A început să ningă cu premiere teatrale

20 de ani în Siberia, un tulburător monolog dramatic

În premiera oficială în data de 7 februarie, Teatrul Naţional I. L. Caragiale Bucureşti o prezintă pe Amalia Ciolan în monologul dramatic 20 de ani în Siberia, dramatizare de Sorin Misirianţu după cartea Aniţei Nandriş-Cudla, 20 de ani în Siberia. Amintiri din viaţă.

Cunoscut reprezentant al tinerei generaţii de creatori de spectacol, cu numeroase montări pe scenele din ţară, mai ales la Teatrul Naţional din Cluj-Napoca şi la Teatrul Naţional din Târgu-Mureş, actor, dar şi scenarist şi regizor de film, Sorin Misirianţu semnează de asemenea regia şi scenografia pentru această producţie din cadrul Programului TNB Procesul comunismului prin teatru.

20 de ani în Siberia este un spectacol despre destinul unei ţărănci bucovinence, autoare a uneia dintre cele mai importante mărturii despre calvarul din Gulagul sovietic. Printre cei 13.000 de români din nordul Bucovinei, care au trăit, în iunie 1941, groaza deportării, s-a aflat şi Aniţa cu întreaga familie. A supravieţuit regimului de înfometare, bolilor şi muncii într-un mediu extrem de dur, reuşind să îşi crească fiii şi să se întoarcă cu ei pe plaiurile natale în 1961. Cartea sa de memorii a fost tipărită abia după 1989, în România, la Editura Humanitas, fiind distinsă cu Premiul Lucian Blaga al Academiei Române. A fost tradusă în mai multe limbi de circulaţie internaţională. „După o asemenea carte, orice complex de inferioritate a noastră ca neam ar trebui să dispară”, aprecia Monica Lovinescu.

Adusă în scenă, la TNB, povestea dă naştere unui spectacol care trezeşte conştiinţele amorţite şi demască teroarea comunismului. O invitaţie de a descoperi adevărata dimensiune a acestui flagel al secolului XX, asupra căruia mulţi îşi proiectează astăzi o viziune edulcorată şi nostalgică.

În interpretarea de un puternic dramatism a Amaliei Ciolan vom descoperi o ţărancă simplă, înzestrată cu o fluenţă a scriiturii şi un firesc al povestirii în faţa cărora talentul multor scriitori consacraţi păleşte. Neîmpovărată de ură sau blesteme, fără a pronunţa vreodată cuvântul „comunism”, Aniţa/Amalia îşi acordează gândurile şi trăirile într-o interpretare artistică excepţională, care ne relevează „statura net aristocratică a ţăranului român”, aşa cum spunea Ştefan J. Fay.

Pentru Amalia Ciolan, actriţă a Teatrului Naţional din Bucureşti din 1994, acest tulburător monolog dramatic este totodată o redescoperirea a valenţelor ei actoriceşti. Aţi putut-o vedea şi în alte creaţii încărcate de dramatism, în A patra soră de Janusz Glowacki, Trei surori de A.P. Cehov, Istoria comunismului povestită pentru bolnavii mintal de Matei Vişniec, Amanţii însângeraţi de Chikamatsu Monzaemon, Povestiri din zona interzisă după Svetlana Alexievici, Tamerlan cel Mare de Christopher Marlowe sau Macbeth de William Shakespeare, spectacol la care i-a fost încredinţat şi rolul de asistent al regizorului Radu Penciulescu.

Spectacolul poate fi vizionat în 29 şi 30 ianuarie 2015, de la ora 20.00, în Sala MEDIA.

Florina Cercel şi Cerasela Iosifescu, în Noapte bună, Mamă!

Florina Cercel şi Cerasela Iosifescu în Noapte bună, mamă!

La Teatrul Naţional Marin Sorescu din Craiova se joacă, în 30 şi 31 ianuarie, de la ora 19.00, spectacolul Noapte Bună, Mamă!, de Marsha Norman, în regia lui Mircea Cornişteanu şi scenografia semnată de Viorel Penişoară-Stegaru.

