Notă secretă a DGA referitoare la activitatea comisarului din dosarul Silaghi

Comisarul Remus Şpan, cel care ar fi intermediat întâlnirea dintre afaceristul Nelu Iordache şi fostul ministru al Transporturilor Ovidiu Silaghi, în urma căreia acesta din urmă ar fi primit şpagă 200.000 de euro, a fost monitorizat în trecut de colegii lui. Cotidianul.ro a primit la redacţie o „Notă secretă a Direcției Generale Anticorupție din cadrul MAI referitoare la activitatea infrațională a comisarului REMUS ȘPAN – 2006”, pe care o publicăm integral:

„Referitor la conexiunile comisarului șef Șpan Remus’ „ăla micu” așa cum este numit de Vasile Blaga și Ilie Botoș ), fost șef al Departamentului Poliției Judiciare a PNA și fost director general adjunct al Direcției Generale Anticorupție din MAI, cu anumiți infractori sau grupuri infracționale:

I. Conexiuni cu traficanții de mașini Man Dănuț și Opriș Ioan din Satu Mare, respectiv cu Negrea Ioan și Pop Vasile ștefan (patronul SC șoricelul SRL ) din Baia Mare.
 -relații privind perceperea de taxe de protecție de la Man și Opriș pot oferi fostul șef al Secției județene Satu Mare a SRI, col (r) Vasile Ionel, prim procurorul Parchetului de pe lângă Tribunalul Satu Mare, Gal Radu, și fostul șef al Secției Urmărire Penală din Parchetul de pe lângă Tribunalul Satu Mare, Blahovici Marcel, actualmente procuror la Serviciul Teritorial Oradea al DICOT
– relații privind conexiunile cu Negrea și Pop poate furniza șeful SIPI Maramureș, comisarul șef Mureșan Vasile
– afirmațiile făcute de condamnatul Negrea Ioan în Arestul IJP Satu Mare și în Penitenciarul Satu Mare privind înțelegerea avută cu Șpan pentru obținerea unei grațieri prezidențiale în schimbul unui autoturism AUDI A6 și a unei sume de bani sânt cunoscute de comisarul Moldovan Grigore de la SIPI Satu Mare și de comisarul Ciolpan Vasile, șeful SIPA Satu Mare (care a făcut o informare către conducerea centrală a SIPA), aceștia afirmând inclusiv că Șpan a fost găzduit de mai multe ori de Negrea în apartametul său din Baia Mare (B-dul Traian bl.1 ap.57)
 – Șpan a fost în relații apropiate cu colonelul Paul Sârbu, care a activat ca și consilier al lui Ioan Talpeș, șeful Administrației Prezidențiale în ultimul mandat al președintelui Ion Iliescu
 -Șpan folosește din primăvara anului trecut un autoturism Audi A6, de culoare bleumarin închis.
– Man și Opriș au fost trimiși în judecată de Parchetul de pe lângă înalta Curte de Casație și Justiție prin rechizitoriul emis în dosarul nr.319/P/2004, aflat pe rolul Judecătoriei sectorului 3 București, în dosarul nr. 14 323/2004, pentru 37 de mașini introduse prin vamă cu acte false, dar sânt cercetați pentru alte 100 de mașini într-un dosar aflat în lucru la Serviciul de luptă împotriva crimei organizate din cadrul IJP Satu Mare, unde este repartizat inspectorului principal Suiogan Felician (dosarul este înregistrat la Parchetul de pe lângă Înalta Curte de Casație și Justiție sub nr. 496/D/P/2005)
– un alt dosar în care Parchetul de pe lângă Tribunalul Satu Mare a dispus, cu mai mulți ani în urmă, neînceperea urmăririi penale față de Man și Opriș a fost solicitat recent de Parchetul de pe lângă Înalta Curte de Casație și Justiție
 – se vehiculează că la SIE ar fi fost înregistrat, în 2003, un raport privind implicarea lui Șpan în traficul de mașini aduse din Occident de Man și Opriș

