Festivaluri, concerte, expoziţii

Măsură pentru măsură

Versiunea scenică a piesei lui William Shakespeare, semnată de Matthias Langhoff şi Eszter Biró la Teatrul Maghiar de Stat din Cluj-Napoca, este o creaţie incitantă, Langhoff fiind recunoscut pentru spectacolele sale pline de semne şi referinţe diverse, de la proiecţii multimedia, film, aluzii la alte creaţii teatrale, fotografii, la decoruri şi costume extrem de complexe. Din distribuţie, András Hatházi, Zsolt Bogdán, Attila Orbán, József Bíró, Áron Dimény, Ervin Szűcs ş.a. Sâmbătă la ora 18.30 şi duminică la ora 18.00, la Sala Izvor a Teatrului Bulandra.

Festivalul Naţional de Teatru

Un program generos încă din primele două zile ale acestei manifestări. Spectacole ale teatrelor din România, dar şi străine, lansări de carte, conferinţe şi expoziţii vă aşteaptă sâmbătă şi duminică.

Codrii

La Teatrul Naţional „I.L. Caragiale”, actorii Teatrului Clasic „Ioan Slavici”, din Arad, prezintă spectacolul „Codrii” de David Mamet, în regia lui Alexandru Berceanu. Tinerii artişti Cecilia Donat şi Alex Mărgineanu evoluează într-o montare modernă, în stilul realismului magic, într-un decor rustic având în componenţă lemn, pământ, apă şi o uriaşă blană de urs brun. Sâmbătă la ora 18.30 şi duminică la 21.00 la Sala Atelier.

Odysseia

La Teatrul Odeon puteţi vedea spectacolul Teatrului Naţional „Marin Sorescu”, din Craiova, cu „Odysseia”, după Homer, bazat pe inegalabila trducere a lui George Murnu. Regizorul englez Tim Carroll, care semnează adaptarea şi regia, a optat pentru tehnicile improvizaţiei, mai puţin obişnuite pentru publicul nostru. La fiecare spectacol, actorii extrag dintr-o urnă bucăţele de ceramică pe care sunt înscrise indicaţii diferite, fiecare dintre cele 24 de cânturi ale „Odiseei” fiind povestit într-un fel diferit, într-o lumină de scenă diferită şi folosind alte obiecte: beţe, cercuri, măşti etc. Din distribuţie, Adrian Andone, Monica Ardeleanu, Cătălin Băicuş, Gina Călinoiu, Ştefan Cepoi, Iulia Colan, George-Albert Costea ş.a. Sâmbătă, la ora 18.30, şi duminică, la ora 19.30.

Who is Fergus Kilpatrick?

„The Company” din Irlanda a venit la Bucureşti cu acest spectacol în regia lui José Miguel Jiménez, bazat pe investigarea conceptului de realitate, pornind de la lucrările filosofilor contemporani Jacques Derrida şi Jean Baudrillard. Este povestea unui erou irlandez ale cărui acţiuni au fost esenţiale pentru destinul naţiunii, narată cu mijloace video şi teatrale. Sâmbătă la ora 21.00 şi duminică la ora 22.00, la Teatrul Foarte Mic.

(Cu)cuieinfrunte

Personajele contemporane marginale, excelent caracterizate prin scriitura lui Eric Bogosian, prilejuiesc un „two-men-show”, produs de Teatrul LUNI de la Green Hours, regizat de Radu Iacoban, în care îi puteţi vedea pe Tudor Aaron Istodor şi Radu Iacoban. Un spectacol despre însingurarea omului contemporan, despre alienarea lui care nu ţine de vârstă, sex sau condiţie socială. Sâmbătă, la ora 22.00, la Teatrul LUNI de la Green House.

20/20

Un spectacol realizat de Gianina Cărbunariu la Studioul Yorick, din Târgu-Mureş, despre conflictul interetnic din acest oraş. Rezultat al unei serioase documentări, textul şi montarea acestei regizoare-dramaturg se remarcă prin umanitate şi autentic. Din distribuţie: Radu Iacoban, Bányai Kelemen, Berekméri Katalin, Paula Barna, Gherghe Mădălina Ghiţescu ş.a. Sâmbătă la ora 17.00 şi duminică la ora 20.00, la Sala Atelier a TNB.