Cu o distribuţie de excepţie, Florina Cercel şi Cerasela Iosifescu, piesa – o producţie ArCuB – Centrul de Proiecte Culturale al Municipiului Bucureşti – îi dezvăluie spectatorului o multitudine de sensuri despre atitudinea faţă de viaţă.

Un dialog aparent banal, între o mamă şi fiica ei, îi oferă spectatorului posibilitatea de a reflecta asupra eternei dileme a existenţei umane – avem obligaţia de a trăi oricum, sau putem alege să renunţăm la viaţă?

Marsha Norman concepe o tragicomedie cu iz melodramatic, în două personaje, axată pe conflictul dintre Thelma şi fiica sa Jessie. La cei aproape 40 de ani ai săi, Jessie (Cerasela Iosifescu) simte că niciodată viaţa ei nu i-a aparţinut. Părăsită de soţ şi cu un băiat care a luat-o pe căi greşite, Jessie trăieşte în casa mamei ei, Thelma (Florina Cercel). Bolnavă grav, copleşită de un destin potrivnic şi fără nicio perspectivă, Jessie decide să se sinucidă. Hotărâtă să meargă până la capăt, ea încearcă să pună ordine în viaţa viitoare a mamei, de după momentul „plecării“ ei, asemenea unui om care se aventurează într-o călătorie fără întoarcere.

Jessie se comportă ca un regizor al propriei existenţe, cu o preocupare excesivă pentru detalii. Cât adevăr se ascunde în spatele cuvintelor rostite de Jessie şi cât de consecventă rămâne faţă de hotărârea ei, depinde doar de felul în care Thelma reuşeşte să-şi prezinte argumentele şi punctele de vedere.

Spectacolul montat de Mircea Cornişteanu poartă o încărcătură de sensuri pe care spectatorul le descoperă pe măsură ce replicile se succed. Paradoxul atitudinii lui Jessie, complexitatea stărilor pe care le resimte mama, percepţia spectatorului asupra relaţiei dintre mamă şi fiică, toate acestea contribuie la crearea unei atmosfere dominate de suspansul deciziei finale: va pleca Jessie în lunga călătorie pe care şi-a pregătit-o atât de lucid sau îşi va schimba hotărârea?

Dawn Way, în premieră la Teatrul Naţional Timişoara

Dawn Way, pe scena din Timişoara

Un pariu puţin mai altfel: un înger căzut la propriu în mijlocul unei şosele cam pustii este victima mai multor accidente de maşină, iar reacţia călătorilor care dau peste el le dovedeşte pariorilor – Dumnezeu şi „celălalt” – cam cum stă treaba cu omenia. Iar treaba stă cam prost. O comedie cu tâlc, Dawn Way,de Boris Bogaev, este spectacolul de licenţă al studenţilor Facultăţii de Muzică şi Teatru din cadrul Universităţii de Vest.

Spectacolul, produs de Teatrul Naţional Timişoara, poartă semnătura regizorală a Mihaelei Lichiardopol.

Decorurile şi costumele sunt creaţia scenografei Geta Medinski, conceptul video aparţine lui Lucian Matei, iar muzica este compusă de Sebastian Hamburger.

Distribuţia îi reuneşte pe tinerii actori Cristina Dumitru, Raul Bastean, Raul Lăzărescu, Denis Hertz, Flavius Retea, Ionuţ Iova, Ștefan Roman şi Răzvan Ciocoi.

Premiera spectacolului Dawn Way va avea loc marţi, 27 ianuarie, de la ora 19.00, la Studio UŢU.

La vita e bella

Delia Nartea şi Cristi Iacob, în La vita e bella

Teatrul de Comedie vă invită vineri, 30 ianuarie, ora 19.30, la Sala Studio, la premiera oficială a spectacolului La vita e bella de Radu F. Alexandru.

La vita e bella este o satiră acidă a ipocriziei şi amoralităţii „oamenilor de bine”. Viaţa e frumoasă, mai ales atunci când e clădită pe minciună şi promiscuitate.

Textul La vita e bella de Radu F. Alexandru a obţinut premiul III la Concursul de Comedie Românească, ediţia a IX-a din cadrul Festivalului Comediei Româneşti – festCO 2014. Montarea de la Teatrul de Comedie este premiera pe ţară a acestei piese.

