Legea Capitalei: administraţie şi buget

Oraşul este asemenea unui organism. Creşte, se transformă, impune permanente reevaluări cuprinse în ceea ce numim în mod obişnuit sistematizare. Dar pentru o temeinică evaluare oraşul trebuie bine administrat. Iar această administrare înseamnă şi prognoză. Să ajustezi, pe cât este cu putinţă, problemele prezentului şi să preîntâmpini viitoare inadecvări.

Bucureştiul de azi înseamnă milioane de suflete, care-l locuiesc sau îl tranzitează, legate între ele prin profesii, idealuri, aşteptări, dorinţe, dar şi neîmpliniri, eşecuri. Fiind un oraş deschis, de tranzit, al drumurilor comerciale care leagă Balcanii de Europa Occidentală, Nordică şi Estică, în Bucureşti se investeşte mai mult decât în oricare oraş balcanic, exceptând eventual Istanbulul.

Prognozele demografice şi economice ne dovedesc că ne îndeptăm spre dimensiunea unei metropole foarte complexe şi dinamice. Acest lucru impune o atenţie detaliată a administrării prezentului cu extensie în viitorul apropiat şi mediu. Iar prognoza nu trebuie ingorată, altfel poate aduce realităţi greu de controlat, cum ar fi traficul sau degenerarea periferiilor sociale. Avem nevoie de o administrare în armonie cu problemele oraşelor din marele oraş. Foarte curând, oraşul şi zona sa metropolitană vor avea nevoie de un guvernator cu atribuţii administrative complexe şi foarte bine articulate către periferii.

Cei din vechime intuiau acest lucru. şi se pregăteau pentru asta. Vom urmări aproape o sută de ani de administrare urbană, foarte diferită de ce avem astăzi, iar acest diferit în administrare ar fi şi astăzi, cel puţin în parte, foarte eficient pentru oraş. şi de aici se poate pleca punându-se capăt unui joc stupid, nefolositor şi polemic, între taberele politice care-şi dispută fragmente de putere, zone financiare şi de influenţă. Chiar dacă un oraş înseamnă şi toate aceste lucruri, încă din antichitatea timpurie s-a dovedit că administrarea printr-un singur vector de putere va sfârşi într-un eşec lamentabil. Oraşul trebuie administrat de către toţi factorii de putere locali şi regionali.

Ar trebui început cu reconstituirea sectorului central. Până la 1925 a existat un sector central al oraşului, numit în vechime „Culoarea de Roşu”. Acest sector includea, într-o formă circulară, aproape toată zona veche a oraşului. În interiorul său se concentraseră cele mai puternice bănci şi instituţii financiare precum Bursa de Mărfuri, Banca Naţională, CEC. La 1900 devenise city-ul financiar, vectorul de forţă economică al oraşului; era în acelaşi timp zona care impunea o direcţie economică şi centra interesele investitorilor. Acest sector dispare în anul 1925, fiind împărţit între sectoarele care-l înconjurau. Oraşului de azi îi lipseşte acest nucleu financiar. Aşadar, „Culoarea de Roşu” ar fi bine-venită în peisajul administrativ contemporan al oraşului şi ar putea fi zona administrată exclusiv de către viitorul guvernator. Pentru că aici sunt foarte multe zone protejate şi părţi de oraş care trebuie restaurate şi conservate.

O altă problemă este legată de primarul general. Astăzi, el este ales prin sufragiu secret şi universal de către bucureşteni, însă în vechime nu era aşa. Situaţia arăta puţin diferit în urmă cu o sută de ani. La 1906, în Bucureşti, Consiliul Municipal se schimba în acelaşi timp cu guvernul şi foarte puţine consilii au ajuns la sfârşitul celor patru ani pentru care erau alese. Consiliul Municipal era compus din 17 membri, aleşi de către alegătorii împărţiţi în două colegii electorale.

 

Primăria din Bucureşti nu depindea, cum depindeau celelalte primării din România, de prefectul de judeţ, ci depindea direct de ministrul de Interne. Consiliul Municipal alegea primarul şi adjuncţii, care apoi erau confirmaţi de către ministrul de Interne. Consiliul Municipal era ales pentru patru ani. În caz că se dizolva, problemele erau gestionate de o comisie interimară numită de ministrul Afacerilor Interne[1].