Elling

Marius Florea Vizante, Mihaela Măcelaru, Sandu Pop în Elling

Pusă în scenă de Vlad Massaci, dramatizarea semnată de Axel Hellstenius în colaborare cu Petter Naess, după romanul „Fraţi de sânge” de Ingvar Ambjornsen, a Teatrului de Comedie, este povestea a doi fraţi autişti, un cuplu ciudat care încearcă să funcţioneze într-o lume fără repere. Spectacolul, regizat de Vlad Massaci, reuşeşte un bun dozaj de dramă şi comic, susţinut şi de echipa actoricească: Marius Florea Vizante, Sandu Pop, Şerban Georgevici, Mihaela Măcelaru. Ecranizarea romanului „Fraţi de sânge”, intitulată „Elling”, a fost nominalizată la Premiul Oscar pentru cel mai bun film străin în 2002 şi a primit alte 13 premii şi 3 nominalizări. Duminică, ora 18.00, la Teatrul de Comedie.

Trilogia stereoscopică

Centrul Naţional al Dansului Bucureşti găzduieşte duminică un spectacol al coregrafului, compozitorului şi realizatorului de film Billy Cowie, din Marea Britanie. Reprezentaţiile care fac parte din „Trilogia stereoscopică” – „In the Flesh”, „The Revery Alone” şi „Tango de Soledad” – implică o formă de proiecţie 3D care dă spectatorului senzaţia că împarte spaţiul cu dansatorii. Cowie alege diverse spaţii de proiecţie: podeaua, când imaginea dansatoarei se amestecă printre spectatori sau tavanul, când publicul are senzaţia că aceasta stă prinsă deasupra capetelor, într-un echilibru sensibil. Spectacolul îmbină elemente de teatru, film, poezie, muzică.

On air la FNT

Începând de duminică, în fiecare zi, dramaturgia românească contempornă este prezentă 24 de ore neîntrerupt la Radio România Cultural, Teatrul Naţional Radiofonic.

Lansările de carte debutează la Librăria Cărtureşti (Verona), sâmbătă, cu „Trilogia Omar & Stand up Tragedy” de C.C. Buricea-Mlinarcic, şi Revista „Man.InFest. Suplimentul Dramaturgia Cotidianului”.

Duminică, la Fundaţia Lowendal, la ora 11.30, se lansează „Trilogia îndepărtării” de George Banu, în cadrul unei conferinţe cu acelaşi titlu, susţinută de autor, iar la ora 16.00, la Librăria Cărtureşti, Editura Bybliotek, din Cluj-Napoca, oferă „Mihai Măniuţiu. Spaţiul cameleonic”, de Cristina Modreanu, „Memoriile hingherului” de Mihai Măniuţiu, cu ilustraţii de Iuliana Vîlsan, şi „Povestea povestită nu e povestea adevărată”, 3 piese şi un monolog, de Marius Benţa.

Să mai adăugăm conferinţa susţinută de reputatul regizor David Esrig, „Teatrul existenţial. Câtă artă şi câtă trăire în teatrul de azi?” (UNATC, duminică, ora 14.00), „Expoziţie de fotografie Kantor”, realizată de Romano Martinis (Gardul Muzeului Naţional de Artă, de sâmbătă până la 7 noiembrie), „Expoziţie de fotografie de Teatru” a Mihaelei Marin şi cea intitulată „George baron Löwendal – În contextul avangardei europene din prima jumătate a secolului XX” (Fundaţia Lowendal, duminică, ora 11.00).

Cele două zile de weekend oferă, la capitolul Film, începând de la ora 22.00, serialul „Noaptea” de George Banu, peliculă de Dominic Dembinski (Sala „Elvire Popesco” a Institutului Francez, sâmbătă, partea I, şi duminică, partea a II-a).

