Între dragoste şi ură la Paris
Bonciocat, Bulboacă, Gogu, Iamandescu, Mestecăneanu, Mihăescu, Muntean, Pierşinaru şi Ferranti: opt fotografi români şi un francez care, alături de proiectul „Case care plâng”, s-au angajat într-un demers ce atrage atenţia asupra patrimoniului urban bucureştean şi asupra necesităţii de a-l proteja. Din angajamentul lor s-a născut expoziţia „Bucarest, la mal-aimée”, care poate fi văzută la Paris, până la sfârşitul lunii, în urma colaborării dintre Institutul Cultural Român (ICR) de la Paris şi Institutul Francez de la Bucureşti.
Creaţiile fotografilor din „Bucarest, la mal-aimée” sunt o poveste de dragoste şi ură. Ele sunt în acelaşi timp un semnal de alarmă referitor la necesitatea de a proteja valorile arhitecturii bucureştene şi o declaraţie a ataşamentului puternic al artiştilor pentru oraşul lor. Expoziţia este o confruntare cu realitatea şi contrastele unui oraş care a suferit profund în cinci decenii de comunism şi apoi într-o perioadă în care conservarea patrimoniului urban nu a fost o prioritate. „Am dorit să mă implic în conservarea valorilor Micului Paris şi de aceea am propus fotografilor români această provocare: nu merită oare Bucureştiul mai mult decât reputaţia sa de oraş neiubit?”, afirmă Ferrante Ferranti, curatorul expoziţiei, descriind ideea de la care a pornit proiectul.
Incontro Dorato

Horea Cucerzan
Accademia di Romania din Roma prezintă expoziţia „Incontro Dorato – Intâlnire de Aur”, drept mărturie a prieteniei ce durează de mai mult de douăzeci şi cinci de ani între doi artişti importanţi: românul Horea Cucerzan şi italianul Placido Scandurra. Trecând peste frontiere lingvistice şi istorice, aceştia au contribuit la unirea unor sensibilităţi artistice în limbajul universal al artei.
Cu această ocazie au fost invitaţi o serie de artişti care au participat la expoziţii comune de-a lungul ultimilor ani. Cu toţii, fiecare cu codul său expresiv, formează un grup creativ puternic şi profesional.
Horea Cucerzan, pictor şi poet, propune cu liniile sale şi cu pensulaţia netă şi decisă arhitecturi-catedrale, în care prezenţa umană aduce zarva cotidiană a vieţii sociale în imagini ţinând în acelaşi timp de sacru şi de carnaval.
Placido Scandurra, pictor şi gravor, lucrează cu formele magmatice ale arhetipurilor magice şi indică existenţa unui subconştient care încearcă mereu să ducă înapoi cunoaşterea antică în folosul unei realităţi ce nu mai ştie iubi umanitatea.
Aurel Dumitru se exprimă în forme legate de arte povera, întrebuinţând bucăţi de lemn sustrase distrugerii pentru a crea icoane care sublimează aşteptarea umană, trasând linii de o curăţenie monahală, bogate în meditaţii şi esenţe.
Venera Finocchiaro este un sculptor atent la transformarea fiinţei umane, pe care o confruntă adeseori cu simbolul primatelor, pictorul şi poetul Giorgio Fiume abordează problematici sociale, fie în cheie onirică, fie pragmatică sau ironică, iar pictorul şi gravorul Massimo Pompeo, cu abilitatea lui Ulisse, redesenează hărţi de navigaţie prin traversarea mărilor de amintiri; povesteşte adevăruri ascunse despre călătorii şi reprezintă imaginea homerică a omului care se agită pe marea vieţii între răsuflarea zeilor şi nelinişti existenţiale. Eugenia Serafini, pictor şi poet, după o perioadă artistică dedicată fluturilor – „mariposa”, se apleacă acum către prezenţa feminină cu trăsături ce îi evocă silueta, lasă corpul în transparenţele suprafeţelor, în dorinţa de a exprima suveranitatea femeii.
