Tarifele pentru mașinile europene vor înteți disputa

Trump și UE se joacă de-a ”apocalipsa comercială”

După ce le-a impus aliaților din Europa și Canada tarife de 25% și 10% pentru exporturile de oțel și aluminiu în Satele Unite, președintele Donald Trump are în vedere și un tarif de 20-25% pentru atoturismele fabricate în Europa. Ca și în cazul oțelului și aluminiului, administrația de la Washington studiază posibilitatea de a reclama amenințări la adresa securității naționale a SUA create de importurile auto din Europa.

”Încheiem acum studiul despre tarifele pentru mașinile din UE, care a profitat mult timp de SUA prin bariere comerciale și tarife. În curând vom echilibra lucrurile, nu ne va lua mult timp”, a scris Trump pe Twitter. În acest moment, SUA impun tarife de 2,5% pentru autoturismele fabricate în UE, în timp ce țările europene impun tarife de 10% pentru autoturismele americane. În cazul camionetelor, americanii impun tarife de 25%.

Germania amenințată cu tarife auto

Corporațiile au avertizat administrația Trump că primii loviți de aceste măsuri nu vor fi producătorii europeni (cu excepția companiilor auto care nu au uzine în America, precum Jaguar Land Rover și Volvo), ci cumpărătorii din Statele Unite. Alianța Producătorilor de Automobile, care include General Motors, Toyota Motors, Volkswagen și alți mari constructori, a avertizat că americanii vor ajunge să plăteasca cu circa 5.800 de dolari mai mult pentru mașinile achiziționate și asta se va traduce într-un cost anual total de 45 de miliarde de dolari. Ar însemna că tot ce au câștigat americanii de pe urma programului lui Trump de reducere a taxelor se va pierde prin impunerea acestor tarife vamale.

Comisia Europeană studiază acum contramăsurile, în cazul în care Washingtonul va aplica tarife pentru automobilele europene. În cazul tarifelor pentru oțel și aluminiu, Comisia Europeana a decis deja impunerea unor tarife de până la 25% pentru o serie de produse americane, printre care sucurile de fructe, whiskey, unt de arahide, țigări și tutun brut, produse cosmetice, ambarcațiuni și motociclete. Măsura a fost luată în urmă cu o săptămână, însă efectele se vor resimți după epuzizarea stocurilor existente și în funcție de tarifele mai mari sau mai mici care vizează fiecare categorie de produse.

Trump: ”Începutul sfârșitului pentru Harley Davidson”

Costructorul de motociclete Harley Davidson, care estimează pierderi mari în urma războiului comercial cu UE, a fost primul care a arătat steagul alb. Compania a anunțat că ia în calcul mutarea unor uzine din SUA în Thailanda și creșterea producției la uzinele pe care le deține în alte state (Brazilia), de unde exporturile către UE nu vor fi taxate suplimentar. Prin urmare, efectul sancțiunilor dorit de Trump – înmulțirea locurilor de muncă in SUA – va fi nul, ba chiar angajații americani vor avea de suferit. Angajații de la Harley Davidson sunt însă de partea președintelui, după cum arată reportajele din presa americană. Ei dau vina pe conducerea companiei că pune pe seama războiului comercial niște decizii de relocare a producției pe care dorea oricum să le ia. Trump a tunat pe Twitter împotriva conducerii Harley Davidson, imediat ce au făcut pasul înapoi în fața UE. ”Este începutul sfârșitului” pentru Harley, a scris Trump. ”Un Harley Davidson nu ar trebui niciodată să fie construit în altă țară! Angajații și clienții lor sunt deja foarte furioși. Dacă se mută, va fi începutul sfârșitului, se vor preda, vor renunța”, a scris Trump.