Dineu cu proşti

Medeea Marinescu şi Horaţiu Mălăele în Dineu cu proşti

Textul lui Francis Veber, devenit celebru după turnarea filmului cu acelaşi nume, este o comedie spumoasă, alertă. În pofida situaţiilor şi mişcărilor comice ce stârnesc hohote de râs, piesa are şi o domensiune psihologică, pe care excelenta distribuţie aleasă de Ion Caramitru, în calitate de regizor de data aceasta – Horaţiu Mălăele, Şerban Ionescu, Medeea Marinescu, Alexandru Bindea, Dorin Andone, Costina Ciucilică, Tomi Cristin, Alexandru Georgescu – o susţine cu fineţe. Vineri, sâmbătă şi duminică, la Sala Mare a Teatrului Naţional.

Regina Mamă

Piesa lui Mario Santanelli, în montarea semnată de Gelu Colceag, oferă un recital actoricesc, susţinut de Doamna teatrului românesc, Olga Tudorache. Dramaturgul aduce în scenă două personaje – Regina, o mamă autoritară şi posesivă, şi fiul ei, Alfredo, un jurnalist ratat şi nevrotic. Ajuns în casa mamei sale bolnave sub pretextul dorinţei de a o îngriji, Alfredo vine cu intenţia ascunsă şi cinică de a-şi salva cariera printr-un reportaj de senzaţie, consemnând în detaliu ultimele zile şi moartea bătrânei doamne. Între cei doi protagonişti se menţine un raport ciudat, de aparentă animozitate, de agresivitate verbală, o relaţie tensionată care, treptat, se destinde sub povara amintirilor pentru ca în finalul surprinzător să capete accente tragice. În rolul fiului, Marius Bodochi. Scenografia este concepută de Ştefania Cenean, iar ilustraţia muzicală, de Gelu Colceag, Vineri, la Sala Amfiteatru a TNB.

Dulcea pasăre a tinereţii

Tennessee Williams imaginează povestea unui hoinar, Chance Wayne, care se întoarce în oraşul său natal, la braţul unei vedete de cinema în declin, într-o lume a corupţiei morale în care orice victorie devine un eşec. Spectacolul regizat de Tudor Mărăscu beneficiază de o distribuţie de primă mână: Adela Mărculescu, Damian Crâşmaru, Sanda Toma, Ilinca Goia, Vivian Alivizache, Marius Rizea, Ionuţ Adăscăliţei, Armand Calotă, Răzvan Oprea ş.a. Vineri, la Sala Atelier a TNB.

Sinucigaşul

Dan Puric în Sinucigaşul

Spectacolul cu piesa lui Nikolai Erdman, pusă în scenă de regizorul Felix Alexa, care semnează şi adaptarea, ilustraţia muzicală şi lighting designul, nu mai are nevoie de prezentare. Rechizitoriu tragicomic la adresa egoismului feroce, farsă în care viaţa nu face nici două parale, iar moartea este speculată în folosul interesului propriu, spectacolul este de o actualitate şocantă şi dureroasă. Din distribuţie, alături de Dan Puric într-o interpretare magistrală, Costel Constantin, Adela Mărculescu, Ileana Olteanu, Lamia Beligan, Marius Bodochi, Marius Manole, Tania Popa, Silviu Biriş, Andrei Finţi, Maria Buză, Vitalie Bichir, Rodica Ionescu ş.a. Sâmbătă, la Sala Amfiteatru a TNB.

Scara pisicii

O tragicomedie cu accente poliţiste şi final neaşteptat, un text plin de suspans despre un joc de-a şoarecele şi pisica, în care se dispută inima aceluiaşi bărbat, este semnată de Katalin Thuróczy, cunoscută publicului bucureştean din piesa „joi.megajoy”. O piesă cu şi despre femei, fără clişee feministe, regizată de Irina Popescu Boieru şi interpretată de Liliana Hodorogea şi Florentina Ţilea. Sâmbătă, la Sala 99 a TNB.

Sâmbătă, duminică, luni

Traian Stănescu şi Costel Constantin în Sâmbătă, duminică, luni

O comedie tradiţională, de Eduardo De Filippo, regizată de Dinu Cernescu, în care Cecilia Bârbora, Costel Constantin, Ileana Stana Ionescu, George Motoi, Traian Stănescu, Matei Alexandru, Afrodita Androne, Gavril Pătru, Vitalie Bichir, Irina Cojar, Marius Rizea ş.a. dau viaţă unei poveşti de sfârşit de săptămână, cu prieteni şi vecini, tulburată de tensiuni, conflicte vechi sau mai noi, crize de gelozie, ce se aplanează odată cu ziua de luni. Duminică, la Sala Amfiteratru a TNB.