Radu F. Alexandru s-a născut la Bucureşti în anul 1943. Este dramaturg, scenarist, prozator şi politician român. Piesele sale Dilema, Dinu, Saltimbancii, Mansarda, Iubiri, O şansă pentru fiecare, Omul care face minuni, Privind în jur cu ochi fără lumină, Nimic despre Hamlet, Domnul Sisif, Love stories (Labirint), Poveste despre tatăl meu au fost jucate pe parcursul anilor pe scenele teatrelor din Bucureşti şi din ţară.

„Totul e relativ pe lumea asta; «comedie», «dramă» sunt categorii estetice pe care nu le mai găsim decât în cărţi pe care nu le mai citeşte nimeni şi care azi s-au apropiat până la confuzie. Trăim într-o veselie generală. Aşadar, pregătiţi-vă batistele: de lacrimi, vă asigur, veţi avea parte. De când lumea, râsu’-plânsu’ a fost şi a rămas una dintre cele mai sănătoase terapii”, avertizează Radu F. Alexandru.

Regia: Vlad Cristache.

Décor: Puiu Antemir. Costume: Anca Răduţă.

Muzica: Cătălin Milea.

Cu: Cristi Iacob, Delia Seceleanu, Delia Nartea, Alexandru Conovaru, Cătălin Milea / Ovidiu Antonescu (saxofon).

Teatrul Elisabeta prezintă Testament

Scenă din spectacolul Testament

Ce faci dacă un prieten bun vrea să se sinucidă? Cum îl ajuţi?

E posibilă o relaţie de dragoste între persoane care au credinţe opuse despre viaţă şi moarte? Despre Dumnezeu? Ce ne aşteaptă Dincolo? Avem răspunsurile dinainte pregătite?

Când o tânără avocată debutantă cunoaşte şi se împrieteneşte cu o IT-istă nonconformistă, ascunzând un trecut trist, toate aceste întrebări ies treptat la iveală.

Un text de Radu Popescu, nominalizat la Irish Embassy Award for Emerging Romanian Playwright.

Testament e o piesă foarte bine scrisă, ce se încadrează perfect în reţeta de text contemporan, care aduce în prim-plan câteva dintre cele mai importante probleme ale lumii noastre… Iar Radu Popescu este un dramaturg cu mână sigură. Ştie să se joace frumos cu situaţiile pe care le construieşte, să creeze atmosfera, are precizie în dialog şi, înainte de toate, ştie să spună o poveste.

Replicile lui Radu Popescu… sunt în acelaşi timp spumoase şi acide, stârnind fără excepţie hohote de râs în sală… Deşi problema propusă e foarte serioasă şi merită o discuţie amplă şi separată”, scria criticul Monica Andronescu.

Regie: Radu Popescu.

Cu: Ana Sorina Corneanu, Narcisa Mitran.

Vineri, 30 ianuarie, la ora 20.00.

Producător: Asociaţia TEATRUL.RO, 2014.

Ka-chiiing!, în premieră la Teatrul Mignon

Alexandra Laura Badea pe scena de la Mignon

Teatrul Mignon prezintă joi, 5 februarie, premiera spectacolului Ka-chiiing!, text şi regie Alexandru Unguru.

Ka-chiiing! este un spectacol de teatru al anului 2015. Este o puternică reacţie a unui grup de artişti independenţi la minunata lume nouă, centrată pe unica piesă preţioasă a vieţii: banul!

În societatea actuală orice individ este presat constant să facă parte dintr-un flux continuu de manipulare a finanţelor.

Un tânăr corporatist – un om ce ar putea fi oricare dintre noi – este acostat în şase momente diferite ale zilei de şase vânzătoare. Fiecare dintre cele şase îşi doreşte banii lui, oferindu-i la schimb fie mântuirea, propriul lor trup sau o viaţă nouă şi luminoasă. Totul se petrece sub nasul unor muzicieni care încearcă să facă… un ban cinstit.