Nicolae Pelmuş recuperează din trecut simbologii şi decoraţii care au aparţinut primelor vile imperiale romane şi mai apoi artei ornamentale renascentiste. Apoi le transportă prin cromatisme acrobatice până în modernitatea unei picturi fine, atente, dând viaţă nouă minunilor pierdute în hăul devastator al contemporaneităţii. Expoziţia e deschisă până în 12 noiembrie.
Cu acest prilej, a avut loc şi un concert excepţional, susţinut de soprana Adina Romana cu acompaniamentul lui Roberto Pivotto (pian) şi o lectură de poezii din literatura română şi italiană.
Idei în dialog sub Imperiul Marelui Basarab
Miercuri, 27 octombrie, va avea loc în Biblioteca Accademia di Romania din Roma conferinţa „L’Impero del Gran Bassarab / Imperiul Marelui Basarab”, conferinţă susţinută de dr. Dan Ioan Mureşan, doctor în istorie medievală, cu o teză despre dreptul canonic bizantin şi Ţările Române. Bursier „Vasile Pârvan”, în perioada 2004-2006, este în prezent profesor asociat la École des Hautes Études en Sciences Sociales din Paris, în cadrul ciclului de conferinţe „Idei în dialog”. Este unul dintre cei mai valoroşi tineri istorici români, specializat în bizantinistică, disciplină pe care a avut sanşa să o aprofundeze alături de prof. Petre St. Năsturel, unul dintre marii dascăli ai bizantinisticii. Este autor a numeroase articole de specialitate şi o prezenţă constantă la marile conferinţe internaţionale de profil.
Apariţia statelor medievale româneşti constituie una dintre temele de predilecţie ale istoriografiei române, subiect de lucrări fondatoare şi obiect de dezbateri pasionate. În pofida acestor acumulări există încă numeroase puncte neclarificate, începând chiar cu numele sau originea etnică a întemeietorului Ţării Româneşti şi al dinastiei – Basarab I. Comunicarea aduce în dezbatere o serie de surse mai puţin frecventate şi încă şi mai puţin mediate, de natură să pună în lumină figura întemeietorului Ţării Româneşti, precum şi transformările la nivelul concepţiei politice româneşti care au dus la naşterea noii entităţi statale.
Filme şi teatru româneşti la Budapesta

Scenă din Decalogul după Hess
După Săptămâna Filmului Românesc de la Budapesta, la care au participat cineaşti români de ultimă generaţie sau consacraţi, Titus Muntean, Cristian Mungiu, Ioana Uricaru, Hanno Höfer, Răzvan Mărculescu şi Constantin Popescu, şi au fost proiectate pelicule precum „Eu când vreau să fluier, fluier”, „Felicia înainte de toate”, „Luna verde”, „Lumea văzută de Ion B.”, „Cele ce plutesc”, „Tache”, „Amintiri din Epoca de Aur”, ce s-au bucurat de o deosebită apreciere, ICR Budapesta continuă, în 25 octombrie, cu o micro-stagiune de dramaturgie românească contemporană, prezentând la Teatrul Komedium din Budapesta „Decalogul după Hess” de Alina Nelega, în regia lui Ernő Tapasztó, spectacol produs şi susţinut de Teatrul de Cameră din Arad. Prin intermediul acestei monodrame agil construite, Alina Nelega încearcă să pătrundă în mintea lui Rudolf Hess, umbra lui Hitler, motorul din spatele maşinăriei infernale, cel care, simţindu-se umilit de faptul că Germania a fost îngenuncheată în Primul Război Mondial, îşi doreşte cu ardoare să îi răscumpere onoarea pierdută. El este cel care crede orbeşte în nazism şi în programul acestuia, el este cel care crede cu tărie într-o Germanie purificată, într-o Europă care ar trebui purificată la rândul ei, care, dintr-o „bunică incestuoasă”, ar trebui transformată într-un simbol şi un exemplu al purificării la toate nivelurile.
