarea.
În Primăvara de la Praga
sufereaţi de-o astenie colectivă,
la Gdansk, nu v-am găsit
trâmbiţatele principii de solidaritate
vă pitulaţi în spatele traducerilor heideggeriene
-semn de deschidere către asfinţit-
convulsie spastică a adormirii
într-o confortabilă rezistenţă prin cultură.
Nu l-aţi iubit şi nu i-aţi închinat osanale
-erau prea falnici adulatorii-
micuţi în grad şi neînsemnaţi
v-aţi bucurat de burse humboldtiene.
Şi nu-i un merit că n-aţi catadicsit
să scrieţi verbele omagierii.
Acelaşi leopard şi gard vopsit
reflexele de azi acuză, nu scuză stigmatul tăcerii.
Intelectual, trăiaţi tot vegetal,
din compromis, mai creşteţi o oarecare volubilă carieră,
nu v-aţi servit carne de tun cu pieptul în aval,
căpuşe ieri, căpuşe azi, în noua eră,
când semenii mei îşi dădeau prinosul de viaţă,
tot sub balcon;
voi pregăteaţi în grabă chiar soclul.
Semanticii uitării noastre,
durerii că nu am avut vârsta şi puterea de ripostă,
am fi vorbit în agora tăcerii voastre,
oferiţi acum, neîntrebaţi, din Olimpul creponat,
vitejia de zdrenţe.
În cor
Mergi drept, ziua victoriei e aproape,
în pasul tău freamătă un veac de speranţă,
ţine capul sus, în calea furtunii,
în tine s-a adunat tot ce-i mai drept şi mai bun
din multele generaţii de eroi, plecaţi în lumea drepţilor.
Deasupra ai cerul de aur,
pe aripi, milioane de fluturi,
prin tine suflete istovite îşi caută dreptatea,
în tine e forţa şi puterea,
mândria şi gloria neîmplinită,
porneşte cu piciorul drept
zbori pe calea dreptăţii,
nu trebuie să ne răzbuni,
doar să ne aşezi în braţe
cupa victoriei, iar noi să cântăm
cu paharul în mâna dreaptă:
Campeon, Campeon, Campeon!
Campeon, Campeon, Campeon!
Operator, aşteaptă!
În staţie nu găseşti, cum ai crezut, un platou de şoapte mişcate,
brusturii nu joacă azi ţonţoroiul de frig sunt piese terminate,
trepiede băţoase,
în castingul melcului, zumzetu-i lipsă la apel,
prin gară viaţa nu-i cadru de filmare, mă disperi!
Liniştea de aici doarme perplex somnul dispreţului,
pe şină, zbuciumul minţii în chip de bălărie,
zace amorf şi aşteaptă cristale să ţeasă frigul deşteptării.
Când nesimţirea pluteşte, iar sperietoarea are minus la pene,
nu-i destulă tăcerea, nici pentru un făraş,
trenurile nu vin, nu pleacă, n-ai pe ce să faci zoom,
melcul zace în casă, încă o zi de filmare ratată.
Rămân pe peronul din dreapta cu amintiri, aştept poştalionul,
răul neterminat din istorie îşi caută scribul smintit,
inchiziţii, reforme, regi blestemaţi învolburează adâncul,
personajele au carne de poveste,
termin scenariul, te chem la filmare!
Fatalitate
Bunicul meu, preot de ţară,
mutat între uitări care plâng,
ascultă cum hârâie placa stricată a Eroului Uniunii Sovietice
prin despărţiri care râd,
vecinătate întru veşnicie,
odăi şablon, stele care cad
şi îl tot îngână:
“la ce-o fost mai bun Dumnezeul tău?
suntem oase
avem aceleaşi obsesii,
în Duminica luminată,
acatistele multe,
mai contează că eu am ucis
şi tu ai miruit?”
La masa cu pomeni gustoase
suntem totuna.”
Lista lui Schindler, românul
Taci?
Tu eşti parte din răspunsul întrebărilor mele legate de nemurire,
învinşii pier pentru că-şi înghit limba
într-o mediocră subminare a dreptului la apărare,
taci când ai poveri şi stigmate de dus,
dar când neamul tău a dat lumii
ca drept între popoare
pe unul dintre ai tăi
cu o listă mai vie decât a lui Schindler,
n-ai dreptul să-ţi plângi nenorocul
şi să taci.
Un primar din oraşele de sus,
Bucovină uitată,
Traian Popovici, acum drept între popoare,
pentru că atunci în plină teroare
semna paşapoartele vieţii, împotriva morţii,
la început firav, pe un colţişor de masă,
un nume de mamă, cu un fiu, apoi câte un tată,
pentru ca strada să-i ceară în genunchi salvarea
contrasemna cu cerneală albastră
alte adaousuri de nume, prenume, pe spatele actelor din inimă
înmulţind exponenţial dreptul la viaţă
şi scăpând gardienii de corvoada
înfierării braţelor cu milioane de cifre.
Deschizând porţile vieţii
a închis coşul de fum.
