Procurorii militari au dispus clasarea unei părţi din dosarul accidentului aviatic din Apuseni, cauză în care au murit studenta Aura Ion și pilotul Adrian Iovan, cu privire la activitatea autorităţilor de la ISU, STS, Jandarmerie, MApN, MAI, Poliţie, prefecţi, aleşi locali.
Pe de altă parte, procurorii au declinat către Parchetul General o altă parte a dosarului, în legătură cu acţiunile sau inacţiunile desfăşurate de cei doi piloţi ai avionului, medici, dar şi controlori şi lucrători de la ROMATSA.
Redăm integral comunicatul Parchetului General:
”În continuarea comunicatului de presă din data de 26 ianuarie 2017 (http://www.mpublic.ro/ro/content/c_26-01-2017-16-01), Biroul de informare şi relaţii publice este abilitat să aducă la cunoştinţa opiniei publice următoarele:
În cauza denumită generic ”Accidentul aviatic din Apuseni”, procurorii din cadrul Secției parchetelor militare din Parchetul de pe lângă Înalta Curte de Casație și Justiție au dispus clasarea cauzei sub aspectul infracţiunilor de ucidere din culpă și vătămare corporală din culpă, referitor la activitatea militarilor din cadrul Inspectoratului General pentru Situaţii de Urgenţă, inspectoratelor pentru situaţii de urgenţă ale judeţelor Cluj, Alba, Mureş şi Bihor, Serviciului de Telecomunicaţii Speciale, Inspectoratului General al Jandarmeriei Române, inspectoratelor de jandarmi ale judeţelor Cluj şi Alba, Ministerului Apărării Naţionale, inclusiv a ministrului de resort, a lucrătorilor din inspectoratele de poliţie ale judeţelor Cluj şi Alba, respectiv a lucrătorilor din structura de conducere a Ministerului Afacerilor Interne, inclusiv a ministrului de resort, precum şi a prefecţilor judeţelor Cluj şi Alba, respectiv a primarilor, viceprimarilor, consilierilor, etc. din comunele judeţelor Cluj şi Alba, corespunzătoare zonei în care se presupunea că s-a produs accidentul aviatic din data de 20.01.2014, întrucât acţiunile/inacţiunile acestora nu s-au interpus în lanţul cauzal care a determinat decesul, nefiind întrunite elementele de tipicitate ale acestor infracţiuni.
Totodată, a fost dispusă clasarea cauzei sub aspectul infracţiunii de neglijenţă în serviciu, referitor la activitatea militarilor din cadrul Inspectoratului General pentru Situaţii de Urgenţă, inspectoratelor pentru situaţii de urgenţă ale judeţelor Cluj, Alba, Mureş şi Bihor, Serviciului de Telecomunicaţii Speciale, Inspectoratului General al Jandarmeriei Române, inspectoratelor de jandarmi ale judeţelor Cluj şi Alba, Ministerului Apărării Naţionale, inclusiv a ministrului de resort, a lucrătorilor din inspectoratele de poliţie ale judeţelor Cluj şi Alba, respectiv a lucrătorilor din structura de conducere a Ministerului Afacerilor Interne, inclusiv a ministrului de resort, precum şi a prefecţilor judeţelor Cluj şi Alba, respectiv a primarilor, viceprimarilor, consilierilor, etc. din comunele judeţelor Cluj şi Alba, corespunzătoare zonei în care se presupunea că s-a produs accidentul aviatic din data de 20.01.2014, a comandantului Institutului Medico-Militar şi a comandantului Direcţiei Medicale din cadrul Ministerului Apărării Naţionale şi a secretarului de stat în cadrul Ministerului Afacerilor Interne şi şef al Departamentului pentru Situaţii de Urgenţă, întrucât în activitatea acestora nu au existat încălcări ale îndatoririlor de serviciu.