II. Conexiuni cu vameșii Mic Vasile, Sveda Ioan, Șimon Gheorghe de la Vama Petea și cu polițiștii de frontieră Pop Mircea, Pop Daniel, Pop Vasile, Horj Adrian și Lauruk Gheorghe de la PCTF Petea

 – Șpan colecta de la acești vameși și polițiști de frontieră sume de bani, de regulă în valută, și diverse bunuri (cafea, țigări, băuturi alcoolice, îmbrăcăminte, electronice);

– Șpan se întâlnea cu aceștia săptămânal, în weekend, la o partidă de fotbal urmată de un șpriț sau o bere la stadionul Olimpia, vila Rania (aparținând fostului internațional Daniel Prodan) sau la sala de sport a școlii generale
nr.10;
– totodată, a avut întâlniri cu aceștia în apartamentul proprietatea numitei Horj Sorina (fostă șefă a Vămii Petea, pe care a promovat-o expert la PNA), în care a locuit în chirie în perioada 2002 – 2004, iar în cursul anului 2005 s-au întâlnit într-o casă de pe str. Iuliu Hossu (fosta Moscovei) nr.13 (unde Șpan avea haine de schimb și un calculator)
– în casa de pe strada Iuliu Hossu nr.13 (construită din două corpuri, ce au fost retrocedate cetățenilor Brenn Adolf și Imre Peter, cu domiciliul în Germania) locuiește o bătrânică, iar în garajul acesteia este ascuns într-o husă un autoturism tip limuzină, având numărul de înmatriculare de leasing: B 57870
 – relații privind legăturile și afacerile lui Șpan cu vameșii și polițiștii de frontieră susmenționați pot oferi comisarul Ardelean Marcel ( actualmente atașat la Ambasada României de la Paris, care a exercitat interimar atribuțiile de șef al Inspectoratului Județean al Poliției de Frontieră în anul 2004, și a înaintat o sesizare în acest sens chestorului Nicolae Neagu, șeful Direcției Naționale a
Poliției de Frontieră) comisarul șef Ardelean Vasile, fost șef al Inspectoratului Județean al Poliției de Frontieră Satu Mare în perioada 2001 – 2004 și comisarul Opriș Nicolae, fost șef al Biroului Protecție Internă din cadrul SIPI Satu Mare
– vameșii și polițiștii de frontieră susmenționați sânt cercetați actualmente de Serviciul Teritorial Oradea al DNA pentru infracțiuni de corupție ( în dosarul nr.1/P/2006)

 – procurorul șef Moldovan Ioan de la Serviciul Teritorial Oradea al DNA s-a exprimat, în cursul lunii iunie 2005, față de ziaristul Ovidiu Ohanesian de la România Liberă că Șpan colecta bani de la vameși și polițiști de frontieră pentru un general de la București.

III.Conexiuni cu traficanți de mărfuri (cafea , țigări, băuturi alcoolice, îmbrăcăminte, electronice) prin vama Petea

 – Șpan a avut relațiile cele mai strânse cu Babici Constantin, cunoscut drept cel mai mare traficant de mărfuri prin Vama Petea, acesta efectuând zilnic o cursă sau două cu mărfuri aduse cu un microbuz din Ungaria
– Șpan l-a promovat pe fiul lui Babici Constantin, Adiel, în structura centrală a PNA în subordinea sa, iar în cursul anului 2005 l-a sprijinit să ajungă șef al PCTF Petea

IV. Conexiuni cu traficanți de telefoane mobile
 – în perioada cât a fost șef al SIPI Maramureș a fost depistat, pe ruta Satu Mare – Baia Mare, în două rânduri, de organele de poliție având în autoturismul pe care îl conducea un număr mare de telefoane mobile preluate de la Vama Petea: în
localitatea Apa județul Satu Mare, cu 500 de bucăți și în localitatea Bușag județul Maramureș, cu 700 de bucăți
 – relații în acest sens poate oferi fostul șef al Secției Județene Maramureș a SRI, colonelul Bretfelean Valentin