Balada
Ana către Manole:
“ai mere?”
– Am o părere.
fă-te că te faci zid,
în calea atacului meu
şi lasă-mă să marchez
când te scap
în poarta stelelor.
Conrad
Aripiloarelor Delta, plecate din Cape Canaveral, nu doar să vânture praful din cer, precis să-i dea de urmă Ochiului lui Dumnezeu – ce i s-ar zbate pleoapa de nu s-ar aduce prinos lui Melchior Cibinensis, alchimistului care pictase cerul cu pucioasă între câine şi lup, pietruind Calea Lactee cu poftă de luminat bolta, cel dintâi.
În fiece noapte, artileristului cetăţii Cibinului pe nume Conrad, venit din Dombach să umple cu flinte rastelul din Arsenal, cel puternic i-a sădit frica zădărniciei, iar cel dintâi cărarea pe umerii cerului pentru că altfel nu putea doar cu mintea, în praful stelar şi infinitul despicat să rânduie primul în lume – din pulbere, nebunie, salpetru – şi să proiecteze racheta în trei trepte, minunea secolului XVl în Coligat, secretul de azi al NASA, aripioarele Delta moşite în Sibiu.
Am zis-o!
Aşternutul reginei
În împărăţia uitării
domnea o înţelegere senină
nimeni nu-şi mai amintea
primele violuri,
ultimele iubiri,
trecutele trădări,
dureroasele jertfe.
Era o pace nevinovată
ca la început de vremi.
Doar cronicarul
purta stigmatul
cuvioaselor purtări
de dinaintea
cataclismului
afazic.
În lipsă de subiecte tari
răscolea prin haldele sterile ale imperiului
şi ce găsi
deodată?
Crâmpeie din jurnalul moliei,
cum arăta aşternutul reginei
după o noapte de muscă
-împreunări nefireşti-
condiţiei stupului,
când regele era plecat să biruie trântorii,
consoarta, cu trupul despuiat,
lua o pauză de principii
n-ar fi ridicat coada,
aventurii de-o noapte,
dacă nu i s-ar fi promis
o dublă suveranitate
-un compromis-
peste flori şi rahat,
aşa suna mărturia,
un fel de dihotomie
a raiului
cu istorisiri de la ţânţar, la armăsar
şi o platoşă de gardian
Istoria se scrie din intâmplări mărunte,
cu litere mari.
Avort
Când va face blogul bere
şi nea google gogonele,
Omul nou se va naşte.
Şi nu o să mai poată de bine
să-şi încapă în piele.
La firul ierbii
Sub brusture
viermuia cu plictis,
un neam de târâtoare.
Până ce într-o zi,
un bărzăun,
ciupit şi tras la patru ace,
veni din depărtări coloniale
de-a dura, întâmplări prin viscerale
şi răscoli milităros
sminteala creştină
clădită în obişnuinţă,
cum ar fi înţeleptul cu orbul de la găină.
Şi ce potop de ocări
au aţâţat împotrivă-i
i se strigă că tulbură indiferenţa
şi aduce reguli turburelului,
că vrea purtări prea domneşti
de la roiul în straie de paradă.
Pentru ce să-i arunce picioarele de doi metri
ocheadă fulgerătoare.
Ce are în tolbă? Balonaşe cu miros de mentă?
pentru împreunarea păduchilor
sub tâmpla cu bigudiuri durdulii,
tocmai bune să le azvârli pe centură,
la şoferii din tiruri
ceva lovele. Doar nu le pui pirostrii.
Printre sulfine se şoptea comisioane
impuneri paltonarde, cum ar fi
răspărului de coate goale
lavalieră de partid,
babeţică şi suzetă la osanale,
greieri cu harfe şi râme potcovite,
cosaşi, înhămaţi în corset de luptă
îşi suflecau aripioara până la poale,
răpciugile nu puteau să-şi trădeze felul şi nesăbuinţele
şi nu se lăsau lesne cotropite
de nevoi de care nu era nevoie.
Saltă popor putirinţa şi neputirinţa
fă-ţi loc cât de cât în bărcuţa lui Noe.
Pe drum
Lasă braşoavele
urmează Sfântu Gheorghe
niciodată oază saipului
Naş, pitarule!
Iată poetul
(lui Ivan Tresoldi)
Papa l-a ţinut de mână
mult după ce a îndrăznit
să-i caute sfinţitele priviri
în necuvânt.
Era la vârsta întrebărilor,
tăcerilor pontificale,
le-a răspuns scriind pe zid:
“Cine aruncă seminţe în vânt face să rodească cerul”
Avangardei i s-a redeschis
prin hoinăreală, uşa străzii
iată poetul!
Ritei mele
De drag, o stea
“i”rima mea.
Cache&cookie
Memoria se aşează pe creier ca nişte felii,
zic discipolii lui Hipocrat.
Gânduri au toţi, puţini au idei
se vaită filozoful
tu ce ai în brainstorming?
