Bloomberg: Strategia Netflix de a cuceri lumea este o utopie

Compania americană Netflix, care operează una dintre cele mai mari platforme online de conţinut video la cerere, a devenit disponibilă de două zile în încă 130 de ţări, printre care şi România, unde tarifele lunare variază între 8 şi 12 euro.

Serviciile oferite vor fi universale. În ţara noastră, filmele şi celelalte tipuri de conţinut video nu vor avea subtitrare în limba română, ci doar în engleză, franceză, germană sau spaniolă.

Bloomberg susţine că Netflix doreşte să devină un canal de televiziune pe internet identic pentru privitori din Irlanda, Israel, Iran sau Indonezia. „Este o mutare îndrăzneață, bazată pe două presupuneri foarte optimiste: că Netflix poate rescrie modul în care companiile media vând drepturile pentru emisiunile TV și pentru filme, precum și că algoritmii săi sunt mai puternici decât diferențele culturale dintre persoane care locuiesc în țări diferite”, susţin analiştii de la Bloomberg.

Aceştia sunt sceptici în privinţa succesului pe care Netflix îl va avea în încercarea de a acapara întreaga lumea, aşa cum a facut-o în America. „Pe partea de afaceri, de la inventarea camerelor video, deţinătorii drepturilor media au acordat licenţe pentru conţinut prin înţelegeri la nivel naţional. Până la apariţia streaming-ului (un mod de a vedea on line un eveniment sau a afla o informaţie, n.r.), această abordare avea sens, deoarece companiile de cablu nu operează la nivel global. În era internetului, însă, acest mod de a lucra conduce la situaţii ciudate”, scrie Bloomberg. Unul dintre cele mai mari neajunsuri ale Netflix este că nu poate difuza chiar toate titlurile la modă. De exemplul, serialul House of Cards, cu Kevin Spacey, nu este dat, pentru că nu deţine drepturile pentru acesta, fiind produs de HBO.

De asemenea, ultimul film din seria Star Wars se poate vedea doar de către locuitorii Canadei. Neil Hunt, directorul de produs de la Netflix, admite că e o etapă nefericită, dar temporară, către o dispariţie a graniţelor la nivel internaţional. Bloomberg atrage atenţia că mulţi dintre potenţialii parteneri ai Netflix nu pot încheia acorduri nici dacă ar vrea, în timp ce alţii sunt nemulţumiţi că li se cere să cedeze drepturi care pot valorea foate mult şi pe care le-au vândut separat vreme îndelungată. Hunt este sincer şi spune că unele titluri de pe piaţă nu vor putea fi achiziţionate sau difuzate pe Netflix niciodată. În acest context, compania americană a anunţat că va investi 5 miliarde de dolari pentru emisiuni şi filme proprii.

Netflix mizează pe faptul că poate produce un număr restrâns de programe atractive la nivel global și că poate obține licențe pentru conținut local, scopul companiei fiind acela de a construi o singură galerie globală de conţinut, în loc de mai multe regionale. Șefii Netflix insistă, însă, că un serviciu identic la nivel global va spori chiar diversitatea conținutului. Directorul pentru achiziții, Elizabeth Bradley, afirmă că galeria globală de conţinut deschide noi piețe uriașe pentru producătorii de filme. De exemplu, dacă Netflix descoperă că fanilor Anime din Japonia le plac unele block bustere de la Hollywood, își poate da seama ce producții Anime ar avea succes la americanii care privesc block busterele respective.În opinia celor de la Bloomberg, această strategie este o utopie.

Compania are în prezent un singur motor pentru recomandări. Netlfix este disponibil în România pe Netflix.com sau Netflix.ro, cu trei oferte, de 7,99, 9,99 şi 11,99 euro, în funcţie de numărul dispozitivelor de pe care utilizatorul doreşte să urmărească filmele (de la unu la patru) şi calitatea dorită (HD sau nu). În mediul nostru online, lansarea Netflix a fost întâmpinată atât în diverse moduri. Hotnews a surprins la părţile pozitive următoarele idei: România intră „în rândul lumii”, având în sfârşit unul dintre cele mai aşteptate servicii video; serialele şi documentarele pot fi văzute la calitate extrem de bună; abonamentul poate fi plătit cu card românesc; ca şi interfaţă, funcţionare şi uşurinţă de utilizare, Netflix este net peste aplicaţiile de profil ce pot fi accesate la noi; chiar dacă este puţin conţinut la început, acesta va fi cu siguranţă îmbogăţit în lunile următoare.

În ceea ce priveşte punctele negative, Hotnews a evidenţiat: conţinutul este pentru început mai sărac la noi şi nu există conţinut local; nu există subtitrări în română; unele seriale foarte populare nu sunt prezente fiindcă drepturile de difuzare pe plan local aparţin altor companii; raportul dintre preţul abonamentului şi conţinutul oferit nu este prea grozav; sunt destule smart TV-uri pe care serviciul nu poate fi vizionat. Oficialii Netflix au declarat pentru Computerblog.ro, că strategia companiei de lansare într-o ţară prevede dublarea catalogului de conţinut într-un an de zile. „Foarte multe filme sunt licențiate la novel global și disponibile oriunde în lume pentru membrii Netflix.

De exemplu filmele Marvel precum Daredevil sau Jessica Jones, Unbreakable Kimmy Schmidt, Grace and Frankie, Master of None, Narcos sau Marco Polo. Sunt seriale pentru pasionați, documentare, filme pentru copii și pentru familii. Pe de altă parte, Netflix este un serviciu global care nu oferă acces la toate filmele sau serialele TV existente peste tot în lume.

Încercăm la nivel global să oferim acces simultan la conținutul original Netflix sau la filme și seriale pentru care avem licență de la parteneri”, explică echipa de PR de la Netflix (n.a. mai mult ca sigur există conținut pe care proprietarul îl marchează ca disponibil doar în America, maxim SUA și Canada) pentru Computerblog.ro.

Pe piaţa locală Netflix intră în competiţie în principal cu platformele de video la cerere ale operatorilor de comunicaţii Orange, Telekom şi RCS&RDS şi cu servicii precum HBO Go, Voyo sau Seenow.

Abonează-te acum la canalul nostru de Telegram cotidianul.RO, pentru a fi mereu la curent cu cele mai recente știri și informații de actualitate. Fii cu un pas înaintea tuturor, află primul despre evenimentele importante, analize și povești captivante.
Recomanda
Cosmin Pam Matei 4595 Articole
Author

Precizare:
Ziarul Cotidianul își propune să găzduiască informații și puncte de vedere diverse și contradictorii. Publicația roagă cititorii să evite atacurile la persoană, vulgaritățile, atitudinile extremiste, antisemite, rasiste sau discriminatorii. De asemenea, invită cititorii să comenteze subiectele articolelor sau să se exprime doar pe seama aspectelor importante din viața lor si a societății, folosind un limbaj îngrijit, într-un spațiu de o dimensiune rezonabilă. Am fi de-a dreptul bucuroși ca unii comentatori să semneze cu numele lor sau cu pseudonime decente. Pentru acuratețea spațiului afectat, redacția va modera comentariile, renunțînd la cele pe care le consideră nepotrivite.