 V.Conexiuni cu traficanți de persoane pentru prostituție

– Șpan a întreținut relații strânse cu Botoș Ioan și Ciupac Nicolae din Satu Mare, care s-au ocupat cu trafic de prostituate în Satu Mare și în Italia; cei doi s-au exprimat că i-ar fi adus din Italia costume de haine (Versace, Armani) și un costum de trening

 VI. Conexiuni cu cămătari și valutiști
 – Șpan a avut relații strânse cu Holczman Iosif din Carei, cunoscut ca unul din cei mai mari cămătari din Nord-Vestul României, care activa și în Ungaria; înainte de 2000, Holczman a fost în vizorul șefului Direcției de Combatere a Crimei Organizate, generalul Călin Mateescu, care s-a deplasat personal la Satu Mare, pentru a-l aresta, dar a fost avertizat de protectorii săi din IJP Satu Mare, printre acestia numărându-se doi foști inspectori șefi (Molnar Alexandru și Bolog Andrei) și șeful de atunci al Poliției orașului Carei, comisarul șef Mare Petru, ulterior succesorul lui Șpan la șefia SIPI Satu Mare
– în seara zilei în care a fost implicat într-un accident mortal pe raza localității Decebal, soldat cu decesul lui Botiș Dumitru, Șpan a petrecut la Carei în compania lui Holczman
 – Șpan l-a protejat și pe valutistul și cămătarul țiplea Remus din Negrești Oaș

 VII. Conexiuni cu hoții de mașini
 – vameșul Tinku Alexandru de la Vama Urziceni s-a exprimat că un fost coleg de al său, Tivadar Dan, care avea firmă de transport internațional i-ar fi spus că i-a dat lui Șpan, în cinci rânduri, prin intermediul numitului Blaga Tiberiu Atilla
(cunoscut ca șef al unei bande de hoți de mașini din Satu Mare și implicat în mita de 120 000 euro oferită conducerii centrale a PNA de fostul primar al municipiului Satu Mare, Anderco Horea) cÂte 5 000 de euro pentru a-i rezolva autorizații de
transport internațional (25 000 euro în total)
 – colonelul Ardelean Ioan, comandantul Penitenciarului Satu Mare, s-a exprimat că, în timp ce Blaga Tiberiu era încarcerat în penitenciar, Șpan i-a solicitata să-i aprobe o întâlnire la vorbitor cu numitul Florea Marcel, alt hoț de mașini
cunoscut
 VIII. Conexiuni cu traficanți de pașapoarte
 – în perioada cât a fost șef la SIPI Satu Mare, șoferul său Both Csaba (adus din Baia Mare) a fost implicat în rezolvarea de pașapoarte, în schimbul unor sume de bani, pentru numeroși cetățeni îndeosebi din zona Oașului