Poftă de chifle şi băi de clăbuci,
plăceri consumeriste,
zulufi prin chepeng, cu başii pe ţâţe,
adrenalina lui carpe diem
te apasă?
zise doftorul de trup
lipind stetoscopul de câini şi mâţe.
Eşti sigur că dincolo de tine sunt doar himere,
doar ştii
amintirile nu au decolteu
şi nu se lasă tăvălite în cornetul răsucit din ziare,
în nopţi de vipie şi jar
strânge arvuna şi taxe de la ghicitoare.
Dar n-ai destulă memorie de ram
să dai got to trash
păţaniilor unui nefericit?
replică filosoful.
Viitorul aşez în tabele
XL
dă click pe Delete.
Te bântuie demonul plăcerii
-strigă cel dintâi-
şi guiţă porcul din tine,
zici că ai noroc de Giga de Ram
lucrează cu Ignore, prea scriu atâţia, tu şterge
fă gol în mulţime
cu mitraliera sau zvonul că se dau de pomană grisine.
Şi poţi goli memoria cash sau să ştergi modulele cookie
doar în computer, amice!
În viaţă nu totul e google,
mai sunt biblioteci
dă-i bibliografiei sacul cu orz şi niscaiva bice
întoarce-ţi făţarnica purtare,
revino-ţi!
E-Pad-ul e marfă
şi te ţine bine în ghiare.
Memoria rămâne adevărata intrigă, literatura vieţii,
ştiu că vrei să trăieşti în poveste,
aşa că adună bureţii
de pe tastaturi pădureţe.
Dar circuitele tehnice nu ne vindecă
durerea de cap,
când uiţi devii legumă şi no signal pe ecrane
setează-ţi gândurile,
fii ceea ce ai fost
nimic mai puţin
dar nici mai mult
pe stick-urile memorând ghinioane.
Şi filosoful goli memoria cookie
dădea click pe colivie
fuga-fuguţa pe foldere
se întrece Ahile cu broasca ţestoasă.
Trei Doamne şi toţi trei
Când moldoveanu citeşte pi chat
ardeleanu se dă pe hintă
capitalistul umblă mit stock
pe Victoriei, Ave, nu-i
poşeta… poşeta… poşeta
Paradox
Iubeşte-ţi viaţa, pierde-o!
Urăşte-ţi existenţa şi o vei câştiga în ceruri
precum în Biblie, din alba-neagra.
Orbire
Nu vezi nimic prin ochianul
de la toba de eşapament.
Înţeleptul şi Regele
Prin coşul pieptului,
bătrânul a exclamat fumul ultimei ţigări,
nu l-au ucis gardienii fricii
sau brigadierii morţii,
cu zvastică în suflet şi seceră pe braţ
nici disperările, nici remuşcările
-ar fi dat, nu un cal pentru un regat,
o herghelie-
a închis în el, precum un sfânt, toate durerile,
a plecat puţin mâhnit,
semenii nu i-au împărtăşit crezul:
libertate şi regat.
S-a dus să adune cavaleria regală
jertfită, niciodată învinsă, gata de luptă
dar pentru o altă împărăţie
mai bună şi mai dreaptă
şi de nici o căpuşă morfolită şi suptă!
Suveranul îşi supravieţuieşte exilului
e copleşit de ignoranţa poporului
ce şi-a făcut republică, copită de Michiduţă triumfal
şi nu-şi dă seama că i s-a pus deja şaua pe spinare,
moartea a apăsat pe lacăte şi pe clanţă
sistemul călăreşte, striveşte
cine să mai scoată din minte
ochelarii de cal?
Bunica nu joacă în filmul lor
Am auzit că rochia de bal a bunicii
impersonal răstignită între bolduri
îmbracă, nu însufleţeşte
manechinul cu braţe de ceară
de la intrarea în muzeul Dicasterial
-pe post de primadonă-
fug să denunţ falsitatea
se coace pe jar castana amară.
Meşteşugari de olane, tocmiţi la plata cu ora,
potcovari, şelari şi croitorese adunaţi de prin sate
mai întâi să spele în racle pecenegii
şi apoi să care runele pe scări,
n-au cum să joace roluri de custozi,
chiar dacă regizorul e zmeul partidului majoritar
şi toarnă un nou clip electoral
fiind dus ca ţambalul şi scripca pe braţe de nişte rapsozi.
Crescători de pitpalaci pun volane rândunicii
şi ciorile-s vopsite, afară-i grajdul pe şine, în lesă-i leopardul
peste foc, vârcolaci vântură gaz din foale,
actorul ţipă că-l arde buza după o cinzeacă
şi motorul huruie ca pianul tras pe scări
bufninţa, de ciudă că nu e distribuită
pe post de coţofană şi n-are loc pe listă,
trage de un fir şi dărâmă şandramaua
astfel semnă din plisc capitularea
strigând: e circ!
Rochia trebuia să îmbrace o existenţă.
Când am ajuns se spărsese târgul
peste esenţă.