Reprezentaţiile cu piese româneşti contemporane au fost incluse în profilul teatral al Capitalei Culturale Europene – Pecs, 2010.
Dialog în mişcare
Între 16 şi 30 octombrie, coregrafii Mădălina Dan, Mihaela Dancs, Paul Dunca, Vava Ştefănescu şi criticul de dans Gina Şerbănescu se întâlnesc cu coregrafi şi cu publicul din America, într-un schimb cultural condus de artiştii Cosmin Manolescu şi Levi Gonzalez. Este un proiect ce se desfăşoară la New York şi Bucureşti, până în iunie 2011, sub egida Institutului Cultural Român din New York, a Centrului Naţional al Dansului din Bucureşti, a Dance Theater Workshop şi a Fundaţiei „Gabriela Tudor”, vizând dezvoltarea artistică şi profesională prin sesiuni practice de grup, discuţii, rezidenţe şi spectacole informale. La discuţii au participat, alături de coregrafii români, Maggie Bennett, Jillian Peña, HeJin Jang, Jon Kinzel şi Levi Gonzalez.
În 25 octombrie, la Judson Church va avea loc o expunere a proiectelor în desfăşurare ale unor artişti pe cale de afirmare: Mihaela Dancs, Paul Dunca, Jillian Peña şi Maggie Bennett, iar în 28 octombrie, un show cu public va fi susţinut de Vava Ştefănescu şi Mădălina Dan, care vor prezenta creaţiile lor dezvoltate în timpul rezidenţei la studiourile DTW.
Moştenire transilvană
La Ambasada Română din Washington este deschisă, până la 31 octombrie, expoziţia „Transilvania: Moştenire şi viitor”, axată pe satele săseşti din sud-estul acestei regiuni, cunoscute în limba germană sub numele Siebenburgen, şi pe renaşterea lor actuală prin efortul comunităţilor rurale. Ilustrând diversitatea moştenirii transilvănene, expoziţia se opreşte şi asupra restaurării bogatului patrimoniu evreiesc al zonei, a meşteşugurilor tradiţionale. În cadrul expoziţiei, organizată în colaborare cu „Mihai Eminescu Trust” şi Fundaţia Raţiu, Caroline Fernolend, vicepreşedinte al „Mihai Eminescu Trust”, a susţinut o conferinţă, intitulată „Transylvania – Pierdută şi regăsită”, iar în 28 octombrie, sub genericul „Transylvania Open Forum”, va avea loc o dezbatere cu Eliot Sorel MD, consilier ştiinţific al expoziţiei, şi Caroline Fernolend, destinată mediului academic, dar şi comunităţii de afaceri şi marelui public, cu scopul de a crea o platformă de discuţii privind modalităţile de restaurare şi regenerare a meşteşugurilor, clădirilor şi mediului înconjurător al zonei.
„Kapitalism – Reţeta noastră secretă”

Documentarul „Kapitalism – Reţeta noastră secretă”, în regia lui Alexandru Solomon, a fost nominalizat la Prix Europa. Ediţia din acest an are loc la Berlin, în perioada 16 – 23 octombrie. În total, anul acesta, au fost selectate 220 de producţii din cele 543 înscrise, la nouă categorii de premii.
„Kapitalism – Reţeta noastră secretă” va fi proiectat în data de 22 octombrie. Cele 12 premii, care vor fi acordate pe 23 octombrie, au o valoare de 6.000 de euro fiecare. Documentarul îi adună pe cei mai mediatizaţi magnaţi români şi încearcă să afle cum au reuşit. Urmărindu-i la ei acasă, în reuniuni de afaceri sau în croazieră cu iahtul, regizorul şi-a propus să afle care e reţeta succesului lor financiar. Din distribuţie fac parte Dinu Patriciu, George Becali, George Copos, Dan Diaconescu, Ioan Niculae, George Pădure şi Dan Voiculescu.