 IX.Conexiuni cu traficul de cherestea
 – fratele său deține o firmă la Baia Mare, SC Auto Driver Premix SRL, care administrează o școală de șoferi și gestionează un depozit de cherestea (situat pe strada Victoriei), la care o parte a mărfii nu este nici înregistrată nici comercializată cu forme legale (avize, facturi, chitanțe)
 X. Conexiuni cu producători și traficanți de alcool
 – vameșul Mic Vasile, omul cel mai de încredere a lui Șpan, este implicat, prin frații săi Mic Ioan și Nichitut Gheorghe, în contrabandă cu alcool din Ucraina și în producerea de băuturi alcoolice, prin evaziune fiscală, cu firma SC Dual Prod
SRL, care a amenajat o fabrică de alcool în incinta unei foste ferme agrozootehnice din localitatea Petin comuna Păulești (la 6-7 km de Satu Mare)
 – la această fabrică au fost aduse utilaje de 11 miliarde lei fără acte justificative, procurându-se ulterior facturi fictive, în baza cărora s-au obținut ulterior restituiri de TVA de la Direcția Generală a Finanțelor Publice
 – produc alcool numai noaptea, din porumb achiziționat de la firma SC Unicompack Satu Mare (care a construit o fabrică ce constituie cel mai mare procesator de cereale din zonă), o parte cu acte justificative și o parte la negru
– mai aduc alcool la negru pe care îl îmbuteliază folosind facturi și timbre false, fiind prinși de Garda Financiară și sancționați cu amendă de 50 milioane lei
 – cea mai mare parte a alcoolului produs îl comercializează la Baia Mare și în restul județului Maramureș
– Șpan le-a asigurat protecție prin șeful Serviciului de Investigare a Criminalității Economice, Financiare din IJP, comisarul Buzilă Olimpiu, și prin șeful SIPI Satu Mare, comisarul șef Mare Petre.
 – Poliția nu a efectuat nici o descindere la fața locului, sesizările Gărizii Financiare au fost tergiversate, iar Inspectoratul pentru Mediu permite funcționarea nelegală a fabricii de alcool
 – în toamna anului 2005 a fost înregistrat un nou dosar penal privind afacerile cu alcool de la SC Dual Prod SRL Petin, ca urmare a sesizării înregistrate la Parchetul de pe lÂngă înalta Curte de Casație și Justiție de Filip Dinu, fost director al SC Agrocom SA Satu Mare, de care a aparținut ferma de la Petin și care a fost anterior în relații de afaceri cu frații Mic; dosarul a fost
repartizat subcomisarului Airinei Teodor din Serviciul de Investigare a Criminalității Economico – Financiare din IJP și este înregistrat la Parchetul de pe lÂngă Curtea de Apel Oradea sub nr. 223/P/2005, pe numele administratorului SC Dual Prod SRL, Costiniuc Vasile, dar cercetările trenează (Airinei a mai clasat un dosar anterior privind afacerile cu alcool de la SC Dual Prod SRL)
 – relații complete despre acest caz poate furniza Filip Dinu.