Pecenegii duhneau a timp pierdut,
de pe scări plutea ca o boare
un trup aproape cunoscut,
un zâmbet de poveste
boltea cadrul ca o fire
precis era o viaţă
dantela avea pulpă
rochia avea carne.
Bădia şi Ginsberg
Când unii îşi pregăteau seducătoarele arme
şi o invitau pe Bette Davis la prânzuri dezgolite
asta când nu schimbau chibriturile Uriah Heep cu brichetele Holden Caulfield
prin lanuri de secară, la ai mei – la ţară –
tăceau muzele şi vorbeau kalashnikoavele
rămase din războiul în care am fost când învinşi
când cotropiţi, niciodată biruitori.
Cine te-a împroprietărit, Bade?
Petru Groza.
Cine a adus democraţia populară?
Petru Groza.
Cu cine vei vota?
Cu Iuliu Maniu, bineînţeles.
Speriaţi de ocupaţia sovietică
şi de apăsătoarea cizmă
ce nu se mai ridica de pe grumazul ţării,
liberalii uitaseră de vrăjmăşiile istorice
drept care, cu mic cu mare,
conservator, legionar, brătienist sau cuzist,
invers ca la defilare
votaseră Ochiul, adică partidul lui Iuliu Maniu
ascultând sfatul chibzuit:
“nu risipiţi voturile!”
şi cu gândul la Rege
dormiseră cea mai cumplită noapte electorală.
“Frunză verde de cicoare, votai ochi şi ieşi Soare!”
A doua zi totul era invers,
chimirul strângea ca un ştreang
şi crima se bălăngănea,
în chip de steag,
sovieticii furaseră urnele,
pecetluiseră buletine de vot şi destine, sigilaseră totul
în comisariatele fricii pregăteau arestări şi ruine.
Speranţele şi libertăţile erau ştrangulate sub grilaje de fier,
căzură ghilotine, viermii s-au proclamat
dinastiile noastre conducătoare
eroi ai muncii socialiste,
secera şi ciocanul, ca semn distinctiv al clanului uzurpator
se pregăteau de decimare.
Demnitatea a urcat ascunsă potecă în munţi
pe braţele partizanilor, ultima tresărire de libertate
şi a rămas acolo,
până astăzi e tot de negăsit.
Când duba comunală din Şugag a bătut procentul final
sută la sută, roşii sau ruşii, tot aia,
Bădia Batiş s-a făcut tăciune de supărare
şi drept cu lanţ se împresură şi se legă de gardul primăriei.
Dar votul meu?
Strigătul său de disperare
opt ani a primit.
Şi după jumătate de veac, i-am citit la gura sobei,
când pământul s-a curăţat de viermi,
împlinirea în ochi
votase din nou, în libertate
urmaşii lui Maniu. Şi ne-am făcut praştie de beţi.
I-au dat înapoi pogoanele, nu şi anii, dar mai era tot el şi stăpânul?
A întârziat jumătate de secol
dar nu-i mai respira bine plămânul.
Nimic nu-i împlinea fericirea
mai mult decât tractorul scos din adâncuri
care din plămânii ford tot mai pufăia o stare la prima cheie.
Să-l mai văd pe Vodă o dată
ş-apoi oi fi ăl mai fericit om din lume
să-l simt cum se apropie de noi,
ca o lumină liberă pe alee.
Seara i-am tradus din Ginsberg:
„atâtea plăceri după care să tânjesc,
Ce fericire să fii liber
să scrii despre maşini şi războaie, adevărurile epocilor,
să arunci vechi şi inutile
cravate şi pantaloni care nu ţi se potrivesc”
Bădia nu a înţeles că există mai multe forme de a spune nu.
Când ţi se dă culcuş sub şenile
şi rol de slugă sau clovn pe un afiş care minte
în loc de păduri, afişe ce se înmulţesc,
cobori scările în tine
şi nu te mai trezeşti
de bine.
Lipiciul
Pe umărul timpului
el şi-a tatuat o aşteptare
şi nu i se mai dădea jos
pân’ ce grăbitul amurg
nu a ridicat embargoul.
Fusese distihul dintâi,
o arătare.
Cine?
Cine i-a trimis la crematoriu cenuşa?
gropile comune n-au gard şi nici cadastru
pentru cei care au dat riposta piepturilor goale
răpăitului de gloanţe?
cine ridică altarul de jertfă?
fiind parte din el, viţa de vie din porţile împărăţiei
în manuale, n-au nume,
doar prin cătune
întâmplările ne privesc
pâlpâie într-o rână
cabotinele lor plăcuţe de străzi
rânjeşte rugina în ele,
deci sunt nimeni.
Cine a fost judecat, de n-o fi cu bănat?
Măritului împărat i s-au terminat în gâtlej toate vocalele
cu vervă războinică mârâie în ventriloc consoanele din martiriul nostru
şi expiră ciudat.
Cine-i vinovat pentru sângele vărsat?
a închegat muşuroaie
criminalii pledează nevinovat
corbii ciugulesc din bogatele leşuri.