Cele şase scene comice sunt întrepătrunse de realitatea suavă a celor trei muzicieni. Viaţa lor conţine tuşe subtile ce fac să se lumineze adevărata natură a fiinţei umane deşi aparent se desfăşoară în umbra banilor.

Spectacolul Ka-chiiing! se desfăşoară pe una dintre cele mai frumoase şi tinere săli de teatru independent, Teatrul Mignon.

În distribuţie: Alexandra Laura Badea şi Alexandru Unguru.

Muzică live: Luisa Juverdeanu – flaut, Cristian Stănoiu – fluiere, Doru Gabriel Sandu – chitară.

Scenografie şi afiş: Ioana Simion, Cristian Stănoiu. Cu participarea extraordinară a operei artistului George Marinciu.

Alexandru Unguru este actor, absolvent UNATC în anul 2006, la fel ca partenera lui de scenă, Alexandra Laura Badea.

Luisa Juverdeanu mânuieşte flautul de peste 12 ani, absolventă a Universităţii de Arte George Enescu din Iaşi.

Cristian Stănoiu şi Doru Gabriel Sandu sunt ambii absolvenţi ai Universităţii de Arhitectură şi Urbanism Ion Mincu şi au propria lor trupă de muzică – Pe Culoare.

Ciao bella, la Teatrul de Sufragerie

Cătălina Mustaţă, Ioana Flora şi Clara Aguilera Flores în Ciao bella

Ce credeţi că au să-şi spună trei femei atunci când se întâlnesc singure la ceai în Sufragerie?

Au între 35 şi 40 de ani, sunt cele mai bune prietene şi vin în mijlocul vostru să îşi dezvăluie treptat dorinţele, speranţele, nostalgiile, problemele, căutând să-şi descopere curajul de a lua decizii pentru propriile vieţi.

Trei actriţe excepţionale care joacă la doar 1metru distanţă, o experienţă teatrală unică într-un spectacol de calitate viu, alert, sensibil, plin de umor… ce vă vor încinge spiritele şi palmele, cu piesa semnată de Toni Zaharia.

Ciao bella atrage ambele „tabere” în joc – un public feminin, care se va regăsi cu siguranţă în poveştile celor trei femei, şi un public masculin, care ar putea înţelege universul „iubitelor, soţiilor, doamnelor, fetelor, femeilor”, care îi însoţesc în minunata aventură numită viaţa de zi cu zi.

Regie şi scenariu: Antoaneta Zaharia.

În distribuţie: Cătălina Mustaţă, Ioana Flora şi Clara Aguilera Flores.

Sâmbătă, 31 ianuarie, la ora 20.00.

Ceai relaxant şi parfumat de levănţică sau iasomie, oferit cu drag împreună cu o delicioasă prăjitură de casă.

”Vii la Teatrul de Sufragerie, la noi în sufragerie, ca la tine acasă, iei un loc pe pernă, sau pe un fotoliu. E cald, special şi intim şi exclusivist. Bei un ceai cald cu ghimbir sau iasomie. Şi te trezeşti că cineva îţi vorbeşte. Chiar ţie şi doar celorlalţi 19 spectatori care pot fi prietenii tăi. O experienţă unică şi personală. Un altfel de teatru, un altfel de spectacol. ACASĂ. Este un transfer de emoţie ca într-o atingere. Iar tu faci parte din spectacol. Aşa că lasă-te purtat de poveste. Deja îi aparţii. Sau ea îţi aparţine ţie?”

Vacanţa aduce ateliere de poveşti la Teatrul Gong din Sibiu

Pietre pictate, la Teatrul Gong

Teatrul pentru Copii şi Tineret Gong din Sibiu organizează în perioada vacanţei intersemestriale (2 – 6 februarie) o serie de cinci ateliere de creaţie, ce au ca temă reinventarea poveştilor cu ajutorul pietrelor pictate manual.