***

În perioada cÂt a fost șeful SIPI Satu Mare, Șpan a avut afaceri și cu adjunctul Serviciului Poliției Rutiere Satu Mare, comisarul șef Bura Adrian, cu care a fost în relații strÂnse de prietenie. în primăvara anului 2003, Bura Adrian a fost arestat de PNA alături de șeful Serviciului Poliției Rutiere, Pop Ioan, și de șeful școlii de șoferi AGO din Satu Mare, Giurgi Gheorghe, pentru luare de mită. Șpan a încercat să-l scape pe Bura, aranjÂnd o întÂlnire în trei la Sinaia cu procurorul Miclescu Adrian de la PNA, dar nu a reușit să-l salveze de la arestare.
După arestarea lui Pop și Bura, aparținătorii acestora au predat suma de 70 000 de euro unui om de afaceri, Cardoș Viorel, patronul firmei SC Hard SRL Bixad, pentru a aranja la IGP și la PNA să fie puși în libertate. Cardoș a afirmat ulterior că a predat banii unui general din IGP, fapt care este cunoscut și de Șpan. Interesant este că Bura a fost pus în libertate după două luni de la arestare, iar Șpan și superiorii din IGP nu i-au ridicat pașaportul ca și comisarului șef Pop, astfel că, după ce hotărÂrea de condamnare cu privare de libertate a rămas definitivă, Bura a putut să părăsească țara și să se sustragă (de trei ani) de la
executarea pedepsei. Conform ultimelor informații, Bura s-ar afla actualmente în Canada.
Comisarul șef Bura l-a ajutat, la rÂndul său, pe Șpan, în cursul lunii octombrie 2001, în timp ce era șeful SIPI Satu Mare, cÂnd a fost implicat într-un accident mortal de circulație, în care autoturismul cu care circula a acroșat într-o noapte, pe raza localității Decebal, un bărbat (Botiș Dumitru, de 51 ani, tatăl a 6 copii), în timp ce circula pe pe ruta Carei – Satu Mare. întrucÂt consumaseră băuturi alcoolice atÂt el cÂt și însoțitorul său, ofițerul Slătian Ioan, Șpan i-a sunat să vină urgent la fața locului pe frații Rusu Remus și Rusu Cristian, agenți la Serviciul Poliției Rutiere cu care era în relații amicale, solicitÂndu-le să declare
la venirea echipei de cercetare că a condus autoturismul unul dintre ei.
Astfel că Rusu Cristian a declarat că a condus el autoturismul implicat în accident și, fiind dus la recoltarea probelor biologice, a rezultat o alcolemie de la 0 la mie. în urma cercetărilor efectuate în cauză, neexistÂnd martori oculari, s-a conchis că, în fapt, culpa accidentuluim aparține în exclusivitate victimei ( căreia i s-a stabilit în mod suspect o alcoolemie de 2,7 la mie) și toată lumea a scăpat cu fața curată.
Autoturismul cu care a fost comis accidentul era înmatriculat pe firma SC Dallas SRL din Negrești Oaș, sub nr. SM.99.RIO, și cu aceasta a circulat o perioadă îndelungată traficantul Man Dănuț, protejatul lui Șpan. Victima a fost lovită în zona unei treceri de pietoni, iar fiul mai mare al victimei care a ajuns la fața locului după accident declară că au fost măsurate urme
de frÂnare de 31,5 m. Lungimea urmelor de fÂnare denotă că autoturismul a circulat cu o viteză foarte mare și, avÂnd în vedere că victima a fost lovită în zonă unei treceri de pietoni, culpa conducătorului auto nu poate fi în nici un fel exclusă. Asupra familiei victimei s-au făcut însă presiuni să nu reclame accidentul și să se împace cu autorul declarat, aparținătorii primind în schimbul tăcerii suma de 45 milioane lei. Conform declarațiilor fiului mai mare al victimei, cÂnd a ajuns la locul accidentului, lÂngă autoturismul implicat, se aflau doi bărbați: unul mai scund, la costum (Șpan) și unul cu mustață (Slătian). întrebÂndu-i cine a
condus, bărbatul în costum a afirmat că el. După aceea acesta a dat mai multe telefoane și a mai apărut un bărbat, numit Cristi, care la sosirea echipei de cercetare a declarat că el a condus autoturismul implicat în accident. Echipa de cercetare a fost condusă de comisarul șef Bura Adrian, care a întocmit procesul verbal de cercetare la fața locului. Cu acest prilej, nu au fost recoltate probe biologice în vederea stabilirii alcoolemiei de la toate persoanele aflate în autoturism, deci și de la ofițerii Șpan și Slătian, cum impuneau dispozițiile regulamentare. Șpan s-a revanșat anul trecut față de frații Rusu, după ce Rusu Remus a fost
depistat că a condus cu o alcoolemie de 2 la mie, în urma unei tamponări cu numitul Mitrașca Gabriel din Satu Mare, și a fost dat afară din Inspectoratul Județean de Poliție. în urma intervenției lui Șpan, polițistul Rusu Remus a obținut de la Institutul de Medicină Legală „Mina Minovici” un buletin conform căreia a avut o alcoolemie de doar 0,4 la mie,
astfel încÂt să nu i se mai poată reține infracțiunea de conducere cu o alcoolemie peste limita legală. Mai mult, de la 1 aprilie 2005, Șpan l-a angajat șofer, pe mașina sa de serviciu, de la Direcția Generală Anticorupției. După ce a fost destituit în decembrie 2005 de la DGA, Șpan l-a păstrat pe Rusu Remus ca șofer personal, acesta fiind văzut conducÂnd atÂt autoturismul Audi A6 de culoare bleumarin închis primit de la Negrea cÂt și un autoturism Wolksvagen Passat ultimul tip de culoare neagră; ca
atare, acesta poate fi chestionat asupra numerelor de înmatriculare și a provenienței acestor autoturisme. în mod suspect, fratele acestuia, Rusu Cristian, a plecat definitiv din țară în cursul lunii noiembrie 2005, stabilindu-se definitiv în Canada, unde se vehiculează că s-ar afla și fostul comisar șef Bura Adrian.