Avarul îndrăgostit

Adaptarea lui Cristian Juncu după Molière preia trama şi în mare parte personajele din „Avarul”, aducând umorul la un anume tip contemporan, molipsit de programele de divertisment. Spectacolul, regizat de Vlad Massaci, în decorul semnat de Andu Dumitrescu, este alert şi deconectant. Din distribuţie: Ion Chelaru, Bogdan Cotleţ, Dorina Chiriac, Marius Florea Vizante, Şerban Georgevici, Mirela Zeţa ş.a. Vineri, la Teatrul de Comedie

Fata de mătase artificială

Tot în regia lui Vlad Massaci, această montare după textul lui Irmgard Keun este povestea unei fete sărace care îşi doreşte să devină star. Este aproape un one-woman-show al Deliei Nartea (în final apare al doilea personaj, interpretat de Alexandru Conovaru). Decorul minimalist şi ambianţa sonoră servesc acest spectacol agreabil, în care amărăciunea este din belşug pigmentată cu umor. Sâmbătă, la Sala Studio a Teatrului de Comedie.

Casa Zoikăi

Virginia Mirea şi George Mihăiţă în Casa Zoikăi

Dimensiunea tragediei de jumătate de secol se impune cu pregnanţă din spatele veseliei şi al şlagărelor sovietice, al citatelor din Lenin şi al aplauzelor de altădată, înregistrate pe bandă, al umorului irezistibil al actorilor. Folosind o distribuţie de zile mari, cu doi premiaţi UNITER, Virginia Mirea şi George Mihăiţă, Alexandru Tocilescu a făcut un spectacol Bulgakov în care demoniada şi sufletul slav, faţă în faţă cu poncifele dictaturii staliniste, sunt surse de umor insolit, dar şi de dramă convingătoare. O menţiune pentru scenografia Vandei Maria Sturdza. Celor doi actori amintiţi le dau replica Gelu Niţu, Emilia Popescu, Valentin Teodosiu, Mihaela Teleoacă, Eugen Racoţi, Marius Drogeanu, Candid Stoica ş.a. Sâmbătă la Teatrul de Comedie.

Doamne ce… măcel!

O comedie spumoasă, ce ascunde sub haina subiectului anodin ferocitatea şi sub masca civilităţii violenţa şi pulsiunile primare. Tensiunea spectacolului este constantă, graţie succesiunii de mici conflicte grevate pe tema iniţială. Într-un decor cu pretenţii de eleganţă, în care florile proaspăt cumpărate, cu o sumă ce trebuie neapărat anunţată, şi cărţile de artă şi de istoria civilizaţiei sunt menite să creeze cadrul propice, cele patru personaje încearcă găsirea unei soluţii educaţionale civilizate pentru rezolvarea marelui conflict: bătaia de la şcoală între copiii lor. Textul Yasminei Reza, transpus în limba română de Lucian Giurchescu, care semnează şi regia, este plin de nerv, aluziv, elegant. Delia Nartea, Tania Popa, Alexandru Conovaru şi Marius Drogeanu joacă cu vizibilă plăcere. Urmărind spectacolul de la Teatrul de Comedie, spectatorul poate înţelge succesul pe care această pisă l-a avut în mod constant, de la premiera mondială de la Zürich, în 2006, la cucerirea Premiului Lawrence Olivier pentru cea mai bună comedie, la Londra, în 2009, şi la cele trei premii Tony (cea mai bună piesă, cea mai bună regie şi cea mai bună actriţă în rol principal), obţinute după montarea pe Broadway de către Matthew Warchus. Duminică, la Sala Studio a Teatrului de Comedie.