Alexandru Solomon este unul dintre cei mai importanţi regizori de film documentar din România. În ultimii ani a semnat regia a peste zece documentare de lung şi scurtmetraj, printre care „Marele jaf comunist”, „Război pe calea undelor” şi „Apocalipsa după şoferi”. Documentarul de lungmetraj „Kapitalism – reţeta noastră secretă” este o coproducţie Hi Film Productions şi Seppia, realizată cu sprijinul Centrului Naţional al Cinematografiei, Centre National de la Cinematographie (Franţa) şi al Programului Media al Uniunii Europene.
România în Satul Francofoniei de la Montreux
„România şi bogăţia sa culturală: o ţară cu nenumărate perspective” este sloganul sub care ţara noastră îşi va promova apartenenţa la latinitate, arhitectura românească, oferta turistică şi dimensiunea sa arhaică, în cadrul Satului Francofoniei, din perioada 17-24 octombrie 2010, manifestare conexă a Sommet-ului Francofoniei de la Montreux.
Pe parcursul a opt zile, la standul României de la Montreux au fost prezentate succesiv tradiţii româneşti, atracţii turistice, apartenenţa la latinitate, afinităţile culturale şi educaţionale cu spaţiul francofon. Vizitatorii au putut viziona filme documentare despre România arhaică şi contemporană.
În seara zilei de 24 octombrie, publicul este invitat la un concert susţinut de solistul de jazz A.G. Weinberger.
Jazz, Schumann şi expoziţia Rudolf Bone

Rudolf Bone
Un bogat program la Institutul Cultural Român „Titu Maiorescu” din Berlin. După concertul de jazz al duoului Uli Lenz (pian) şi Ed Schuller (contrabas), care au reînviat tradiţia vechiului club de jazz Bradley’s din New York, şi expoziţia „Banatul de-a lungul timpului”, ca un omagiu adus întregii opere a lui Hans Holl (unul dintre cei mai importanţi fotografi din Banat), manifestările vor include şi concertul „ensemble contempo paris”, format din Mihaela Smolean (vioară), Alina Petrescu (vioară), Teodor Coman (violă), Radu Nagy (violoncel), Cristian Niculescu (pian), din 25 octombrie, care va avea loc la fosta Fabrică de Ciocolată din Oranienstraße din Kreuzberg. În program: Robert Schumann, „Cvartetul op. 47 pentru pian în Mi bemol major” şi „Cvintetul op. 44 pentru două viori, violă, violoncel şi pian”.
La Galeria Plan B, aflată în Complexul de galerii de pe Heidestraße, în apropierea muzeului de artă Hamburger Bahnhof, se află deschidă expoziţia „Rudolf Bone”, ce poate fi vizitată până în 23 octombrie. Sculptorul Rudolf Bone este considerat unul dintre liderii grupării „Atelier 35”, arta lui având în centru căutarea adevărului (chiar cu implicaţii mistice), a unui nou limbaj vizual şi a condiţiei artei în societate.
Născut în 1951 în Oradea, Rudolf Bone aparţine contextului experimental dezvoltat în anii ’80 în acest oraş, creator al unui stil dezvoltat parţial în underground, departe de ideologie şi chiar subversiv la adresa regimului comunist, dar sincron cu scena artistică internaţională, rămânând un simbol pentru arta experimentală din România anilor ’80.
Această expoziţie este dedicată proiectelor lui Rudolf Bone din anii ’80 şi ’90, văzute din perspectiva celor 15 ani de tăcere (între 1993 şi 2008 Rudolf Bone refuză orice implicare în scena de artă şi îşi distruge majoritatea lucrărilor). Aceste opere sunt prezentate acum publicului berlinez, ca expresie a artei subversive într-un regim totalitar.