 

Administraţia în interbelic

Între anii 1926 şi 1929 au fost mai multe reglementări privind administrarea Capitalei. La 1930, Consiliul General al Muncipiului era compus din primarii şi consilierii aleşi ai celor patru sectoare ale muncipiului, din primarii comunelor suburbane şi din consilierii de drept, dar aceştia aveau numai un vot consultativ.

Primarul Capitalei şi cele două ajutoare ale sale erau aleşi de Consiliul General al Municipiului dintre consilierii aleşi prin sufragiul universal. Primarul trebuia să aibă un titlu academic. În caz de vacanţă, el putea fi înlocuit de cel mai în vârstă dintre primarii de sectoare. El prezida Consiliul General al Muncipiului şi delegaţia acestuia, reprezenta Municipiul Bucureşti înaintea instanţelor judiciare şi a tuturor autorităţilor.

Ce se întâmpla în sector? Acesta era administrat de un consiliu local compus din 20 de consilieri aleşi. Acest consiliu administra sectorul cu ajutorul unei delegaţii care-l reprezenta şi care era formată din primarul sectorului, ajutorul acestuia şi trei consilieri aleşi de consiliu. Consiliul numea primarul de sector şi pe ajutorul acestuia. şi primarul de sector trebuia să deţină titlu academic.

Dar în comunele suburbane? Acestea erau administrate de Consiliul comunei, respectiv de delgaţii acesteia şi de primar. Dar comunele suburbane funcţionau sub autoritatea tutelară a sectorului în preajma căruia se aflau, însă primarul comunei suburbane făcea parte de drept din Consiliul General al Muncipiului Bucureşti cu vot deliberativ. Avea dreptul să participe la lucrările delegaţiilor acestor consilii ori de câte ori era interesată comuna suburbană respectivă. De asemenea, Consiliul sectorului delega un consilier pentru a participa la consiliile comunelor suburbane, iar acesta avea şi el vot deliberativ.

În concluzie, interesele generale ale Municipiului Bucureşti şi ale comunelor sale suburbane erau administrate de Consiliul General al Municipiului Bucureşti, delegaţiunea acestuia şi de primarul Capitalei.

Consiliul General al Capitalei se compunea din primarii şi din consilierii aleşi ai celor patru sectoare, din primarii comunelor suburbane şi consilierii de drept ai acestora.

Cu toate acestea, Municipiul şi fiecare din sectoarele sale, precum şi comunele suburbane erau persoane juridice şi se administrau de consiliile lor.

Consiliul general alegea primarul şi cele două ajutoare ale sale, vota bugetul Capitalei, întocmea regulamentele comunale, vota impozitele şi taxele locale şi hotăra directivele generale în acţiunea edilitară, sanitară şi culturală, precum şi pentru realizarea asistenţei sociale pentru toate sectoarele Municipiului şi pentru întregul teritoriu al comunelor suburbane.

Ministerul de Interne, după finalizarea alegerilor locale, convoca Consiliul General al Muncipiului Bucureşti pentru constituirea sa şi pentru alegerea primarului general şi a ajutoarelor sale. Iar acest consiliu era prezidat de cel mai în vârstă primar de sector.

Faţă de legea unificării adminstrative din anul 1925 şi noua lege pentru organizarea administraţiei locale din februarie 1926, legea organizării administraţiei Municipiului Bucureşti din iulie 1929 a dat „o viaţă proprie şi sectorului 1, care după legea din 1926 era administrat de către delegaţia permanentă a Municipiului”. Astfel, cele 4 sectoare aveau consilii aparte, formate din câte 20 de consilieri aleşi, fiecare cu un primar, un ajutor de primar şi doi membri în delegaţia consiliului.

Apoi, „totalitatea consilierilor aleşi în cele patru sectoare formează Consiliul General al Muncipiului, care îşi alege un primar general, două ajutoare şi 8 membri în delegaţia Consiliului general”. [2]

 

Peste zece ani, în anul 1939, avem o nouă lege[3] pentru organizarea Municipiului Bucureşti. De această dată, primarul este ajutat de patru ajutori de primari, cu atribuţii delegate de acesta.