Marchizul de Sade

Piesa americanului Doug Wright a câştigat Premiul „Obie” pentru „Creaţie remarcabilă în dramaturgie” şi Premiul „Kesserling” pentru „Cea mai buna piesă americană”, acordat de National Arts Club. În montarea Beatricei Rancea, care semnează şi mişcarea scenică şi ilustraţia muzicală, cu decorul lui Constantin Ciubotaru şi costumele imaginate de Cătălin Botezatu, spectacolul este, de fapt, o revoltă împotriva oricărui tip de autoritate. Din distribuţie: Florin Zamfirescu, Dan Bădărău, Gelu Niţu, Irina Ungureanu, Jeanine Stavarache ş.a. Vineri, la Teatrul Odeon.

Scaunele

Regizorul Felix Alexa a pus în scenă această piesă a lui Eugène Ionesco, care „continuă să ne răscolească existenţa, pe care o credem, sau vrem cu disperare să o credem, plină de sens şi de evenimente importante”. În decorul creat de Diana Ruxandra Ion evoluează trei actori, oferind un regal de teatru: Oana Pellea, Răzvan Vasilescu şi Gabriel Spahiu. Sâmbătă şi duminică, la Sala „Toma Caragiu” a Teatrului Bulandra.

Hotelul dintre lumi

Comedie, tragedie, vis, realitate, suspans. Sunt ingredientele piesei dramaturgului francez Eric-Emmanuel Schmitt, regizată de Alice Barb. Decorul: Andrada Chiriac. Costume: Andrei Dinu. Coregrafia: Răzvan Mazilu. Ovidiu Niculescu, Valentin Popa, Mihai Dinvale, Adriana Şchiopu, Bogdan Talaşman, Liliana Pană ş.a. întrupează personajele prinse într-o acţiune stranie. Vineri, la Teatrul Mic.

Mantia de stele – îndrumar astrologic pentru ghicit

Nona Ciobanu dramatizează şi montează acest spectacol după romanul scriitorului sârb Milorad Pavić, spectacol baroc, un „vis în vis”, în care sub semnul zodiacului şi al dragostei defilează o bună parte a avatarurilor fiinţei umane. Cu minunatele costume ale Doinei Levintza şi lighting designul lui Iulian Băltăţescu, personajele sunt prinse în cinci poveşti de iubire ce se întrerup şi se continuă pe diferite paliere de timp şi spaţiale. Din distribuţie, Cristian Iacob, Valentina Popa, Mihaela Rădescu, Claudia Prec, Ştefan Lupu, Petre Moraru, Cuzin Toma, Avram Birău, Radu Iacoban, Bogdan Talaşman, Ilinca Radu, Zetu Manolache ş.a. Sâmbătă, la Teatrul Mic.

Doamna noastră din Pascagoula

Valeria Seciu în Doamna noastră din Pascagoula

Lumea crudă, indiferentă şi lacomă a piesei lui Tennessee Williams este pusă în scenă de regizorul Florin Fătulescu. Este povestea unui cuplu de bătrâni, rămaşi singuri, cu amintirile, meschinăriile şi momentele lor de luciditate. Este ultima piesă scrisă de dramaturg şi, consideră criticii, una dintre cele mai ofertante pentru actori. Din distribuţie: Valeria Seciu, Mircea Andreescu, Oana Albu, Radu zetu, Avram Birău, Valentina Popa, Vitalie Bantaş ş.a. Scenografia, Ştefan Caragiu şi Liliana Cenean. Duminică, la Teatrul Mic.

Crimă la Howard Johnson

Comedia savuroasă a lui Ron Clark şi Sam Bobrick, pusă în scenă de Emanuel Pârvu, aparţine genului bulevardier. Situaţiile comice, prinse în faimosul triunghi amoros, subiect atât de des exploatat de acest gen de teatru, în care sunt puse cele trei personaje, interpretate de Mihai Bendeac, Diana Cavallioti şi Emanuel Pârvu, asigură succesul la public. Vineri, la Teatrul Metropolis.

Peşte cu mazăre

Excepţională, ca întotdeauna, prezenţa scenică a marii actriţe Olga Tudorache (care semnează şi regia), într-o dispoziţie ludică de zile mari, în această dramă despre sufletul femeii şi frământările ei, atât de contemporană. Îi dă replica Tamara Creţulescu. Sâmbătă la Teatrul Metropolis.