De asemenea, a fost dispusă clasarea cauzei sub aspectul infracţiunilor prev. de art. 349 C.pen. şi art. 350 C.pen., s-a apreciat că a fost vorba de un accident în afara muncii, conform art.2 pct. 11 din Normele metodologice de aplicare a prevederilor Legii securității și sănătății în muncă nr. 319/2006, aprobată prin Hotărârea Guvernului nr. 1425/2006, cu modificările și completările ulterioare, nefiind întrunite elementele de tipicitate ale acestor infracţiuni.
Procurorii militari au dispus disjungerea cauzei și declinarea competenței de soluționare către Secția de urmărire penală și criminalistică din Parchetul de pe lângă Înalta Curte de Casație și Justiție cu privire la :
– acţiunile/inacţiunile celor doi membri ai echipajului de zbor de pe aeronava tip BN – 2A-27, înregistrată sub nr. YR-BNP, aparţinând Şcolii Superioare de Aviaţie Civilă, atât în faza de pregătire a zborului, cât şi în faza de zbor;
– activitatea de dirijare şi control a zborului RFT 111, de către controlorii de trafic aerian de la ACC Bucureşti – ROMATSA;
– activitatea lucrătorilor ROMATSA, a membrilor Comitetului Ministerial condus de ministrul Transporturilor şi a lucrătorilor Centrului Operativ pentru Situaţii de Urgenţă de la acelaşi minister, în legătură cu modul de gestionare a acţiunilor de localizare/determinare a zonei de căutare şi salvare a victimelor accidentului aviatic, după prăbuşirea aeronavei în cauză;
– îngrijirile medicale acordate, precum şi referitor la respectarea procedurilor prevăzute în Ghidul de resuscitare – 2010 de către medicii civili în ceea ce priveşte încetarea manevrelor de resuscitare şi declararea decesului victimei”.
Pilotul Adrian Iovan şi studenta Aurelia Ion şi-au pierdut viaţa după ce un avion de mici dimensiuni la bordul căruia se afla un echipaj medical a aterizat forţat, la 20 ianuarie 2014, într-o zonă din Munţii Apuseni, la peste 1.400 de metri altitudine, la graniţa judeţelor Cluj şi Alba.
La bord se mai aflau copilotul Răzvan Petrescu şi patru medici – Radu Zamfir de la Spitalul Fundeni, Valentin Calu de la Spitalul Elias, Cătălin Pivniceru de la Spitalul „Sf. Maria” şi Sorin Ianceu de la Spitalul Municipal din Beiuş, judeţul Bihor. Echipa medicală mergea la Oradea, unde urma să preleveze ficatul de la un donator care suferise un accident vascular cerebral.
Da, am inteles, nu s-a schimbata nimic din gandirea anchetatorilor de astazi fata de cei de dinante de 1990. Mortu-i vinovat! Succesuri!
Pe acest principiu si cel impuscat de Iovan a fost vinovat, va este greu sa intelegeti ca a fost o situatie tragica, in care unii au fost chemati la cer, pentru ca viata sa-i continue mersul, un alt pacient a fost salvat, inespicabil se voia al N transplant pt. o persoana desi avea metastaza, daca exsita creatie si Creator atunci exista si o interdependenta intre Creator si creatia sa, pare o consolare, dar vrem nu vrem ne nastem si murim cum si cand ne vine vremea, odata la Tv s-a prezentat urmarile unei catastrofe aviatice, unii puteau merge singuri, altora nu li s-a gasit nici trupul, unii mor pe loc dupa un atac cerebral, altii isi revin…lasati ”gandirea”. Universul nu depinde de oameni. Acel zbor a fost o fortare nu un gest eroic. In anul III nu avea nici notiuni de baza in chirurgie, dar avea o buna comunicare cu un barbat…zilnic se petrec tragedii, de ce nu-i plangeti pe toti…
Pai era la mintea cocosului.
Toti stiam ca pilotii sunt vinovatiu. Mu au respectat absolut nici un protocol.
Au pilotat ca pe vremea primului razboi mondial.
De fapt, toti pilotii care s-au dat cu parerea despre accident l-au invinuit pe pilot si copilot.
Ma bucur ca anchetele aviatice finctioneaza totusi in rumania.
Ma asteptam ca sa-l scoata erou pe ala. Ca la rumani … despre morti numai de bine.