UEFA dă o adevărată lovitură financiară cu Euro 2016

Scandalul de corupție care durează de aproape un an de zile a măturat cele mai înalte niveluri ale fotbalului mondial, iar reputația și finanțele FIFA sunt încă în ceață.

Situația e foarte diferită la UEFA, cel mai important organism regional aflat sub umbrela FIFA. Azi începe Euro 2016, în Franța, cel mai mare din istoria turnelui, cu mai multe echipe și cu mai multe jocuri.

Pentru UEFA asta înseamnă bani mai mulți. Organizația se așteaptă să obțină venituri de 2 miliarde de euro, față de 1,4 miliarde cât a obținut acum patru ani când turneul a fost găzduit de Polonia și Ucraina, când au fost prezente 16 echipa. Campionatul European a fost mult timp al doilea ca popularitate și venituri, după Cupa Mondială.

Acum, când la start se aliniază 24 de echope, există mai multe bilete de vândut, iar drepturile de televiziune pentru preluarea turneului sunt în creștere cu 25% față de 2012, ajungând la 1,05 miliarde de euro, conform Bloomberg.

Sponsorizările au crescut cu 40%, până la circa 450 milioane de euro, conform lui Guy Laurent Epstein, director de marketing al UEFA. Spre comparație, drepturile de media din acest an pentru Copa America Centenario, eveniment care a început de câteva zile și la care s-au aliniat 16 echipe, au fost vândute cu 112,5 milioane de dolari.

Federația din Asia a vândut drepturile pe un cedeniu, inclusiv două ediții ale turneului său, pentru 1 miliard de dolari, un contract care se încheie în 2020. În spatele veniturilor de miliarde de euro se află o auditență de 130 de milioane pentru primele meciuri din grup, conform lui Epstein.

Finala de pe Stede de France va aduna în fața televizoarelor 300 milioane de telescpectatori. În contrast, Super Bowl 50, finala fotbalului american, din februarie, a atras aproximativ 100 milioane de telespectatori.

Aproximativ trei sferturi din venitul de televiziune provine din zona euro, deși unele țări, printre care Italia și Spania, s-au împotrivit prețulului ridicat. Epstein a spus că vor fi câștigur importante din SUA, Brazilia și Orientul Mijlociu. Se vor vinde 2,5 milioane de bilete, cu un milion peste cele disponibile în 2012. Epstein susține că UEFA se așteptă la sold out. Aducerea turneului într-o țară care are una dintre cele mai mari economii ale Europei pentru prima oară din 1996 încoace, a consolidate sponsorizările, în creștere cu 40% făță de 2012.

Pe lista sponsorilor sunt companii obișnuite în această ipostază precum Adidas AG, Coca-Cola, Carlsberg A/S. Producătorul de bere danez, de exemplu, a cheltuit 80 de milioane de euro pentru publicitatea la turneul final. Cadrele universitare de la Centrul pentru Dreptul și Economia Sportului din Limoges estimează că Euro 2016 va genera un impact economic de 1,3 miliarde de euro, cea mai mare parte venind din banii cheltuiți de amatorii de fotbal. 1,7 miliarde de euro au fost cheltuite pentru stadioanele care vor găzdui evenimentul.

“Ceea ce s-a întâmplat în alte stat sugerează că efectele acestui turneu vor fi mic și de scurtă durată. Să sperăm că țara se va bucura de câteva săptămâni de petreceri și de voie bună, dar pentru îmbunătățirea producției și economiei din Franța este nevoie de mult mai mult”, au declarat economiștii Maxime Sabaihi și Jamie Murray de la Bloomberg Intelligence economiști Maxime Sabaihi și Jamie Murray. În opinia lor, practic acest turneu va fi o picătură într-o găleată!

Abonează-te acum la canalul nostru de Telegram cotidianul.RO, pentru a fi mereu la curent cu cele mai recente știri și informații de actualitate. Fii cu un pas înaintea tuturor, află primul despre evenimentele importante, analize și povești captivante.
Recomanda
Cosmin Pam Matei 4595 Articole
Author

Precizare:
Ziarul Cotidianul își propune să găzduiască informații și puncte de vedere diverse și contradictorii. Publicația roagă cititorii să evite atacurile la persoană, vulgaritățile, atitudinile extremiste, antisemite, rasiste sau discriminatorii. De asemenea, invită cititorii să comenteze subiectele articolelor sau să se exprime doar pe seama aspectelor importante din viața lor si a societății, folosind un limbaj îngrijit, într-un spațiu de o dimensiune rezonabilă. Am fi de-a dreptul bucuroși ca unii comentatori să semneze cu numele lor sau cu pseudonime decente. Pentru acuratețea spațiului afectat, redacția va modera comentariile, renunțînd la cele pe care le consideră nepotrivite.