Sectoarele nu mai au personalitate juridică şi nici comunele suburbane, Municipiul Bucureşti substituindu-se în toate drepturile şi obligaţiile lor. Sectoarele devin circumscripţii de control şi de deconcentrare ale administraţiei municipale. Comunele suburbane îşi păstrează personalitatea juridică, dar aici, salubritatea, poliţia, edilitatea şi sistematizarea erau administrate de Municipiul Bucureşti.

Primarul general era numit în condiţiile Legii administrative, iar Consiliul comunal era compus, în afară de primarul numit, de ajutorii săi (acum în număr de patru), de 14 consilieri aleşi şi alţi şase consilieri de drept şi anume: Prefectul Poliţiei Capitalei; Rectorul Universităţii; Decanul Facultăţii de Arhitectură; Protoiereul ortodox cel mai vechi; Medicul şef al Municipiului; Inspectorul învăţământului primar al Capitalei; apoi primarii comunelor suburbane luau parte numai la discuţiile care priveau comuna lor.

Aşadar, eliminarea primarilor de sector ca persoane juridice datează din anul 1939. Atunci era dictatura regelui Carol al II-lea şi se poate observa o restrângere a drepturilor publice şi o ierarhizare  a administraţiei cu mai multe constrângeri. Pe de altă parte, de la bun început, primarii de sector, precum erau şi aceia de ”vopseluri” mai în vechime, se aflau în dependenţă de primarul general. Dar aceşti primari de sector, aleşi de consiliile locale, participau la alegerea primarului general în cadrul Consiliului lărgit al Municipiului. Un lucru este cert astăzi: numărul uriaş al consilierilor locali. Din reperele anterioare se poate observa numărul lor redus în interbelic de pildă, în raport cu întinderea oraşului şi populaţia acestuia.

O bună administrare se reflectă în transparenţa cheltuielilor legate de banii publici. Cea mai completă radiografie a balanţei dintre venituri şi cheltuieli la bugetul Comunei îl datorăm consecvenţei publicistului Frédéric Damé, care a inclus în monografia sa dedicată Bucureştilor la 1906 şi radiografia bugetului local din acel timp[4]. Merită să aruncăm o privire asupra tabelelor care urmează. Sunt multe surprize. Bugetul local era calculat în franci, însă la 1906 leul era echivalent cu francul francez. Aşadar, cum se cheltuiau banii publici în anul 1906?

„Administraţia comunală la 1906 cuprindea următoarele departamente:

 

                1) Secretariatul general, având în subordine secretariatul, serviciul contencios, arhivele şi intendenţa;

                2) Oficiul stării civile;

                3) Direcţia administrativă de care depinde administraţia halelor, şcoala profesională “Tudor Economul”, Azilul de noapte, cantina populară, băile publice, cimitirele, serviciul de verificare a greutăţilor şi măsurilor;

                4) Serviciul medical, compus din serviciul de statistici, serviciul de dezinfectare, de supraveghere a prostituţiei şi din biroul de consultaţii gratuite pentru copiii bolnavi, din serviciul veterinar, serviciul copiilor găsiţi, din funcţia “G. şi E. Cantacuzino”, din ospiciul comunal “Zerlendi” şi din laboratorul chimico-bacteriologic comunal;

                5) Serviciul tehnic, care cuprinde inspectoratul general al lucrărilor, serviciile planului, alinierii şi poliţiei construcţiilor, serviciul pentru studii şi construcţii, serviciul şcolilor, secţia halelor, abatorului şi cimitirelor, secţia grădini şi pepiniere, secţia grădini publice şi monumente, secţia pentru plantările de stradă, secţia cimitirelor, serviciul apelor şi canalelor, secţia de salubrizare, secţia căilor de comunicaţii, secţia atelierelor, serviciul iluminatului public şi al tramvaielor;

                6) Serviciul financiar, care cuprinde direcţia de contabilitate, serviciul pentru constatare, serviciul percepţie şi serviciul casieriei centrale;

                7) Fondul pentru donaţii.

                Aceste diferite servicii figurează în bugetul din 1906 cu 2.082.618 franci.