Pe moşiile bunicilor s-au ridicat agrare-zucker-uri
de unde solarii? Tarabe
manageriate de ei, demolatorii conacelor
seamănă ploaia şi pulberea
ieri ne-au asigurat moartea, acum asigură viaţa
merg până în pânzele albe
să trăim mai bine când nu vom mai fi
acum sunt păziţi în turnuri multinaţionale
de security-guard
gard viu pentru palatele cu pitici
de Luly-boys, în redingote, pe posturi de control
pe ei nimeni nu-i întreabă de ce-au parcat ditamai carul cu boi,
în chip de gipan,
pe rondul de flori.
Cine sunt brigadierii-procurori care ne-au arestat memoria?
la Sighet, Gherla, Aiud, Periprava,
şi ne-au ucis bărbaţii de stat?
Departe în timp
eu stau ca blegul cu principii şi număr în afişele lor
minciuna, bogăţia şi pleava.
Cine e vinovat că în Decembrie nu le-am pus pielea pe băţ?
că i-am lăsat să se ascundă, o vreme, ca şobolanii
apoi au ţâşnit din gunoi să ne zidească pe noi
în Ordonanţele lor şi campanii.
Cine sunt cei care vând prin anticuri
tablouri, triptice, juvaieruri
din casele boiereşti
şi scot la mezat pe net
cărţile din biblioteca regală
pentru cornete cu seminţe sau ouă
şi apoi merg la Palat
să ceară Suveranului
bani pe jaf, pe hoţie
scotocesc în taină chimir de chimir şi buzunare ţigăneşti
în vreme ce trece suveran şi nepedepsit hoţul cel mare.
Mai ridică cineva pălăria
în calea brătienilor, cantacuzinilor,
movileştilor, buzeştilor, grădiştenilor
-umbre sau rude de sânge-
când titlurile nobiliare se vând
prin târguri, la preţ de diplome universitare?
Cine?
Cine achită nota de plată?
Cine şi când?
Cine şi când?
Cine şi când?
Cine ne mai sapă mormântul încă o dată?
Nu scoate moartea pe nimeni din rând.
N-avem!
Avem palate, dar n-avem nobili
avem icoane, dar n-avem credinţă
avem moşii, dar n-avem boieri
avem regi, dar n-avem regat
Siguri şi singuri
În noi n-avem nimic.
Nema noroc din nema putirinţă!
Când se împărţea nobleţea
În alte timpuri şi pe aceleaşi locuri,
călătoreau cupeuri şi trăsuri ornate cu dichis,
doar lor li se pietruia întâmpinarea,
covor de flori înmiresma alaiul
şi crai, crăiese, prinţi, prinţese,
în bulbucări de crinoline, port domnesc,
cu vizitii, purtând mănuşa de mătase,
în reverenţă şi la pas de vodevil,
zvârleau tandreţuri.
Petrecerile boiereşti, cu narghilele în nas şi bărbăţia în şalvari,
căci nu venise încă vremea să se lege nodul cravatei la gât
nu coborâse redingota în Principate
şi nici monoclul nu sosise de la Paris
bărbaţi de Humboldt, la un şnaps,
cu Hoch-zilinder, traşi la şpiţ
în Hoch-parter, schimbau păreri,
acord de pian, Hochzeit, fundal sonor,
sub braţ, mit Stock, să fie ţais
să lase singure, pe canapele moi,
să gângurească Damen, la un kremşnit,
şi să asculte frei
poveştile imberbului Kerim.
Kerim, povestitorul cu lipici,
nu prididea să-şi depene sorocul
căci toate-l voiau la clavecin,
în chip de heruvim, în stare să le întărească
nu doar privirile de Bella Done.
Când Bachus îşi intra în rol,
domniţe cu clondire leneveau pe perne
aproape se golise vinul din butoaie
konzertmeisteri şi instrumentişti de faimă îşi legănau prea iute
rândunicile de frac,
scăpau din când în când un scâncet,
hohot între note.
Ciupeau pe harfe, tot mai tare, sus din cucurigu,
un fel de valz care mai susura a polcă
apoi trăgeau chiar basul de mustăţi,
şi strunele pocneau ca biciul,
şi se rugau să vină serafimii ca să mixeze Oda bucuriei cu o fugă de Bach,
peltea sonoră, cânt ceresc,
ca nu care cumva petrecăreţilor să le surzească nebunia.
Mai bine nici că se puteau îndestula
timpul ţesut cu baluri şi şampania-n derivă.
Iar Voievodul îşi răsfira în barbă distinsa-i suveranitate.
Cu fruntea-n ţărână, înşiraţi în glod,
aşteaptă căuzaşi şi dorobanţi căzuţi cu fruntea-n bărbie,
printre roşiorii, drept înţepeniţi, toiag, pe lângă ferentari
iar florărese cu muşcate în coc şi vănzătorii tot o fugă
brocartul cu hermină scotea flăcări şi săbii din argintul ţesăturii,
Vodă trecea semeţ
printre pastramagii,
ţărani cu cobiliţe,
ipingii şi ordonanţe
se prosternau cu gurile căscate
sclipeau în soare viipiile dinţilor din gură
ca şi cum coborâse cometa anonsată.
