La spartul Târgului de Carte „Gaudeamus”

Cândva, sensul înghesuielii în târgurile de carte bucureștene era dat de prețurile reduse în mod substanțial și de cărți pe care nu aveai unde să le găsești în altă parte. Ediția 2016 a Târgului de Carte Gaudeamus a lăsat în plan secund reducerile și a scos la înaintare conținutul.

Orice târg este un eveniment cu repere clare pentru domeniul care aduce în fața unui public larg lucrurile cu care se mândrește, tendințele de ultimă oră și, nu în ultimul rând, rivalitățile dintre principalii participanți.

Ceva roșu

Dacă este o imagine care îți rămâne după orice ediție a târgului de carte din Pavilionul central de la Romexpo, aceasta este senzația de furnicar. Dimineața și în primele zile ale evenimentului aleile dintre standuri se umplu greu. Dacă ai urmări în câteva secunde tot ce se petrece în târg, ai vedea cum mocheta gri întinsă în toate colțurile expoziției începe să fie ocupată de valuri de cititori care se scurg pe fâșiile albastru închis spre standurile cele mai mari. Apoi încep lansările editurilor mici care strâng prieteni ai autorului și curioși deopotrivă. Încep: cozile din fața caselor de marcat, din fața câte unui autor mai cunoscut care oferă autografe, dintre o lansare și alta și, în momentele cele mai aglomerate, coada la care stai ca să mergi mai departe. Standul Chinei a inaugurat în acest an și coada la o coală de hârtie. Imprimată cu un semn roșu. Semnul era cuvântul „fericire“.

Împărțirea domeniilor

La sfârșitul anului 2016, cine a căutat poezie în târg și a știut ce caută a bântuit între Charmides, Casa de Editură Max Blecher, Casa de Pariuri Literare (ori au tras cu urechea la înregistrările audio dezgropate de Casa Radio) și a aruncat un ochi spre săpăturile în domeniu deschise la Nemira și Paralela 45. Aceste edituri nu erau deloc străine de gen, dar acum au ales să lanseze colecții noi, prima cu autori selectați atent, a doua cu poeme strânse de prin ungherele rețelelor de socializare.

Proza și-a separat apele din nou între coloșii tradiționali Polirom, Humanitas, Rao, dar editurile mai mici care au reușit să își facă propriile culoare (Herg Benet, dacă e să ne concentrăm doar asupra unui editor care a știut să cultive un public căruia nu i se adresa nimeni, adolescenții revoltați&dezamăgiți de tot restul).

Nonficțiunea este noul est sălbatic al lumii editoriale. Oriunde te întorci în târg, dai peste o copertă care „depune mărturie“, „amintește“, „dezvăluie“.

Cartea copiilor

Zona care merită sărbătorită este cea a cărților pentru copii. În sfârșit, ai ce să arăți copilului care învață să citească și editurile au depășit perioada maldărelor de broșuri colorate care oricum păreau să fie lăsate să se vândă singure. Voci celebre, figuri pe care cei mici le recunosc de pe ecrane, ateliere și tot felul de dispozitive de care atârnă câte un volum lucios le deschid cheful vizitatorilor pentru o baie de carte. Și dacă nu simți nevoia, și chiar nu îți vine… cartea stă în felul ei la selfie.

Cu câteva ore înainte de închiderea manifestării, Vladimir ­Epstein, inițiatorul evenimentului, a anunțat câștigătorii Trofeelor „Gaudeamus 2016“ hotărâți de votul publicului. Cea mai râvnită carte a târgului a aparținut Editurii Arthur și a fost seria Harry Potter. Ion Bogdan Lefter a anunțat că Premiul de Excelență al acestei ediții Gaudeamus a mers către o editură „medie“ (nici mică și nici mare), „pentru susținerea generoasă a literaturii contemporane“: Tracus Arte.

Abonează-te acum la canalul nostru de Telegram cotidianul.RO, pentru a fi mereu la curent cu cele mai recente știri și informații de actualitate. Fii cu un pas înaintea tuturor, află primul despre evenimentele importante, analize și povești captivante.
Recomanda
Cosmin Tupa 152 Articole
Author

Precizare:
Ziarul Cotidianul își propune să găzduiască informații și puncte de vedere diverse și contradictorii. Publicația roagă cititorii să evite atacurile la persoană, vulgaritățile, atitudinile extremiste, antisemite, rasiste sau discriminatorii. De asemenea, invită cititorii să comenteze subiectele articolelor sau să se exprime doar pe seama aspectelor importante din viața lor si a societății, folosind un limbaj îngrijit, într-un spațiu de o dimensiune rezonabilă. Am fi de-a dreptul bucuroși ca unii comentatori să semneze cu numele lor sau cu pseudonime decente. Pentru acuratețea spațiului afectat, redacția va modera comentariile, renunțînd la cele pe care le consideră nepotrivite.