Competiţia Anim’est 2014: titluri de neratat şi provocări vizuale

Vestea despre o nouă ediţie a Festivalului de Film de Animaţie Anim’est s-a răspândit, anul acesta, cu mai mult entuziasm ca oricând, un număr record de 1.260 de filme fiind înscrise în competiţiile internaţionale. Cele mai frumoase poveşti spuse cu ajutorul celor mai diversificate tehnici şi stiluri de animaţie vin la Bucureşti din peste 60 de ţări. Din Taiwan până în Columbia, din Norvegia până în Brazilia, harta Anim’est arată cum nu se poate mai bine.

Se anunţă o competiţie interesantă în toate secţiunile, presărată cu highlighturi ce au făcut deja turul unor festivaluri internaţionale importante şi filme ce îşi vor avea premiera la Anim’est.

Cinci lungmetraje de animaţie vin să îşi completeze, la Bucureşti, palmaresul deja impresionant de premii şi prezenţe la festivaluri de renume. Din Brazilia soseşte O Menino e o Mundo / The boy and the World, o desfătare vizuală, câştigătoare a Premiului Cristal la Annecy (cea mai importantă distincţie europeană pentru un film animat), anul acesta, şi propunerea Braziliei la Oscar. În regia lui Alê Abreu, filmul prezintă capcanele lumii moderne prin prisma călătoriei pline de aventuri ale unui băieţel în căutarea tatălui său. Spectaculozitatea vizuală e dată de îmbinarea unei palete largi de tehnici şi stiluri (desen pe hârtie, 2D, live action), menite să ilustreze diverse stadii ale degradării umane.

Poveşti captivante

L’Arte della Felicita – Italia

Despre producţia italiană L’Arte della Felicità / The Art of Happiness, debutul în lungmetraj al lui Allesandri Rak, se spune că le poate îmblânzi perspectiva de viaţă pesimiştilor. O poveste captivantă despre conexiunea metafizică dintre doi fraţi, animaţia 2D/3D îşi plasează acţiunea într-un Napoli dezolant, cadru ideal de explorare creativă a subconştientului ce aminteşte, pe alocuri, de bijuteria Waking Life, a lui Richard Linklater. Filmul a fost recompensat la Festivalul de Film de la Veneţia şi la Raindance şi a fost nominalizat la Annecy pentru cel mai bun lungmetraj de animaţie.

Un alt lungmetraj de debut soseşte la Anim’est anul acesta: Rocks in my pocket, în regia lui Signe Baumane, o provocare vizuală şi nu numai. Co-producţia SUA-Letonia se bazează pe povestea personală a regizoarei şi prezintă lupta a cinci femei din familia acesteia împotriva depresiei, abundând de metafore vizuale, imagini suprarealiste şi simţ al umorului neconvenţional. Filmul a fost premiat la Festivalul ANMATOR din Poznan, Polonia, şi a fost selectat în competiţiile Fantoche, Seattle International Film Festival şi London International Animation Festival.

O variantă modernă şi „fructată” a clasicei Romeo şi Julieta vine din Estonia: Lisa Limone ja Maroc Orange; Tormakas armulugu / Lisa Limone and Maroc Orange; A Rapid Love Story, produsă de celebrul studio specializat în animaţia cu păpuşi “Nukufilm”. Selectat la Annecy, Anima Mundi şi Tallinn Black Nights Film Festival, musicalul animat 3D în regia lui Mait Laas, tratează într-o manieră critică problema imigranţilor ilegali care încearcă să ajungă din Africa în Europa, prin intermediul poveştii de iubire imposibilă dintre băiatul-portocală Maroc, un erou neînfricat care se luptă cu prejudecăţile şi sărăcia, şi fata-lămâie Lisa, care colecţionează scoici cântătoare.

Competiţia de lungmetraj e completată de Manieggs – Revenge of the Hard Egg, o producţie animată ungurească după mulţi ani de zile, şi un proiect independent în regia lui Zoltán Miklósy. Animaţia 3D soseşte la Bucureşti după prezenţa la Annecy şi aduce în faţa publicului povestea răzbunării a doi deţinuţi după două săptămâni de închisoare pentru o faptă pe care nu au comis-o – un melanj provocator de cinism, sarcasm, umor îndrăzneţ, şi nici un pic de sfială de a ilustra stereotipurile şi nedreptăţile vremurilor pe care le trăim.

În competiţia internaţională de scurtmetraj, 56 de titluri se vor întrece pentru Marele Trofeu Anim’est. Un must-see al acestei secţiuni este cu siguranţă Man on the chair (r. Dahee Jeong), câştigătoarea Premiului Cristal la Annecy anul acesta. Alte titluri ce nu ar trebui ratate sunt Hipopotamy / Hippos (r. Piotr Dumala), cu coloana sonoră semnată Alexandru Bălănescu şi premiat la Animafest Cyprus şi Animafest Zagreb, La Testa tra le Nuvole / Absent Minded (r. Roberto Catani), o producţie italiană premiată la Annecy cu Distincţia Juriului, şi The Obvious Child, o animaţie 2D în regia lui Stephen Irwin, ce a făcut deja ocolul lumii cu oprire la Sundance, Anima Mundi, Suttgart IAF, Annecy sau Animafest Zagreb.