Baba care ascultă ABBA

Baba care ascultă ABBA

Spectacolul Theodorei Herghelegiu, cu piesa scriitoarei Catherine Aigner, face parte din programul dedicat seniorilor. Este povestea a doi bătrâni care trăiesc nostalgia tinereţii, simbolizată de muzica cunoscutei formaţii, care, în opinia unor tineri, pare desuetă, dar se dovedeşte la fel de antrenantă. Interpretează: Luminiţa Gheorghiu, Emilia Dobrin, Ion Arcudeanu, Dana Voicu, Gabriel Duţu. Duminică, la Teatrul Metropolis.

Venexia

Montarea aduce în scenă o lume foarte puţin cunoscută publicului român: lumea curtezanelor veneţiene.Un text din secolul al XV-lea, combinat cu o nuvelă a unui anonim veneţian, a permis o punere în oglindă a două lumi diferite: pe de o parte, cea a nobilimii veneţiene, sclavă a modelor şi a etichetelor sociale, iar, pe de altă parte, cea a oamenilor săraci, plină de mizerie şi suferinţă. Spectacolul este regizat de Michele Modesto Casarin. O poveste despre femei, despre iubire şi sărăcie, despre orgolii şi ură, lacrimi şi sânge… În distribuţie: Anamaria Pâslaru, Dora Iftode, Ana Sivu-Daponte, Alina Crăiţa, Niculae Pungă, Bogdan Untilă ş.a. Vineri, la Teatrul Masca.

Una historia de tango

Un spectacol de dans pasional în care performanţa este pe primul loc. O istorie a acestui dans, prin proiecţii şi scenografie, cu poveşti autentice despre El şi Ea şi atmosferă specifică. Coregrafii Doina şi Florin Botiş apar în rol de interpreţi alături de trupa de actori a teatrului. Vitalitate, prospeţime într-o ambianţă rafinată. Regia, scenariul şi coregrfia sunt semnate de Ioana Macarie. Din distribuţie: Ana Maria Pâslaru, Sorin Dinculescu, Dora Iftode, Andrei Gonczi, Ana Sivu-Daponte, Bogdan Angelescu ş.a. Sâmbătă la Teatrul Masca.

Regele Cerb

Michele Modesto Casarin propune un spectacol după un text de Carlo Gozzi, care împleteşte tipologiile specifice pentru commedia dell’arte cu scenarii fabuloase, pline de elemente mitice. Actorii dau dovadă de calităţi de mim, cîntăreţ, dansator, acrobat, iar decorul este animat de umbre chinezeşti construite cu umor, fantezie şi precizie de Laura Dumitraşcu. Coregrafia, Ioana Macarie. Din distribuţie: Bogdan Angelescu, Dora Iftode, Ana Maria Pâslaru, Sorin Dinculescu, Bogdan Untilă, Diana Croitoru, Valentin Mihalache ş.a. Duminică, la Teatrul Masca.

Concert Herbie Hancock

Cu un portofoliu ce reuneşte 50 de albume proprii, peste 20 de milioane de copii vândute în întreaga lume, 12 premii Grammy, un premiu Oscar pentru coloana sonoră a filmului „Round Midnight”, precum şi alte peste 25 de distincţii – printre care Ordinul Artelor şi Literelor în grad de Ofiţer primit la Paris în 1985, dar şi titlul de artistul anului oferit de fundaţia Harvard în anul 2008 -, şi numeroase colaborări de succes alături de nume celebre ca Miles Davis, Joni Mitchell, Stevie Wonder, Sting, Annie Lennox, Christina Aguilera, Carlos Santana, Norah Jones şi Leonard Cohen, Herbie Hancock este considerat unul dintre cele mai reprezentative nume ale jazzului modern internaţional.