> ***
 – în ultimi trei ani, după ce s-a despărțit în fapt de soție, cÂnd se deplasa în weekend-uri la Baia Mare, Șpan locuia în apartamentul lui Negrea loan de pe str. Victoriei
> – înainte de a fi cercetat penal și trimis în judecată (pentru același gen de fapte comise de cuplul Man Dănuț – Opriș loan), Negrea loan a acționat o perioadă împreună cu Man Dănuț (prin Vama Petea județul Satu Mare) -Ân data de 14.09.2004,
în perioada cÂnd a început demersurile pentru obținerea unei grațieri personale de la Președintele României pentru Negrea loan, Șpan și-a înmatriculat un autoturism marca AUDI A 4 TDI, de culoare neagră, sub nr. MM 99 XWY, pe care l-a primit se
pare recompensă de la Negrea; ulterior a vÂndut autoturismul lui David Sandu Ioana, care l-a revÂndut lui Ungureanu Lidia din Călimănești județul VÂlcea, în posesia căruia figurează actualmente înmatriculat sub nr. VL 04 VCO
> – în ultimii doi ani, cÂnd venea în weekend-uri la Satu Mare, Șpan a locuit într-un corp al imobilului de pe strada luliu Hossu (fosta Moscovei) nr.13, unde avea întÂlniri regulate cu polițiștii de frontieră și vameșii bănuiți că-i achitau bani și îi livrau diverse produse; în această locuință avea haine personale și un calculator, iar în garaj erau ținute sub cheie două autoturisme: un Chrisler, cu nr. de leasing B 57870 și un Audi cu nr. de înmatriculare de Maramureș; în imobilul respectiv locuiește permanent o bătrÂnică, iar în CF figurează ca proprietar Peter Imre, reprezentantul în România al concernului de țigări Saint Moritz, care l-a dobÂndit prin retrocedare; nu este exclus să fi fost implicat cu acesta în traficul de țigări spre Occident.

> ***
– angajați de la SC Samobil SA (cea mai mare firmă de mobilă din Satu Mare), care a intrat în faliment în prima parte a acestui an, datorită gestiunii frauduloase și administrării deficitare a fostului director general Ioan Andreica, au reclamat (inclusiv la Prefectura județului Satu Mare) că deși au formulat plÂngeri penale împotriva acestuia, în perioada 2003-2005, Andreica a fost
favorizat de Poliție și Parchet, prin tergiversarea cercetărilor și neÂnceperea urmăririi penale.
> – angajații motivează că a fost protejat întrucÂt a trimis mai multe tiruri de mobilă unor șefi de la București din Poliție și din Parchet, cu concursul și sub protecția lui Remus Șpan; ei afirmă că au transportat și montat un camion de
mobilă la o casă din zona Sibiului (probabil casa părintească sau casa de vacanță a fostului procuror general Ilie Botoș, originar din zonă), iar un alt transport de mobilă a fost montat într-un apartament din București (aparținÂnd se pare
procurorului general adjunct Marcel SÂnpetru).
 -valoarea celor două transporturi de mobilă este estimată la peste 200 milioane lei vechi și nu a fost decontată.

 ***
 -o mare parte dintre polițiștii de frontieră și vameșii de la Satu Mare dirijați de Remus Șpan au fost recent trimiși în judecată prin rechizitoriul Serviciului Teritorial Oradea al DNA.
– Remus Șpan este cercetat în continuare de structura centrală a DNA în dosarul nr. 222/P/2005″.

Abonează-te acum la canalul nostru de Telegram cotidianul.RO, pentru a fi mereu la curent cu cele mai recente știri și informații de actualitate. Fii cu un pas înaintea tuturor, află primul despre evenimentele importante, analize și povești captivante.
Recomanda

Precizare:
Ziarul Cotidianul își propune să găzduiască informații și puncte de vedere diverse și contradictorii. Publicația roagă cititorii să evite atacurile la persoană, vulgaritățile, atitudinile extremiste, antisemite, rasiste sau discriminatorii. De asemenea, invită cititorii să comenteze subiectele articolelor sau să se exprime doar pe seama aspectelor importante din viața lor si a societății, folosind un limbaj îngrijit, într-un spațiu de o dimensiune rezonabilă. Am fi de-a dreptul bucuroși ca unii comentatori să semneze cu numele lor sau cu pseudonime decente. Pentru acuratețea spațiului afectat, redacția va modera comentariile, renunțînd la cele pe care le consideră nepotrivite.