Trenul

Un tren de nouă milioane de euro va circula, în curând, prin ceţurile şi nedumeririle toamnei româneşti. E o investiţie pe care CFR Călători o face cu gândul la viitorul îndepărtat al patriei sau fără nici un gând, doar fiindcă se poate. Teribila decizie ne caracterizează. Întâi, pentru că CFR Călători e pe buza falimentului de câţiva ani încoace şi nu reuşeşte nici să se autodesfiinţeze, nici să iasă din mizerie. Trenurile de călători ale României sunt aceleaşi care circulau prin anii ’70-’80 ai veacului trecut. Atunci erau noi-nouţe, miroseau a pluş proaspăt lipit pe banchete, căldura funcţiona, apa curgea la toaletă dacă apăsai pe pedala potrivită. Călătorii de atunci se proiectau cu gândul în anul 2000, când, fără îndoială, ei sau generaţia care avea să le urmeze vor circula cu viteze uluitoare, în garnituri pufoase, silenţioase, albe sau gri metalizat, aproape extraterestre, cu viteze atât de mari încât nici n-aveai cum să-ţi dai seama dacă mergi, zbori sau stai. Ehei, mai mormăia câte un pasager, privind melancolic pe geamul care, pe atunci, se şi deschidea, ne chinuim noi acuma cu trenurile astea, ne târâm cu 90-100 la oră, da’ să vezi ce vine, măi frate, în anul 2000! Să nu zic de 2010 – 2015, că nu prindem noi vremurile alea! O să ne uităm la trenurile de azi ca la nişte dinozauri, o să ne întrebăm cum naiba ne puteam deplasa prin ţară cu hodoroagele astea care fac şapte ore din Timişoara până-n Bucureşti! Erau, fireşte, şi pe atunci, români vizionari. E o calitate specifică neamului nostru, reprezentat cu mândrie de CFR Călători, anul 2016. Cum ziceam, trenurile sunt aceleaşi, dar ameţite de bătrâneţe, tremurând pe roţi, scorojite de ploi şi de iluzii. Trenuri care îşi trăiesc viaţa de după viaţă fiindcă nu le lasă nimeni să moară în pace, trenuri pe perfuzii, să nu le lase inima sau plămânii, să mai ţină un drum, măcar unul, fără să se prăbuşească de pe căile ferate. Care căi se împleticesc şi ele, cârpite cu ciocanul şi cu polizorul, şi nu mai duc nicăieri, că au uitat de mult unde trebuiau să ducă şi din ce pricină. La începutul mileniului trei, trenurile europene de mare viteză aleargă cu 300 până la 500 kilometri pe oră. Trenurile româneşti au voie să circule cu viteza medie de 45 de kilometri la oră. În Vest se circulă pe pernă de aer. La noi se circulă pe butuci. Pe vremea răposatului, distanţa Timişoara – Bucureşti se făcea în şapte ore. Hai şapte jumate, dacă era ceaţă sau năvălea viscolul. Acum se face în zece. Hai douăşpe, că se circulă cu restricţii.

Al doilea (după întâi), decizia istorică a CFR-ului ne caracterizează fiindcă nu ne pierdem niciodată speranţa. Avem bani doar pentru o bicicletă, dar suntem convinşi că, foarte curând şi inexplicabil, vom conduce o maşină cu cel puţin 200 de cai-putere. Transmitem această speranţă şi generaţiei viitoare, care, după cum stăm cu salariile, n-are de unde să-şi ia nici bicicletă. În plus, ne aflăm într-o toamnă în care noroiul domină, vin alegerile, ies la suprafaţă dosarele, avem o ţară împărţită în procurori şi condamnaţi, curg denunţurile, zăngăne cătuşele, se mârâie şi se latră pe toate televiziunile, absurdul e în eter, pe cablu, pe satelit şi pe internet, o disperare mută se instalează peste viaţa celor care visau o viaţă normală şi, în toată această hărmălaie mocirlită rău, apare vestea care ne salvează. Avem tren. Unul. Cu două vagoane. A costat cât trei spitale sau cât zece şcoli. Cât cinci pâini pe lună pentru fiecare pensionar (calculul nu e exact, ci metaforic). Merge tare, spintecă pădurile şi tristeţile ţării cu o alură superbă, de animal de pradă sau de delfin salvator. Ne duce direct în viitor, fără escală şi fără vagon restaurant. Este minunea pe care o aşteptăm de mult şi care, în decembrie, va funcţiona democratic şi legal. Căci, la alegeri, se va decide cine urcă în el.

Precizare: CFR Călători susţine că trenul a fost achiziţionat de CFR Infrastructură şi că este un tren laborator care serveşte unor chestiuni tehnice de verificare a traseului.

Abonează-te acum la canalul nostru de Telegram cotidianul.RO, pentru a fi mereu la curent cu cele mai recente știri și informații de actualitate. Fii cu un pas înaintea tuturor, află primul despre evenimentele importante, analize și povești captivante.
Recomanda
Radu Ciobotea 15 Articole
Author

Precizare:
Ziarul Cotidianul își propune să găzduiască informații și puncte de vedere diverse și contradictorii. Publicația roagă cititorii să evite atacurile la persoană, vulgaritățile, atitudinile extremiste, antisemite, rasiste sau discriminatorii. De asemenea, invită cititorii să comenteze subiectele articolelor sau să se exprime doar pe seama aspectelor importante din viața lor si a societății, folosind un limbaj îngrijit, într-un spațiu de o dimensiune rezonabilă. Am fi de-a dreptul bucuroși ca unii comentatori să semneze cu numele lor sau cu pseudonime decente. Pentru acuratețea spațiului afectat, redacția va modera comentariile, renunțînd la cele pe care le consideră nepotrivite.