Bătălia mall-urilor din Bucureşti bifează un nou capitol

Pe data de 1 septembrie, lângă Parcul Titan din Bucureşti, îşi va deschide porţile cel de-al 22-lea mall din Capitală, ParkLake Plaza, după 18 luni de la darea în folosinţă a Mega Mall din Pantelimon şi cu câteva luni înainte de inaugurarea Veranda de la Obor. În felul acesta, Estul Bucureştiului, mult timp ignorat de dezvoltatorii de centre comerciale de mari dimensiuni, devine un punct de atracţie pentru fanii shoppingului şi nu numai. Odată cu livrarea ParkLake Plaza, stocul actual de spaţii comerciale moderne în Bucureşti va creşte de la 1,06 milioane mp la 1,13 milioane mp, ceea ce înseamnă că stocul de centre comerciale la mia de locuitori din zona metropolitană va ajunge la aproximativ 452 mp, fiind mult în urma mediei oraşelor mari din regiune. „Pe baza calculelor interne ale Colliers, luând în calcul evoluţia puterii de cumpărare şi ritmul de creştere a consumului în următorii ani, estimăm că piaţa va mai putea absorbi în următorii ani aproximativ 200.000 mp suprafaţă închiriabilă, din care centrele comerciale anunţate spre livrare în Bucureşti anul acesta însumează circa 100.000 mp. Astfel, considerăm că în afara proiectelor livrate în acest an, în Bucureşti mai este loc pentru încă un centru comercial de mari dimensiuni”, a declarat Liana Dumitru, Director Asociat în cadrul departamentului de retail al Colliers International.

Bucureştiul cuprinde în acest moment 21 de centre comerciale care pot fi catalogate ca fiind mall-uri, deşi acest număr poate fi contestat în condiţiile în care multe hipermarketuri din Capitală au la intrare galerii comericale care găzduiesc inclusiv magazine de haine. „Cred că această canibalizare, da, cu siguranţă există câtă vreme erau mai puţine şi oamenii se duceau către ele. Cred că lucrurile se vor stabiliza şi fiecare dintre aceste centre comerciale se vor adresa zonelor adiacente şi, în funcţie de mărimea unora dintre ele, zone ceva mai largi”, a declarat recent Sorin Stancu, country manager Marks & Spencer, citat de Digi24.

“Este greu de estimat impactul pe care noile livrări anunţate anul acesta îl vor avea asupra proiectelor existente, însă cu siguranţă modul de operare, flexibilitatea şi adaptabilitatea la nevoile consumatorului, precum şi o comunicare constantă cu acesta, vor fi decisive pentru succesul pe termen lung al fiecărui centru comercial. De asemenea, conceptele noi de shopping şi de divertisment cu care fiecare centru va veni în întâmpinarea consumatorilor, pot spori atractivitatea fiecărui proiect, durata vizitelor şi preferinţa consumatorilor în favoarea unuia sau a altui centru comercial”, a mai spus Liana Dumitru.

În urmă cu un an, Ingo Nissen, managing director Sonae Sierra România, unul dintre proprietarii ParkLake, spunea că timp de cinci ani de la deschiderea mallului la care lucrează nu ar mai investi în alt mall în Bucureşti. „Ulterior, când puterea de cumpărare a românilor, care este prognozată să crească stabil în jurul a 2,5-3%, va fi din nou loc pentru dezvoltări. Nu peste tot, dar va mai fi loc de 1-2 malluri“, a spus acesta.

ParkLake a fost dezvoltat de portughezii de la Sonae Sierra şi de grupul de investiţii irlandez Caelum Development, în urma unei investiţii de 180 de milioane de euro. Lucrările pentru centrul comercial din cartierul Titan au început în luna ianuarie a anului 2014. Acesta urma să se deschidă în luna aprilie a acestui an, însă inaugurarea a fost amânată cu patru luni, până la 1 septembrie. Cu o suprafaţă închiriabilă de 70.000 de metri pătraţi, ParkLake Plaza va deţine aproape 200 de magazine, gradul de ocupare depăşind 97% din total încă din luna iulie. Printre brandurile care se vor regăsi se numără un cinematograf Cinema City, branduri de fashion precum Koton, Zara, Stradivarius, CCC, Teilor, cele de decoraţiuni interioare, electrocasnice şi aparatură Altex, Arsis, Zara Home, şi cele de restaurante şi cafenele Paul, Starbucks, Gloria Jean’s, Oro Toro, SaladBox. O premieră o constituie deschiderea primului magazin al retailerului american de modă Forever 21 în România. ParkLake va crea locuri de muncă pentru 2.000 de oameni în cele peste 200 de spaţii comerciale care vor face parte din mall. De departe, cel mai mare angajator din mall este Carrefour, având nevoie de 350 de oameni care să lucreze în hipermarket.

Ca reacţie la deschiderea ParkLake, AFI Europe, proprietarul mall-ului AFI din Cotroceni, a investit 200.000 de euro pentru construirea unui parc de aventuri în incinta centrului comercial de lângă fosta APACA. AFI Aventurier va avea cea mai lungă tiroliană dintr-un mall din Europa, cea mai mare pânză de păianjen dintr-un parc de aventură din ţară, cel mai înaolt punct atins într-un parc de aventură (echivalentul unei clădiri de nouă etaje). Parcul de aventuri îşi deschide porţile tot pe 1 septembrie, ca şi ParkLake Plaza.

Lista mall-urilor din Bucureşti:

1. Bucureşti Mall din Calea Vitan
2. Plaza România de pe bulevardul Timişoara
3. Jolie Ville de pe strada Erou Iancu Nicolae, aproape de Grădina Zoologică
4. Unirea Shopping Center
5. Militari Shopping Center
6. Retail Park Militari
7. Băneasa Shopping City
8. Liberty Center de pe strada Progresului, din sectorul 1
9. Damian Mall din Piaţa Titan
10. Cotroceni Park
11. Băneasa Mall
12. Sun Plaza de la Piaţa Sudului
13. Floreasca City Center
14. Dâmboviţa Center
15. Sema Parc situat pe terenul fostei întreprinderi Semănătoarea
16. Colosseum Shopping Center
17. Esplanada
18. Năsăud Shopping Center de pe strada Năsăud din sectorul 5
19. AFI Palace Cotroceni
20. Promenada Mall din cartierul Aviaţiei
21. Mega Mall de pe şoseaua Pantelimon.

Abonează-te acum la canalul nostru de Telegram cotidianul.RO, pentru a fi mereu la curent cu cele mai recente știri și informații de actualitate. Fii cu un pas înaintea tuturor, află primul despre evenimentele importante, analize și povești captivante.
Recomanda
Cosmin Pam Matei 4565 Articole
Author

Precizare:
Ziarul Cotidianul își propune să găzduiască informații și puncte de vedere diverse și contradictorii. Publicația roagă cititorii să evite atacurile la persoană, vulgaritățile, atitudinile extremiste, antisemite, rasiste sau discriminatorii. De asemenea, invită cititorii să comenteze subiectele articolelor sau să se exprime doar pe seama aspectelor importante din viața lor si a societății, folosind un limbaj îngrijit, într-un spațiu de o dimensiune rezonabilă. Am fi de-a dreptul bucuroși ca unii comentatori să semneze cu numele lor sau cu pseudonime decente. Pentru acuratețea spațiului afectat, redacția va modera comentariile, renunțînd la cele pe care le consideră nepotrivite.