Iar la Palat, cârduri de nobili şi boieri gingaşi roteau de mijloc dandanale
în colb, norodul zaiafet trăgea
ciubuc pe nări şi acadea saftea,
frumoase Laleli, miros de scorţişoară,
şi papugii ţinând trăscău la cingătoare,
ca dracii pe covor de flăcări
săltau în ritm,
bărbaţi şi fleici în sânge
de se rupea pământul
prea binelui să nu-i mai fugă peţitorii.
Din neamul Asăneştilor
pour le connaisseur
(1)
Dacă şi civilizaţiile au pricini serioase de ciocniri
de ce nu ar avea şi poveştile războiul lor de întâietate?
Asăneştii din copilăria mea sunt altfel decât cei din lăstăria Bizanţului
atunci, când la început de vremi creştine,
doi fii de ţărani se răsculau împotriva mai marelui Luminii
tu desenează ce vrei, eu desenez ce ştiu, să vezi apoi deal pe desene!
Şi-au tras cei doi în plină armonie imperială, un regat samizdat,
vlaho-macedo-bulgar,
la ce-ar folosi răbojul acesta
lumea e tot în războaie cu usturoiul frecat în mojar.
Viaţa de ţar a lui Ionuţ Caloianul mai adună puţină memorie
Cherry, prezentul e mai aproape ca Ohridul lor
unde doar Struga lui Marin Sorescu şi Jugastru sfiala Doinei Uricariu
au mai ajuns să răscolească românismul din cenuşa imperiului
uitată în cremator.
Ard ciosvârtele
bucăţică, os de os
seminţii fumegă după seminţii,
la Bucureşti miticii încalţă Versace
şi leagănă dame pe umeri Vuitton,
în dichisite beţii,
la New York, fugarii se îmbracă,
după tabloul lui Matisse,
numai cu ii.
Dar despre isprăvile Asăneştilor copilăriei mele bântuie
şanţurile şi tarlalele nelucrate, pustii
cluburi, chiolhanuri, tripouri murmură povestea
atât în ritm de rap şi de salsa
mintea colectivă, o fleaşcă, îi ispiteşte pe ageamii,
fără editorialele tari ca fularul
cu sex, beţie şi droguri
cum să se mai mire generaţiile, cine mai poate să se mire?
oraşului meu rămas în istoria lumii
i-a rămas doar ISBN-ul de pe cartea de citire
şi i s-a dat demult riposta
nu numai prin întinderea Guernicăi, fără ramă,
cu personaje vii între Operă şi Catedrală
şi trepte de sânge, spălate de ploaie
Picasso ar fi fost asombrado
cum i s-a boţit până la desfigurare visul comunist
asemenea ceasurilor lui Dali prelinse pe capote
la colţul pânzei
semnătura mea vrea să-mi spună mie că exist
lor că mi-au pozat la poza de grup.
De pe strada Asăneşti pleca, cine pleca?
(2)
în plină teroare a gândului: de ce nu e la toţi ca la noi,
şi se întorcea noaptea, dimineaţa, la prânz şi seara
cu prea plinul din dotare
şi tomberoanele de gunoi, în chip de coifuri
pe scăfârlii.
Gaşca mea de combatanţi pe frontul supravieţuirii
repeta refrenul
lumii golite de plinul visat
făcea semn către letargia istoriei
poate vi se părea că demult s-a predat.
De acolo au plecat în lume lectori rafinaţi.
Cine? Dintre puicuţele tăvălite sau marcatorii la buzunare?
devoratori de unicate, ediţii princeps,volume de colecţie
mari cititori de etichete şi curcubee în zoaie.
-când burtă-verzimea sufla în balonaşe
şi zicea că-s clisoase-
iluştrii, deveniţi pe viaţă
membri ai Academiei
întâmpinau ultimul Laudatio cu aghioase.
Celor care ştiu unde, cum şi când
să dea ţoiul cu guleraş pe cristalul cu ploşniţa bibliotecii scoţiene
nici nu vă trece prin gând
ce ficaţi de cămile au unii
şi câte cefe de porc
au strivit printre grătarele bibliotecii din beci
exemplarele Basna şi puşculiţele York.
(3)
Oh, bieţi trecători pe străzi pustii
nici nu ştiţi cum odată lătrau veveriţele pe acolo
şi îmbrăcaţii în piele lungă ameninţau smintiţi:
lasă că vine tata!
şi tata era un cod
of, curve sfinte
ce dus cu plutonul
era regimentul.
(4)
Din neamul Asăneştilor s-au ridicat artişti,
dansatori,
birtaşi,
cărămidari,
doctori,
fotbalişti,
politicieni,
dar şi farsori,
circari,
ciorditori cu patalama
nici nu ştii, cititorule,
cât de lung poate fi pomelnicul
am cam făcut risipă de cerneluri şi mucava.