                În 1906, bugetul personalului administrativ este deci în jur de 20 de ori mai mare ca în 1866.

                Funcţiile primarului şi ale adjuncţilor, odinioară gratuite, sunt plătite din 1866.

                Primarul primea 60 de ducaţi pe lună, iar adjuncţii, 1 ducat şi jumătate pe ziua de lucru.

                În 1869, retribuţia primarului a fost fixată la 700 de franci pe lună, şi a adjuncţilor, la 17 franci pe ziua de lucru.

                Începând din 1871, retribuţia primarului şi a adjuncţilor figurează în buget cu 30.000 de franci pe an.

                În 1883, retribuţia primarului a fost fixată la 1.000 de franci pe lună, şi cea a adjuncţilor, la 20 de franci pe zi, numărându-se pentru fiecare 300 de zile pe an.

                În 1889, retribuţia primarului a fost menţinută la 1.000 de franci, cu 6.000 de franci indemnizaţie, şi cea a adjuncţilor, ridicată la 500 de franci pe lună.

Numărul total al funcţionarilor în aceste diverse servicii ale primăriei este de 267.

Din 1830 în 1860, veniturile comunale proveneau din accize, din amenzi, din închirierea pieţelor, din taxa pe greutăţi şi măsuri, din dijme şi din venitul jocurilor de cărţi al căror monopol îl deţinea primăria. Comuna primea în plus o subvenţie de la stat pentru pavarea străzilor.

                În 1863, Parlamentul a acordat oraşului dreptul de a-şi stabili singur bugetul.

bugetul total de 12.619.428 fr. 20 c. sunt repartizaţi în cinci capitole principale:

 

                a) Administraţia centrală …………………….              2.016.345,07 fr.

                b) Serviciul medical ………………………….                  655.661,40 fr.

                c)             “tehnic ……………………………. 3.174.336,93 fr.

                d)            “financiar …………………………    557.536,00 fr.

                e) Deschidere credit …………………………    262.342,65 fr.

                                                                                Total ……………….          6.666.222,05 fr.

 

                Vom prezenta pentru fiecare capitol cheltuielile mai importante:

 

                a) Administraţia centrală

 

Retribuţia primarului

…………………….

12.000 fr.

Retribuţia celor 2 adjuncţi

…………………….

18.000 fr.

Indemnizaţia de consilier delegat la Starea Civilă

…………………….

6.000 fr.

Indemnizaţii în jetoane de prezenţă a consilierilor cu delegaţii temporare

…………………….

12.000 fr.

Retribuţia personalului administrativ

…………………….

307.134 fr.

Imprimate, registre, etc.

…………………….

40.000 fr.

Publicaţii, obiecte de papetărie, cheltuieli diverse etc.

…………………….

23.100 fr.

Monitorul comunal

…………………….

3.500 fr.

 

Cheltuieli procesuale, pentru timbre etc.

…………………….

42.000 fr.

Încălzire Primărie şi dependinţe

…………………….

56.200 fr.

Asigurări

…………………….

10.500 fr.

Plată diverse servicii

…………………….

9.000 fr.

Rată anuală la Creditul funciar pentru casa cumpărată de N. Fleva, pentru str. Scaune nr.45.

…………………….

13.000 fr.

Rata emfiteozei brutăriei din Colentina

…………………….

3.000 fr.

Chirii şcoli

…………………….

50.000

Indemnizaţii pentru directorii de şcoală

…………………….

40.260 fr.

Cheltuieli ale şcolilor, premii, ajutoare pentru elevii săraci

…………………….

12.680 fr.

Fonduri pentru întreţinerea şcolii de comerţ inferior

…………………….

4.000 fr.

Subvenţii pentru bisericile sărace

…………………….

200.000 fr.

Fonduri pentru corurile bisericeşti întreţinute de comună

…………………….

44.000 fr.

Ajutor viager preoţilor acestor biserici

…………………….

19.700 fr.

Asistenţă publică

…………………….

45.870,65 fr.

Azil de noapte

…………………….

13.991,49 fr.

Ospătăria populară

…………………….

16.000 fr.

Băi publice

…………………….