Copiii cu vârste cuprinse între 6 şi 10 ani sunt invitaţi să descopere aventurile lui Dorothy şi ale prietenilor săi în căutarea Vrăjitorului din Oz reinventând povestea originală. Ingeniozitatea pe care o implică născocirea unei povestiri sau a unei lumi şi unor personaje de altundeva dezvoltă inteligenţa copiilor prin abordarea imaginaţiei ca funcţie principală în formarea unei gândiri critice bazate pe joc. Experienţa devine una cu totul distractivă întrucât personajele prind viaţă prin pictarea unui set de pietre de râu cu ajutorul cărora cei mici se vor alătura grupului pentru a reinventa scene din povestea Vrăjitorului din Oz.

Atelierele de pictură din această vacanţă vor fi coordonate de Diana Ribana, artist plastic angajat al Teatrului Gong din Sibiu. Diana Ribana este fashion designer, a absolvit cursurile de design vestimentar de la Universitatea Lucian Blaga din Sibiu şi se caracterizează ca un om mereu optimist şi plin de culoare.

Atelierele vor avea loc în fiecare zi, în perioada 2 – 6 februarie, începând cu ora 11.00. Durata aproximativă a unui atelier este de două ore.

Clasa – spectacol de teatru social pentru adolescenţi

Scenă din spectacolul Clasa al Teatrului Excelsior

Teatrul Excelsior prezintă, în cadrul programului său de reprezentare culturală şi implicare socială Tu poţi alege!, turneul spectacolului Clasa în liceele din Bucureşti şi din ţară, începând cu data de 27 ianuarie 2015. Clasa este un spectacol jucat de adolescenţi pentru adolescenţi şi aduce în discuţie probleme specifice vârstei într-o abordare accesibilă, din care nu lipsesc umorul şi ironia.

Teatrul Excelsior a demarat, în 2014, programul Tu poţi alege! având ca obiectiv principal educarea tinerilor în spiritul autocunoaşterii, luării de atitudine, al apărării valorilor şi principiile morale în care cred. Spectacolul Clasa, în regia lui Mihai Răzuş, produs de Teatrul Excelsior împreună cu Asociaţia Artextract, este primul proiect de teatrul social prezentat în cadrul Tu poţi alege! Publicul este confruntat cu o serie de teme actuale şi dominante la vârsta adolescenţei, printre care: marginalizarea, refugierea în lumea virtuală, influenţa violenşei domestice asupra tinerilor, tendinţa de suicid la această vârstă, prima iubire sau tentaţia drogurilor. Toate acestea sunt prezentate sub forma unui colaj de momente, într-un show dinamic şi modern.

Pentru a ajunge la publicul vizat şi a asigura un impact generalizat, spectacolul va ieşi din spaţiul fizic al teatrului şi va poposi lunar în liceele bucureştene, începând cu luna ianuarie.

Marţi, 27 ianuarie, show-ul Clasa va fi găzduit de Colegiul Naţional Sfântul Sava.

Din distribuţie fac parte: Gabriel Gheorghiu, Roberta Vasiliev, Ana Maria Radu, Alexandru Zaliznea, Andrei Roşu, Georgiana Ion, Andreea Tanaşcu, Bianca Matthew, Mihaela Neagoie, Costin Răileanu, Andrei Tăpîrdea, Vlad Marin, Jennifer Gîrbiţa, Elena Pârvu, Maria Florentina Badea, Teodora Stoica.

Scenariul: Mihai Răzuş şi Eduard Adam. Regia: Mihai Răzuş. Slideshow: Octavian Frecea, Andrei Rozescu.

Ştefan Mihăilescu Brăila – 90

Teatrul Odeon are plăcerea să vă invite marţi, 3 februarie, ora 18.00, la evenimentul In memoriam Ştefan Mihăilescu Brăila – 90, organizat cu ocazia împlinirii a 90 de ani de la naşterea actorului.

Prezintă:

Dorina Lazăr (directorul Teatrului Odeon)

Rodica Mandache (actriţă)

Ion Cazaban (critic de teatru)

Călin Stănculescu (critic de film)

Ştefan Mihăilescu Brăila s-a născut pe 3 februarie 1925, la Brăila, dedicându-se carierei scenice de timpuriu. Din 1949 până în 1954 a jucat la Teatrul Maria Filotti din Brăila, iar din 1957 până în 1985 a fost actor la Teatrul Giuleşti din Bucureşti.