Filme studenţeşti nonconformiste

O Menino e o Mundo – Brazilia

O secţiune specială a competiţiei festivalului este cea dedicată filmelor studenţeşti, ce adună cele mai nonconformiste şi personale poveşti, proaspăt ieşite din băncile unor şcoli prestigioase, găzduite de ţări cu tradiţie în animaţie: Gobelins, Supinfocom, FAMU, HFF Postdam, CalArts, Royal college of art, National Film and Television School London etc.

Decizia cu privire la filmele câştigătoare din competiţiile Anim’est 2014 e în mâini la fel de bune ca oricând. Din Londra soseşte la Bucureşti pentru a fi parte din juriul competiţiilor de lung şi scurtmetraj regizorul, scenaristul şi animatorul Robert Morgan. Cunoscut în special pentru The Cat with Hands, The Separation şi Bobby Yeah (nominalizat la BAFTA în 2012), Morgan deţine în palmares o serie de filme de animaţie şi live-action nerecomandate celor slabi de înger, „bântuite” de influenţele lui Francis Bacon, Edgar Allan Poe sau David Lynch, şi premiate la festivaluri de renume: Sundance, Rotterdam, Clermont-Ferrand.

Un alt membru al juriului este Amid Amidi, redactor-şef al celui mai citit site de specialitate, CartoonBrew.com, şi autor al unor numeroase cărţi despre arta şi istoria animaţiei. Înainte de a fi invitat la Bucureşti, Amidi s-a plimbat pe la o mulţime de festivaluri celebre, ca lector, curator de programe sau membru al juriului (Ottawa, Anima Mundi, Klik !, Anifilm, Vimeo Festival).

Al treilea membru al juriului este Christian Pfohl – producător şi fondator al celebrului label francez Lardux Films, ce a produs, timp de mai bine de douăzeci de ani, peste 70 de scurtmetraje, zeci de documentare, seriale TV şi videoclipuri. Este cunoscut în special pentru documentarul Les 4 saisons d’Espigoule (1999) şi scurtmetrajele Notes sur les lumières (2001) şi Je m’appelle (2002).

Din juriul ce va decide cele mai bune filme din competiţia studenţească, cea românească şi Balkanimation fac parte Lana Taknosa Nikolic, profesor şi coordonator de studenţi la prestigioasa şcoală Animation Workshop, Yiorgos Tsangaris, director artistic al festivalului Animafest Cyprus şi profesor de arte frumoase la Universitatea din Nicosia, şi Laurenţiu Damian, regizor şi scenarist român, profesor universitar doctor la Universitatatea Naţională de Artă Teatrală şi Cinematografică “I.L. Caragiale” din Bucureşti şi, de asemenea, preşedinte UCIN (Uniunea Cineaştilor din România).

Cea de-a noua ediţie Anim’est va avea loc în perioada 3-12 octombrie, la cinematografele Studio şi Elvira Popescu şi în Atelierul de Producţie.

Festivalul Internaţional de Film de Animaţie Anim’est, membru al reţelei pan-europene Cartoon, este organizat de Asociaţia Este’n’est, cu sprijinul Uniunii Cineaştilor din România, Centrul Naţional al Cinematografiei.

Parteneri instituţionali: Ambasada Americii, Institutul Cultural Român, Institutul Francez, Institutul Maghiar, Japan Foundation.

Abonează-te acum la canalul nostru de Telegram cotidianul.RO, pentru a fi mereu la curent cu cele mai recente știri și informații de actualitate. Fii cu un pas înaintea tuturor, află primul despre evenimentele importante, analize și povești captivante.
Recomanda
Magdalena Popa Buluc 7431 Articole
Author

Precizare:
Ziarul Cotidianul își propune să găzduiască informații și puncte de vedere diverse și contradictorii. Publicația roagă cititorii să evite atacurile la persoană, vulgaritățile, atitudinile extremiste, antisemite, rasiste sau discriminatorii. De asemenea, invită cititorii să comenteze subiectele articolelor sau să se exprime doar pe seama aspectelor importante din viața lor si a societății, folosind un limbaj îngrijit, într-un spațiu de o dimensiune rezonabilă. Am fi de-a dreptul bucuroși ca unii comentatori să semneze cu numele lor sau cu pseudonime decente. Pentru acuratețea spațiului afectat, redacția va modera comentariile, renunțînd la cele pe care le consideră nepotrivite.