Adevărată legenda a genului, Hancock va urca pe scena Sălii Palatului alături de câţiva dintre cei mai apreciaţi muzicieni ai scenei internaţionale: James Genus, Lionel Loueke, artista cu o voce impresionantă Kristina Train, Trevor Lawrence Jr. şi Greg Phillinganes, pentru un show de excepţie

Toamna aceasta, Herbie Hancock îşi va prezenta cel mai recent proiect, „The Imagine Project”. Născut în 1940 la Chicago, interpret, compozitor şi şef de formaţie, este cunoscut pentru virtuozitatea sa în diferite genuri: jazz, bebop, post bop, jazz fusion, hard bop, jazz-funk, funk, R&B, electro funk, classical. De-a lungul carierei sale care numără aproape 50 de ani a lansat o serie de solouri, dintre care cele mai cunoscute sunt „Cantaloupe Island”, „Watermelon Man”, „Maiden Voyage”, „Chameleon”. Albumul său omagiu, „River: The Joni Letters” din 2007, în care partea vocală este asigurată de Norah Jones, Tina Turner, iar Leonard Cohen contribuie cu o piesă vorbită însoţit de Hancock la pian, a primit Premiul „Grammy” pentru „Albumul Anului”. Această distincţie s-a adăugat unui lung şir de recunoaşteri internaţionale, cum ar fi premii Grammy, în 1984, 1985, 1988, 1995, 1997, 1999, 2003, 2005 şi 2008, cinci Premii MTV, Premiul NEA Jazz Masters, Premiul BMI penru muzică de film etc. Anul trecut, Hancock a cântat, alături de pianistul Lang Lang, la „Classical BRIT Awards”, în „Rhapsody in Blue” de Gershwin.

Wagner – Mahler – Schumann

Sub bagheta dirijorului Jochen Wehner, Filarmonica „George Enescu” oferă, vineri, Uvertura „Faust” de Wagner, avându-l ca solist pe baritonul Ruben Mureşan, „Kindertotenlieder” de Mahler şi „Recviem” de Schumann. Solişti: Elena Stancu, Gianina Munteanu, Nicolae Simonov, Pompeiu Hărăşteanu. Îşi dă concursul Corul Filarmonicii, dirijor Iosif Ioan Prunner.

Evgheni Oneghin

Capodopera romantică a lui Piotr Ilici Ceaikovski, în regia lui Ion Caramitru, o are în distribuţie, la acest sfârşit de săptămână, ca solist invitat, pe Iulia Isaev, în rolul Tatianei. Artista, laureată a mai multor concursuri internaţionale de canto, a cântat pe mari scene ale internaţionale, ca Opera din Nancy (Franţa), Opera de Stat din Viena, Opera du Rhin (Strasbourg), Teatrul Naţional din Tokyo, Semper Oper din Dresda, Opera din Zürich, Deutsche Oper din Berlin, Opera de Stat din Hamburg. Îşi dau concursul Corul Operei, condus de maestru Stelian Olariu, şi balerinii Operei naţionale. La pupitru, dirijorul Iurie Florea. Sâmbătă, la Opera Naţională din Bucureşti.

Turandot

În cea mai recentă producţie lirică a Operei Naţionale, cu creaţia lui Giacomo Puccini, evoluează un alt artist invitat, Kiss B. Attila, în rolul lui Calaf. Turandot, prinţesa acestei ultime opere a compozitorului italian, a cărei partitură a fost definitivată de Franco Alfano, este interpretată de soprana Silvia Sorina Munteanu. Duminică, la ONB.

Recital vocal

Sopranele Ana Cebotari, Iulia Dan, Iustina Paraschiv, tenorul Nicu Simonov şi basul Leonard Bernad, acompaniaţi la pian de Inna Oncescu şi Silvia Totan, oferă sâmbătă, la Ateneul Român, un generos program cu arii din opera şi lieduri, semnate de Piotr Ilici Ceaikovski, Wolfgang Amadeus Mozart, Jules Massenet, Giacomo Puccini, Ambroise Thomas, Tiberiu Brediceanu, Georges Bizet, Gabriel Fauré, Francisco Cilea, Antonin Dvorak, Franz Lehar, Gaetano Donizetti, Serghei Rahmaninov, Giuseppe Verdi, Franz Schubert, Mihail Glinka, Vicenzo Bellini, Georges Charpentier, George Enescu, Ernest Chausson.

Salonul European de Bandă Desenată, la Bucureşti

Începând de astăzi, până la 21 noiembrie, puteţi vizita, la Galeria Etaj ¾ -MNAC, de la Teatrul Naţional, expoziţia „Istoria Benzii Desenate Româneşti 1935-2010″, cu peste o sută de planşe originale, gândită ca loc de întâlnire al profesioniştilor şi iubitorilor de BD.