UE: forța va înlocui regulile în comerțul mondial

Un document intrat în posesia agenției americane Bloomberg arată că și la Bruxelles spiritele sunt la fel de încinse și se vorbește despre o ”apocalipsă comercială”.  Un memoriu intern al Comsiei Europene arată că SUA instigă în mod deliberat la prăbușirea ordinii comerciale globale și avertizează că poate veni o apocalipsă comercială. Memorioul se vrea un soi de ghid în cazul în care războiul comercial escaladează, spre exemplu prim impunerea taxelor pentru autoturismele europene.

În documentul european, administrația Trump este acuzată că blochează procedura de numire a unor noi membri în Organismul de Apel al Organizației Mondiale a Comerțului, o miscare deliberată pentru a bloca procesul de reglementaree a litigiilor între state și, in final, pentru a aruca OMC în irelevanță.  ”Asta ar însemna să ne întoarcem în urmă cu 20 de ani din punct de vedere al guvernanței economice”, arată memoriul Comisiei Europene. ”Lumea se întoarce la un mediu comercial în care regulile se vor aplica doar dacă aduc avantaje, iar forța va înlocui regulile ca fundament al relațiilor comerciale”, se arată în memoriu. Problemele subliniate în document vor fi dezbătute de liderii statelor UE la Consiliul European ce va avea loc la finalul acestei săptămâni.

Abonează-te acum la canalul nostru de Telegram cotidianul.RO, pentru a fi mereu la curent cu cele mai recente știri și informații de actualitate. Fii cu un pas înaintea tuturor, află primul despre evenimentele importante, analize și povești captivante.
Recomanda 5

6 Comentarii

  1. Cumpărătorii americani ar pierde 45 miliarde dolari anual taxe vamale în favoarea statului american. Care îi poate aloca cu folos, de exemplu în drumuri.

    Dar cel mai probabil vor pierde salariații europeni, care vor intra în șomaj. Pentru că industria europeană se va muta în SUA ori nu va vinde.

    Europa este de 10 ani în stagnare. Exact de așa ceva are nevoie ca să intre în recesiune.

  2. Domnul Trump conduce SUA la fel cu si-a (isi?!) conduce afacerile: brutal, amenintator, cu incercarea de spulberare a concurentei potentiale sau existente pentru firmele sale! SUA au fost cei care au sprijinit OMC si liberalizarea, fara ei Runda Uruguay ar fi continuat sinastaziniarblavGeneva era tot GATT ul. Domnul Trump se ghideaza dupa un proverb cunoscut noua: ” eu te-am facut, eu te omor!”, fie ca este vorba de OMC, fie ca este vorba de acorduri pluri si multilaterale! Ideea este ca dansul isi imagineaza ca este SUA, fiindca nu domnia sa ci oamenii politici destupati la minte au avut realizarile respective. SUA va pierde si nu fiindca consumatorul va la 5-6000 mii de dolari in plus, fiindca cine are bani nu va fi afectat, cine nu, nu v-a mai cumpara, ci economua SUA fiindca sistemul economic mondial este asa de interconectat incat este greu sa piti pune, cinstit, stampila de 100 la 100, fabricat intr-o tara! In consecinta, escaladarea taxelor vamale ( asa le spune in romana, nu tarife, ca acelea sunt pentru servicii executate!) va ajunge si la domeni indirecte sau implicite si marele producator de oriunde (incliv din tara domnului Trump) va realiza ca nu are nu stiu ce ” carmaz” sau „fiiting” de 10 centi dar pe care nimeni nu il produce acolo si de astanu poare sa livreze ceva de 30 mii de dolari. O sa mi se replice: o sa faca ei, o sa creeze locuri de munca: si Ceausescu a crezut in 1987 ca „vom produce toctul ca sa nu depindem de capitalisti!” Si l- a tinut cam trei ani! Atitudinile de autosuficienta dictatoriala se pedepsesc de Viata! Om vedea, dar protectionismul global si un razboi comercial multilateral va fi in final mult mai daunator decat liberalismul. Conceptul „fair trade” promovat de statele sarace devine unul actual pentru toata lumea! Consecintele actiunilor de „astazi” se vor resimti in urmatorii 10-15 ani, e usor sa darami ceva construit cu greu dar e greu sa recostruiesti ceva ce ai daramat cu usurinta!