4.000 fr.

Azilul “Protopop Tudor Economul”

…………………….

500 fr.

şcoala profesională Pr.T. Economul şi Orfelinatul “Maria Turnescu”

…………………….

20.700 fr.

Subvenţie către Stat pentru Poliţie

…………………….

676.779 fr.

Subvenţie pentru pompieri

…………………….

186.000 fr.

Subvenţie pentru Teatrul Naţional

…………………….

40.000 fr.

Subvenţii diverse

…………………….

25.006,67 fr.

 

                b) Serviciul medical

 

Retribuţia personalului

…………………….

327.348 fr.

Medicamente pentru săraci şi pentru copiii abandonaţi

…………………….

16.000 fr.

Subvenţii către Eforia spitalelor pentru alienaţi şi pentru infirmi

…………………….

90.000 fr.

Pentru serviciul de supraveghere a prostituţiei

…………………….

21.700 fr.

Pentru serviciul veterinar

…………………….

30.050 fr.

Pentru serviciul copiilor abandonaţi

…………………….

11.800 fr.

Pentru Azilul G. şi G.Cantacuzino

…………………….

30.000 fr.

Pentru Ospiciul “Zerlenti”

…………………….

39.300 fr.

Pentru Laboratorul municipal

…………………….

6.000 fr.

Fonduri de epizootie

…………………….

65.363,40 fr.

 

                c) Serviciul tehnic

 

Retribuiţi personalului

…………………….

1.055.100 fr.

Material

…………………….

6.000 fr.

Serviciul plan

…………………….

2.500 fr.

Serviciul alinieri

…………………….

28.800 fr.

 

                Serviciul construcţii

 

Întreţinerea imobilelor comunale

…………………….

20.000 fr.

Mobilier al imobilelor

…………………….

20.000 fr.

Iluminatul imobilelor

…………………….

26.000 fr.

Pentru sărbătorile naţionale şi decoraţiile publice

…………………….

25.000 fr.

Reparaţii la imobilele comunale

…………………….

35.000 fr.

Serviciul grădini şi plantări

…………………….

31.000 fr.

 

                Serviciul apelor

 

Întreţinerea canalului Dâmboviţei

…………………….

10.000 fr.

Întreţinerea malurilor râului

…………………….

3.000 fr.

Branşarea persoanelor particulare

…………………….

50.000 fr.

Uzina hidro-electrică

…………………….

249.756,25 fr.

Iluminatul public al străzilor cu electricitate

…………………….

30.000 fr.

 

                Serviciul poduri şi şosele

 

Nisip, piatră, asfalt, bazalt, lemn, unelte, maşini etc. pentru întreţinere, transformarea, construirea de pavaje şi trotuare

…………………….

200.000 fr.

Întreţinerea în contul Statului a şoselelor naţionale în zona capitalei

…………………….

200.000 lei

Întreţinerea în contul Prefecturii Ilfov a şoselelor din oraş

…………………….

10.000 fr.

Societăţi de bazalt pentru întreţinerea trotuarelor

…………………….

74.078,60 fr.

Pavaje noi cu pavele din Turcoaia

…………………….

280.000 fr.

 

                Secţia salubrizare

 

Aparatură pentru serviciul vidanjare

…………………….

5.000 fr.

Latrine şi vespasiene publice

…………………….

13.000 fr.

Întreţinerea, transformarea şi completarea materialelor pentru măturat, spălat şi ridicarea gunoiului sau cu zăpezi

…………………….

150.000 fr.

Cazarmă măturători

…………………….

4.000 fr.

Locomotive, vagoane, vagonete pentru ridicarea gunoiului

…………………….

7.000 fr.

Întreţinerea depozitelor de gunoi

…………………….

8.000 fr.

Cumpărarea şi închirierea de cai şi de boi

…………………….

30.000 fr.

Muncitori şi căruţe suplimentare pentru îndepărtarea zăpezii

…………………….

20.000 fr.

Prime de încurajare pentru personalul inferior

…………………….

4.300 fr.

 

                Serviciul grajduri şi ateliere

 

Hrană pentru cai şi boi

…………………….

150.000 fr.

Furaje pentru cai şi boi

…………………….