Schiorii de Raderberger aveau o trecere nebună la fetele slabe de pârtie,
rachetele Slazenger nu foloseau la nimic,
nu făceam încă trageri cosmice, pe acele vremuri de vipie, votcă şi turnee
dar ţoalele Sergio Tacchini ţineau locul costumelor de nuntă
şi vinul fiert în vadră
băieţii cu buhai de vită,
huduitori de faimă ai tăcutului oraş,
ultraşi cu simbrie
şi destin nărăvaş
scriau decorul pizmaş.
Aprigi comentatori, mereu cu gâturile uscate
şi uzi de alcool până-n bocanci,
toţi au coabitat sub zodia lui trage şi împinge
singurele chei deschizătoare de uşi
şi de lacăte cu panaş.
(5)
Viaţa avea spectacol
dar şi reprezentaţia noastră aduna spectatori,
mulţi amuşinau,
feline din poveste sau mardeiaşi de mahala
aveau de dat examene grele,
că doar nu urcam în vagoanele Lee
plicticoşi sau pocitanii
supărăcioşi sau fiţoşi
cu ce se laudă astăzi ăştia?
Mişelul care ne dădea târcoale
o tulise afară,
ştiam de soldă şi de livrea,
dar nu despre pornirile-i asasine
Herta Müller, supăra mult
şi trebuia lichidată puţin.
Noroc că serviciile germane i-au dat ticălosului de urmă,
altfel nu mai cobora un Nobel în Banat.
Scăpat din prinsoare,
într-un schimb de servicii,
s-a întors să bea acasă sucuri răcoritoare.
Noi n-am băut şi nu vom bea cu el la aceeaşi masă.
Nici nu ne plac fructele stoarse,
doar fermentate.
Tu nu ştii multe,
nu deosebeai lumea bună de criminali şi de lichidatori în serie
de unde să ştii că ecluzele noastre nu deschideau braţele în evantai pentru fişte-cine,
extremă perversiune,
trupeţii Asăneştilor scoteau nopţile din doze
lăsând milogilor să se bucure de zilele din sticle.
Unii se nasc proşti şi alţii se formează cu timpul,
proclama nebunul din flora dintre sălcii,
şi ăştia îngânau, frate, nimicul cu guleraş
în chip de spuma vieţii,
când scăpau de treabă sau de nevastă
noi ne ţineam, ca la nebuni,
de gât ca servitorii,
pentru că serveam,
nu ne ţineam de programe utilitare
şi băgam la sufertaş
trebuia să gustăm seva naturii
născute din mei şi răstignită în gât de porc
plecările noastre arătau, mă rog, mai mult a întoarceri,
nu te duci spre Mecca fără se te legeni
şi să sughiţi o rugă,
aşa era în filmul nostru.
(6)
De pomină a fost nu numai coborârea unui muguraş
în plină iarnă – cu ţinuta-i de vară –
şlapi, şort şi tricou, de firmă fireşte
şi creastă pe creier dată cu zahăr şi cu ceară
dar şi întrebarea şoferului de taxi:
spre trilulilu?
făcând palma stângă ca evantaiul la tâmplă,
semn de sorcovă sau bună vestire,
şi cum am eşuat la margine de târg
într-un apartament de bloc,
în timp ce gazda vorbea la cârnaţi
-în loc de telefon –
crezându-se Maigret,
comisarul 007.
Râdeţi?
Ce parcă vouă nu vi se întâmplă!
(7)
Sigur că visul înspre asfinţit
era în mintea tuturor
la unii cu şfunct, la alţii cu mărcuţe germane,
loviţi în aripioare,
toţi aveau curaj,
după vreo seară dansantă
erau cu geamantanele la uşă sau în spinare,
pornirea era un sevraj,
dar şi o derută
pentru perfidul regim
de umbre şi de oase.
(8)
În liceul meu erau, rozvani, trăistari
şi chiar avari,
cu ciute admirate
şi vulpi despuiate
bufonii năimiţi cu ora
făceau tumbe
când noi trăgeam ca vita, râsul în piept
şi luam vreo pauză din pocnitul tablei cu numele liceului de elită,
de ziceai că şcoala e un arsenal
de tragere continuă.
Mai erau clipe de scărmănat şi de întins
catifelele de trupuri
şi de tihnit, mai apoi, lihnita învăţătură
la un clondir apetisant
cu faine fete
zi, că nu ţi se face poftă?
Nimicul se perpelea sub ţucuraşi.
(9)
Dar barca de pe lac,
mereu tâlhărit,
strigat obădat,
supus mişto-ului până la răcnet,
el singur o încercase
şi azi, precum revanşa timpului,
doar lui i se cer autografe,
pe cărţi,
revere
sau cravate,
clarinet.
(10)
Toţi au dansat rapul rafalelor ucigaşe
şi au supravieţuit tranziţiei,
de la siluetă la cimpoi,
nu uita când mai treci să cânţi şi pe la masa noastră,
să aduci cu tine puţină memorie în sufertaşe
că poate am mai uitat şi ni se face poftă de trecut şi de noi.