  3. Acum se poate intelege de ce unii au scos la vanzare ALRO. Daca Romania ar avea niste specialisti in dezvoltare durabila, ar stimula economia prin dezvoltarea invatamantului in domeniul serviciilor hoteliere si implicit turismul, refacand drumurile de acces spre obiectivele turistice, amenajand si subventionand cabanele azi in paragine din munti. Oare a mai dus cineva o ”galeata” de asfalt bifurcatia dintre Sacele-Cheia pt. cabana Muntele Rosu? Cum educam tineretul pentru drumetii montane daca au fost parasite taberele scolare, unde ar putea fi munci sezonier personalul din internatele scolare aferente fiecarui judet in care exista o tabara. Turismul poate fi o resursa complexa, pentru ca poate stimula agricultura, transportul si comertul numai ca fara un program de dezvoltare, muntii Carpati nu pot deveni Alpii romanesti. Nu stim sa tundem iarba, nu stim sa facem agricultura montana, desi am avut specialisti azi cheltuielile cu locuri de la buget sunt doar pentru a exporta tineri cu diploma. Turismul este poate cea mai ecologica ”industrie”. Refaceti Cazinoul din Constanta, asfaltati drumurile din zonele turistice si reconstruiti cabanele arse din munti. Creati noi obiective, muntii Rodnei sau Calimani nu sunt lipsiti de frumusete, incat sa nu existe cabane. Nu turism de ”gratare” ci unul civilizat.

  4. Vor veni in ROMANIA unde romanul trage ca la jug pe bani putini!
    Lumea a 3-a si a 4-a (ROMANIA) vor avea „de cistigat” – poluarea mediului, controlul total al tarii , epuizarea resurselor umane si a subsolului!

    • Au trecut timpurile alea. Companiile care ar putea veni in Romania au nevoie de personal calificat. De unde sa-l ia daca invatamantul se degradeaza pe zi ce trece prin legi PSD-iste nimicitoare si naucitoare, salarii de mizerie si nu in ultimul rand pensionarea multor profesori competenti pe care nu-i mai inlocuieste nimeni. Vom reveni la satatutul antebelic de tara de analfabeti, condusa de marii analfabeti actuali ai neamului: Dragnea, Dancila, Nicolicea, Iordache, Valcov, Tariceanu sau Serban Nicolae, personaje distructive sinistre cu vocatie la hotie, spagari si dictatori. PSD a devenit o mafie a analfabetilor care se sustin reciproc sub privirile pline de admiratie ale politistilor si jandarmilor.

  5. Desi traiesc in Europa, eu il inteleg si pe Trump, care reprezinta interesele americanilor, nu pe ale europenilor, chinezilor sau japonezilor. Cum ar trebui sa procedeze presedintele american, cand vede ca pentru automobilele europene importate in SUA taxele sunt 2.5% iar pentru automobilele americane importate in Europa taxele sunt 10%, adica de patru ori mai mari? Dumneavoastra cum ati proceda? De ce sa nu fie invers? Exista argumente sa fie asa?

Comentariile sunt închise.

Precizare:
Ziarul Cotidianul își propune să găzduiască informații și puncte de vedere diverse și contradictorii. Publicația roagă cititorii să evite atacurile la persoană, vulgaritățile, atitudinile extremiste, antisemite, rasiste sau discriminatorii. De asemenea, invită cititorii să comenteze subiectele articolelor sau să se exprime doar pe seama aspectelor importante din viața lor si a societății, folosind un limbaj îngrijit, într-un spațiu de o dimensiune rezonabilă. Am fi de-a dreptul bucuroși ca unii comentatori să semneze cu numele lor sau cu pseudonime decente. Pentru acuratețea spațiului afectat, redacția va modera comentariile, renunțînd la cele pe care le consideră nepotrivite.