A colaborat cu mari regizori – Horea Popescu, Lucian Giurchescu, Mihai Dimiu, Dinu Cernescu sau Alexa Visarion, sub îndrumarea cărora a realizat rolurile Cadâr din Take, Ianke şi Cadâr de V. I. Popa, Arturo Ui din Ascensiunea lui Arturo Ui poate fi oprită de Bertolt Brecht, Béranger din Regele moare de Eugen Ionescu, Iorgu Langada din …Escu de Tudor Muşatescu, Dude în Milionarul sărac de Tudor Popescu sau Puntilla în Puntilla şi sluga sa Matti de Bertolt Brecht, pentru a da doar câteva exemple din creaţiile actorului care iubea dramele pentru profunzimea lor, dar devenise genial în comedie.

A debutat în cinema în 1957, jucând în peste 60 de producţii cinematografice. Bachus din filmul Secretul lui Bachus (1984), realizat de regizorul Geo Saizescu, a fost ultimul mare rol al lui Ştefan Mihăilescu Brăila.

A apărut în numeroase emisiuni de teatru şi divertisment la Radio şi Televiziune şi a fost distribuit în peste 250 de piese de teatru radiofonic.

Actorului Ştefan Mihăilescu-Brăila i s-a acordat titlul de Artist Emerit al Republicii Populare Române, iar în 1967 a fost distins cu Ordinul Meritul Cultural clasa a III-a „pentru merite deosebite în domeniul artei dramatice”.

A murit la 19 septembrie 1996, în Bucureşti.

Proiecţie de film – Un portret realizat de Casa de Producţie a Televiziunii Române.

Va fi disponibil la vânzare volumul dedicat actorului de către Rodica Mandache – o carte atipică, despre un actor atipic – Ştefan Mihăilescu-Brăila, apărută la Editura Oscar Print, Bucureşti, în 2010.

Bustul din bronz care se va dezveli cu această ocazie a fost realizat de sculptorul Dragoş Cătălin Munteanu şi este primul dintr-o galerie de busturi care vor împodobi foaierul Sălii Studio a teatrului.

Dragoş Cătălin Munteanu s-a născut în 1976, la Tulcea, iar din 1995 trăieşte şi lucrează în Bucureşti. În2005 a absolvit Universitatea Naţională de Arte din Bucureşti, secţia Sculptură.

A participat la mai multe simpozioane naţionale şi internaţionale din Bucureşti, Petroşani, Baia Mare, Ruse (Bulgaria) şi Menet – Auvergne (Franţa).

A câştigat mai multe premii la concursuri naţionale pentru sculptură, realizând busturile actorilor Gheorghe Dinică (situate în centrul istoric al Bucureştiului şi în Cimitirul Bellu) sau Jean Constantin (la Constanţa), dar şi ale lui Grigore Moisil, Gavrilă Simion (la Tulcea), Nicolae Cajal (Arad), Henri Coandă. În 2014 a realizat bustul monumental al lui Nicolae Cajal, care va fi inaugurat în această primăvară în Bucureşti.

Abonează-te acum la canalul nostru de Telegram cotidianul.RO, pentru a fi mereu la curent cu cele mai recente știri și informații de actualitate. Fii cu un pas înaintea tuturor, află primul despre evenimentele importante, analize și povești captivante.
Recomanda
Magdalena Popa Buluc 7431 Articole
Author

Precizare:
Ziarul Cotidianul își propune să găzduiască informații și puncte de vedere diverse și contradictorii. Publicația roagă cititorii să evite atacurile la persoană, vulgaritățile, atitudinile extremiste, antisemite, rasiste sau discriminatorii. De asemenea, invită cititorii să comenteze subiectele articolelor sau să se exprime doar pe seama aspectelor importante din viața lor si a societății, folosind un limbaj îngrijit, într-un spațiu de o dimensiune rezonabilă. Am fi de-a dreptul bucuroși ca unii comentatori să semneze cu numele lor sau cu pseudonime decente. Pentru acuratețea spațiului afectat, redacția va modera comentariile, renunțînd la cele pe care le consideră nepotrivite.