8.000 fr.

Medicamente, combustibil, gaz

…………………….

12.500 fr.

Iluminat

…………………….

6.000 fr.

Diverse

…………………….

19.000 fr.

 

                Serviciul iluminat şi tramvaie

 

Iluminatul străzilor

…………………….

350.000 fr.

Iluminatul abatorului

…………………….

12.000 fr.

Laborator de verificare a contoarelor, etc.

…………………….

5.000 fr.

Aparate pentru determinarea curentelor de derivaţie pe reţeaua tramvaielor electrice

…………………….

2.000 fr.

 

                d) Serviciul financiar

 

Retribuţie personal

…………………….

342.496 fr.

Fonduri pentru donaţii

…………………….

12.000 fr.

 

                Materiale

 

Cheltuieli curente

…………………….

1.500 fr.

Impozite pentru imobilele comunei

…………………….

30.000 fr.

Restituiri de sume încasate greşit

…………………….

20.000 fr.

Indemnizaţii de transport şi altele

…………………….

20.000 fr.

Indemnizaţie pentru comisiile de recensământ, de rechiziţionări şi de recrutare

…………………….

20.000 fr.

Acoperirea deficitului casei de pensii comunale

…………………….

70.000 fr.

 

Să examinăm în primul rând diversele capitole ale încasărilor.

                Încasările provenind din impozite directe sunt formate din:

                1) Patru taxe care dau în total 834.000 de franci, adică

 

Taxa pentru patente

…………………….

170.000 fr.

Taxa funciară

…………………….

624.000 fr.

Taxa pentru căile de comunicaţii

…………………….

10.000 fr.

 

                2) Taxa de 0,05 centime pentru decalitrul de vin, 0,10 centime pe decalitrul de ţuică de prune şi de 0,20 centime pe decalitrul de alcool; în total 70.000 de fr.

                3) Diverse impozite directe care dau în total suma de 1.500.000 de franci. Aceste impozite sunt următoarele:

 

4% din construcţii şi maidane

…………………..

900.000 fr

5% din chiria hotelurilor

…………………..

25.000 fr.

8% din chiria cafenelelor, braseriilor, restaurantelor, cluburilor şi grădinilor publice

…………………..

50.000 fr.

Autorizaţie de construcţie şi de reparaţii

…………………..

50.000 fr.

Materiale de construcţie

…………………..

35.000 fr.

Firme în româneşte

…………………..

23.000 fr.

Firme în limbi străine

…………………..

3.000 fr.

Pompe funebre

…………………..

25.000 fr.

Birje, vehicule închiriate

…………………..

180.000 fr.

Căruţe, camioane etc.

…………………..

5.000 fr.

Omnibuze

…………………..

2.000 fr.

Tramvaie

…………………..

82.000 fr.

Impozit pe zestre

…………………..

50.000 fr.

Impozit pe cramă

…………………..

15.000 fr.

Impozitul vânzătorilor ambulanţi

…………………..

55.000 fr.

 

                4) Prestaţii comunale 600.000 de franci.

                5) Impozit pe lux:

 

Biciclete

…………………..

5.000 fr.

Embleme pe vehicole

…………………..

800 fr.

Cai de lux

…………………..

18.000 fr.

Cai de muncă pentru comerţ şi industrie

…………………..

16.000 fr.

Baluri publice

…………………..

8.000 fr.

Petreceri cu dans în restaurante, grădini etc.

…………………..

2.000 fr.

Reprezentaţii teatrale, de circ, concerte etc.

…………………..

20.000 fr.

Concerte în grădini publice, cafenele muzicale

…………………..

25.000 fr.

Panorame, diorame etc.

…………………..

5.000 fr.

Servitori în livrea, cu galoane de aur, brandenburguri sau cocarde

…………………..

4.000 fr.

Servitori în livrea simplă

…………………..

10.000 fr.

Servitori în general

…………………..

30.000 fr.

Total

…………………..

143.800 fr.

 

                6) Fondul comunal 6.314.874 fr.

                7) Taxele comunale:

 

Pentru verificarea şi marcarea greutăţilor şi măsurilor

…………………..

70.000 fr.