Cine are certificat?
Să umple masa şi să decarteze
nu mai dau bilete de papagal
prea am jucat în filmul regizat de alţii,
revino-ţi!
Cu ce sunt mai aprigi Asăneştii lor uitaţi în pustie
decât arnăuţii care duc povestea mea mai departe?
papagalul vinde la talcioc colivie
şi muţii citesc cu voce tare din carte.
Şi ce mai revanşă
crispată, costelivă
pe lacul din Secu
pluteşte în derivă
caloianca, la braţ cu fiul generalului,
kent să mai vin,
în ciuda papagalului,
eu am să vin mereu cu dovad(r)a.
Am scris planuri de zbor păsărilor
Voi aveţi ceasuri,
noi avem timpul
voi inventaţi planoare,
noi conducem vântul
la voi sunt armele sub cheie,
la noi e liber vânatul
noi alergăm de voie
voi mergeţi la gym.
civilizaţia, cu regulile din ţarc?
nu dăm spiritul junglei
pe caligrafia destinului scris de alţii.
Cum să faci planuri de zbor păsărilor
să tunzi mustăţile pisicii
şi să tai coada la câini
pentru ca apoi, din obicei consumerist
să ucizi visarea
şi să speli vulturii pleşuvi
cu şampon de crescut părul ?
să joci cărţi pe porunci
şi să te rogi la ceasuri fixe?
liber eşti când leneveşti
şi nu te tulbură gândurile
zilei de mâine,
precum o poruncă a vieţii sociale.
Pandora n-a fost cucerită de reguli militare.
Morala, ca o stare de tensiune
Morala – aş zice – este o stare de tensiune
impusă de conştiinţă.
Mulţi renunţă la ea,
ca nu care cumva
hrăniţii de compromisuri
să prindă rău de înălţimea principiilor.
Viermele roade,
n-are drept la vorbitor.
Veniţi de luaţi memorie!
Veniţi de luaţi memorie!
prăvălia cu amintiri
are discount-uri grase
lichidare de stoc
scrie pe geam
printre rafturi, vânzătorii
cântă refrenul moliei,
clienţii lipsesc la apel.
O zi pe an se dă memorie gratis
şi atunci e omor,
dar când e acea zi?
scrie în carte.
Plecat-au domnii!
A fost întrebat odată,
omul, nu pălăria,
dacă poate defini scurt comunismul:
“cea mai scurtă cale de la capitalism la feudalism,”
răspunsul veni direct
logică simplă
în timpurile complicate
ale tovărăşiei cu bască.
În vremurile de demnitate,
a gândi însemna a avea
iar proprietatea, în anormalitate,
era abolită,
toţi brigadierii deveniseră dascăli,
puţini au primit
apelaţiunea:
dom’ profesor.
Bogăţia cunoaşterii
a păstrat printre formaţiunile de memorie,
un nume,
cât un sistem integrat,
caligrafiat matematic:
Grigore Moisil.
Mintea omului nu poate însămânţa,
doar ideile lui pot rodi,
chiar şi pietrele piramidelor
astfel, amintirea domnului cu pălărie
va deveni cu siguranţă veşnică.
Carol 1, ctitorul României moderne, Ferdinand cel Leal, Mihai, Vodă de Alba Iulia, Dumnezeu a binecuvântat România cu astfel de regi, dar nu i-a dat poporului suficientă putere pentru a-i ţine la suflet peste generaţii. La Curtea de Argeş, zidită istoria sub lespezi de piatră, pe Calea Victoriei, înălţări granitice şi mărturii ale măreţului trecut, bibliotecii regale i-au dat ripostă de tun,napalm aruncat-au peste cărţi, doar, doar s-ar stinge memoria şi bezna lor de gheaţă ar înghiţi cetatea, cuvântul să cadă în nerostire, simţirea în adormire, o moarte publică i-ar face pe ei stăpâni. Binele s-a mutat printre străini. Acasă nu e într-o casă ocupată, patria-i sub asediu, n-ai ce da unei hulpave mâini care tot cere. Dar încă nu s-a tras cortina şi n-au ridicat cazemate în calea zborului spre libertate. Plecarea e o dureroasă formă de supravieţuire, un luft al istoriei, spre golul final.
Să dai un regat pentru o gură de canal…
Adriana Weimer
Precizare:
Ziarul Cotidianul își propune să găzduiască informații și puncte de vedere diverse și contradictorii. Publicația roagă cititorii să evite atacurile la persoană, vulgaritățile, atitudinile extremiste, antisemite, rasiste sau discriminatorii. De asemenea, invită cititorii să comenteze subiectele articolelor sau să se exprime doar pe seama aspectelor importante din viața lor si a societății, folosind un limbaj îngrijit, într-un spațiu de o dimensiune rezonabilă. Am fi de-a dreptul bucuroși ca unii comentatori să semneze cu numele lor sau cu pseudonime decente. Pentru acuratețea spațiului afectat, redacția va modera comentariile, renunțînd la cele pe care le consideră nepotrivite.