Subvenţia plătită anual de autorităţi pentru căldură consumată de populaţie este în jur de 300 de milioane de euro. Aceşti bani acoperă diferențele dintre costurile de producţie de la centralele termice învechite şi factura plătită de aproape 3,6 milioane de persoane deservite.
Repartizarea subvenției diferă de la localitate la localitate în funcţie de starea CET-urilor şi de puterea autorităților locale. Înainte de 1990, sistemul centralizat de încălzire era înglobat într-o singură entitate, Consiliul Naţional de Planificare, care stabilea un preţ unic al căldurii pe întreaga ţară, extrem de rezonabil în raport cu veniturile din acea vreme.
De exemplu, întreţinerea la un apartament de patru camere a ajuns la 350 de lei spre sfârşitul lui 1989, în timp ce salariul mediu era de 2.500 de lei. După 1990, sistemul de producere şi distribuţie a energiei termice s-a separat şi a trecut în mâinile autorităţilor locale, astfel încât prețurile la căldură au început să difere considerabil între oraşe.
Cauzele care au dus la aceste diferenţieri ţin de starea centralelor termice din fiecare dintre aceste localităţi, de combustibilul utilizat, de uzura reţelelor de distributie, de apropierea sau depărtarea de resurse, precum şi de gradul de debranşare de la sistemul centralizat de încălzire urbană.
Astfel că un locuitor al oraşului Giurgiu, de exemplu, plăteşte mai mult decât unul din Ploieşti sau Bucureşti, deşi consumă aceeaşi cantitate de căldură. În țara noastră consumul este de patru ori mai mare pentru un apartament de două camere faţă de unul de patru camere din Germania, stat cu o temperatură medie sub cea a României.
În plus, consumul energetic pentru un apartament de trei camere este de 1.750 kg cc/an în România faţă de 612 în Norvegia, stat unde temperaturile sunt mult mai scăzute.
Sistem uzat
Sistemul se confruntă cu o uzură fizică şi morală a instalaţiilor şi a echipamentelor, resurse financiare insuficiente pentru întreţinere, reabilitare şi modernizare, pierderi mari în producţie şi distribuţie, izolare termică necorespunzătoare a fondului locativ existent.
Aceşti factori au condus la costuri mari de producţie şi distributie, scăderea calităţii serviciilor şi creşterea facturii energetice pentru populaţie. Eficiența acestor instalaţii a fost afectată de gradul mare de deconectare în unele localităţi, astfel încât consumătorii rămaşi au fost puşi în situaţia de a plăti suplimentar pentru funcţionarea într-un regim neeconomic, la sarcini reduse faţă de cele de proiect.
Din considerente sociale şi electorale, statul român subvenţionează an de an factura populaţiei la energia termică, astfel încât această este de regulă cu mult sub jumătatea costului de producţie al centralelor termice şi electrotermice. Preţul căldurii furnizate populaţiei din sistemele centralizate de căldură este intergral reglementat prin sistemul de preţuri locale de referinţă (PLR).
Acest PLR este o înţelegere între Autoritatea Naţională de Reglementare pentru Serviciile Comunitare de Utilităţi Publice şi autorităţile locale, în funcţie de costurile de producţie ale căldurii şi de puterea financiară a primăriei. În general, factura pe care o plăteşte populaţia este ceva mai mică decât acest PLR, diferenţa fiind suportată din bugetul local.
Astăzi avem situaţii în care preţurile la gigacalorie să difere cu peste 100 de lei între anumite localităţi. Oraşele cu cele mai mici facturi la căldură sunt Cernavodă și cele din Valea Jiului.
În primul caz, apartamentele racordate la reţeaua locală folosesc apă reziduală de la reactoarele nucleare 1 şi 2. Localităţile din Valea Jiului au norocul să dispună de cărbunele produs pe plan local. Mai sunt câteva localităţi alimentate de la centrale termice care folosesc drept combustibil rumeguşul rezultat din tăierile masive de păduri din zona, precum Huedin, Întorsura Buzăului sau Vatra Dornei, însă aici vorbim de clienţi de ordinul zecilor sau sutelor.
La polul opus se găsesc localităţile Târgovişte, Arad şi Giurgiu. La Arad şi Giurgiu amplasarea centralelor a fost nefericită, la foarte mare distanţă de sursa de aprovizionare cu cărbuni. Dacă înainte de 1990, costurile cu transportul erau foarte mici, astăzi acestea au o pondere însemnată în totalul coşturilor. La Târgovişte, căldura care venea de la Combinatul de Oţeluri Speciale a fost sistată din considerente de reducere a producţiei, iar centrala electrică locală a trebuit să se readapteze mărind costurile.
Probleme cu debranșarea
Una din marile probleme cu care se confruntă sistemul centralizat de caldură este migrarea clienţilor către distribuitorii de gaze prin instalarea de centrale termice de apartament.
La nivel naţional, astăzi mai sunt 1,2 milioane de apartamente branşate, comparativ cu 2,9 milioane de apartamente în 1990. Cei care au profitat de această migraţie au fost distribuitorii de gaze naturale, în special E.ON şi Engie (fostele Distrigaz Nord şi Distrigaz Sud).
Există oraşe complet debransate precum Slatina, Satu Mare sau Câmpina. Din cauza pierderii de clienţi, CET-urile au fost nevoite să mărească preţurile la căldură pentru că facturile celor debranşaţi s-au răsfrânt asupra celor rămaşi. O altă mare problemă este legată de pierderile de pe reţea. Din cauza slabei izolări, a uzurii conductelor, pierderile reprezintă 30%.
Precizare:
Ziarul Cotidianul își propune să găzduiască informații și puncte de vedere diverse și contradictorii. Publicația roagă cititorii să evite atacurile la persoană, vulgaritățile, atitudinile extremiste, antisemite, rasiste sau discriminatorii. De asemenea, invită cititorii să comenteze subiectele articolelor sau să se exprime doar pe seama aspectelor importante din viața lor si a societății, folosind un limbaj îngrijit, într-un spațiu de o dimensiune rezonabilă. Am fi de-a dreptul bucuroși ca unii comentatori să semneze cu numele lor sau cu pseudonime decente. Pentru acuratețea spațiului afectat, redacția va modera comentariile, renunțînd la cele pe care le consideră nepotrivite.