În cadrul Salonului, care prevede expoziţii, ateliere de creaţie (de la serigrafie la webcomics), proiecţii de filme, lansări de carte, întâlniri cu artişti şi editori şi sesiuni de autografe, pot fi întâlniţi Guy Delisle, Sylvain Coissard şi Pakito Bolino (Franţa), Olivier Grenson şi Jean Auquier (Wallonie-Bruxelles), Cserkuti David şi Bayer Antal (Ungaria), Sascha Hommer (Germania), Sandu Florea (SUA), Alexandru Ciubotariu, Dodo Niţă şi Octav Ungureanu (România).

Ziua Radioului

Jin Wang

Orchestra Naţională Radio propune, vineri, un program Theodor Rogalski, Ceaikovski, Strauss, sub bagheta lui Jin Wang. Solişti: violonistul Alexandru Tomescu, violoncelistul Răzvan Suma şi violistul Carol Măi-Antal.

Festivalul Filmului Thailandez

Istoria modernă, cultura, valorile şi credinţele thailandeze sunt subiectul peliculelor proiectate în acest weekend în Studioul „Horia Bernea” al Muzeului Naţional al Ţăranului Român. Vineri puteţi viziona, începând de la ora 17.00, „Best of Times”, în regia lui Yongyuth Thongkongtoon, o povestre romantică despre două cupluri care rămân cu amintiri de o viaţă chiar şi după cele mai scurte întâlniri cu persoana iubită. El este urmat de „Mekhong Full Moon Party”, de Jira Maligool despre Khan, un nativ Nong Khai, student la Universitatea din Bangkok, care vine acasă pentru Festivalul anual de mingi de foc, chiar în momentul când se naşte o dezbatere despre motivaţia mingilor de foc. Această dezbatere creează un conflict între ştiinţă şi religie ce ameninţă să modifice celebrarea anuală.

Sâmbătă, „My Girl” consemnează amintirile din copilărie, trezite în mintea eroului de călătoria către nunta fostei sale iubite, iar „The Elephant Keeper”, al lui Mom Chao Chatrichalerm Yukol, este o poveste a unui pădurar, convins că pădurea este protejată de spiritul unui elefant. El luptă împotriva despăduririlor ilegale dictate de interesele de afaceri şi susţinute de poliţia coruptă.

Festivalul se încheie duminică cu „Overture” de Ittisoontorn Vichailak, bazat pe povestea vieţii lui Luang Pradit Pairoh (Sorn Silapabanleng), cel mai venerat maestru al muzicii tradiţionale thailandeze, care a trăit între anii 1880 şi 1950. Pe fundalul poveştii vieţii lui Sorn se regăseşte povestea muzicii clasice thailandeze în epoca sa de aur, din timpul domniei regelui Rama V (1868-1910) şi până la declinul său, în anii ’30, când Marshall Plaek Pibulsongkram, prim-ministrul de atunci, a încercat să împingă regatul în era modernă şi a interzis muzica clasică thailandeză. Filmele sunt subtitrate în limba engleză.

Abonează-te acum la canalul nostru de Telegram cotidianul.RO, pentru a fi mereu la curent cu cele mai recente știri și informații de actualitate. Fii cu un pas înaintea tuturor, află primul despre evenimentele importante, analize și povești captivante.
Recomanda
Victoria Anghelescu 1046 Articole
Author

Precizare:
Ziarul Cotidianul își propune să găzduiască informații și puncte de vedere diverse și contradictorii. Publicația roagă cititorii să evite atacurile la persoană, vulgaritățile, atitudinile extremiste, antisemite, rasiste sau discriminatorii. De asemenea, invită cititorii să comenteze subiectele articolelor sau să se exprime doar pe seama aspectelor importante din viața lor si a societății, folosind un limbaj îngrijit, într-un spațiu de o dimensiune rezonabilă. Am fi de-a dreptul bucuroși ca unii comentatori să semneze cu numele lor sau cu pseudonime decente. Pentru acuratețea spațiului afectat, redacția va modera comentariile, renunțînd la cele pe care le consideră nepotrivite.