După ce le-a impus aliaților din Europa și Canada tarife de 25% și 10% pentru exporturile de oțel și aluminiu în Satele Unite, președintele Donald Trump are în vedere și un tarif de 20-25% pentru atoturismele fabricate în Europa. Ca și în cazul oțelului și aluminiului, administrația de la Washington studiază posibilitatea de a reclama amenințări la adresa securității naționale a SUA create de importurile auto din Europa.
”Încheiem acum studiul despre tarifele pentru mașinile din UE, care a profitat mult timp de SUA prin bariere comerciale și tarife. În curând vom echilibra lucrurile, nu ne va lua mult timp”, a scris Trump pe Twitter. În acest moment, SUA impun tarife de 2,5% pentru autoturismele fabricate în UE, în timp ce țările europene impun tarife de 10% pentru autoturismele americane. În cazul camionetelor, americanii impun tarife de 25%.
Germania amenințată cu tarife auto
Corporațiile au avertizat administrația Trump că primii loviți de aceste măsuri nu vor fi producătorii europeni (cu excepția companiilor auto care nu au uzine în America, precum Jaguar Land Rover și Volvo), ci cumpărătorii din Statele Unite. Alianța Producătorilor de Automobile, care include General Motors, Toyota Motors, Volkswagen și alți mari constructori, a avertizat că americanii vor ajunge să plăteasca cu circa 5.800 de dolari mai mult pentru mașinile achiziționate și asta se va traduce într-un cost anual total de 45 de miliarde de dolari. Ar însemna că tot ce au câștigat americanii de pe urma programului lui Trump de reducere a taxelor se va pierde prin impunerea acestor tarife vamale.
Comisia Europeană studiază acum contramăsurile, în cazul în care Washingtonul va aplica tarife pentru automobilele europene. În cazul tarifelor pentru oțel și aluminiu, Comisia Europeana a decis deja impunerea unor tarife de până la 25% pentru o serie de produse americane, printre care sucurile de fructe, whiskey, unt de arahide, țigări și tutun brut, produse cosmetice, ambarcațiuni și motociclete. Măsura a fost luată în urmă cu o săptămână, însă efectele se vor resimți după epuzizarea stocurilor existente și în funcție de tarifele mai mari sau mai mici care vizează fiecare categorie de produse.
Trump: ”Începutul sfârșitului pentru Harley Davidson”
Costructorul de motociclete Harley Davidson, care estimează pierderi mari în urma războiului comercial cu UE, a fost primul care a arătat steagul alb. Compania a anunțat că ia în calcul mutarea unor uzine din SUA în Thailanda și creșterea producției la uzinele pe care le deține în alte state (Brazilia), de unde exporturile către UE nu vor fi taxate suplimentar. Prin urmare, efectul sancțiunilor dorit de Trump – înmulțirea locurilor de muncă in SUA – va fi nul, ba chiar angajații americani vor avea de suferit. Angajații de la Harley Davidson sunt însă de partea președintelui, după cum arată reportajele din presa americană. Ei dau vina pe conducerea companiei că pune pe seama războiului comercial niște decizii de relocare a producției pe care dorea oricum să le ia. Trump a tunat pe Twitter împotriva conducerii Harley Davidson, imediat ce au făcut pasul înapoi în fața UE. ”Este începutul sfârșitului” pentru Harley, a scris Trump. ”Un Harley Davidson nu ar trebui niciodată să fie construit în altă țară! Angajații și clienții lor sunt deja foarte furioși. Dacă se mută, va fi începutul sfârșitului, se vor preda, vor renunța”, a scris Trump.
UE: forța va înlocui regulile în comerțul mondial
Un document intrat în posesia agenției americane Bloomberg arată că și la Bruxelles spiritele sunt la fel de încinse și se vorbește despre o ”apocalipsă comercială”. Un memoriu intern al Comsiei Europene arată că SUA instigă în mod deliberat la prăbușirea ordinii comerciale globale și avertizează că poate veni o apocalipsă comercială. Memorioul se vrea un soi de ghid în cazul în care războiul comercial escaladează, spre exemplu prim impunerea taxelor pentru autoturismele europene.
În documentul european, administrația Trump este acuzată că blochează procedura de numire a unor noi membri în Organismul de Apel al Organizației Mondiale a Comerțului, o miscare deliberată pentru a bloca procesul de reglementaree a litigiilor între state și, in final, pentru a aruca OMC în irelevanță. ”Asta ar însemna să ne întoarcem în urmă cu 20 de ani din punct de vedere al guvernanței economice”, arată memoriul Comisiei Europene. ”Lumea se întoarce la un mediu comercial în care regulile se vor aplica doar dacă aduc avantaje, iar forța va înlocui regulile ca fundament al relațiilor comerciale”, se arată în memoriu. Problemele subliniate în document vor fi dezbătute de liderii statelor UE la Consiliul European ce va avea loc la finalul acestei săptămâni.
Desi traiesc in Europa, eu il inteleg si pe Trump, care reprezinta interesele americanilor, nu pe ale europenilor, chinezilor sau japonezilor. Cum ar trebui sa procedeze presedintele american, cand vede ca pentru automobilele europene importate in SUA taxele sunt 2.5% iar pentru automobilele americane importate in Europa taxele sunt 10%, adica de patru ori mai mari? Dumneavoastra cum ati proceda? De ce sa nu fie invers? Exista argumente sa fie asa?