Pentru extrasele de naştere

…………………..

10.000 fr.

Pentru extrasele actelor de căsătorie

…………………..

15.000 fr.

Pentru înscrierea divorţurilor

…………………..

2.000 fr.

Pentru actele de identitate

…………………..

500 fr.

Pentru livretele de servitor

…………………..

30.000 fr.

Pentru autorizaţii pentru vânzarea animalelor

…………………..

12.000 fr.

Total

…………………..

139.500 fr.

 

                8) Taxe speciale:

 

Vidanjare

…………………..

8.000 fr.

Ridicarea gunoiului

…………………..

230.000 fr.

Apă

…………………..

750.000 fr.

Sacrificarea animale şi taxe pentru animalele destinate consumului

…………………..

450.000 fr.

Cântărire

…………………..

5.000 fr.

Total

…………………..

1.443.000 fr.

 

                9) Venituri diverse:

 

Cimitire

…………………

38.000 fr.

Ospătăria populară

…………………

8.000 fr.

Băi publice

…………………

5.000 fr.

Vizite şi livrete pentru supravegherea prostituţiei

…………………

18.000 fr.

Rambursări de sume cheltuite în contul proprietari pentru împrejmuiri, construcţii sau reparaţii

…………………

8.000 fr.

Rambursări de sume cheltuite pentru îmbrăcarea muncitorilor serviciului de salubritate şi a paznicilor grădinilor publice

…………………

7.000 fr.

De la societăţile de tramvaie pentru curăţirea gunoiului de-a lungul liniilor

…………………

32.721,64 fr.

De la noua Societate de tramvaie, impozit anual, conform actului de concesiune

…………………

17.000 fr.

Sume depuse de persoane particulare pentru instalarea apei curente

…………………

50.000 fr.

Redeventă minimală a Companiei de gaz conf. art.29 al. III al noii concesiuni

…………………

250.000 fr.

Dobândă de 5% din garanţiile depuse la Compania de gaz de abonaţi pentru a fi împărţită săracilor

…………………

12.000 fr.

Sumă neutilizată a fondurilor extraordinare pentru alimentarea cu apă

…………………

7.456,25 fr.

Total

…………………

453.168,89 fr.

 

                10) Venituri speciale:

 

Chirii ale proprietăţilor comunei

…………………..

390.000 fr.

Chirii afişajul anunţurilor

…………………..

8.860 fr.

Chiria pentru podul Vitan

…………………..

35.000 fr.

Chiria Câmpul Moşi şi pentru târg

…………………..

100.000 fr.

Chiria pentru animalele aduse în piaţă spre vânzare

…………………..

30.000 fr.

Beneficiu din vânzarea terenurilor cimitirelor

…………………..

85.000 fr.

Total

…………………..

648.860 fr.

 

                11) Subvenţii:

 

Subvenţie pentru întreţinerea Grădinii Cişmigiu

…………………..

6.000 fr.

Subvenţii pentru mărirea sumelor plătite preoţilor de la bisericile sărace

…………………..

19.700 fr.

Subvenţii pentru întreţinerea şoselelor naţionale

…………………..

50.000 fr.

Pentru întreţinerea şoselelor aflate în grija Statului

…………………..

200.000 fr.

Subvenţie de la Camera de Comerţ pentru întreţinerea şcolii de comerţ inferior

…………………..

2.000 fr.

Subvenţie de la Prefectura Ilfov pentru întreţinerea şoselelor din oraş

…………………..

10.000 fr.

Total

…………………..

287.700 fr.

 

Venituri extraordinare

 

                Aceste venituri sunt alcătuite din donaţii şi legate, cât şi din diverse încasări accidentale.

                Donaţiile şi legatele reprezintă o sumă de 115.725 de franci şi 31 de centime care vin din următoarele surse:

 

Fondul donat de Maiestatea Sa Regina pentru zestrea fetelor sărace (capital 7.000 fr.)

…………………..

807,45

Fondurile Androcle şi Aretti Fotino pentru întreţinerea Azilului de noapte (capital: 20.000 fr.)

…………………..

950, –

Fondul C. Panady pentru întreţinerea orfanilor (capital: 11.700 fr.)

…………………..

1.277,45

Fondul Al. Andreescu pentru cumpărarea de cărţi şi îmbrăcăminte pentru copiii săraci şi pentru întreţinerea Azilului de noapte (capital: 10.500 fr.)

…………………..

1.760,20

Fondul Cutti pentru înmormântări

…………………..

6.065

Fondul Cioranu pentru acordarea de burse şi zestre tinerelor fete

…………………..

2.120

Fondul Avramidis pentru ajutor către cei săraci (capital: 3.000 fr.)

…………………..

214,30

Fondul episcopului Valerian Râmniceanu pentru ajutorarea săracilor (capital 1.000 fr.)

…………………..

47,50

Fondul protopopului Tudor Economul (capital 287.000 fr.) şi al d-nei Maria Turnescu (capital 100.000 fr.) pentru fundaţia “Protopopul Tudor” şi Orfelinatul “Maria Turnescu”

…………………..

17.610,65

Beneficiul lucrărilor acestei fundaţii

…………………..

2.000

Fondul Inocenţie Kiţulescu pentru Ospătăria populară

…………………..

2.478

Fondul Ecaterina Vasiliad pentru întreţinerea mormântului familiei

…………………..

444,40

Fondul Evloghie Gheorghieff pentru Azilul de noapte şi societatea de învăţământ al poporului român

…………………..

10.700

Numerar depus la Casa de depuneri şi consemnaţiuni din fonduri

…………………..

14.965,55

Fondul M. Eminescu pentru întreţinerea mormântului său (capital: 1.000 fr.)

…………………..

432,85

Fondul Iulian Vrăbiescu pentru întreţinerea a 4 pături la Azilul de noapte (capital: 4.400 fr.)

…………………..

260,90

Fondul Naiman pentru distribuirea de lemn săracilor (capital 23.300 fr.)

…………………..

6.397,20

Fondul donat de Comitetul român al Expoziţiei de la Paris 1889 pentru crearea unei expoziţii permanente (capital 49.500 fr.)

…………………..

11.848,26

Contribuţia Primăriei Ilfov pentru construirea pavilionului Moşi

…………………..

20.000

Diverse eventuale donaţii pentru săraci, Azilul de noapte şi Ospătăria populară

…………………..

15.000

Restul sumei donate de Al.G. Cantacuzino pentru copii abandonaţi şi îngrijiţi de Azilul “G. şi E. Cantacuzino”

…………………..

345,60

Total

…………………..

115.725,31

 

                Veniturile accidentale se ridică la 68.000 de franci”.

 

 


           De fiecare dată când se schimba guvernul, toate consiliile municipale din ţară erau dizolvate şi înlocuite de comisii interimare.

               Legea organizării Administraţiei Municipiului Bucureşti, din iulie 1929, Tipografia Curierul judiciar, Bucureşti, 1929

               Lege pentru organizarea Municipiului Bucureşti, publicată în Monitorul Oficial nr.54 din 4 martie 1939, „Bucovina”, I.E.Torouţiu, Bucureşti, 1939

               Frédéric Damé, Bucureştiul la 1906, Editura Paralela 45, Piteşti, 2007

Abonează-te acum la canalul nostru de Telegram cotidianul.RO, pentru a fi mereu la curent cu cele mai recente știri și informații de actualitate. Fii cu un pas înaintea tuturor, află primul despre evenimentele importante, analize și povești captivante.
Recomanda
Adrian Majuru 530 Articole
Author

Precizare:
Ziarul Cotidianul își propune să găzduiască informații și puncte de vedere diverse și contradictorii. Publicația roagă cititorii să evite atacurile la persoană, vulgaritățile, atitudinile extremiste, antisemite, rasiste sau discriminatorii. De asemenea, invită cititorii să comenteze subiectele articolelor sau să se exprime doar pe seama aspectelor importante din viața lor si a societății, folosind un limbaj îngrijit, într-un spațiu de o dimensiune rezonabilă. Am fi de-a dreptul bucuroși ca unii comentatori să semneze cu numele lor sau cu pseudonime decente. Pentru acuratețea spațiului afectat, redacția va modera comentariile, renunțînd la cele pe care le consideră nepotrivite.